برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 1 ?? 1
dqw
  1. pejmanmhatc ?????? ??
    pejmanmhatc

    مدیر انجمن مراقبت پرواز
    January 2011
    ایران
    181
    تعداد تشکر : 1,417
    Thanked 944 Times in 176 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 3

    ??? ??? گلایه های مراقبان پرواز ایرانی از مسئولان

    فدراسیون بین المللی کنترلرهای ترافیک هوایی به صراحت اعلام داشته که حقوق و دستمزد یک کنترلر ترافیک هوایی باید برابر با حقوق و دستمزد یک کمک خلبان هواپیمای متوسط مهم ترین شرکت هواپیمایی آن کشور باشد. متأسفانه در کشور ما نه تنها این قانون اجرا نمی شود، بلکه حقوق همکاران من بین یک پنجم تا یک هفتم حقوق کمک خلبانان شرکت اصلی کشور است.

    گروه اقتصادی،حمیدرضا طهماسبی پور-بودن انسان در اوج آسمان ها همان آرزوی دیرین بشری بوده که این روزها یک فعالیت اقتصادی است.فعالیت از جنس ترابری و نیازی دائمی.
    نیازی که با پیچیدگی های پرواز از آن یک صنعت مدرن و همواره رو به حرکت ساخته است.در این صنعت علم گرا که با تکنولوژی های تازه هر روز متفاوت از دیروز است،بسیارند بخش ها و رسته هایی که فعالیت می کنند اما کمتر به دید بهره برندگان از این صنعت نمی آیند.مسافرین همواره چند بخش را به عنوان پیشانی این فعالیت پیچیده می نگرند و بسیاری از آنان نمی‌دانند که چه تعداد متخصص و فعال در حال کارند تا یک پرواز ایمن برخیزد و سالم به مقصد برسد.یکی از این بخش ها بخش کنترلر های پرواز یا همان مراقبان پرواز هستند که با کنترل آسمان و مراقبت از مسیر های پروازی ،نقش بی بدیل را در تامین ایمنی تردد ایفا می‌کنند.بر این اساس در قالب گفت و گویی با مهندس ابراهیم مرادی دبیرکل جامعه متخصصین مراقبت پرواز ایران ،ناگفته های این بخش پر تلاش اما بی ادعا را می شنویم.همان بخش از صنعت هوانوردی که این روزها در ایران کمتر بدان ها وقعی نهاده می شود و با وجود مشکلات معیشتی و شغلی که دارند به کاری پر مسئولیت اما کمتر دیده شده مشغولند. نا گفته های این حوزه بسیارند و وعده های مسئولین در یک سال گذشته برای حل مشکلات این بخش همچنان ادامه دارد.مشکلاتی که از جنس بی توجهی و بی اطلاعی نسبت به حساسیت شغل آنها نشات گرفته و ادامه دارد.در این خصوص طی گفت و گویی که از نظر خواهد گذشت به اهمیت های این شغل و ناگفته های فعالان این حوزه از زبان دبیر کل انجمن متخصصین مراقبت پرداز نگاهی خواهیم انداخت.در ادامه این گفت و گو را می خوانید:

    *به عنوان پرسش نخست می خواستم از جایگاه کنترل ترافیک هوایی در جهان اندکی بگویید و توضیح دهید که تعریف و اهمیت این شغل در صنعت هوانوردی در چه خصیصه هایی گنجانده می شود؟
    نزدیک به صد سال پیش، هنوز انسان در شادمانی ناشی از اختراع هواپیما و در آغازین مراحل شوق پرواز به سر می برد که متوجه مسئله مهمی شد و آن ترافیک هوایی بود. متوجه شد که وقتی هواپیما توسط خلبان به پرواز در می آید، به دلیل عوامل متعددی مانند ندیدن میدان عمل، سرعت بالا، همزمانی پروازها در یک مسیر و به عبارتی به دلیل محدودیت های خلبان و هواپیما، نیاز به متخصصانی هست تا بتوانند با آگاهی کامل از وضعیت فرودگاه ها و موقعیت پروازها و همچنین آگاهی از پدیده های هواشناسی، خلبان ها را برای رسیدن به مقصد راهنمایی کنند و به پروازهای مختلف که از شهری به شهر دیگر در حال انجام است، ارتفاع، مسیر، سرعت و جهت مناسبی را اختصاص دهند تا از تصادف و برخورد هواپیماها در مسیرهای هوایی پیش گیری شود. این گونه بود که در اواخر دهه بیست قرن بیستم اولین کنترلرهای ترافیک هوایی مشغول به کار شدند و امروزه هر جا هواپیما و وسیله پرنده ای قصد پرواز داشته باشد، باید بر اساس مجوزهای آنان پرواز خود را آغاز کند و به پایان برساند. بنابراین مدیریت و کنترل ترافیک هوایی و پیش گیری از برخورد هواپیماها با یکدیگر، مهم ترین عامل به وجود آمدن چنین حرفه ای بوده است. به طور خلاصه هدف نهایی کنترل ترافیک هوایی، ایمنی هوانوردی است.

    بر اساس قوانین سازمان جهانی هواپیمایی کشوری (ایکائو) کنترلرهای ترافیک هوایی مسئول پیشگیری از برخورد هواپیماها با یکدیگر، پیش گیری از برخورد هواپیماها با موانع در بخش هایی از فرودگاه و همچنین تنظیم و تسریع جریان ترافیک هوایی هستند.
    این حرفه به طور کلی به دو بخش عملیاتی و ستادی تقسیم بندی می شود که بخش عملیاتی شامل برج کنترل ترافیک هوایی فرودگاه ها، واحد تقرب فرودگاه ها و مرکز کنترل فضای کشور است. این سه قسمت خط مقدم و نوک پیکان سرویس های کنترل ترافیک هوایی محسوب می شوند و کنترلرها در تماس مستقیم با خلبان ها، وظایف فوق الذکر را به اجرا در می آورند.
    بخش ستادی که در واقع نقش واحد پشتیبان را به عهده دارد، مسئول طراحی مسیرهای هوایی، تعیین حداقل ارتفاع مجاز در مسیرها، تعیین و ترسیم نقشه ها و مسیرهای ورود و خروج هواپیماها به فرودگاه ها، به روز رسانی آخرین اطلاعات هوانوردی کشور و آموزش و به روز نگه داشتن سطح علمی کنترلرهای ترافیک هوایی و همگامی و مطابقت آن ها با استاندارهای مصوب و ابلاغی ایکائو است.



    *مسئولیت یک کنترلر در صنعت هوانوردی چیست که در ردیف سخت ترین و پر استرس ترین شغل های جهان طبقه بندی شده است؟
    حرفه کنترل ترافیک هوایی یک شغل چند بعدی است. حرفه ای ظریف، پیچیده، حساس و سرشار از استرس و لحظات غیرقابل پیش بینی است و کنترلر فردی است که تصمیماتش، رنگ خودکارش و گفته هایش همگی در تمام ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی بین المللی یک کشور تأثیر گذار است. این پیچیدگی است که کنترل ترافیک هوایی را به شغلی منحصر به فرد تبدیل می کند.


    کنترلر ترافیک هوایی، انسانی است که حق اشتباه ندارد چرا که کوچک ترین اشتباه وی منجر به سانحه و حادثه بزرگ و دلخراشی می شود. جدای از سرمایه های مالی و هزینه های هنگفتی که در سانحه هوایی دود شده و از بین می رود، سرمایه انسانی و نخبگانی که بر اثر یک سانحه جان خود را از دست می شوند، خسرانی است غیرقابل جبران.
    به طور کلی در یک سانحه هوایی دو اتفاق همزمان رخ می دهد اول ضربه مالی بسیار سنگینی که به شرکت هواپیمایی مرتبط وارد می آید و دوم ضربه معنوی ای که به مردم یک کشور و به طور خاص به بدنه الیت یا نخبه آن جامعه وارد می آید. چرا که استفاده کنندگان و بهره گیران صنعت هوایی عموما از طبقه الیت هر اجتماع می باشند، طبقه و گروهی که از هم تراکنش بسیاری از سامانه ها و نظام های موجود در یک اجتماع همانند نظام های آموزشی و تربیتی به وجود آمده و سال ها زمان و انرژی و هزینه صرف شده است تا کودکی تبدیل به یک سیاستمدار، یک مهندس و یا یک پزشک حاذق شود این سانحه نقصان اجتماعی بزرگی محسوب می شود. پس زمانی که یک اشتباه کوچک کنترلر منجر به خسارات غیرقابل جبرانی می شود ( البته انعکاس گسترده اخبار سانحه در سطح جهان و تأثیر منفی آن بر جایگاه کشور را هم در نظر بگیرید) گزاف نیست که این شغل یعنی کنترل ترافیک هوایی رتبه اول سخت ترین و پر استرس ترین مشاغل جهان را به خود اختصاص دهد.


    *بنابراین و با توجه به اهمیتی که شغل کنترل ترافیک هوایی دارد، باید شرایط کاری و رفاهی ویژه ای هم داشته باشید؟برداشت شما صحیح است. در همه کشورهای جهان، جایگاه ویژه ای برای کنترلرها در نظر می گیرند. چه از نظر جایگاه اجتماعی و چه از نقطه نظر حقوق رفاهی و مادی. البته همه امتیازاتی که کشورها به کنترلرها اختصاص می دهند، به علت حفظ آمادگی و هوشیاری کنترلرها در محیط کار و در نتیجه حفظ ایمنی پرواز هاست. با توجه به اینکه کنترلر در ارتباط مستقیم با ایمنی پرواز قرار دارد و شرایط روحی-فکری وی به طور مستقیم ایمنی پروازها را تحت تأثیر قرار می دهد، دولت ها حرفه کنترل ترافیک هوایی را در زمره مشاغل بسیار ویژه قرار می دهند.

    در کشور ما نیز تاکنون اتفاقات خوبی به جهت استانداردسازی شرایط کاری و رفاهی کنترلرها رخ داده، اما هنوز تا رسیدن به مطلوب مورد نظر ایکائو و ایفاتکا فاصله داریم. تلاش مضاعفی نیاز است تا این شرایط با حمایت مسئولان و مدیران مرتبط به ایده آل برسد. شاید با صحبت از ایده آل محکوم به ایده آلیسم شویم، ولی واقعیت چیز دیگری است.
    زمانی که از کنترل ترافیک هوایی سخن می گوییم از حرفه ای کاملاً جهانی با وظایفی مکلف از سوی ایکائو سخن می گوییم که کم ترین قصور در اجرای آن وظایف منجر به یک سانحه ناگوار و تلخ خواهد شد. پس زمانی که ستاده و خروجی منحصر به فردی از یک مجموعه طلب می کنیم به طور حتم داده هایمان به آن نیز باید مطلوب و ایده آل باشد.
    به عنوان مثال بر اساس قوانین سازمان جهانی کار مشاغل خلبانی، کنترل ترافیک هوایی، ناخدای کشتی، پرستاری و ... همگی از مشاغل خاص محسوب می شوند و در ایران نیز تمام این مشاغل به جز کنترل ترافیک هوایی، جزء مشاغل خاص محسوب شده که امید می رود دستگاه قانونگذاری ما و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که خود از کاربران اصلی صنعت هوانوردی کشور محسوب می شوند، هر چه زودتر این مهم را نیز در دستور کار خود قرار دهند ،چرا که جمعیت کم کنترلرهای ترافیک هوایی در کشور باعث می شود تا در صورت تصویب فوق العاده ای خاص برای رفع مشکلات معیشتی این گروه، بار مالی زیادی بر دوش دولت گذاشته نشود.


    * هم اکنون در ایران ، چند نفر در این حوزه به این شغل مشغول هستند؟
    در برج های مراقبت پرواز تمامی فرودگاه های کشور و مرکز کنترل تهران در مجموع هزار نفر کنترلر مشغول به کار هستند.



    *تعداد فعالان این بخش با توجه به تعداد کل فعالان این حوزه حجم زیادی از بخش را که شامل نمی شود ! آیا این نسبت باعث کم توجهی به این بخش نشده است؟

    شاید این نکته درست باشد که تعداد فعالان مراقبت پرواز در ایران به نسبت کل این صنعت رقم بالایی نیست، اما نباید از نظر دور داشت که همین موضوع از جوانب دیگر حائز اهمیت است.میزان نقش آفرینی و تأثیرگزاری این گروه هرگز نباید فراموش شود، کنترلرهای ترافیک هوایی در تمامی مناسبات ملی، مذهبی و بین المللی کشور نقش آفرینی می کنند و در جامعه شناسی هم میزان اهمیت هر گروه یا اجتماع بسته به میزان نقش آفرینی آنهاست. برای روشن تر شدن موضوع عرض می کنم. همکاران من در برنامه های مهم سیاسی، نظیر برگزاری همایش هایی با بعد بین المللی مانند کنفرانس بیداری اسلامی با هدایت پروازهای سران کشورهای مسلمان و ارایه سرویس مطمئن انجام وظیفه می کنند، در برنامه های امنیتی نظیر دستگیری شرور شرق کشور با هدایت به موقع پرواز، نقش آفرینی می کنند، در سفرهای استانی هیات دولت با کنترل کلیه وسایل پرنده همراه با رییس جمهور محترم و هیئت اعزامی در آن استان حضور دارند.
    در بلایای طبیعی هم با عنایت به اهمیت سرعت عمل و کمک رسانی، این پرسنل کنترل ترافیک هوایی هستند که به طور شبانه روزی انجام وظیفه می کنند ؛مثل زلزله بم، سیل پاکستان، رزمایش های نظامی، مناسک حج و زیارت عتبات عالیات و ..... ؛به طور کلی همکاران من در لحظه لحظه های تلخ و شیرین هموطنان عزیزم با ایشان همراه بوده و هستند.


    * در این خصوص یک سئوال مطرح است که اگر شغل شما یک شغل جهانی است و در همه دنیا از قوانین یکسانی تبعیت می کند چه تفاوتی میان کنترلر های ایرانی و خارجی وجود دارد؟از حروف الفبای این شغل گرفته تا محیط کار، دوره های آموزشی و تکنیک ها و روش های انجام کار همه باید بر اساس قوانین و مقررات سازمان جهانی هواپیمایی کشوری صورت بگیرد. ایکائو و اتحادیه بین المللی کنترلرهای ترافیک هوایی (ایفاتکا) به عنوان دو نهاد بین المللی شناخته شده در سراسر جهان، دو سازمانی هستند که قوانین مرتبط با کار کنترلرها را مورد طرح و تصویب قرار می دهند.
    قوانین و استانداردهای ایکائو بیشتر مسائل آموزشی، فنی و تکنیک های شغلی را در برمی گیرد. مثل اینکه دو هواپیما از نظر عمودی یا افقی چند مایل از یکدیگر فاصله داشته باشند تا ایمنی آن ها به خطر نیفتد و روش های ایجاد این فاصله بین هواپیماهای مختلف را مطرح می کند. اما ایفاتکا بیشتر به موضوعات صنفی و شغلی کنترلرها می پردازد. مسائلی از قبیل سن بازنشستگی کنترلرها، میزان ساعات کاری آن ها، حقوق و تکالیف و همچنین شرایط محیط کار کنترلرها و تبیین وظایف شرکت ها و سازمان ها نسبت به کنترلرهای ترافیک هوایی را مورد توجه قرار می دهد.




    *شاید برای مخاطبان ما این سئوال پدید آید که در این زمینه چه نوع از قوانین مشترک است؟می توانید مصداقی عنوان کنید؟
    ایفاتکا با همکاری سازمان جهانی کار (ILO) اعلام می کند که به دلیل ویژگی های منحصر به فرد حرفه کنترل ترافیک هوایی همچون استرس زیاد و مسئولیت بسیار سنگین کنترلرها، شرایطی باید فراهم شود تا وضعیت جسمی و یا روحی کنترلرها بر ایمنی پروازها تأثیر منفی نداشته باشد. به طوری که کوچک ترین قوانین مرتبط با این موضوع را نیز فراموش نکرده و به عنوان مثال اعلام داشته هر فرودگاه می بایست بهترین مکان مربوط به پارکینگ های خودروی خود را در اختیار پرسنل کنترل ترافیک هوایی قرار دهد تا ذهن کنترلر در حین انجام وظیفه دغدغه ماشین و در آفتاب ماندن آن را نداشته باشد.




    *از مشکلات معیشتی متخصصین این حوزه یاد کردید؛حقوق دریافتی فعالان این حوزه با استانداردهای جهانی این زمینه چه تفاوت هایی دارد؟

    فدراسیون بین المللی کنترلرهای ترافیک هوایی به صراحت اعلام داشته که حقوق و دستمزد یک کنترلر ترافیک هوایی باید برابر با حقوق و دستمزد یک کمک خلبان هواپیمای متوسط مهم ترین شرکت هواپیمایی آن کشور باشد. متأسفانه در کشور ما نه تنها این قانون اجرا نمی شود، بلکه حقوق همکاران من بین یک پنجم تا یک هفتم حقوق کمک خلبانان شرکت اصلی کشور است.

    *شما از کمبود هایی می گویید که باعث عدم امنیت روانی کنترل های پرواز در ایران می شود.آیا این موضوعات ، بر ایمنی پروازها هم اثری مستقیم داشته و یا خواهد داشت؟
    افتخار صنف کنترل ترافیک هوایی ایران تاکنون این بوده و هست که این مهم که باوجود مشکلات معیشتی، رفاهی و ... در برهه های زمانی مختلف، هیچ حادثه و یا سانحه منجر به جرحی در صنعت هوانوردی کشور رخ نداده که در آن کنترلر ترافیک هوایی از سوی دادگاه های مربوطه مقصر شناخته شده و یا قصور وی منجر به این سانحه شده باشد. اما این موضوع به طور حتم نباید افکار مدیران محترم را از تأثیر منفی و غیرقابل اغماض دغدغه های معیشتی بر ذهن کارآ و پویای کنترلرها منحرف کند.باید روز به روز شاهد بهبود اوضاع کاری مردان صنعت هوانوردی باشیم.


    *چندی پیش شاهد ابلاغ دولت مبنی بر پرداخت فوق العاده ویژه به خلبان ها و کارکنان بخش های پروازی بودیم. آیا این موضوع به حل مشکل کمکی نکرده است؟

    در نظام های رتبه بندی مشاغل و همچنین بر اساس قوانین ایفاتکا، حرفه خطیر کنترل ترافیک هوایی را با هیچ شغل و حرفه دیگری به جز خلبانی نمی توان و نباید مقایسه کرد. دو شغل خلبانی و کنترل ترافیک هوایی، در بخش های قبل از آغاز به کار از جمله شیوه های آموزشی، قوانین و مقررات دریافت گواهینامه ها و اخذ صلاحیت های پزشکی تا مسائل حین کار مانند میزان مسئولیت مدنی-قضایی و میزان پیچیدگی و استرس کار به یکدیگر شبیه بوده و خلبان و کنترلر به عنوان دو بال پرواز و دو همکار از آغاز تا پایان پرواز، با یکدیگر هستند. مشکل اصلی از آنجا ناشی می شود که نگرش به حرفه کنترلرها به عنوان یک شغل بسیار مهم و تأثیرگذار در ابعاد ملی و بین المللی، نگرشی مشابه حرفه خلبانی نبوده و تا وقتی اهمیت کار کنترلرهای ترافیک هوایی در ابعاد سیاسی، امنیتی، اقتصادی و بین المللی مورد توجه قرار نگیرد، نمی توان نظام جبران خدمات مناسبی درخور کار و تخصص کنترلرها برای آن ها در نظر گرفت. بالاخره با یک کار گروهی هماهنگ فی مابین جامعه متخصصین مراقبت پرواز و شرکت فرودگاه های کشور و گذشت زمانی حدود سه سال از ابلاغ قانون مدیریت خدمات کشوری، یکی از مهم ترین فوق العاده های مطروحه در این قانون از سوی هیات محترم دولت تصویب و ابلاغ شد که بخشی از دغدغه های همکاران من را مرتفع ساخت، به طور حتم این رویداد بسیار اهمیت دارد چرا که این فوق العاده با توجه به حساسیت و اهمیت مشاغل خلبانی و کنترل ترافیک هوایی، از سوی هیئت محترم دولت تصویب و ابلاغ شده است که امیدواریم فتح بابی باشدبرای رسیدگی به دیگر مشکلات مرتبط با این حرفه!
    اما فراموش نشود که خیلی از مسئولان محترم پس از تصویب بند ده ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری، مشکلات شاغلین حرفه کنترل ترافیک هوایی را تمام شده انگاشته و در تلاش هایی که برای دیدار مجدد ایشان انجام می دهیم، از طریق دفاتر خود یا حتی تماس های تلفنی موضوع را تمام شده اعلام می کنند در حالی که واقعیت چیز دیگری است. تصویب بند ده ماده 68 تنها بخش کوچکی از دغدغه های همکاران من به خصوص در مراکز عملیاتی بزرگ و پر ترافیک را مرتفع نموده و تازه اکنون فضایی برای شنیدن مشکلات و به قول دانشگاهیان طرح مسئله ایجاد شده است که امیدوارم با ورود کامل مسئولان به موضوع، جریان آرامی که به جهت حل مشکلات کنترلرها ایجاد شده، سرعت قابل قبولی به خود گیرد.


    *چالش ها و مشکلات این حوزه چندی است که گاه و بیگاه در محافل مختلف مطرح می شود.در این خصوص توضیح دهید که عمده چالشهای این بخش چیست و این بخش چه خواسته مشخصی از مسئولین دارد؟

    اگر بخواهم کوتاه و مختصر برخی از مشکلات حرفه کنترل ترافیک هوایی را بگویم می توانم به مواردی اشاره کنم که قابل حل هستند و اندکی شناخت و تامل نیاز دارند.
    حذف بورسیه از متقاضیان تحصیل در این رشته پس از سال 1378 و از بین رفتن انگیزه ورود به این حرفه، در حالی که حرفه کنترل ترافیک هوایی شغلی اختصاصی و غیرقابل مقایسه حتی با مشاغل تخصصی است، با حذف بورسیه از متقاضیان انگیزه های ورود به این حرفه کمرنگ و حتی امکان گزینش و انتخاب بهترین ها جهت تحصیل و اشتغال در این حرفه از بین رفته است که امید می رود با پی گیری مسئولان این موضوع مرتفع شود.
    2- عدم وجود نظام ارتقای شغلی متناسب با ویژگی های خاص این حرفه، به طوری که در قانون خدمات کشوری نظام ارتقای شغلی بر مبنای مدارک آکادمیک و دانشگاهی تعریف شده است اما ارتقای شغلی در این حرفه با کسب گواهینامه های بین المللی مرتبط از سوی کنترلرهای ترافیک هوایی رخ می دهد که این موضوع با یکدیگر هم خوانی نداشته و البته پتانسیل لازم در قانون دیده شده و فقط همتی نظیر همت پی گیری تصویب فوق العاده ویژه را می طلبد.
    3- عدم مرتفع شدن مشکلات معیشتی کنترلرها به طور کامل، هر چند بند10 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری تصویب و ابلاغ شده است، اما مطلوب جامعه متخصصین مراقبت پرواز ایران به عنوان صنف تخصصی این حرفه، تصویب فوق العاده ترافیک پیشنهادی این نهاد به ریاست محترم جمهوری است که ایشان نیز ضمن تأیید، موضوع را جهت بررسی به معاونت محترم راهبردی خود ارسال نموده اند که اینجانب امیدوارم یا این فوق العاده یا فوق العاده های مشابهی که در قوانین موجود است از سوی معاونت محترم ریاست جمهوری تصویب و ابلاغ شود و بدین ترتیب دغدغه های معیشتی کنترلرها برای همیشه از میان ایشان رخت بربندد.
    4- عدم انطباق قوانین مندرج در قانون مدیریت خدمات کشوری با ویژگی های این حرفه، در موارد مختلفی قوانین مصوب ایکائو، ایفاتکا یا سازمان جهانی کار (ILO) در خصوص حرفه کنترل ترافیک هوایی با قوانین مندرج در قانون خدمات کشوری جمهوری اسلامی ایران مطابقت نداشته که از آن جمله می توان به ساعات کاری یا سن بازنشستگی و ... اشاره نمود که این مهم نیازمند تصویب خاص بودن حرفه کنترل ترافیک هوایی از سوی مجلس شورای اسلامی است. البته این موضوع در مورد مشاغل دیگری نظیر خلبانی، پرستاری، خبرنگاری و ... نیز وجود داشته که از سوی قوه محترم مجریه یا قوه محترم مقننه مستندات بررسی و خاص بودن حرفه تصویب و به نوعی این تعارضات از بین رفته است.


    *اگر بخواهید مقایسه ای میان وضعیت ایران با کشورهای منطقه در حرفه مراقبت پرواز داشته باشید چه موضوعاتی برجسته تر خواهد بود؟
    افتخار ایران است که جوانان آن با تمام توان، صنعت کنترل ترافیک هوایی را توسعه و گسترش داده و حتی در اجرای جدیدترین مصوبات ایکائو و یا ترسیم طرح های تقرب ماهواره ای نیز پا پیش گذارده و آن ها را بدون کمترین دخالت بیگانگان و کشورهای صاحب صنعت هوانوردی، در سرزمین خویش به اجرا در آورده اند. این در حالی است که در تمامی کشورهای همسایه و همجوار ما از امارات متحده عربی، بحرین، عمان، کویت و عراق گرفته تا ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان، افغانستان و همه و همه، مستشاران خارجی یا به طور مستقیم به عنوان کنترلر مشغول ارایه سرویس به پروازها می باشند و یا در بخش های آموزشی آن ها، در اجرای مصوبات ایکائو و یا در پیاده سازی طرح های جدید جهانی، این مستشاران در حال انجام وظیفه اند .
    GTA
    ATC Of ZDN
    &
    SYZ
    #1 ارسال شده در تاريخ November 30th, 2011 در ساعت 00:25:25

  2. The Following 3 Users Say Thank You to pejmanmhatc For This Useful Post:

    A-2727 (November 30th, 2011), IR Blue SKY (November 30th, 2011), لیلا رستمی (March 15th, 2012)

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0