درحالی كه چندی پیش علی نیكزاد - وزیر راه و شهرسازی- اعلام ‌كرد كه پس از جلسات متعدد كارشناسی، دولت درباره وضعیت بدهی شركت‌های هواپیمایی تصمیم جدیدی گرفته است كه براساس آن و بنا بر اعلام وزیر راه و شهرسازی، شركتها200 تومان نقد و مابقی را نسیه پرداخت كنند، دبیر انجمن شركت‌های هواپیمایی معتقد است این تصمیم مشكل شركت‌های هواپیمایی را حل نمی‌كند.

پس از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها نرخ سوخت هواپیما در حالی از 100 به 400 تومان افزایش یافت كه نرخ بلیت پس از حدود 7 ماه مشمول افزایش 14 درصدی شد و در نتیجه شركت‌های هواپیمایی به شركت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی بدهكار شدند.

اگرچه پس از بررسی‌های بسیار تصمیم جدیدی گرفته شده ‌است اما حمید غوابش در این‌باره به ایسنا گفت: بحث ما با دولت این بود كه اساسا پراخت نرخ سوخت 400 تومانی برای شركت‌های هواپیمایی میسر نیست و اگر هم بخواهند مابه التفاوت نرخ سوخت را به صورت قسطی دریافت كنند، فقط ضرر و زیان انباشته برای ایرلاین‌ها در پی دارد.

دبیر انجمن شركت‌های هواپیمایی این تصمیم را نادرست دانست و گفت: اساسا افزایش نرخ سوخت از صد به 400 تومان، برای شركت‌های هواپیمایی حدود 12 دلار به ازای هر مسافر ساعت صندلی، هزینه اضافه كرده است و این درحالی است كه افزایش 14 درصدی نرخ بلیت تنها شش دلار از این افزایش هزینه را پوشش داده ‌است.

وی ادامه داد: ‌این تنها تاثیر افزایش نرخ سوخت است و اگر افزایش سایر هزینه‌ها مانند ارز، نرخ تورم و فشارهای محیطی كه تبدیل به هزینه برای ایرلاین‌ها می‌شود در نظر بگیریم، می‌بینیم كه شركت‌های هواپیمایی شرایط اقتصادی مناسبی ندارند و این شرایط نامناسب اقتصادی آن‌ها قابل تشخیص است.

غوابش ادامه داد: باتوجه به این‌كه بخش عمده‌ای از شركت‌های هواپیمایی دولتی هستند و دولت به راحتی به حساب‌های مالی آن‌ها دسترسی دارد پس به راحتی متوجه شرایط نابسامان آن‌ها می‌شود.

دبیر انجمن شركت‌های هواپیمایی سوخت را مسئله‌ای بسیار مهم در هزینه‌های تمام شده شركت‌های هواپیمایی اعلام و تصریح كرد: باید در این مورد با حوصله و با عدالت قضاوت كرد.

وی گفت: اگر بنا باشد حمل و نقل توسعه منطقی داشته باشد باید این تسهیلات به موقع به صنعت اختصاص یابد.

همچنین علی عابدزاده- مدیرعامل شركت هواپیمایی آسمان- خواستار اصلاح ساختار مالی شركت‌های هواپیمایی و افزایش 30الی 40درصدی نرخ بلیت هواپیما شده و اعلام‌ كرد: پس از آزادسازی با رقابت شركت‌های هواپیمایی با یكدیگر، امكان كاهش نرخ‌ها وجود دارد و این همان اتفاقی است كه در دنیا رخ داده است.


مرجع : خبرگزاری ايسنا
کد مطلب : 76792