برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

???? 1 ?? 4 1234 ??????????
????? ?????: ?? 1 ?? 10 ?? 34
dqw
  1. Hesam7e7 ?????? ??
    Hesam7e7

    کارشناس هوانوردی
    January 2008
    Tehran
    1,140
    تعداد تشکر : 3,041
    Thanked 4,631 Times in 891 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 5

    ??? ??? تصاویر و گزارش از نمایشگاه هوایی پایگاه چهارم شکاری دزفول 91 | اختصاصی ایروسنتر |

    .

    گزارش یک سفر | نمایشگاه هوایی راهیان نور دزفول 91 | پایگاه چهارم شکاری "وحدتی" | اختصاصی ایروسنتر




    بسم الله الرحمن الرحیم




    سپاس خدای یگانه را که هست و نیست از اوست و هیچ برگی از درخت نمی افتد مگر به اراده خالق تبارک و تعالی. گاهی انسان در موقعیت هایی قرار می گیرد

    که مفهوم برخی چیزها را به عینه با چشم دل و دستان خود کاملا لمس می نماید.

    لا حول ولا القوة الا با الله العلی العظیم




    طبق هماهنگی قبلی روز 2 فروردین از سفر بازگشتم تا به امید خدا بلیط پرواز دزفول را جهت بازدید از نمایشگاه پایگاه چهارم شکاری برای تاریخ 8 فروردین(طبق

    هماهنگی با محمدرضا و علی؛ دو دوست عزیز و رئیسان اروسنتر) تهیه نمایم. پس از کش و قوس های فراوان، موفق شدم که بلیط رفت به دزفول را بگیرم و برای

    بازگشت با زحمات دو عزیز نامبرده بلیط برگشت از اهواز به تهران با هواپیمایی ماهان را اخذ کردم. پس از تهیه بلیط، مجدد به سفر دیگری رفتم و هنگام بازگشت،

    مسیر 3 ساعته را 12 ساعته برگشتم(به دلیل ترافیک سنگین). به گونه ای که حس می کردم شاید امکان رسیدن به پرواز به دزفول نداشته باشم. اما خوشبختانه

    با رسیدن به تهران ساعت 5:30 صبح خودم را به فرودگاه مهرآباد رساندم.پرواز با هواپیمای ATR-72 شرکت آسمان، با رجیستری EP-ATX ساعت 7:30 انجام شد.

    نزدیک 9 صبح به فرودگاه دزفول رسیدم و از آنجا به سمت محل نمایشگاه رفتم که در آنجا به علی آقا (MAHAN) و اقا محمدرضا (SKY MAN ) ملحق شدم. دوستان عزیز از طریق پرواز تهران-اهواز (5 صبح) به اهواز سپس دزفول تشریف آورده بودند.

    در نمایشگاه یکی از دوستان و عضو ایروسنتر یعنی آقای محمد شلتوکی را ملاقات کردیم. بنده خودم را عرض می کنم که چندان اطلاعاتی از سیستم هوانوردی نظامی ندارم اما جناب شلتوکی توضیحات مفیدی را ارائه نمودند. پس از بازدید از نمایشگاه و مانور دو فروند F-5، به همراه علی آقا و محمدرضای عزیز به سمت یک رستوران رفتیم که البته در این بین دوست و همکار دیگرمان، جناب بختیاری , مدیر محترم تالار مهندسی هوافضا و ... ایروسنتر (IRI.AMIR) را نیز ملاقات نمودیم و این هم از شیرینی های این سفر بود که دو تن از عزیزان همکار و مطلع را ببینیم. تصاویری که در پست بعدی ملاحظه خواهید کردگویای جریانات جاری در نمایشگاه است. البته این تصاویر با دوربین بنده گرفته شده که چندان به فنون عکاسی وارد نیستم و مطمئنا دوستان بنده را در صورت کم کیفیت بودن تصاویر خواهند بخشید. تصاویر گویای این هست که چه هواپیماهایی در نمایشگاه حضور داشتند.

    پس از صرف نهار 3 نفری به سمت پادگان دو کوهه رفتیم و ساعاتی را در آنجا به بازدید از آثار سالهای دفاع مقدس پرداختیم. در آن جا با یکی از عزیزان راوی (از رزمندگان دوران جنگ؛ دوست عزیزمان جناب سرتیپ حیدری وقار) هم کلام شدیم. صحبت از دوران جنگ بسیار جذاب و شیرین بود.ما که سیر نمی شدیم، اما زمان کافی برای باز گشت به اهواز نیاز بود تا به یکی از تاریخی ترین پروازهای عمر خود برسیم. ساعت نزدیک 4 بود که از اندیمشک به سمت اهواز راه افتادیم و همه چیز بسیار مطلوب و مطبوع بود. بعد از عبور از شوش و حدود 2 ساعت مسیر، راننده خوزستانی ما را کنار رود کارون (پل هلالی) پیاده نمود و ما دوری در بازار امام زدیم و بعد هم با قایق چرخی روی کارون. پس از گشت در شهر و به جا آوردن نماز مغرب و عشا در مسجدی داخل شهر اهواز ساعت 9 بود که وارد فرودگاه اهواز شدیم و خوب یک جورایی می توان گفت که داشتیم به یک سری ماجراهای جذابی نزدیک می شدیم. ابتدای کار دوستان رئیس مثل وعده نهار زحمت کشیدند و شام را مهمان ایشان بودم. بعد هم بنده رفتم برای گرفتن کارت پرواز. ردیف 18 صندلی های A,B,D، در هواپیماهای ماهان صندلی C وجود ندارد.بنده روی صندلی D نشستم و علی آقا روی A (کنار پنجره) و اقا محمدرضا نیز روی B


    .البته پیش از پرواز خانم مهماندار به بنده گفتند که شاید صندلی من را به دلیل برخورد ترولی با شانه های من عوض کنند و محمدرضای عزیز هم هماهنگی هایی

    انجام دادند که بنده داخل کاکپیت بروم و آنجا بنشینم که البته با توجه به شرایط پرواز ترجیح داده شد که همانجا بنشینم که البته سبب خیر هم شد که در ادامه

    خواهید فهیمد چرا سبب خیر شد!


    اما گزارش هواپیما سواری ما برای بازگشت به تهران

    ساعت 21:55 ما کارتهای پرواز را دریافت کردیم و سعت 22:30 وارد سالن ترانزیت شدیم. ساعت 22:50 رفتیم برای سوار شدن به هواپیما. در اتوبوس که به سمت

    هواپیما می رفتیم، آقای جوانی کنار علی آقا نشسته بود که می گفت برای اولین بار هست که سوار هواپیما می شود و می گفت خدا را شکر که ارباس هست و

    پرواز با توپولف(TU-154) نیست. من هم با محمدرضا بگو بخند می کردیم و ...

    سوار هواپیما شدیم و در جای خود نشستیم. شماره پرواز 1099، ساعت اعلام شده بری ترک فرودگاه به سمت تهران 23:10 و تایپ هواپیما Airbus A300 B2 به

    رجیستری EP-MHM.خلبان یکم پرواز، کاپیتان اصلانی. ساعت 23:35 هواپیما از روی باند فوردگاه با دویدن بسیار اندکی Pitch زد و بلند شد. دوستان گرامی Pitch در

    تعریفات کتابی نوسان هواپیما حول حول محوری عرضی می باشد،البته در میان خلبانان، از Pitch به منظور بیان زاویه Take Off هم استفاده می شود، هرچند که در

    آموزشگاه و به شکل کتابی به آن A.O.A یعنی Angle Of Attack( زاویه حمله برای پرواز) گفته می شود. حقیقتش بنده خاطرم نیست که ارتفاع پرواز چه میزان

    اعلام شد و از اینرو دیگر متاسفانه از محاسبه فشار و دمای بیرونی و رادیال پرواز و ... آگاه نیستم.

    اما پرواز از همان ابتدا با تکان و لرزه های بسیار زیاد آغاز شد. به طوری که برخی مسافرین جیغ هم می کشیدند. در حین پروار و البته در کنار این جیغ ها گاهی

    صدای خنده ما 3 نفر هم طنین انداز می شد. شدت تکان ها به قدری زیاد بود که بوق مربوط به اجرای خدمات مهمانداران خیلی دیر به گوش رسید و در پی آن

    کترینگ دیر انجام شد، و نیز حتی در هنگام فرود(البته برای بار اول) زمان برای جمع آوری وکیوم های صرف شده نداشتند و جمع آوری نکردند هرچند بعد از آن زمان

    بسیار بود اما شرایط بیشتر شبیه سوار شدن روی وسایل شهربازی بود تا هواپیما. حدود 15 دقیقه مانده بود به زمان فرود آمدن، بنده به دوستان گفتم که فکر می

    کنم فرود جذاب و پرهیجانی داشته باشیم.

    خانمی که ردیف پشتی ما نشسته بود و از همان اول کار هم دائما می ترسید و به حرفهای ما گوش می داد، از بنده سوال می پرسید و یکبار به ایشان گفتم هر

    وفت دید رنگم پریده بدون همه چی تمومه و اگر دید خندان هستم مطمئن باشد هیچی خطری ما را تهدید نمی کند. ما هم که دائما می خندیدیم هر چند خنده من

    از برای شعف نبود بلکه... در طول مسیر رعد و برق های بسیاری در کنار هواپیما پیدا بود. طوری که نزدیکی به ابرهای CB کاملا حس می شد. سرعت هواپیما بالا

    بود.

    انگار که مشغول فرار بودیم. شدت تکان ها بعداز نزدیک شدن به کهریزک زیاد شد. به شکلی که UP Draft و Down Draft زیادی شامل حال مسافرین شد. مسافرین

    پشت سر ما جیغ
    می کشیدند و بعد به ما می گفتند چرا می حندین!؟ ساعت 20 دقیقه بامداد بود.

    طبق ارزیابی خلبان می بایست 5 دقیقه دیگر، ما به زمین می نشستیم. مانیتور روبرو نزدیک شدن به باند را نشان می داد و هواپیما به شکل وحشتناکی روی هوا

    تاب می خورد. من و محمدرضا می خندیدیم و به مسافرین دل داری می دادیم و علی هم از پنجره شرایط بیرون را نظاره می کرد و توضیح می داد. سرعت به نظر

    برای طی نمودن پروسه تقرب بسیار بالا به نظر می رسید. فقط یه کلام به خانم پست سری گفتم سفت بشین چون فرود پرهیجانی خواهیم داشت و یک لبخند

    همزمان هم با محمدرضا به هم زدیم. هواپیما به سرعت می رفت. علی بیرون رو نگاه می کرد.چراغ های کابین نور خفیفی داشتند. مانیتور نشان می داد که وارد باند شدیم اما...

    همه آماده رهایی از شرایط پر نوسان هواپیما بودند. من و محمدرضا و علی خیره به مانیتور. یه لحظه گفتم بچه ها یکم دیگه بریم میفتیم توی رودخانه کن، که...

    داخل هواپیما حس و حال عجیبی بود. 25 سال پیش اولین باری بود که هواپیما سوار شدم. پروازهای آموزشی و مسافری و تفریحی، با هواپیماهای سبک و سنگین

    و فوق سبک، هرگز چنین لحظاتی را تجربه نکرده بودم.

    دماغه هواپیما همان حالت Pitch ( رو به بالا) را گرفته بود. 3 تایی به هم نگاه کردیم و همزمان گفتیم Missed Approach؟؟!! کاش که فقط یک Missed Approach

    ساده بود. هواپیما با تکان های شدیدی بلند شد. رو به علی گفتم آخ جون یک هلدینگ زدیم تو رگ! خانم پشت سری بعد از جیغی که کشید گفت چی میشه!گفتم

    یک دور می زنیم بعد می نشینیم، پیش از اینکه حرفی بزنه گفتم که خیالتون راحت چرخ ها مشکلی ندارند چون باز و بسته شدند!(البته که این حرف را از روی

    آگاهی نزدم چون زمان فرود اول، حداقل من و محمد رضا باز شدن چرخ ها را متوجه نشدیم). هواپیما می چرخید، هیچ کس هم از کرو پرواز حرفی نمی زد، تا اینکه

    حال به هم خوردن ها به جیغ کشیدن ها اضافه شد.شرایط به جایی رسید که برای برخی مسافرین کپسول اکسیژن آوردند. هواپیما می چرخید و مردم نالان بودند.

    در طی این مدت به مرور درسهای پروازی می پرداختم و هراز گاهی با علی یک تحلیلی می کردیم. خانم پشت سری که در آخر خودش را روانشناس معرفی نمود، با

    ترس از من سوال می کرد و به دیگران انتقال می داد تا آنجا که محمدرضا یک کارت ایروسنتر به وی داد. نزدیک به 40 دقیقه هواپیما با تکان و بالا و پائین رفتن های

    شدید می چرخید. عقربه ها ساعت 1:05 بامداد را نشان می داد. هواپیما پس از بیش از 5 دور هلدینگ، مجدد به روی باند 29 آمد و در RW29 L فرود آمد. همانطور

    که پیش بینی کردم فرود پرهیجانی بود. هرچند Hard Landing نبود. هواپیما نشست و مردم، جیغ و سوت و دست می زدند. در همین حین، هواپیما ترمزی کرد که

    یکی از مهمانداران پرتاب شد و همان لحظه هم هواپیما به سمت چپ باند (جهت جنوب فرودگاه) چرخید و لحظات طولانی را روی باند ایستاد. مسافرین فقط می

    خواستند به هر شکلی از هواپیما فرار کنند. اما خوشبختانه خطر رفع شده بود. ما 3 نفر تازه زمان پیدا کرده بودیم که از احساس لحظات خطر با هم صحبت کنیم. به

    واقع باید بگم که هر کدام مرگ را از نزدیک لمس کردیم. فاصله ای با مرگ نبود. شرایط نه اینکه کامل، اما به نظر می رسید تا حدی از دست کاکپیت کرو خارج

    هست. تا اون لحظه جرات نداشتیم از ترس مسافرین حرف خاصی بزنیم اما حالا زمان آن بود که واقعیت را بگوییم به هم. محمدرضا معتقد بود هواپیما از قسمت چرخ ها مشکل داشته. ولی بنده نظرم بر این بود که سرعت تقرب بسیار بالا بوده و خلبان متوجه شده نمی تواند هواپیما را

    بنشاند به همین دلیل از فرود دست کشیده. علی که از پنجره بیرون را می دید می گفت باد جانبی به هواپیما وارد بوده. در آخر داخل کاکپیت رفتیم و از کمک خلبان

    علت را جویا شدیم که حرفهای وی چندان منطقی و نزدیک به واقعیت نبود. وقتی خدمت کاپیتان اصلانی رفتم، وی فقط ابراز ناراحتی و تاسف داشت. امروز با مرور

    برخی جزوات و کتب بنده به یک جمع بندی رسیدم که تلفیقی از نظر بنده و علی بود، اینکه خلبان به نوعی مایل به فرود به در شرایط وجود باد برشی wind shear

    بوده، اینکه بتواند با سرعت بالا فورا از شرایط وحشتناک طوفانی، خارج شود. به همین دلیل تصمیم به تقرب با سرعت بالا می گیرد.اما به محض حضور روی باند

    متوجه عدم توانایی به جهت لمس باند توسط چرخها و متوقف نمودن آنها روی باند به دلیل سرعت بالا ( و علاوه بر آن نقص در سیستم ترمز هواپیما؛ البته با فرض

    اینکه چرخها باز باشند) می شود. به همین دلیل ترک تقرب می کند و به دلیل بالا بودن ترافیک فرودگاه، مجبور می شود که در هلدینگ به سر ببرد. شرایط نامناسب

    اقلیمی برای پرواز ادامه کار را برای خلبان مشکل می کند، زیرا پرواز Full Load بوده و از طرفی حس مسولیت پذیری برای خلبانی که مسول کلیه امور پروازیست،

    بسیار سنگین است.

    باد و طوفان آن دقایق در آسمان تهران نیز مزید بر علت تکان های شدید شده و همین برای مسافرین رعب آور گشته بود.همه اینها دست به دست هم داد تا داخل

    هواپیما مشغول فرار از دستان فرشته مرگ باشیم.

    یاد آوری کنم که چهره دوستی که برای بار اول سوار هواپیما می شدند بسیار دیدنی بود. ایرادی که خانم روانشناس به کاپیتان گرفتند عدم صحبت ایشان با

    مسافرین بود که بنده از شرایط بسیار سنگین آن زمان کاپیتان برای او گفتم. به هر حال پرواز بازگشت از اهواز بسیار جذاب و پر هیجان تمام شد. نترسیدیم اما مرگ

    را لمس کردیم. هر چند که ما 3 نفر عصر آن روز مهمان شهدای دفاع مقدس بودیم و دعای خیر شهدا همیشه روانه راه مهمانانشان هست. این پرواز برای من درس

    بزرگی بود.درس پرواز در شرایط خاص، درس اینکه اگر چیزی بیش از دیگری می دانم، از گفتن آن بخل به خرج ندهم، شاید که همین چند کلام اطلاعات بتواند

    جلوگیری از خیلی ناراحتی ها کند. همانطور که برخی مسافرین در پایان از ما 3 نفر خیلی تشکر می کردند. اما بزرگترین درس پی بردن به ذکری بود که در تمام طول

    این اتفاقات می گفتم:
    لا حول ولا القوة الا با الله العلی العظیم



    الان که این گزارش برای دوستان ارسال می شود بنده ساعتی پیش به اتفاق یکی از همکاران، با پرواز کیش ار به کیش رسیدیم و پرواز بسیار خوب و ایمنی هم

    بود.در طول پرواز خاطرات پرواز شب قبل را برای این همکار عزیزم در شورا تشریح می کردم. سلامت و پایداری همه هوطنان را در سال جدید از پروردگار خواهانم.پیروز

    باشید. ضمنا تصاویر نمایشگاه هم به زودی در همین تاپیک توسط دوستان ارسال می شود. زیرا بنده در سفر هستم و امکان ویرایش لازم را ندارم.


    اختصاصی ایروسنتر , بزرکترین مرکز هوافضا و هوانوردی ایران

    عضو ارشد شورای هوانوردی ایروسنتر | Hesam7E7




    #1 ارسال شده در تاريخ March 28th, 2012 در ساعت 23:29:04

  2. The Following 28 Users Say Thank You to Hesam7e7 For This Useful Post:

    A-2727 (March 29th, 2012), AB4SQ21*2 (March 29th, 2012), Ali Pilot (March 29th, 2012), AlirezA.A (March 31st, 2012), amir.fly (March 29th, 2012), arra (March 29th, 2012), Esmaiel_F4 (August 28th, 2013), ghzizoo2 (May 4th, 2012), IR Blue SKY (March 29th, 2012), IRI.AMIR (March 29th, 2012), IRIAF F-14A (March 29th, 2012), jafarm (March 29th, 2012), keyvanr (March 29th, 2012), Mahan (March 29th, 2012), mobinall (March 28th, 2012), Mohammad Tomcat (April 1st, 2012), Mohammadme (March 29th, 2012), mona (March 29th, 2012), NightVision (March 28th, 2012), reza dezfuli (March 30th, 2012), saadatpour (March 31st, 2012), shahabat (March 29th, 2012), SKY MAN (March 29th, 2012), SPACE MAN (March 30th, 2012), yasini-phantom (August 21st, 2012), بهرام 0098 (March 30th, 2012), لیلا رستمی (March 28th, 2012)

  3. NightVision ?????? ??
    NightVision
    هوانوررد عادي
    October 2009
    - OITT - RW 30R
    1,995
    تعداد تشکر : 2,829
    Thanked 8,067 Times in 1,997 Posts

    ??? ??? پاسخ: گزارش سفر | نمایشگاه هوایی راهیان نور دزفول | پایگاه چهارم شکاری | اختصاصی

    خیلی خیلی خوش به حالتون
    تجربه خوبی داشتین جای من به شخصه خالی
    #2 ارسال شده در تاريخ March 28th, 2012 در ساعت 23:47:49

  4. The Following 11 Users Say Thank You to NightVision For This Useful Post:

    AB4SQ21*2 (March 29th, 2012), AlirezA.A (March 31st, 2012), arra (March 29th, 2012), Hesam7e7 (March 28th, 2012), IR Blue SKY (March 29th, 2012), IRIAF F-14A (March 29th, 2012), Mahan (March 30th, 2012), mona (March 29th, 2012), reza dezfuli (March 30th, 2012), SKY MAN (March 29th, 2012)

  5. IR Blue SKY ?????? ??
    IR Blue SKY
    اخراج از سايت
    September 2010
    3,562
    تعداد تشکر : 22,373
    Thanked 25,079 Times in 3,710 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 11

    ??? ??? پاسخ: گزارش سفر | نمایشگاه هوایی راهیان نور دزفول | پایگاه چهارم شکاری | اختصاصی

    به پیوست تصاویر گزارش بازدید اعضای مرکز هوافضا و هوانوردی ایروسنتر از نمایشگاه هوایی دزفول 2012 (1391) تقدیم می گردد.
    حق چاپ و نشر تصاویر نزد ایروسنتر محفوظ است.
    عکاس تصاویر جناب Hesam7e7 می باشند.








    #3 ارسال شده در تاريخ March 29th, 2012 در ساعت 02:19:35

  6. The Following 20 Users Say Thank You to IR Blue SKY For This Useful Post:

    AB4SQ21*2 (March 29th, 2012), Ali Pilot (March 29th, 2012), AlirezA.A (March 31st, 2012), arra (March 29th, 2012), bigshow (April 10th, 2013), ghzizoo2 (May 4th, 2012), Hesam7e7 (March 29th, 2012), IRI.AMIR (March 29th, 2012), IRIAF F-14A (March 29th, 2012), jafarm (March 29th, 2012), Mahan (March 30th, 2012), Mohammadme (March 29th, 2012), mona (March 29th, 2012), NightVision (March 29th, 2012), qaz11 (July 10th, 2012), reza dezfuli (March 30th, 2012), saber007 (March 29th, 2012), SKY MAN (March 29th, 2012), بهرام 0098 (April 1st, 2012), لیلا رستمی (March 29th, 2012)

  7. IR Blue SKY ?????? ??
    IR Blue SKY
    اخراج از سايت
    September 2010
    3,562
    تعداد تشکر : 22,373
    Thanked 25,079 Times in 3,710 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 11

    ??? ??? پاسخ: گزارش سفر | نمایشگاه هوایی راهیان نور دزفول | پایگاه چهارم شکاری | اختصاصی

    ادامه........





    #4 ارسال شده در تاريخ March 29th, 2012 در ساعت 02:41:35

  8. The Following 21 Users Say Thank You to IR Blue SKY For This Useful Post:

    AB4SQ21*2 (March 29th, 2012), Ali Pilot (March 29th, 2012), AlirezA.A (March 31st, 2012), arra (March 29th, 2012), bigshow (April 10th, 2013), ghzizoo2 (May 4th, 2012), Hesam7e7 (March 29th, 2012), IRI.AMIR (March 29th, 2012), IRIAF F-14A (March 29th, 2012), jafarm (March 29th, 2012), Mahan (March 30th, 2012), Mohammadme (March 29th, 2012), mona (March 29th, 2012), qaz11 (July 10th, 2012), reza dezfuli (March 30th, 2012), saadatpour (March 31st, 2012), saber007 (March 29th, 2012), SKY MAN (March 29th, 2012), yasini-phantom (August 21st, 2012), بهرام 0098 (April 1st, 2012), لیلا رستمی (March 29th, 2012)

  9. IR Blue SKY ?????? ??
    IR Blue SKY
    اخراج از سايت
    September 2010
    3,562
    تعداد تشکر : 22,373
    Thanked 25,079 Times in 3,710 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 11

    ??? ??? پاسخ: گزارش سفر | نمایشگاه هوایی راهیان نور دزفول | پایگاه چهارم شکاری | اختصاصی



    ادامه...




    #5 ارسال شده در تاريخ March 29th, 2012 در ساعت 02:43:07

  10. The Following 19 Users Say Thank You to IR Blue SKY For This Useful Post:

    AB4SQ21*2 (March 29th, 2012), Ali Pilot (March 29th, 2012), AlirezA.A (March 31st, 2012), arra (March 29th, 2012), bigshow (April 10th, 2013), ghzizoo2 (May 4th, 2012), Hesam7e7 (March 29th, 2012), IRI.AMIR (March 29th, 2012), IRIAF F-14A (March 29th, 2012), jafarm (March 29th, 2012), Mahan (March 30th, 2012), Mohammadme (March 29th, 2012), mona (March 29th, 2012), qaz11 (July 10th, 2012), reza dezfuli (March 30th, 2012), saber007 (March 29th, 2012), SKY MAN (March 29th, 2012), بهرام 0098 (April 1st, 2012), لیلا رستمی (March 29th, 2012)

  11. IR Blue SKY ?????? ??
    IR Blue SKY
    اخراج از سايت
    September 2010
    3,562
    تعداد تشکر : 22,373
    Thanked 25,079 Times in 3,710 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 11

    ??? ??? پاسخ: گزارش سفر | نمایشگاه هوایی راهیان نور دزفول | پایگاه چهارم شکاری | اختصاصی

    ادامه تصاویر :


    و سلطان بی رقیب آسمان ایران! پرنده ای با بال طلایی!

    برق آسا! شبح آسمان ایران زمین!

    فانتوم



    ----------------------------

    و پرنده ای در سایه!
    بمب افکن استراتژیک سوخو 24 با قابلیت حمل سلاح های پیشرفته

    #6 ارسال شده در تاريخ March 29th, 2012 در ساعت 02:46:03

  12. The Following 20 Users Say Thank You to IR Blue SKY For This Useful Post:

    AB4SQ21*2 (March 29th, 2012), Ali Pilot (March 29th, 2012), AlirezA.A (March 31st, 2012), arra (March 29th, 2012), bigshow (April 10th, 2013), ghzizoo2 (May 4th, 2012), Hesam7e7 (March 29th, 2012), IRI.AMIR (March 29th, 2012), IRIAF F-14A (March 29th, 2012), jafarm (March 29th, 2012), Mahan (March 30th, 2012), Mohammadme (March 29th, 2012), mona (March 29th, 2012), naser5000 (March 29th, 2012), qaz11 (July 10th, 2012), reza dezfuli (March 30th, 2012), saber007 (March 29th, 2012), SKY MAN (March 29th, 2012), بهرام 0098 (April 1st, 2012), لیلا رستمی (March 29th, 2012)

  13. fly angel ?????? ??
    fly angel
    هوانورد نیمه فعال-ستوان سوم
    December 2011
    OIMM-OIAD
    214
    تعداد تشکر : 247
    Thanked 932 Times in 218 Posts

    ??? ??? پاسخ: گزارش سفر | نمایشگاه هوایی راهیان نور دزفول | پایگاه چهارم شکاری | + عکس اختصاصی

    سلام
    خدمت رئیس ارجمند ذکر کنم که A.O.A با Pitch یه فرقایی داره، از جمله اینکه ممکنه شما در 60 درجهPITCH UP ، زاویه حمله (A.O.A) صفر داشته باشید. پس pitch و angle of attack با هم متفاوتند. بعدش اینکه وقتی میفرمایید pitch حتما باید ذکر بفرمایید pitch up یا pitch down چون pitch به تنهایی به معنی افزایش ارتفاع یا کاهش اون نیست.
    تعریف A.O.A :angle of attack:
    زاویه بین Chord Line هواپیما با جهت جریان هوای وارده بر هواپیما
    تعریف Chord Line:
    خطی که از لبه حمله Air Foil شروع شده و آنرا به لبه فرار متصل میکند.
    #7 ارسال شده در تاريخ March 29th, 2012 در ساعت 02:54:04

  14. The Following 9 Users Say Thank You to fly angel For This Useful Post:

    AB4SQ21*2 (March 29th, 2012), AlirezA.A (March 31st, 2012), F-14A TOMCAT (March 29th, 2012), ghzizoo2 (May 4th, 2012), Hesam7e7 (March 29th, 2012), IRIAF F-14A (April 2nd, 2012), Mahan (March 30th, 2012), mona (March 29th, 2012)

  15. IRI.AMIR ?????? ??
    IRI.AMIR

    مدیر تالار مهندسی هوافضا و ..
    May 2010
    آبادان
    734
    تعداد تشکر : 1,966
    Thanked 4,076 Times in 708 Posts

    ??? ??? پاسخ: گزارش سفر | نمایشگاه هوایی راهیان نور دزفول | پایگاه چهارم شکاری | + عکس اختصاصی

    سلام خدمت تمامی دوستان
    بنده دو سال است که امکان این را پیدا می کنم به نمایشگاه دزفول بروم. واقعا ارزش دیدن داره. من به شخصه چیزهای زیادی یاد گرفتم. من جمله چیزهایی که من با گوشت و خون و پوستم درک کردم این است که ما در ایران حدودا 70 اندی میلیون نفر جمعیت داریم و به تعداد نامتناهی کارشناس...به این دلیل می گویم نامتناهی که ماشاالله هر کدام از مردم در چندین زمینه سررشته دارند...باور کنین...
    در فضای نمایشگاه که پرسه می زنید تعداد بسیاری کارشناس هوانوردی، آیرودینامیک، تاریخ هوانوردی، نظامی، غیر نظامی، شبهه نظامی و ... می بینید. اگر گوشتان را خوب تیز کنید می بینید که این کارشناسان برای تعدادی کارشناس دیگر در حال سخنرانی می باشند. و اگر زرنگ باشید می توانید چیزهای زیادی یاد بگیرید. مثلا
    من فهمیدم که هواپیمای f-14 tomcat حدودا 30 سال است که در آمریکا بازنشسته شده است...
    من فهمیدم که فرق هواپیمایی مانند f-22 raptor با دیگر هواپیماها که البته قدیمی تر هستند این است که f-22 سرعت صوت می رود...
    من فهمیدم که...اصلا می دونید چرا ایران دیگر mig-29 نخرید؟ به خاطر اینکه فهمید قدرت مانور دهی این هواپیما از f-14 کمتره. برای همین هم دیگر از این هواپیما نخرید(لابد به جاش صاعقه ساخته...)
    و من چیزهای بسیاری فهمیدم......
    اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش
    دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به
    خدا عاریت بده
    پای بر زمین میخکوب کن، به صفوف پایانی لشکر دشمن بنگر
    از فراوانی دشمن چشم بپوش، و بدان که پیروزی از سوی
    خدای سبحان است
    #8 ارسال شده در تاريخ March 29th, 2012 در ساعت 12:25:18

  16. The Following 9 Users Say Thank You to IRI.AMIR For This Useful Post:

    AB4SQ21*2 (March 29th, 2012), AlirezA.A (March 31st, 2012), ghzizoo2 (May 4th, 2012), Hesam7e7 (March 29th, 2012), IR Blue SKY (March 29th, 2012), IRIAF F-14A (April 2nd, 2012), Mahan (March 30th, 2012), Mohammadme (March 29th, 2012), reza dezfuli (March 30th, 2012)

  17. F-14A TOMCAT ?????? ??
    F-14A TOMCAT

    هوانورد فعال-سرهنگ
    November 2011
    ----
    1,811
    تعداد تشکر : 2,998
    Thanked 4,502 Times in 1,504 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 2

    ??? ??? پاسخ: گزارش سفر | نمایشگاه هوایی راهیان نور دزفول | پایگاه چهارم شکاری | + عکس اختصاصی

    خب حالا نوبت من که بالاخره بعد از 10 سال عشق پرواز وهواپیا های جنگنده بالاخره امسال خدمتشان برسم وچندین عکس ازشون بگیرم.

    نمایشگاه کلا خوب بود وافرادی هم بودند که به مردم اطلاعات بدهند و بگویند هر هواپیما چی به چی است.

    من از اولش شروع میکنم:

    ما همراه با خانواده عمه ام به دزفول رفتیم ،چون شوهر عمه ام سرهنگ بازنشسته نیروهوایی است توانستیم در داخل پایگاه جا بگیریم،پایگاه واقعا سرسبز وزیبا بود وخانه ها با درختان مورد پوشش داده شده بود ،در ساختمانHکه در تمام پایگاه ها هست ساکن شدیم ،ساعت 5 بود که اتاق ها را تحویل گرفتیم ومن کنار پنجره بودمکه صدای دلنشین دو فروند F-5F به گوش رسید وچند ثانیه بعد آن دو با سرعت از بالای سر H ردشدن ومن توانستم عشقم را در آسمان زیبای دزفول ببینم که با ناز وعشوه در حال زدن بنک 45 درجه بود.

    فردا صبح برای بازدید به نمایشگاه رفتم چون از داخل پایگاه به نمایشگاه راه داشت وراهش خیلی کوتاه بود سریع رسیدم((اینو هم بگم به افرادی که داخل پایگاه بودن را 15 دقیقه زودتر از مردم بیرون راه میدادن به همین دلیل اولش که من رفتم نمایشگاه خالی از بازدید کننده بود))وقتی برای اولین باز F-14را از نزدیک دیدم ،به حال جنون افتادم همونجوری داشتم نگاهش میکردم.

    وبعد شروع کردم به عکس گرفتن در اواسط نمایشگاه بود که چند تن از خلبانان F-14که تقریبا بازنشسته شده بودن را پیدا کردم واقعا انسان های پاک دل ومهربانی بودن((تیمسار رمضانی،تیمسار مهرنیا،تیمسار عمادی البته ایشان خلبانF-4بودند))
    والبته شخصی که وقتی دیدمشون فکر نمیکردم اینقدر خونگرم باشند والحق نشان دادند که شاگرد شهید بابایی هستند، بله ایشان معاون عملیاتی نیروهوایی آقای تیمسار چیت فروش بودند،ایشان را در نهارخوری پایگاه ملاقات کردم و با وجود مشغله زیاد لحظاتی به سوالات من درمورد خلبانی پاسخ دادند ودر نهایت برایم آرزو کردند که قبول بشم وآسمان را در نوردم ویک حرف جالب هم زدند که واقعا به دلم نشست وگفتند توکلت فقط به خدا باشد وبس و از شهید بابایی بخواه که رابطط باشد بین خدا ،مطمئن باش قبول میشوی.حرف ایشان اونقدر گرم ودلنشین بود که خیالم را به کل راحت کرد.

    واما عکس ها((سریالی میفرستم چون خیلی زیاده)):
    اول از همه C-130((این زاویه دقیقا از سمت ورودی است که داخل پایگاه بود و ورودی برای عموم در طرف دیگر قرار داشت،مردم دیگر باید از طریق یک خیابان به توسط اتوبوس ها به محوطه وارد میشدند))



    این هم نمای دیگر که تعدادی از هواپیما ها باهم افتادند:



    این هم صاعقه:



    وباز هم همون:


    بقیه اش هم بزودی میفرستم
    ?????? ???? IR Blue SKY : March 31st, 2012 ?? ???? 01:14:44
    #9 ارسال شده در تاريخ March 29th, 2012 در ساعت 22:23:24

  18. The Following 15 Users Say Thank You to F-14A TOMCAT For This Useful Post:

    AB4SQ21*2 (March 30th, 2012), Ali Pilot (March 29th, 2012), AlirezA.A (March 31st, 2012), ghzizoo2 (May 4th, 2012), Hesam7e7 (March 29th, 2012), IR Blue SKY (March 29th, 2012), IRIAF F-14A (April 2nd, 2012), Mahan (March 30th, 2012), Mohammadme (March 30th, 2012), mona (March 29th, 2012), naser5000 (March 29th, 2012), qaz11 (July 10th, 2012), reza dezfuli (March 30th, 2012), yasini-phantom (August 21st, 2012), بهرام 0098 (April 1st, 2012)

  19. Hesam7e7 ?????? ??
    Hesam7e7

    کارشناس هوانوردی
    January 2008
    Tehran
    1,140
    تعداد تشکر : 3,041
    Thanked 4,631 Times in 891 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 5

    ??? ??? پاسخ: گزارش سفر | نمایشگاه هوایی راهیان نور دزفول | پایگاه چهارم شکاری | + عکس اختصاصی

    ??? ??? ????? ???? ???? fly angel ????? ??? ??
    سلام
    خدمت رئیس ارجمند ذکر کنم که A.O.A با Pitch یه فرقایی داره، از جمله اینکه ممکنه شما در 60 درجهPITCH UP ، زاویه حمله (A.O.A) صفر داشته باشید. پس pitch و angle of attack با هم متفاوتند. بعدش اینکه وقتی میفرمایید pitch حتما باید ذکر بفرمایید pitch up یا pitch down چون pitch به تنهایی به معنی افزایش ارتفاع یا کاهش اون نیست.
    تعریف A.O.A :angle of attack:
    زاویه بین Chord Line هواپیما با جهت جریان هوای وارده بر هواپیما
    تعریف Chord Line:
    خطی که از لبه حمله Air Foil شروع شده و آنرا به لبه فرار متصل میکند.
    اول سلام من رو پذیرا باشید. دوم تشکر می کنم از از دقت نظر شما.حق با شماست.بنده باید توضیح بیشتری در این زمینه می دادم که زحمت به گردن شما افتاد. منتها این مجال برای توضیح در این زمینه کافی نبود.هرچند که من باز هم از شما سپاسگزارم.
    #10 ارسال شده در تاريخ March 29th, 2012 در ساعت 22:41:49

  20. The Following 9 Users Say Thank You to Hesam7e7 For This Useful Post:

    AB4SQ21*2 (March 30th, 2012), AlirezA.A (March 31st, 2012), fly angel (March 30th, 2012), ghzizoo2 (May 4th, 2012), IR Blue SKY (March 29th, 2012), IRIAF F-14A (April 2nd, 2012), Mahan (March 30th, 2012), mona (March 29th, 2012), reza dezfuli (March 30th, 2012)

???? 1 ?? 4 1234 ??????????

??????? ?????

  1. ????: 0
    ????? ?????: October 5th, 2011, 18:41:10
  2. نمایشگاه بین المللی هوایی پاریس 2011
    ???? Persian Tom Cat ?? ????? گزارش نمایشگاه های هوایی
    ????: 5
    ????? ?????: June 28th, 2011, 01:27:20
  3. تصاویر اختصاصي ايروسنتر از نمایشگاه هوایی هند 2011
    ???? Ali Pilot ?? ????? گزارش نمایشگاه های هوایی
    ????: 6
    ????? ?????: May 18th, 2011, 20:09:54

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0