برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

???? 1 ?? 2 12 ??????????
????? ?????: ?? 1 ?? 10 ?? 11
dqw
  1. Fly Man ?????? ??
    Fly Man

    هوانورد عادی - گروهبان یکم
    April 2012
    آسمان تهران
    72
    تعداد تشکر : 167
    Thanked 336 Times in 72 Posts

    Post نگاهی به استارت در موتور پیشران مایع (مقدمه و قسمت اول)

    هوالحکیم


    نگاهی به استارت در موتور پیشران مایع (قسمت اول)
    مقدمه
    حتما همه کسانی که فیلم روشن شدن موتور موشک یا پرتابگر فضایی را دیده یا این صحنه را از نزدیک مشاهده کرده اند، صدای "ووپ" تند و تیزی را که پس از پایان شمارش معکوس و در لحظه روشن شدن موتور به گوش می رسد، شنیده اند. همچنین به خوبی مشاهده کرده اند که جریان گاز خروجی از موتور در لحظات اول یک نواخت نیست و گاهی هم رنگ عوض می کند.
    این لحظات همان لحظاتی است که موتور استارت می خورد فشار داخل محفظه احتراق شروع به بالا رفتن می کند. استارت گرچه لحظاتی بیشتر به طول نمی انجامد، اما یکی از بحرانی ترین و خطر زا ترین مراحل چرخه کاری یک موتور موشکی(مایع و جامد) است.

    قسمت اول
    استارت موتور راکتی سوخت یا پیشران مایع از لحظه حرکت سوخت و اکسید کننده از مخازن شروع شده و تا رساندن فشار محفظه احتراق موتور به فشاری ثابت و پایدار ادامه دارد. در واقع می توان این طور بیان داشت که استارت وظیفه دارد موتور را از حالت سرد و خاموش به مرحله پایدار کاری برساند. استارت یک موتور راکتی پیشران مایع ممکن است از چند دهم ثانیه و تا چند ثانیه طول بکشد.
    سوخت و اکسید کننده در لحظه صدور فرمان استارت با پاره شدن شیر های دیافراکمی، تخت فشار بالادستی ناشی از یک گاز فشرده (مانند هلیوم) یا با کمک توربوپمپ (که به وسیله یک مولد گاز کوچک سوخت جامد شروع به کار کرده است) از طریق لوله ها به سمت تزریقگر (انژکتور) های محفظه احتراق وارونه .
    در برخی موتور ها، اکسید کنند اندکی زودتر وارد محفظه می شود اما همیشه این طور نیست. به هر حال معمولا در هنگام استارت یکی از این دو عامل (سوخت یا اکسید کننده) در محفظه احتراق برتری جرمی دارند. توجه داشته باشید که نسبت سوخت و اکسید کننده در مرحله استارت به کلی با این نسبت در طول احتراق پایای موتور متفاوت است.



    ?????? ???? IRI.AMIR : April 24th, 2012 ?? ???? 17:02:28
    #1 ارسال شده در تاريخ April 23rd, 2012 در ساعت 18:21:33

  2. The Following 11 Users Say Thank You to Fly Man For This Useful Post:

    A-2727 (April 23rd, 2012), Ali Pilot (April 27th, 2012), blackhawk (April 29th, 2012), Dream Bird (April 24th, 2012), IR Blue SKY (April 23rd, 2012), IRI.AMIR (April 24th, 2012), Mahan (April 24th, 2012), mona (April 28th, 2012), Nima Amini (April 24th, 2012), YASHAR A&P (May 7th, 2012), عبدالاحد (May 10th, 2012)

  3. Fly Man ?????? ??
    Fly Man

    هوانورد عادی - گروهبان یکم
    April 2012
    آسمان تهران
    72
    تعداد تشکر : 167
    Thanked 336 Times in 72 Posts

    ??? ??? پاسخ: نگاهی به استارت در موتور پیشران مایع (قسمت دوم)

    ایجاد واکنش اولیه
    سوخت و اکسید کننده ممکن است از نوع خود مشتعل (هایپرگولیک) باشند. یعنی با اختلاط در محفظه احتراق مشتعل شوند و نیاز به عامل ثانویه برای شروع واکنش نداشته باشند. معمولا این نوع پیشران های مایع استارت نرم و آرامی را ایجاد می کنند. اما در غیر این صورت شروع واکنش باید به نوعی با تزریق یک انرژی اولیه انجام می شود.
    معمولا از یکی چهار ساز و کار ذیل یا ترکیبی از آن ها برای ایجاد این انرژی اولیه (آتش زنی) و شروع زنجیره واکنش در محفظه احتراق استفاده شود:
    1. جرقه الکتریکی
    2. آتشزنه سوخت جامد
    3. پیش اشتعالی
    4. اشعه لیزر

    -------------------------------------------------------------
    در قسمت بعدی در مورد هر یک توضیح خواهم داد
    ممنون از توجه تون
    #2 ارسال شده در تاريخ April 24th, 2012 در ساعت 13:55:09

  4. The Following 7 Users Say Thank You to Fly Man For This Useful Post:

    Ali Pilot (April 27th, 2012), blackhawk (April 29th, 2012), Dream Bird (April 24th, 2012), IR Blue SKY (April 24th, 2012), IRI.AMIR (April 24th, 2012), Mahan (April 24th, 2012), YASHAR A&P (May 7th, 2012)

  5. Fly Man ?????? ??
    Fly Man

    هوانورد عادی - گروهبان یکم
    April 2012
    آسمان تهران
    72
    تعداد تشکر : 167
    Thanked 336 Times in 72 Posts

    ??? ??? پاسخ: نگاهی به استارت در موتور پیشران مایع (مقدمه و قسمت اول)

    1. جرقه الکتریکی

    این روش به آتشزنه الکتریکی یا جرقه زن موسوم است. روش جرقه زنی برای موتور هایی که باید چند مرتبه خاموش و روشن شوند بسیار مناسب است. در این روش به ولتاژ بالایی برای ایجاد جرقه نیاز است و معمولاجرقه نه در فضای سوخت و اکسید کننده اصلی، بلکه در محفظه ای که از اکسیژن و هیدروژن ( یا موادی از این دست) تغذیه شده است، ایجاد می شود.
    -----------------------------------------
    با تشکر از شما
    #3 ارسال شده در تاريخ April 27th, 2012 در ساعت 20:00:03

  6. The Following 6 Users Say Thank You to Fly Man For This Useful Post:

    Ali Pilot (April 27th, 2012), blackhawk (April 29th, 2012), IR Blue SKY (April 27th, 2012), IRI.AMIR (April 27th, 2012), Mahan (April 27th, 2012), YASHAR A&P (May 7th, 2012)

  7. ashkan154 ?????? ??
    ashkan154
    هوانورد نیمه فعال-ستوان یکم
    February 2011
    ایران
    310
    تعداد تشکر : 565
    Thanked 894 Times in 271 Posts

    ??? ??? پاسخ: نگاهی به استارت در موتور پیشران مایع (مقدمه و قسمت اول)

    یک سوال ایا موتوری راکتی رو می شناسید که بشه چند باز خاموش روشنش کرد م که بعید می دانم
    راستش سیستم جرقه زنی ولتاژ بالایی طلب نمی کند واین ولتاز توسط یک کول در سیستم تولید می شود البته شمع های جرقه زنی بعد از چند لحظه ذوب می شوند و درگر توانایی استارت مجدد ندارند مگر با طراحی خاص
    در ضمن واقع جالب بود که این بحثو شروع کردین ادامه بدن افرین
    هر مطلب علمی که من مینویسم منبعش خودم هستم مگر اینکه منبع موضوع را معلوم کنم

    اگر از هر مطلب علمی از هر منبعی چیزی یاد گرفتی
    مطمئن باش اون قدر ارزش داره که بابتش تشکر کنی
    و خداوند دکمه تشکر را افرید تا کسی پست اضافه نزند
    #4 ارسال شده در تاريخ April 27th, 2012 در ساعت 23:12:32

  8. The Following 4 Users Say Thank You to ashkan154 For This Useful Post:

    blackhawk (April 29th, 2012), Fly Man (April 28th, 2012), IRI.AMIR (April 28th, 2012), YASHAR A&P (May 7th, 2012)

  9. Fly Man ?????? ??
    Fly Man

    هوانورد عادی - گروهبان یکم
    April 2012
    آسمان تهران
    72
    تعداد تشکر : 167
    Thanked 336 Times in 72 Posts

    ??? ??? پاسخ: نگاهی به استارت در موتور پیشران مایع (مقدمه و قسمت اول)

    ??? ??? ????? ???? ???? ashkan154 ????? ??? ??
    یک سوال ایا موتوری راکتی رو می شناسید که بشه چند باز خاموش روشنش کرد م که بعید می دانم
    راستش سیستم جرقه زنی ولتاژ بالایی طلب نمی کند واین ولتاز توسط یک کول در سیستم تولید می شود البته شمع های جرقه زنی بعد از چند لحظه ذوب می شوند و درگر توانایی استارت مجدد ندارند مگر با طراحی خاص
    در ضمن واقع جالب بود که این بحثو شروع کردین ادامه بدن افرین
    با سلام
    من اطلاعاتم چندان زیاد نیست که نام ببرم انشاالله جناب IRI.AMIR جواب سوالتون را خواهند داد.
    یک یادآوری: لطفا هرکس سوالی دارد در آخرین قسمت بپرسد به چند دلیل:
    1. تا موضوع منحرف نشود
    2. شاید جواب سوال در قسمت های بعدی باشد
    3. تا قسمت ها در کنار یک دیگر باشند و به هم ریخته نشود.
    ممنون از توجهتون
    #5 ارسال شده در تاريخ April 28th, 2012 در ساعت 14:28:03

  10. The Following 6 Users Say Thank You to Fly Man For This Useful Post:

    blackhawk (April 29th, 2012), IR Blue SKY (May 6th, 2012), IRI.AMIR (April 28th, 2012), Mahan (May 7th, 2012), SKY MAN (May 6th, 2012), YASHAR A&P (May 7th, 2012)

  11. Fly Man ?????? ??
    Fly Man

    هوانورد عادی - گروهبان یکم
    April 2012
    آسمان تهران
    72
    تعداد تشکر : 167
    Thanked 336 Times in 72 Posts

    ??? ??? پاسخ: نگاهی به استارت در موتور پیشران مایع (مقدمه و قسمت اول)

    حال می پردازیم به...
    2. آتشزنه سوخت جامد
    در این روش از یک آتشزنه کوچک سوخت جامد که خود این آتشزنه معمولا با یک جرقه زن الکتریکی یا پیرو تکنیکی کوچک فعال می شود. به عنوان مثال در راکت پرتابگر فضایی آر-7که اولین ماهواره جهان (اسپوتنیک) را به فضا برد یا در موتور اصلی راکت آریان-5 از چنین آتشزنه ای استفاده شده است. این شیوه بهروش "پیروژنیکی" معروف است.
    --------------------------------------------------------------------
    با تشکر از شما
    در قستم بعدی می خوانیم:
    3. پیش اشتعالی.
    #6 ارسال شده در تاريخ April 28th, 2012 در ساعت 14:37:27

  12. The Following 7 Users Say Thank You to Fly Man For This Useful Post:

    Ali Pilot (May 7th, 2012), blackhawk (April 29th, 2012), IR Blue SKY (April 28th, 2012), IRI.AMIR (April 28th, 2012), Mahan (May 7th, 2012), SKY MAN (May 6th, 2012), YASHAR A&P (May 7th, 2012)

  13. Fly Man ?????? ??
    Fly Man

    هوانورد عادی - گروهبان یکم
    April 2012
    آسمان تهران
    72
    تعداد تشکر : 167
    Thanked 336 Times in 72 Posts

    ??? ??? پاسخ: نگاهی به استارت در موتور پیشران مایع (مقدمه و قسمت اول)

    3. پیش اشتعالی
    در اینروش از یک محفظه احتراق کوچک استفاده می شود به وسیله روزنه ای به محفظه احتراق اصلی راه پیدا می کند. در پیش اشتعالی سوخت و اکسید کننده ابتدا در محفظه احتراق کوچکی شعله ور شده و سپس گاز های داغ ناشی از آن ها به محفظه اصلی راه پیدا کرده و سوخت و اکسید کننده موجود در آن را مشتعل می سازند. در این روش سوخت و اکسید کننده خود اشتعال (هایپرگولیک) می تواند مورد استفاده قرار گیرد که البته امروزه چندان کاربردی ندارد. تجزیه شیمیایی بخشی از اکسید کننده مایع و اضافه کردن گاز های داغ ناشی از آن به مقداری سوخت جهت ایجاد پیش اشتعالی، رویکرد اصلی است که امروزه در این حوزه مورد تحقیق و بررسی است. اینروش موسوم به "کاتالیتیک" در صنعت هوافضا در حال توسعه است و احتمالا در موشک ها و راکت های نسل آینده به کار گرفته خواهد شد.
    #7 ارسال شده در تاريخ May 6th, 2012 در ساعت 16:24:57

  14. The Following 6 Users Say Thank You to Fly Man For This Useful Post:

    Ali Pilot (May 7th, 2012), IR Blue SKY (May 6th, 2012), IRI.AMIR (May 9th, 2012), Mahan (May 7th, 2012), SKY MAN (May 6th, 2012), YASHAR A&P (May 7th, 2012)

  15. Fly Man ?????? ??
    Fly Man

    هوانورد عادی - گروهبان یکم
    April 2012
    آسمان تهران
    72
    تعداد تشکر : 167
    Thanked 336 Times in 72 Posts

    ??? ??? پاسخ: نگاهی به استارت در موتور پیشران مایع (مقدمه و قسمت اول)

    4. اشعه لیزر


    این روش که به روش لیزری موسوم است, روشی آزمایگاهی و در حال بررسی است. روش تابش لیزری مزایای فراوانی دارد اما به نظر می رسد تا عملیاتی شدن آن سال های زیادی در پیش است.
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    پایان روش های ایجاد واکنش اولیه
    در قسمت بعد می خوانید:
    روش های استارت
    عوامل تعیین کننده در استارت
    خاموشی موتور
    #8 ارسال شده در تاريخ May 7th, 2012 در ساعت 11:24:16

  16. The Following 6 Users Say Thank You to Fly Man For This Useful Post:

    Ali Pilot (May 7th, 2012), IR Blue SKY (May 7th, 2012), IRI.AMIR (May 9th, 2012), Mahan (May 7th, 2012), SKY MAN (May 7th, 2012), YASHAR A&P (May 7th, 2012)

  17. Fly Man ?????? ??
    Fly Man

    هوانورد عادی - گروهبان یکم
    April 2012
    آسمان تهران
    72
    تعداد تشکر : 167
    Thanked 336 Times in 72 Posts

    ??? ??? پاسخ: نگاهی به استارت در موتور پیشران مایع (مقدمه و قسمت اول)

    روش های استارت

    به طور کلی استارت می تواند به دوگروه "سریع" یا "نرم" صورت پذیرد.

    نسبت فشار بیشینه ایجاد شده به فشار نامی کاری محفظه احتراق نسبت تغییرات فشار محفظه احتراق در حین استارت به زمان (مگاپاسکال بر ثانیه)
    استارت سریع 1/15 الی 1/10 30 الی 50
    استارت نرم 1/05الی 1/00 10 الی 20

    اما این دو گونه استارت در موتور های راکتی پیشران مایع معمولا با دو روش موسوم به "قله ای" و "پله ای" اتفاق می افتد.
    در حالت قله ای فشار محفظه احتراق به سرعت به مقدار بیشینه می رسد و سپس با اندکی کاهش و با پشت سر گذاشتن نوساناتی میراشونده, فشار کاری را تحویل می دهد. هر اندازه نوک قله این نوع استارت تند و تیز تر و بالاتر باشد, استارت سریع تر اتفاق می افتد. ای روش برای موشک ها یا موتور هایی که مشکلات پایداری دارند چندان مناسب نیست. همچنین بالا رفت هرچه بیشتر بیشینه فشار در حین استارت باعث می شود محفظه احتراق ضخیم تر و درنتیجه سنگین تر طراحی و ساخته می شود. طراحان سعی می کنند نوک قله را تاجایی که امکان دارد پایین آورده و آن را در حالت نرم تری به فشار کاری موتور پیوند بزنند, به هر حال استارت قله ای برای برخی موارد نظامی کاربرد دارد.
    روش دیگر استارت, استارت پله ای است که فرآیند نرم تر و کنترل شده تری است و در سامانه های پیشرفته امروزی کاربرد بیشتری دارد. به عنوان مثال موتور اصلی پیشران مایع شاتل فضایی از این روش استارت بهره می برد. البته این روشنسبت به نوع قله ای زمان بیشتری می گیرد. در این روش می توان ضریب اطمینان کمتری را برای طراحی های سازه ای در نظر گرفت.
    --------------------------------------------------------------------
    پایان بخش روش های استارت
    در بخش بعدی می خوانیم:عوامل تعیین کننده در استارت
    #9 ارسال شده در تاريخ May 8th, 2012 در ساعت 09:26:10

  18. The Following 4 Users Say Thank You to Fly Man For This Useful Post:

    IR Blue SKY (May 11th, 2012), IRI.AMIR (May 9th, 2012), Mahan (May 8th, 2012), SKY MAN (May 8th, 2012)

  19. Fly Man ?????? ??
    Fly Man

    هوانورد عادی - گروهبان یکم
    April 2012
    آسمان تهران
    72
    تعداد تشکر : 167
    Thanked 336 Times in 72 Posts

    ??? ??? پاسخ: نگاهی به استارت در موتور پیشران مایع (مقدمه و قسمت اول)

    عوامل تعیین کننده در استارت

    پنج عامل اصلی بر روی سرعت نحوه استارت در موتور پیشران مایع تاثیر دارند که به شرح زیر می باشند:

    1.سرعت تزریق مایعات سوخت و اکسید کننده به محفظه ی احتراق که تابعی از لوله ها، نحوه لوله کشی، شیر ها، فشار بالا دستی مخازن، فشار اولیه توربوپمپ و عواملی از این دست است.

    2. نحوه پت پاشش سوخت و اکسیدکننده در محفظه احتراق که به نوع آرایش تزریقگر (انژکتوری) ها بستگی دارد.

    3. میزان لزجت (ویسکوزیته) مایعات سوخت و اکسید کننده

    4. توان آتشزنه (در موتور هایی که از روش پیروتکنیکی برای استارت استفاده می کنند.)

    5. سرعت اشتعال سوخت پس از جرقه اولیه (ثابت زمانی احتراق) که به نوع سوخت و اکسیدکننده، دما و فشار شروع احتراق بستگی دارد. در محدوده دمایی زیر صفرمعمولا هر اندازه درما بالا تر باشد، شاهد افزایش سرعت شروع واکنش خواهیم بود. این در حالیست که در دماهای بالای صفر رابطه ی قابل توجهی بین سرعت شروع واکنش و دما وجود ندارد. افزایش فشار محیطی معمولا به افزایش زمان اشتعال می انجامد.

    -----------------------------------------------------------------
    پایان
    در قسمت بعدی می خوانید:
    خاموشی موتور
    #10 ارسال شده در تاريخ May 11th, 2012 در ساعت 12:15:17

  20. The Following 2 Users Say Thank You to Fly Man For This Useful Post:

    IR Blue SKY (May 11th, 2012), IRI.AMIR (May 11th, 2012)

???? 1 ?? 2 12 ??????????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0