ایروسنتر,بزرگترین مرکز هوافضا و هوانوردی ایران

صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج 1 تا 10 از 22 مجموع
dqw
  1. #1
    هوانورد ارشد - سرهنگ

    آواتار عبدالاحد

    تاریخ عضویت
    February 2011
    موقعیت
    منزل
    ارسالها
    1,390
    تشکر
    4,532
    تشکر شده : 3,684 بار در 1,123 پست
    ارسال های وبلاگ
    3

    new_news موتور های سوختی و الکتریکی مدل

    با سلام
    در این بخش به برسی موتور های سوختی و الکتریکی میپردازیم - امیدوارم مفید واقع بشه
    از دوستان تقاضا دارم تا مطالب خود رو در مورد موتور های سوختی و الکتریکی اعم از نکات تعمیراتی و غیره در این تاپیک به اشتراک بگذارند .
    با تشکر

  2. #2
    هوانورد ارشد - سرهنگ

    آواتار عبدالاحد

    تاریخ عضویت
    February 2011
    موقعیت
    منزل
    ارسالها
    1,390
    تشکر
    4,532
    تشکر شده : 3,684 بار در 1,123 پست
    ارسال های وبلاگ
    3

    پیشفرض پاسخ: موتور های سوختی و الکتریکی مدل

    موتور ها را به دو دسته تقسیم بندی میکنند
    1- موتور های سوختی 2- موتور های الکتریکی3-موتور های جت
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...]
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...]
    موتور سوختی نیترو 2زمانه سایز 46 OS 46 کمیاب ترین سایز و برند دربین کل موتور های سوختی می باشد که کیفیت بی نظیر ان دلیلی بر تقاضای فراوان می باشد شرکت سازنده مشهور و خوش نام OS تنها دلیلی برای کیفیت این موتور سوختی بی نظیر می باشد موتور با توان خروجی 1.65 اسب بخار تا 17000 دور می تواند سرعت بگیرد. این نوع موتور ها همانند موتور ماشین و یا موتورسیکلت احتراقی هستند و همانند مابقی موتور ها دارای شمع هستند و از نظر شکل و عملکرد تقریبا مشابه موتور خودرو ها و یا موتورسیکلت ها عمل میکنند - اما نوع سوخت هر موتور متفاوت است -
    آخرین ویرایش توسط عبدالاحد در تاریخ May 8th, 2012 انجام شده است

  3. کاربر زیر پست عبدالاحد عزیز را پسندیده است :

    kavoosi (March 4th, 2013)

  4. #3
    هوانورد ارشد - سرهنگ

    آواتار عبدالاحد

    تاریخ عضویت
    February 2011
    موقعیت
    منزل
    ارسالها
    1,390
    تشکر
    4,532
    تشکر شده : 3,684 بار در 1,123 پست
    ارسال های وبلاگ
    3

    پیشفرض پاسخ: موتور های سوختی و الکتریکی مدل

    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...] [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...]
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...] [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...]
    نیترو 2زمان [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...] [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...] [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...]
    نیترو 2زمان [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...] [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...] [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...]
    نیترو 2زمان [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...] [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...] [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...]
    نیترو 2زمان [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...] [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...] [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...]
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...] [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...]
    نیترو 2زمان [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...] [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...] [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...]
    نیترو 2زمان [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...] [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...] [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...]
    نیترو 2زمان [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...] [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...] [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...]
    نیترو 2زمان [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...] [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...] [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...]
    نیترو 2زمان [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...] [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...] [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...]
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...] [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...]
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...] [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...]
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...]
    آخرین ویرایش توسط عبدالاحد در تاریخ May 8th, 2012 انجام شده است

  5. #4
    هوانورد ارشد - سرهنگ

    آواتار عبدالاحد

    تاریخ عضویت
    February 2011
    موقعیت
    منزل
    ارسالها
    1,390
    تشکر
    4,532
    تشکر شده : 3,684 بار در 1,123 پست
    ارسال های وبلاگ
    3

    پیشفرض پاسخ: موتور های سوختی و الکتریکی مدل

    شرح موتور های احتراق داخلی: 1-احــــــــــــــتــــــر ا ق:
    احتراق یا انفجار عبارت است از سوختن مقدار معینی از سوخت (بنزین)در اطاقک احتراق و تبدیل آن به حرارت و فشار که سبب حرکت رفت و برگشتی پیستون های موتور در داخل سیلندر شده و میل لنگ و فلایویل موتور را بحرکت در می آورد.
    بنزین یا سایر فرآورده های نفتی که از ترکیبات هیدروکربورها بوده در کاربراتور موتور با اکسیژن هوا مخلوط شده و مخلوط قابل احتراق را بوجود می آورد. نسبت اختلاط هوا با بنزین به نسبت 15 به یک وزنی میباشد. بدین معنی که یک کیلوگرم بنزین با 15 کیلوگرم هوا مخلوط میشود تا عمل احتراق بطور کامل انجام گیرد. در صورتیکه مقدار هر کدام(هوا یا بنزین) کمتر یا زیاد تر گردد عمل احتراق ناقص بوده و علاوه بر اینکه از قدرت موتور کاسته میشود در اثر خام سوزی دود حاصله دارای مقدار زیادی کربن نیز خواهد بود که در اطراف اطاقک احتراق و سر سوپاپ ها و گلوئی مانیفولد دوده نشسته و عمل احتراق را مختل میکند.لذا پس از مدتی کار کردن موتور بایستی عمل دوده گیری انجام شود.
    2-طـــرز کار موتور های احتـراق داخلی:
    موتور های احتراق داخلی دو نوع هستند: موتور های چها زمانه و موتور های دو زمانه. در موتور های چهار زمانه عمل احتراق در چهار زمان یا چهار کورس پیستون(تنفس-تراکم-انفجار-تخلیه) انجام میگیرد. لذا این موتور ها را موتورهای چهار زمانه یا چهارهنگامه نیز میگویند. در صورتیکه در موتور های دو زمانه چهار زمان فوق فقط در دو کورس پیستون انجام گرفته و به این نوع موتور ها موتور های دو زمانه یا دو هنگامه گفته میشود.
    برای درک بهتر چهار زمان موتورنقطه شروع حرکت پیستون به سمت بالا را نقطه مرگ بالا (C.D.B) و نقطه انتهائی حرکت پیستون را نقطه مرگ پائین(C.D.T) مینامند. فاصله بین دو نقطه مرگ بالا و مرگ پائین را کورس پیستون فرض کرده و بر حسب میلیمتر یا اینچ ذکر میکنند.
    حرکت پیستون را بر روی فلایویل یا میل لنگ موتوربر حسب درجه مشخص نموده و هر کورس پیستون را 180 درجه منظور میکنند. لذا چهارزمان موتور چهار زمانه در 720 درجه یا دو دور میل لنگ انجام میگیرد. در حالیکه در موتور های دو زمانه عمل احتراق فقط در یک دور فلایویل یا میل لنگ(360 درجه) صورت میگیرد.

  6. #5
    هوانورد ارشد - سرهنگ

    آواتار عبدالاحد

    تاریخ عضویت
    February 2011
    موقعیت
    منزل
    ارسالها
    1,390
    تشکر
    4,532
    تشکر شده : 3,684 بار در 1,123 پست
    ارسال های وبلاگ
    3

    پیشفرض پاسخ: موتور های سوختی و الکتریکی مدل

    شمع شمع تامین کننده جرقه ای است که باعث مشتعل شدن مخلوط سوخت و هوا می شود تا احتراق بتواند اتفاق بیافتد. عمل جرقه زني برای عملكرد صحيح بقیه قسمت ها باید در زمان درست و مناسب صورت گیرد.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...]
    سوپاپ ها سوپاپ های ورودی و خروجی در زمان مناسبی باز می شوند تا مخلوط سوخت و هوا وارد، و گازهای خروجی تخلیه شوند. توجه کنید که هر دو سوپاپ در طی کورس تراکم و احتراق بسته می شوند و محفظه احتراق آب بندی شده ای ایجاد می کنند.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...]
    پیستون پیستون یک قطعه فلزی استوانه ای شکل است که در داخل سیلندر بالا و پائین می رود.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...]
    رینگ های پیستون رینگ های پیستون فاصله بین دیواره بیرونی پیستون و دیواره داخلی سیلندر را آب بندی می کنند. رینگ ها برای دو هدف زیر مورد استفاده قرار می گیرند: • ممانعت از نشت مخلوط سوخت و هوا و گاز های خروجی از محفظه احتراق به داخل کارتر طی کورس ترکم و احتراق. • ممانعت از نشت روغن به محفظه احتراق، که از سوختن و کاهش مقدار آن جلو گیری می کند. دلیل این که بیشتر خودرو ها روغن سوزی دارند و باید در هر 1500كيلومتر روغن اضافه کنیم، این است که موتور آنها کهنه بوده و رینگ ها نمی توانند به مدت طولانی محفظه احتراق را به درستی آب بندی کنند.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...]
    شاتون: شاتون، پیستون را به میل لنگ وصل می کند. که می تواند هر دو انتهایش بچرخد و با حرکت پیستون تغییر زاویه دهد و میل لنگ را بچرخاند.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...]
    میل لنگ: میل لنگ حرکت رفت و برگشتی پیستون را به حرکت دورانی تبدیل می کند.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...]
    محفظه روغن (کارتر): کارتر میل لنگ را احاطه کرده که محتوی مقداری روغن است که در محفظه روغن جمع شده است.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...]

  7. #6
    هوانورد ارشد - سرهنگ

    آواتار عبدالاحد

    تاریخ عضویت
    February 2011
    موقعیت
    منزل
    ارسالها
    1,390
    تشکر
    4,532
    تشکر شده : 3,684 بار در 1,123 پست
    ارسال های وبلاگ
    3

    پیشفرض پاسخ: موتور های سوختی و الکتریکی مدل

    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...]

    يك موتور سوختي چيست؟
    مدلهاي راديو كنترل، قدرت مورد نياز خود را از منابع مختلفي دريافت ميكنند. گلايدرها، به هيچ نيروئي بجز طبيعت نياز ندارند، اما آنها استثنا ميباشند. تقريبا تمامي وسائل راديو كنترل اعم از هواپيما، هليكوپتر، ماشين و قايق، نياز به نيروئي دارند كه آنها را به حركت وادارد.


    مدلهاي الكتريكي از موتورهاي كوچكي كه با باتري كار ميكنند، استفاده ميكنند. اين موتورها را نبايد با موتورهاي سوختي كه موتورهاي دوزمانه يا چهار زمانۀ واقعي بوده و قلب مدلهاي سوختي را تشكيل ميدهند، اشتباه كرد.
    اكثر مدلهاي راديوكنترل سوختي از يك موتور دو يا چهارزمانه كه در اندازه اي متناسب با آن مدل ساخته شده است، بهره ميگيرند. اندازۀ موتورها بر حسب درصد اينچ مكعب حجم سيلندر بيان ميشود. اندازۀ اين موتورها عموما از 0.049 اينچ مكعب تا 1.2 اينچ مكعب متغير است بطوري كه تقريبا هر مدل سوختي را ميتوانند تحت پوشش قرار دهند.
    موتورهاي سوختي مدل نميتوانند با بنزيني كه شما براي ماشينتان استفاده ميكنيد كار كنند. اين موتورها به سوخت خاصي نياز دارند كه تركيبي از متانول يا الكل متيليك و روغن ميباشد. روغن مخلوط شده با الكل، علاوه بر سوختن، وظيفۀ روغنكاري و محافظت موتور كوچك شما را نيز بر عهده دارد.
    وقتي موتور جديدي خريداري ميكنيد، ابتدا به محض دريافت، آن را از نظر فيزيكي بررسي كنيد كه سالم باشد. تمامي راهنماي استفاده را بدقت بخوانيد. اگر شركت سازنده روش خاصي را در استفاده از موتور توصيه كرده، آن را حتما انجام دهيد.

    مقايسۀ موتورهاي دو زمانه و چهار زمانه
    حتما متوجه شده ايد كه اكثر مدلهاي راديو كنترل به شما اين انتخاب را داده اند كه از يك موتور دو زمانه يا چهار زمانه استفاده كنيد. چطور ميفهميد كه كدام بهتر است؟
    دوزمانه: مفهوم سادۀ آن اين است كه موتور با هر گردش پيستون، يك بار عمل انفجار را انجام ميدهد. عموما اين موتورها انتخاب خوبي براي مبتديان هستند. كاركردن با آنها ساده تر بوده و كمتر مستعد خرابي و مشكلات هستند و نسبت به وزن و اندازه شان، توان زيادي را توليد ميكنند.
    چهارزمانه: اين موتورها در هر دو گردش پيستون، يكبار عمل انفجار را انجام ميدهند. اين موتورها سوخت كمتري مصرف ميكنند، صداي واقعي تري دارند و گشتاور بيشتري ايجاد ميكنند. اما قيمت آنها بالاتر بوده، تنظيم آنها مشكل تر بوده و نياز به تعميرات بيشتري دارند.


    يك موتور سوختي چطور كار ميكند؟

    اكثر موتورهاي سوختي داراي يك سيستم سادۀ احتراقي هستند كه از يك نوع شمع ملتهب بجاي شمع جرقه زن استفاده ميكنند، بنابراين نيازي به استفاده از كويل نيست. شمع بوسيلۀ يك باتري استارتر گرم ميشود و در اين حين، مدلر پروانۀ موتور را به گردش درمي آورد. هنگامي كه سوخت به محفظۀ سيلندر وارد ميشود، بوسيلۀ شمع ملتهب ميسوزد و موتور روشن ميشود و ميتواند پس از جداكردن لوازم استارت، باز هم به كاركردن خود ادامه دهد.

    شمع تابشي
    كاربوراتور، مخلوط سوخت و هواي لازم براي احتراق را تامين ميكند و داراي چند تنظيم ميباشد. يك بازوي چرخندۀ تراتل، ميزان سوخت و هوائي را كه به محفظۀ احتراق وارد ميشوند، كنترل ميكند. شير سوزني سرعت بالا، نسبت مخلوط سوخت با هوا را در سرعتهاي بالا كنترل ميكند. پيچ تنظيم مخلوط دور آرام، مانند شير سوزني سرعت بالا است با اين تفاوت كه اين پيچ مخلوط هوا و سوخت را تنها در دور درجاي موتور كنترل ميكند. هنگامي كه شما اين دو شير را تنظيم كرده باشيد، موتور شما در دورهاي مختلف بنرمي كار خواهد كرد.
    چگونه از موتور خود نگهداري كنيم؟
    اگر شما از روز اول بخوبي از موتورتان مراقبت كنيد، طول عمر مفيد آن افزايش خواهد داشت. نگهداري صحيح موتور، كار مشكلي نيست. موارد زير، برخي از نكات شايان توجه براي مراقبت از موتور هستند:
    · موتور خود را تميز نگهداريد.
    · موتور خود را خشك نگهداريد.
    · از روغن موتور بعد از پرواز استفاده كنيد.
    · از سوخت مرغوب كه داراي حداقل روغن توصيه شده توسط سازندۀ موتور باشد استفاده كنيد.
    · از سوخت با درصد مناسب نيترو كه توسط سازندۀ موتور توصيه شده استفاده كنيد.
    ساير انواع موتورهاي راديو كنترل
    مدلهائي كه براي مبتديان ساخته ميشوند به چيزي بجز يك موتور الكتريكي و يا يك موتور سوختي 2 يا 4 زمانه نياز ندارند. ساير انواع موتورها در سطوح پيشرفته تر بكار برده ميشوند. بعنوان مثال برخي از مدلهاي جت از موتورهاي ducted fan استفاده ميكنند و برخي از هواپيماهاي سايز بزرگتر ، از موتورهاي بنزيني واقعي مانند آنهائي كه در اره هاي زنجيري بكار ميروند، بهره ميبرند.



    به چه تجهيزات جانبي نياز خواهيد داشت؟
    براي هر موتوري كه خريداري ميكنيد، چك كنيد تا ببينيد كه چه تجهيزات ديگري را نياز خواهيد داشت. تمامي موتورهاي سوختي به سوخت، لوله هاي سوخت و شمع يدكي نياز خواهند داشت. شما همچنين ممكن است به يك اگزوز نياز داشته باشيد. اكثر هواپيماهاي مدل به شاسي موتور نياز خواهند داشت كه ممكن است همراه كيت بدنه عرضه شده و يا نشده باشد. همچنين شما به يك يا چند ملخ مناسب نيز نياز خواهيد داشت.

  8. #7
    هوانورد ارشد - سرهنگ

    آواتار عبدالاحد

    تاریخ عضویت
    February 2011
    موقعیت
    منزل
    ارسالها
    1,390
    تشکر
    4,532
    تشکر شده : 3,684 بار در 1,123 پست
    ارسال های وبلاگ
    3

    پیشفرض پاسخ: موتور های سوختی و الکتریکی مدل

    شمع و موتور :


  9. #8
    هوانورد ارشد - سرهنگ

    آواتار عبدالاحد

    تاریخ عضویت
    February 2011
    موقعیت
    منزل
    ارسالها
    1,390
    تشکر
    4,532
    تشکر شده : 3,684 بار در 1,123 پست
    ارسال های وبلاگ
    3

    پیشفرض پاسخ: موتور های سوختی و الکتریکی مدل

    اما من دنبال موتوری سوختی میگردم که عکس این موتور ها بچرخه

  10. #9
    هوانورد ارشد - سرهنگ

    آواتار عبدالاحد

    تاریخ عضویت
    February 2011
    موقعیت
    منزل
    ارسالها
    1,390
    تشکر
    4,532
    تشکر شده : 3,684 بار در 1,123 پست
    ارسال های وبلاگ
    3

    پیشفرض پاسخ: موتور های سوختی و الکتریکی مدل

    موتور های پیستونی:
    الف)موتور های الکلی یا شمع حرارتی
    ب)موتور های بنزینی یا شمع جرقه ای
    توضیحات:
    موتور های الکلی:از رایج ترین موتور ها برای هواپیما های مدل می باشد.در این نوع موتور ها از الکل ویک یا چند نوع روغن استفاده می شود.این موتور ها دارای یک شمع حرارتی می باشند و برای روشن شدن به یک باتری ۵/۱ ولتی نیاز دارند تا بتوان حرارت اولیه را ایجاد کرد.این نوع موتور ها دارای دو گونه ی چهار زمانه و دو زمانه می باشند.
    موتور های الکتریکی:این موتور ها نسبت به موتور های الکلی مزیت هایی دارند مانند قابل اطمینان بودن،صدای کم،لرزش کم و عدم نیاز به سوخت.موتور های الکتریکی به دو گونه براش و براش لس هستند.براش لس ها بازدهی بیشتری و وزن کمتر نسبت به موتور های براش دارند.
    موتور جت:موتور های جت روز به روز در حال پیشرفت و محبوب شدن است.به دلیل بازده و توان بسیار بالا.یک مدل رادیو کنترل می تواند سرعت بالای۴۰۰ کیلومتر داشته باشد.



    و اما موتور های الکتریکی
    برعکس موتور های سوختی این نوع موتور ها با انرژی ذخیره شده در باتری کار میکنند - و انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل میکنند - اما موتور های سوختی انرژی شیمیایی را به انرژی مکانیکی تبدیل میکردند -
    آخرین ویرایش توسط عبدالاحد در تاریخ May 8th, 2012 انجام شده است

  11. #10
    هوانورد ارشد - سرهنگ

    آواتار عبدالاحد

    تاریخ عضویت
    February 2011
    موقعیت
    منزل
    ارسالها
    1,390
    تشکر
    4,532
    تشکر شده : 3,684 بار در 1,123 پست
    ارسال های وبلاگ
    3

    پیشفرض پاسخ: موتور های سوختی و الکتریکی مدل

    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...]
    موتور های جت کلا به هفت دسته تقسيم می شوند:

    ۱.توربين گاز
    ۲.توربو فن
    ۳.رم جت
    ۴.پالس جت
    ۵.پرشر جت
    ۶.توربو جت
    ۷.توربو پراپ

    ۱. توربين گاز
    در حقیقت تمامی موتورهای جتی که دارای توربین هستند توربین گاز ناميده می شوند ولی اصطلاح توربین گاز بیشتر به موتورهای جتی داده میشود که هدف استفاده از آنها تولید رانش نیست بلکه چرخاندن توربین و اکثرا برای تولید برق است و برخی اوقات در طراحی و نحوه قرار گرفتن توربین ها و نازل با انواع دیگر موتور جت تفاوت عمده ای دارند . در توربین های بخار برای چرخاندن توربینها ابتدا آب را توسط سوختهای فسیلی حرارت میدهند تا آب تبدیل به بخار شود و بخار سبب چرخش توربین میشود که این سیستم دارای ضعفهایی است از جمله حجیم بودن دستگاهها و تشکیلات نیروگاه ولی در توربین گاز مرحله تبدیل آب به بخار حذف شده است و گاز های داغ خروجی که در توربین بخار هدر میشوند در این حالت مستقیما سبب چرخش توربین میگردد .

    ۲. توربوفن
    موتور های توربو فن در واقع دارای فرآیندی مابین دو موتور توربوجت و توربو پراپ هستند . تفاوت این موتور با موتور توربو پراپ در این نکته است که پنکه موتور توربوپراپ کاملا خارج از پوسته و بدنه موتور قرار دارد ولی در موتور توربوفن این پنکه کاملا در داخل پوسته موتور قرار دارد . از این نوع موتور جت برای سرعت های مادون صوت استفاده میگردد .توربوفن ها دارای بازدهی نسبی زیادی هستند . بخشی از هوای ورودی توسط پنکه این موتور توسط داکتی و جدا از محفظه احتراق و توربین ولی در امتداد آنها به سمت نازل پیش برده میشود که در نهایت نیز به گاز های داغ تولیدی میپیوندد و بر نیروی رانش تولیدی میافزاید . در زیر شکلی برش خورده از یک موتور توربو فن مشاهده میشود ولی داکت هدایت هوا در شکل مشخص نیست .


    3. رم جت

    رم جتها را توربین گازی به حساب نمی آورند زیرا این نوع از موتور جت دارای کمپرسور و توربین نمیباشد موتور رم جت اکثرا به عنوان موتور دوم مورد استفاده قرار میگیرد به اینصورت که هواپیما یا راکت در ابتدا توسط موتور اصلی خود به پرواز در میاید و پس از رسیدن به سرعت معین که میزان فشار و سرعت لازم هوای ورودی برای رم جت تامین گردید موتور رم جت خود را روشن میکند . رم جتها نسبت به انواع دیگر موتورهای جت تولید رانش بیشتری میکنند ولی برای شروع پرواز مناسب نمیباشند .

    4. پالس جت
    پالس جتها یکی از انواع قدیمی موتور جت میباشند که بعضی اوقات بدلیل مشترکاتی با رم جت یکی شمرده میشوند .پالس جت ها همانند رم جت نه دارای کمپرسور هستند و نه دارای توربین ولی از نظر کار کرد تفاوت عمده ای دارند .موتورهای پالس جت در گذشته کاربرد داشتند و در هواپیما های قدیمی به عنوان پیشران استفاده میشدند ولی هم اکنون استفاده چندانی ندارند چراکه امروزه موتور های توربو جت با بازدهی بالا جایی برای انواع دیگر باقی نگذاشتند ولی به دلیل سیستم کارکرد جالبی که این موتور دارد به تشریح دونوع از این موتور میپردازیم .در موتورهای پالس جت به خصوص نوع دریچه دار عمل احتراق با فرض ایده آل حجم ثابت است . دقت شود که پالس جت ها بر خلاف رم جت ها در سرعت صفر نیز قابلیت استارت و کار آیی هستند .( در مورد پالس جت ها این باور عمومی وجود دارد که حداکثر سرعت پرنده ای که با پیشران پالس جت حرکت میکند زیر 750 کیلومتر بر ساعت میباشد )


    سیکل کارکرد پالس جت دریچه دار :

    احتراق :
    در اين فاز احتراق سوخت منجر به تشكيل توده بزرگي از گرما و فشار ميشود فشار حاصل منجر به بسته ماندن شير يكطرفه كه در پشت هوا و سوخت محترق ميباشد ميگردد در نتيجه توده محترق بناچار فقط در مسيرمورد نظر ميتواند حركت كند.

    انفجار:
    در اين مرحله سوخت و هواي منبسط شده از نازل خارج ميگرددو گازهاي داغ خروجي منجر به توليد نيروي رانش ميگردد.

    سوخت گيری:
    گازهاي داغ بدليل انعطاف پذيري و دارا بودن جرم تمايل به حفظ حركت خود به سمت نازل را دارند حتي اگرفشار داخل موتور كمتر فشار محيط باشد خروج اين گازها از محفظه احتراق موجب افت فشار در محفظه و بازشدن شير يكطرفه ميگردد و مقداري سوخت و هوا به اين محفظه وارد ميشود
    فشردگی:
    بدليل فشار كم موجود بين هوا و سوخت ورودي و گازهاي داغ خروجي مقداري از اين گازهاي داغ به محفظه احتراق باز ميگرددكه اين عمل موجت محترق شدن اين توده هوا و سوخت ميشود و سيكل به مرحله اول باز ميگردد .

    سیکل کارکرد پالس جت بدون دریچه :

    در پالس جت های بدون دریچه خمی که مابین محفظه احتراق و نازل قرار دارد دقیقا کاری را انجام میدهد که دریچه در نوع دریچه دار انجام میدهد .با وجود این خم در این ناحیه کاهش فشار ایجاد شده و مقداری از گاز های در حال خروج را به محفظه احتراق باز میگرداند .و بقیه مراحل دقیقا همانند نوع دریچه دار میباشد که در بالا توضیح داده شد .

    ۵. پرشر جت
    اين موتور جت امروزه كاربردي در صنايع هوايي و به عنوان پيشران جت ندارد . اين موتور را ميتوان طرحي ابتدايي از موتور رم جت دانست . در اين پیشران جت سوخت از قسمت بالايي به داخل لوله اي چند تكه كه از بالا به پايين قطور تر ميگردد پاشيده ميشود و از قسمت بالایی و دهانه لوله و همچنین از فواصلي كه مابين اين لوله چند تكه وجود دارد هواي تازه وارد لوله شده و با سوخت مخلوط ميگردد . سپس مخلوط سوخت و هوا وارد محفظه احتراق شده و محترق ميگردند . براي گرم كردن سوخت پيش از عمل احتراق ، لوله سوخت رسان را در محفظه احتراق و بدور جدار داخلي آن ميپيچانند و به اين ترتيب سوخت گرما را از توده گاز داغ محترق شده دريافت ميكند و گرم ميشود ، به اين ترتيب عمل احتراق نيز با كيفيت بهتري انجام ميگردد.

    ۶. توربو جت
    توربو جتها از انواع متداول موتورهای جت هستند که در اکثرهواپیماهای جنگنده و پرنده هایی که با سرعتهای زیاد حرکت میکنند استفاده میگردد . در زیر به طرز کار موتور توربو جت میپردازیم
    1 . در مرحله اول هوا از طریق دهانه ورودی وارد ابتدای قسمت کمپرسور میشود .
    2 . در مرحله بعدی هوا توسط کمپرسور فشرده شده و بطرف دیفیوژر فرستاده میشود .
    3 . پس از کاسته شدن سرعت و افزایش فشار و دمای هوا در دیفیوژر هوا به محفظه احتراق و سپس لوله احتراق فرستاده میشود .
    4 . پس از عملیات احتراق در موتور گاز های داغ تولیدی باعث چرخش توربین و در نتیجه محور متصل به توربین میگردد.از نکات قابل توجه در طراحی یک توربو جت طراحی بخش نازل و خروجی است چراکه هدف استفاده از توربوجت نیروی رانش پرنده میباشد . در بهترین حالت فشار ستون هوای داغی که از موتور خارج میگردد با فشار جو اطراف پرنده برابر است .


    توربو جت با جریان محوری (با کمپرسور محوری چند مرحله ای):



    توربو جت با جریان مرکزی (با کمپرسور سانتریفیوژ چند مرحله ای):


    ۷. توربو پراپ
    موتور جت توربو پراپ ، موتوری است ما بین موتور توربوفن و توربو جت .طرز کارکرد این موتور با توربو جت دقیقا همسان میباشد . پروانه بزرگ که به شفت اصلی متصل است نیروی رانش یا تراست تولید میکند نیروی تراست تولیدی پروانه همراه با نیروی رانش تولیدی توسط گازهای داغ خروجی نیروی رانش برآیند را تولید میکند

    لینکهای زیر هم لینکهای مفیدی در این رابطه اند : (این لینکها فقط قسمتهایی از سایتها هستند نام لینک نام کامل سایت است)
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...] و [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...] و
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...]

  12. کاربر زیر پست عبدالاحد عزیز را پسندیده است :

    صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

    قوانین ارسال

    • نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
    • نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
    • نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
    • نمی توانید نوشته خود را ویرایش کنید
    •  
     
Copyright © 2007 - 2012, Aerocenter.ir. All Rights Reserved.
تمامی حقوق نزد ایروسنتر محفوظ است.
مرکز هوافضا و هوانوردی ایروسنتر