برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

???? 1 ?? 6 123456 ??????????
????? ?????: ?? 1 ?? 10 ?? 59
dqw
  1. pakradm ?????? ??
    pakradm
    هوانورد فعال-ستوان یکم
    November 2011
    Tehran
    387
    تعداد تشکر : 11,147
    Thanked 2,068 Times in 375 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    new_1 آموزش,پرسش و پاسخ خلبانی Type Rating

    سلام دوستان
    امروز میخوام خاطره سفر مشهد با ایرباس A300-600 ماهان را برایتان بنویسم و چند سوال هم برایم پیشامده است لذا از همه دوستان خواهشمندم در صورت امکان به آن ها پاسخ دهند

    قسمت اول - رفت
    خب پرواز من ساعت 22:30 تاریخ 26/02/1391 بود پس از اعلام فرودگاه جهت سوار شدن به هواپیما سوار اتوبوس های سامان شدیم و به سمت رمپ اصلی فرودگاه حرکت کردیم در کل 4 هواپیما در رمپ اصلی حظور داشتند(2 عدد ایرباس ماهان - 2 عدد فوکر 100 - 1 عدد ایرباس 300 با دم قرمز رنگ) و پس از توقف اتوبوس چشم بنده به ایرباس زیبای ماهان (A300-600) با رجیستر EP-MNR افتاد که خیلی تر و تمیز و سرپا و استوار آنجا ایستاده بود بالاخره سوار هواپیما شدم صندلی بنده 26A بود دقیقا کنار بال هواپیما پس از گذشت تقریبا 30 دقیقا درب هواپیما بسته شد و پله ها رفتند بعد آن فیلم زیبای انانس ماهان از ال سی دی ها شروع به پخش شدن کرد من هم که دیدم تقریبا دیگه مهماندارها کارشان تمام شده است یکی از آن ها را صدا زدم و از خواستم تا با سرمهماندار جهت ورود به کابین خلبان صحبت کنم او هم رفت بعد یک خانم خیلی محترمی آمدند و به نشانه احترام کلاهشان را نیز برداشتند و به من گفتند آیا با من کاری داشتید؟ من هم در جواب ایشان پس از سلام و تشکر خواسته ام را بیان کردم ایشان هم گفت به علت کم بودن مدت پرواز امکان رفتن به کابین اصلا مقدور نیست و خیلی عذر خواهی کردند و من هم از ایشان تشکر کردم و ایشان رفتند پس از چند دقیقه خلبان شروه به صحبت کردند اسمشان کاپیتان عرب نژاد بود و گفتند تا ارتقاع 33 هزارپایی بالا میرویم ، پس از چند دقیقه دیدم صدایی از پشت هواپیما در قسمت وسط می آید که فهمیدم موتور APU در حال استارت است پس از آن موتور سمت چپ روشن شد و مثل نوسان برق سیستم برق هواپیما بر روی موتور سمت چپ قرارگرفت پس از آن هم موتور سمت راست شد و پس از گذشت چند دقیقه هم موتور APU خاموش شد(بعدش هم GPU رفت) سپس فلپ ها تا دو مرجله باز شدند و خلبان شروع به تست کردن Flight Control کرد بعد هواپیما شروع به تاکسی بر روی باند 29L کرد که در این بین ال سی دی ها بر روی دوربین های جلوی هواپیما قرار گرفتند سپس شروع به تیکاف کرد که از پنجره محل استقرار ماشین های آتش نشانی و مرکز ILS مشخص بود سپس از روی زمین بلند شدیم و هواپیما شروع به چرخیدن و ادامه مسیر کرد سپس زمان شام فرارسید این بار برای من به عنوان اولین بار بود که در پرواز غذای گرم میدادند و آن هم یک ساندویچی بود که نمیدانم دقیق لایش چی بود اما بد نبود، که در جعبه سبزرنگی قرارگرفته بود و دست بهش میزدی دستت می سوخت با یک آب پرتقال در این بین هم ال سی دی ها مشغول پخش تصاویر حرم رضوی و اطلاعات پرواز و تبلیغات بودند پس از همه ی این ها زمان Descend فرا رسید و شروع به کم کردن ارتفاع کردیم در نزدیکی های مشهد هوا ابری بود و هواپیما داشت بالا و پایین می شد (اما خیلی حال میداد) سپس در نزدیکی های مشهد دیدم که خلبان Spolier ها را مقداری بازکرده(احتمالا سرعت زیاد بوده خواسته کم کنه تا بتونه فلپ باز کنه) پس از آن یک دور 90 درجه زدیم و ترمزهای سرعت بسته شدند و فلپ ها تا دو مرحله باز شدند پس از چند دقیقه دوباره یک دور 90 درجه دیگه زدیم و خلبان گفت(Cabin Crew Prepare For Landing) سپس دوباره ترمزهای سرعت مقداری باز شدند و این بار چرخ های هواپیما باز شدند(سپس ترمز های سرعت بسته شدند) و شروع به فرود کردیم باز ال سی دی ها به دوربین سوییچ کردند و من هم محو فرورد هواپیما از پنجره بودم زمانی که به نزدیکی های باند رسیدیم دیدم که شهبال های هواپیما(SLAT) که در 15 درجه بودند (همان بالچه کوچک کنار فلپ ها) هی توسط خلبان به صورت دستی بالا و پایین میشود تا بالاخره روی باند قرارگرفتیم آنگاه ترمز های سرعت تا آخر باز شده و همچنین صدای بسیار زیبای Reverse از موتور ها بلند شد سپس به داخل تاکسی وی پیچیده و به سمت رمپ حرکت کردیم پس از توقف موتورهای هواپیما خاموش نشد (احتمالا در حال استارت APU بود) پس از چند دقیقه موتورها خاموش و برق به روی APU رفت دوباره پس از چند دقیقه دیدیم صدای خاموش شدن APU می آید احتمالا در این موقع دیگه GPU وصل بوده و پس از چند دقیقه درها باز شد و توسط اتوبوس به سالن رفتیم که در این بین باز دوباره یک هواپیمای A320 با دم کاملا قرمز رنگ و بدون هیچ نوشته دیگری را دیدم
    تمام
    سوالات:
    1- ترتیب استفاده از GPU و APU در هنگام روشن و خاموش شدن هواپیما چیست؟
    2- چرا زمانی که هواپیما میخواهد روشن شود و APU آن روشن است باز هم GPU حضور دارد؟
    3- آیا GPU علاوه بر برق میتواند هوای فشرده مورد نیاز استارتر(Bleed Air) را نیز تامین کند یا ماشین جداگانه ای نیاز هست؟
    4- این دو هواپیمای با دم قرمز رنگ که هیچ نوشته دیگری ندارند مال کدوم شرکت هستند؟ خارجی یا ایرانی؟
    5- آیا پاسخ سرمهماندار به من ایرادی از نظر فنی نداشت؟
    6- آیا در هواپیماهای ایرباس میتوان ترمز های سرعت را به مقدار دلخواه باز کرد(در شبیه ساز سه حالت بسته، خودکار و تمام باز وجومد دارد)
    7- دلیل حرکت این بالچه های کوچک کنار فلپ توسط خلبان در هنگام فرود چه بود؟ من توجه کرده ام و دیده ام که هواپیماهایی که میخواهند بنشینند با یک زاویه ثابت به طرف باند حرکت می کنند و هیچ تغییر در وضعیت هواپیما مشاهده نمی شود این زاویه در کدام قسمت Cockpit قابل دیدن و تنطیم کردن است؟
    8- در طول پرواز به نظرم آمد که چراغ Beacon خاموش است آیا چنین چیزی ممکن است (زمانی که در Cruise بودیم)؟
    9- زمانی که حتی هواپیما خاموش است یک صدای فن قوی در داخل قسمت مسافران می آید ، مال چیست؟
    10- آیا این کاپیتان عرب نژاد با کاپیتان عرب نژاد رییس ماهان نسبتی دارد یا تنها تشابه اسمی است؟

    پیشاپیش از پاسخ های شما متشکرم
    27/02/1390
    ?????? ???? Ali Pilot : June 29th, 2012 ?? ???? 17:00:11
    #1 ارسال شده در تاريخ May 16th, 2012 در ساعت 22:00:16

  2. The Following 15 Users Say Thank You to pakradm For This Useful Post:

    abasza (May 17th, 2012), AIR BUS (August 31st, 2012), Ali Pilot (May 17th, 2012), B727 (December 21st, 2012), Captain Yashar (May 19th, 2012), Dream Bird (May 17th, 2012), HOSJAN78 (May 19th, 2012), Mahan (May 19th, 2012), mihajlovic (May 31st, 2012), mk_747 (May 21st, 2012), mobinall (August 16th, 2012), Mohammadme (May 17th, 2012), mona (May 17th, 2012), pilot 747 (May 17th, 2012), saeed airport (May 17th, 2012)

  3. abasza ?????? ??
    abasza
    هوانورد فعال-سرگرد
    August 2010
    استان اصفهان
    578
    تعداد تشکر : 828
    Thanked 2,311 Times in 539 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: پرواز مشهد با هواپیمایی ماهان و چند سوال

    خوب بود برای اولین بار. ای کاش عکس هم داشت فاصله صندلی میگفتید از فرودگاه و ...
    سوالات تخصصی بنده اطلاع ندارم وگرنه دریغ نمیکردم
    أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيَّ الْقَيُّومَ بَدِيعَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ
    ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ وَ أَسْأَلُهُ أَنْ يَتُوبَ عَلَي
    #2 ارسال شده در تاريخ May 17th, 2012 در ساعت 01:06:08

  4. The Following 7 Users Say Thank You to abasza For This Useful Post:

    B727 (December 21st, 2012), Dream Bird (May 17th, 2012), HOSJAN78 (May 19th, 2012), Mahan (May 19th, 2012), mona (May 17th, 2012), pakradm (May 17th, 2012), W mahan 5 (June 29th, 2012)

  5. pakradm ?????? ??
    pakradm
    هوانورد فعال-ستوان یکم
    November 2011
    Tehran
    387
    تعداد تشکر : 11,147
    Thanked 2,068 Times in 375 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: پرواز مشهد با هواپیمایی ماهان و چند سوال

    ??? ??? ????? ???? ???? abasza ????? ??? ??
    خوب بود برای اولین بار. ای کاش عکس هم داشت فاصله صندلی میگفتید از فرودگاه و ...
    سوالات تخصصی بنده اطلاع ندارم وگرنه دریغ نمیکردم
    دوست عزیز
    ببخشید تصویر نداشت چون هم شب بود و هم من دوربین قوی همراهم نبود
    در مورد فاصله صندلی ها هم این را بگویم که خیلی تنگ بود به طوری که برای صرف شام حتما صندلی مقابل باید در حالت نرمال می بود وگرنه آن سینی کشویی پشت صندلی بین بدن شما و صندلی گیر میکرد!!!
    در مورد فرودگاه مهرآباد نکته خاصی به نظرم نمی رسد اگر سوال خاصی هست بفرمایید به اندازه اطلاعاتم حتما پاسخ میدهم اما در مورد فرودگاه شهید هاشمی نژاد این را بگویم که به نظرم یک پل تلسکوپی به این فرودگاه اضافه شده است البته شاید این خبر قدیمی باشد اما من تا به حال آن را ندیده بودم و فقط از قبل میدانستم که فرودگاه های مهرآباد، امام خمینی، اردبیل و کرمان پل تلسکوپی دارند

    کسی میداند کدوم فرودگاه های ایران پل تلسکوپی دارند؟؟؟
    ?????? ???? pakradm : May 17th, 2012 ?? ???? 12:53:49
    #3 ارسال شده در تاريخ May 17th, 2012 در ساعت 12:49:32

  6. The Following 6 Users Say Thank You to pakradm For This Useful Post:

    abasza (May 17th, 2012), B727 (December 21st, 2012), bozorg2011 (June 11th, 2013), Dream Bird (May 17th, 2012), HOSJAN78 (May 19th, 2012), Mahan (May 19th, 2012)

  7. delta ?????? ??
    delta
    هوانورد نیمه فعال-استوار یکم
    August 2011
    tehraN
    157
    تعداد تشکر : 206
    Thanked 438 Times in 136 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 3

    ??? ??? پاسخ: پرواز مشهد با هواپیمایی ماهان و چند سوال

    - ترتیب استفاده از GPU و APU در هنگام روشن و خاموش شدن هواپیما چیست؟اگر ground power متصل باشد در ابتدا برای روشن کردن از apu استفاده نمیشه و فقط از gpu استفاده میشه در غیر اینصورت اول apu برای خاموش کردن هم بعد از engin shut down ما apu را روشن میکنیم

    2- چرا زمانی که هواپیما میخواهد روشن شود و APU آن روشن است باز هم GPU حضور دارد؟

    ببین gpu یعنی generator power unit که وقتی موتور ها روشمن میشن الکتریسیته تولید میکنن در حالی که apu یعنی axilary power unit یعنی یه بخشی که توی دم هست و برق برای ما تولید میکنه 0به زبون ساده میگم )

    3- آیا GPU علاوه بر برق میتواند هوای فشرده مورد نیاز استارتر(Bleed Air) را نیز تامین کند یا ماشین جداگانه ای نیاز هست؟

    خیر

    4- این دو هواپیمای با دم قرمز رنگ که هیچ نوشته دیگری ندارند مال کدوم شرکت هستند؟ خارجی یا ایرانی؟

    حدس بنده یا اتا یا اریا

    5- آیا پاسخ سرمهماندار به من ایرادی از نظر فنی نداشت؟

    ببینید کاکپیت دو تا رییس داره یکی کپتن و دیگری ACM حالا هر کدوم نذارن شما وارد شی دلشون خواسته دیگه

    6- آیا در هواپیماهای ایرباس میتوان ترمز های سرعت را به مقدار دلخواه باز کرد(در شبیه ساز سه حالت بسته، خودکار و تمام باز وجومد دارد)

    بله 100% برای افزایش ریت نزول و کاهش سرعت البته نه لزوما

    7- دلیل حرکت این بالچه های کوچک کنار فلپ توسط خلبان در هنگام فرود چه بود؟ من توجه کرده ام و دیده ام که هواپیماهایی که میخواهند بنشینند با یک زاویه ثابت به طرف باند حرکت می کنند و هیچ تغییر در وضعیت هواپیما مشاهده نمی شود این زاویه در کدام قسمت Cockpit قابل دیدن و تنطیم کردن است؟

    اول بالچه ها همون ایلرون ها هستند که از مدل ارباس 300 به اینور نزدیک بدنه شدند دلیلش هم برای کنترل بیشتر روی کنترل هست (قانون برنولی خونده بشه متوجه میشید چون بیشترین اختلاف فشار مربوط به قطور ترین بخش ایر فریم هست )

    8- در طول پرواز به نظرم آمد که چراغ Beacon خاموش است آیا چنین چیزی ممکن است (زمانی که در Cruise بودیم)؟

    در ایر باس strob beacon روی اتو قرار میگیره (رو چک لیست هستش ) نظرتون اشتباه هست (جسارتا )

    9- زمانی که حتی هواپیما خاموش است یک صدای فن قوی در داخل قسمت مسافران می آید ، مال چیست؟

    apu

    10- آیا این کاپیتان عرب نژاد با کاپیتان عرب نژاد رییس ماهان نسبتی دارد یا تنها تشابه اسمی است؟!!!!
    **خلبان ها به خدا نزدیک ترند**
    #4 ارسال شده در تاريخ May 17th, 2012 در ساعت 13:29:35

  8. The Following 15 Users Say Thank You to delta For This Useful Post:

    AIR BUS (August 31st, 2012), Ali Pilot (May 17th, 2012), B727 (December 21st, 2012), Captain Yashar (May 19th, 2012), Dream Bird (May 17th, 2012), HOSJAN78 (May 19th, 2012), IR Blue SKY (May 17th, 2012), Mahan (May 19th, 2012), mk_747 (May 21st, 2012), mobinall (August 16th, 2012), Mohammadme (May 17th, 2012), mona (May 17th, 2012), pakradm (May 17th, 2012), saeed airport (May 17th, 2012), tu-154 (January 3rd, 2013)

  9. Ali Pilot ?????? ??
    Ali Pilot

    عضو شورا هوانوردی
    July 2009
    TEHRAN
    5,035
    تعداد تشکر : 11,640
    Thanked 31,849 Times in 5,065 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 2

    ??? ??? پاسخ: پرواز مشهد با هواپیمایی ماهان و چند سوال

    ببینید. GPU در اصل Ground Power Unit می باشد که مختص هواپیما هایی می باشد که دارای ظرفیتی هستند که واحد قدرت خارجی زمینی به آن ها متصل می شود تا انرژی الکتریکی را برای استارت آماده کند. این واحد به ویژه زمانی که آب و هوای استارت زنی سرد است بسیار مفید خواهد بود.که اگر اشتباه نکنم جزء واحد گراند اکویپمنت می باشد و معمولا" بعد از استارت در شرایط مورد نظر خلبان به دستور وی از هواپیما جدا می شود.
    #5 ارسال شده در تاريخ May 17th, 2012 در ساعت 15:09:33

  10. The Following 11 Users Say Thank You to Ali Pilot For This Useful Post:

    att89 (May 18th, 2012), B727 (December 21st, 2012), Dream Bird (May 17th, 2012), FA M.Masoud (May 19th, 2012), HOSJAN78 (May 19th, 2012), IR Blue SKY (May 17th, 2012), Mahan (May 19th, 2012), mk_747 (May 21st, 2012), pakradm (May 17th, 2012), tu-154 (January 3rd, 2013), YASHAR A&P (May 19th, 2012)

  11. SPACE MAN ?????? ??
    SPACE MAN

    کارشناس هوانوردی
    November 2008
    tehran
    634
    تعداد تشکر : 711
    Thanked 2,912 Times in 534 Posts

    ??? ??? پاسخ: پرواز مشهد با هواپیمایی ماهان و چند سوال

    ??? ??? ????? ???? ???? delta ????? ??? ??
    - ترتیب استفاده از GPU و APU در هنگام روشن و خاموش شدن هواپیما چیست؟اگر ground power متصل باشد در ابتدا برای روشن کردن از apu استفاده نمیشه و فقط از gpu استفاده میشه در غیر اینصورت اول apu برای خاموش کردن هم بعد از engin shut down ما apu را روشن میکنیم

    2- چرا زمانی که هواپیما میخواهد روشن شود و APU آن روشن است باز هم GPU حضور دارد؟

    ببین gpu یعنی generator power unit که وقتی موتور ها روشمن میشن الکتریسیته تولید میکنن در حالی که apu یعنی axilary power unit یعنی یه بخشی که توی دم هست و برق برای ما تولید میکنه 0به زبون ساده میگم )

    3- آیا GPU علاوه بر برق میتواند هوای فشرده مورد نیاز استارتر(Bleed Air) را نیز تامین کند یا ماشین جداگانه ای نیاز هست؟

    خیر

    4- این دو هواپیمای با دم قرمز رنگ که هیچ نوشته دیگری ندارند مال کدوم شرکت هستند؟ خارجی یا ایرانی؟

    حدس بنده یا اتا یا اریا

    5- آیا پاسخ سرمهماندار به من ایرادی از نظر فنی نداشت؟

    ببینید کاکپیت دو تا رییس داره یکی کپتن و دیگری ACM حالا هر کدوم نذارن شما وارد شی دلشون خواسته دیگه

    6- آیا در هواپیماهای ایرباس میتوان ترمز های سرعت را به مقدار دلخواه باز کرد(در شبیه ساز سه حالت بسته، خودکار و تمام باز وجومد دارد)

    بله 100% برای افزایش ریت نزول و کاهش سرعت البته نه لزوما

    7- دلیل حرکت این بالچه های کوچک کنار فلپ توسط خلبان در هنگام فرود چه بود؟ من توجه کرده ام و دیده ام که هواپیماهایی که میخواهند بنشینند با یک زاویه ثابت به طرف باند حرکت می کنند و هیچ تغییر در وضعیت هواپیما مشاهده نمی شود این زاویه در کدام قسمت Cockpit قابل دیدن و تنطیم کردن است؟

    اول بالچه ها همون ایلرون ها هستند که از مدل ارباس 300 به اینور نزدیک بدنه شدند دلیلش هم برای کنترل بیشتر روی کنترل هست (قانون برنولی خونده بشه متوجه میشید چون بیشترین اختلاف فشار مربوط به قطور ترین بخش ایر فریم هست )

    8- در طول پرواز به نظرم آمد که چراغ Beacon خاموش است آیا چنین چیزی ممکن است (زمانی که در Cruise بودیم)؟

    در ایر باس strob beacon روی اتو قرار میگیره (رو چک لیست هستش ) نظرتون اشتباه هست (جسارتا )

    9- زمانی که حتی هواپیما خاموش است یک صدای فن قوی در داخل قسمت مسافران می آید ، مال چیست؟

    apu

    10- آیا این کاپیتان عرب نژاد با کاپیتان عرب نژاد رییس ماهان نسبتی دارد یا تنها تشابه اسمی است؟!!!!

    سلام....
    ممنون از دوست عزیزم که توضیح دادن....بنده بعضی جاهاش رو تکمیل میکنم.
    سوال 1: ببینید به دلیل خرابی APU در اکثر هواپیماها(تحریم) میشه به طور قطع گفت هر شرکتی که به هر فرودگاهی پرواز داره حتما یک base در اونجا ایجاد کرده و gpu رو در اونجا مستقر کرده یا حداقل هواپیماهای سالم رو به اونجا میفرسته....و در مورد ترتیب هم دوستمون درست فرمودن

    #2 :gpu وظیفه به حرکت در اوردن توربین و گردش توربین گردش کمپرسور رو به همراه داره به وسیله shaft(به بیان ساده) ...ولی apu تامین انرژی الکتریکی رو به عهده داره و بعد از روشن شدن critical engine برق توسط این موتور به وسیله ac generator تامین میشه و apu خاموش میشه...

    #4اگر ایرباس بوده که حدس دوستمون درسته ... ولی در کل هواپیماهای فالکن سازمان هواپیمایی ( nav aid check a/c) دم قرمز هستن...

    #5تصمیم نهایی با کپتین هست ولی ...!!!هر چی سپاه بگه !!

    #7 inboard aileron : در سرعت های بالا و پایین میتونه استفاده بشه ولی در سرعت های بالا برای جلوگیری از استرس بدنه از این بالچه استفاده میشه... از out board aileron فقط در سرعت های کم استفاده میشه...

    #10 بله پسر عموشون هستن ... مرتضی عرب نژاد
    در ضمن مدیر ماهان خلبان نیستن(گفته بودید کاپیتان عرب نژاد)
    ?????? ???? SPACE MAN : May 18th, 2012 ?? ???? 23:45:13
    پرواز اندازه آدم رو بر ملا میکنه... هر چی بالاتر میری.بالاتر و بالاتر میری.... دنیا از دید تو بزرگتر میشه و تو از دید دنیا کوچکتر. . .





    آرزو دارم در آسمان بمیرم ......... در آغوش عشق دومم پرواز بمیرم ......به عشق اولم خدا نزدیکتر باشم .... و از عشق سومم خانواده کمی دور ... تا درد جدایی ودل کندن را کمتر احساس کنم .....
    #6 ارسال شده در تاريخ May 18th, 2012 در ساعت 23:24:31

  12. The Following 18 Users Say Thank You to SPACE MAN For This Useful Post:

    AIR BUS (August 31st, 2012), Ali Pilot (May 20th, 2012), Amiralikarimi (May 18th, 2012), att89 (May 19th, 2012), B727 (December 21st, 2012), bozorg2011 (June 11th, 2013), Double Hotel (May 18th, 2012), Dream Bird (May 18th, 2012), FA M.Masoud (May 19th, 2012), HOSJAN78 (May 19th, 2012), IR Blue SKY (May 18th, 2012), Mahan (May 19th, 2012), mk_747 (May 21st, 2012), mobinall (August 16th, 2012), Mohammadme (May 19th, 2012), pakradm (May 19th, 2012), pilot 747 (May 19th, 2012), YASHAR A&P (May 19th, 2012)

  13. Mahan ?????? ??
    Mahan

    رئیس سایت
    August 2007
    دبی
    2,716
    تعداد تشکر : 10,099
    Thanked 8,421 Times in 1,306 Posts

    ??? ??? پاسخ: پرواز مشهد با هواپیمایی ماهان و چند سوال

    10- آیا این کاپیتان عرب نژاد با کاپیتان عرب نژاد رییس ماهان نسبتی دارد یا تنها تشابه اسمی است؟
    #10 بله پسر عموشون هستن ... مرتضی عرب نژاد
    در ضمن مدیر ماهان خلبان نیستن(گفته بودید کاپیتان عرب نژاد)
    در هواپیمایی ماهان دو خلبان با نام خانوادگی عربنژاد مشغول به کار هستند
    مرتضی و مصطفی عربنژاد
    و حمید عربنژاد هم که در پست مدیریت هواپیمایی ماهان فعالیت میکنند
    داشتن یا نداشتن نسبت فامیلی هم چندان مهم نیست
    #7 ارسال شده در تاريخ May 19th, 2012 در ساعت 02:50:44

  14. The Following 9 Users Say Thank You to Mahan For This Useful Post:

    AIR BUS (August 31st, 2012), Ali Pilot (May 20th, 2012), B727 (December 21st, 2012), FA M.Masoud (May 19th, 2012), IR Blue SKY (May 19th, 2012), mobinall (August 16th, 2012), pakradm (May 19th, 2012), W mahan 5 (June 29th, 2012), YASHAR A&P (May 19th, 2012)

  15. pakradm ?????? ??
    pakradm
    هوانورد فعال-ستوان یکم
    November 2011
    Tehran
    387
    تعداد تشکر : 11,147
    Thanked 2,068 Times in 375 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: پرواز مشهد با هواپیمایی ماهان و چند سوال

    سلام دوستان
    از پاسخ های شما همه عزیزان سپاسگزارم
    بخشید این چند روز نتوانستم پاسخ پست های شما را بدهم، نایب الزیاره همه بچه های AeroCenter در بارگاه ملکوتی امام رضا بودم البته پست ها را میخواندم ولی نخواستم سرسری جواب بدهم و خواستم روی پاسخ های همه شما عزیزان فکر کنم

    و اما در مورد سوالاتی که پرسیده بودم:

    1و 2 و 3- ببینید من اول تفاوت GPU و APU را با توجه به اطلاعات خودم و گفته های شما دوستان در جدول زیر طبقه بندی میکنم

    Equipment
    Supplying Power
    Bleed Air
    GPU Available
    Not Available
    APU Available
    Available
    یک هواپیما در حالت Ground میتواند برق خود را از هر دو این تجهیزات تامین نماید، برای روشن شدن موتور ها ما به دو مولفه Power و Bleed Air نیازمندیم که برق موتور همانطور که گفتم تامین است اما در خصوص هوای فشرده یا می بایست از Ground Equipment دیگری به نام Air Starter استفاده نماید و یا موتور APU خود را روشن نماید، اما در خصوص پروازهای ایران من تا به حال ماشینی تحت عنوان Air Starter تاکنون ندیده ام

    روشن شدن هواپیما
    حال باز میگردیم به تکه ای از نوشته من:
    <<پس از چند دقیقه دیدم صدایی از پشت هواپیما در قسمت وسط می آید که فهمیدم موتور APU در حال استارت است پس از آن موتور سمت چپ روشن شد و مثل نوسان برق سیستم برق هواپیما بر روی موتور سمت چپ قرارگرفت پس از آن هم موتور سمت راست شد و پس از گذشت چند دقیقه هم موتور APU خاموش شد(بعدش هم GPU رفت)>>

    در آن شب برق هواپیما توسط GPU در حال تامین بوده خلبان تصمیم به روشن کردن هواپیما میگیرد -> به هوای فشرده نیاز پیدا میکند -> موتور APU را روشن میکند -> با تامین هوای فشرده مورد نیاز موتور سمت چپ روشن می شود -> برق هواپیما بر روی AC BUS1 قرار می گیرد -> موتور سمت راست هم روشن می شود -> برق هواپیما بر روی AC BUS2 هم قرار می گیرد -> دیگر نیازی به هوای فشرده APU نیست زیرا هوای فشرده مورد نیاز جهت تهویه هوا و احیانا یخ ضدایی توسط موتور ها تامین می گردد -> APU خاموش می شود -> GPU خداحافظی میکند
    ***حتی خلبان میتوانسته پس از روشن کردن APU با GPU خداحافظی نماید اما شاید مصلحتی در کار بوده است***
    خاموش شدن هواپیما
    باز میگردیم به تکه ای از نوشته من:
    <<پس از توقف موتورهای هواپیما خاموش نشد (احتمالا در حال استارت APU بود) پس از چند دقیقه موتورها خاموش و برق به روی APU رفت دوباره پس از چند دقیقه دیدیم صدای خاموش شدن APU می آید احتمالا در این موقع دیگه GPU وصل بوده>>

    پس از ورود به رمپ فرودگاه استارت موتور APU زده می شود زیرا بین 2 الی 3 دقیقه برای آماده شدن زمان نیاز دارد -> پس از توفق کامل برق APU وارد سیستم میشود -> موتور ها خاموش می شوند -> پس از گذشت چند دقیقه ماشین GPU می آید و برق سیستم را بر عهده می گیرد -> در صورت عدم نیاز به تهویه هوا موتور APU خاموش می شود

    - جناب Delta اگر بعد از Engine Shutdown موتور APU را روشن کنیم برای چند دقیقه برق کل هواپیما از بین می رود!
    - جناب Ali Pilot لطفا دلیل مفید بودن بیشتر GPU در آب و هوای سرد را در صورت امکان برایم بگویید؟
    - جناب Space Man بعید میدانم APU هواپیماها خراب باشد چون در این صورت پس از ورود به فرودگاه مقصد خلبان نباید موتورها را خاموش نماید(حداکثر یک موتور را میتواند خاموش نماید) چون در این صورت به ماشین Air Starter نیاز پیدا میکند که بعید میدانم در همه فرودگاه ها موجود باشد!

    7- Aileron ها با چه چیز کنترل می شوند، با یوک یا با دسته فلپ ها؟ چرا پس از بازکردن Slat ها به میزان 15 درجه Aileron ها رو به پایین می شوند و با جمع شدن Slat ها آن ها هم با سطح بال یکسان می شوند؟

    8 - اینکه چراغ های Beacon و Strobe بر روی اتوماتیک قرار میگیرند در چه زمان هایی روشن و در چه زمان هایی خاموش می شوند؟دلیل بنده مبنی بر خاموش بودن Beacon در زمان Cruise این است که حاله ای از نور قرمز چشمک زن بر روی بال ها دیده نمیشد اما در زمان Descend این نور دیده می شد!

    9 - این صدای فن قوی در چه زمانی می آید(در حالتی که APU روشن است یا خاموش) و این فن برای چیست(مثلا خنک شدن موتور)؟

    10 - بله نسبت فامیلی اصلا مهم نیست و مهم توانایی های فرد است،اول فکر کردم مدیرعامل ماهان خودشان هم خلبان هستند و افتخار انجام برخی از پروازها را میدهند و گفتم من چقدر خوش شانسم که در پروازی قرار دارم که مدیرعامل ماهان خلبان آن است

    باز هم از پاسخ های همه شما عزیزان متشکرم
    *** به زودی گزارش پرواز برگشت را همراه با چند تصویر خواهم نوشت***
    ?????? ???? pakradm : May 19th, 2012 ?? ???? 20:21:47
    #8 ارسال شده در تاريخ May 19th, 2012 در ساعت 19:58:25

  16. The Following 4 Users Say Thank You to pakradm For This Useful Post:

    Ali Pilot (May 20th, 2012), B727 (December 21st, 2012), IR Blue SKY (May 19th, 2012), IRI.AMIR (May 22nd, 2012)

  17. SPACE MAN ?????? ??
    SPACE MAN

    کارشناس هوانوردی
    November 2008
    tehran
    634
    تعداد تشکر : 711
    Thanked 2,912 Times in 534 Posts

    ??? ??? پاسخ: پرواز مشهد با هواپیمایی ماهان و چند سوال

    ??? ??? ????? ???? ???? pakradm ????? ??? ??
    سلام دوستان
    از پاسخ های شما همه عزیزان سپاسگزارم
    بخشید این چند روز نتوانستم پاسخ پست های شما را بدهم، نایب الزیاره همه بچه های AeroCenter در بارگاه ملکوتی امام رضا بودم البته پست ها را میخواندم ولی نخواستم سرسری جواب بدهم و خواستم روی پاسخ های همه شما عزیزان فکر کنم

    و اما در مورد سوالاتی که پرسیده بودم:

    1و 2 و 3- ببینید من اول تفاوت GPU و APU را با توجه به اطلاعات خودم و گفته های شما دوستان در جدول زیر طبقه بندی میکنم

    Equipment
    Supplying Power
    Bleed Air
    GPU Available
    Not Available
    APU Available
    Available
    یک هواپیما در حالت Ground میتواند برق خود را از هر دو این تجهیزات تامین نماید، برای روشن شدن موتور ها ما به دو مولفه Power و Bleed Air نیازمندیم که برق موتور همانطور که گفتم تامین است اما در خصوص هوای فشرده یا می بایست از Ground Equipment دیگری به نام Air Starter استفاده نماید و یا موتور APU خود را روشن نماید، اما در خصوص پروازهای ایران من تا به حال ماشینی تحت عنوان Air Starter تاکنون ندیده ام

    روشن شدن هواپیما
    حال باز میگردیم به تکه ای از نوشته من:
    <<پس از چند دقیقه دیدم صدایی از پشت هواپیما در قسمت وسط می آید که فهمیدم موتور APU در حال استارت است پس از آن موتور سمت چپ روشن شد و مثل نوسان برق سیستم برق هواپیما بر روی موتور سمت چپ قرارگرفت پس از آن هم موتور سمت راست شد و پس از گذشت چند دقیقه هم موتور APU خاموش شد(بعدش هم GPU رفت)>>

    در آن شب برق هواپیما توسط GPU در حال تامین بوده خلبان تصمیم به روشن کردن هواپیما میگیرد -> به هوای فشرده نیاز پیدا میکند -> موتور APU را روشن میکند -> با تامین هوای فشرده مورد نیاز موتور سمت چپ روشن می شود -> برق هواپیما بر روی AC BUS1 قرار می گیرد -> موتور سمت راست هم روشن می شود -> برق هواپیما بر روی AC BUS2 هم قرار می گیرد -> دیگر نیازی به هوای فشرده APU نیست زیرا هوای فشرده مورد نیاز جهت تهویه هوا و احیانا یخ ضدایی توسط موتور ها تامین می گردد -> APU خاموش می شود -> GPU خداحافظی میکند
    ***حتی خلبان میتوانسته پس از روشن کردن APU با GPU خداحافظی نماید اما شاید مصلحتی در کار بوده است***
    خاموش شدن هواپیما
    باز میگردیم به تکه ای از نوشته من:
    <<پس از توقف موتورهای هواپیما خاموش نشد (احتمالا در حال استارت APU بود) پس از چند دقیقه موتورها خاموش و برق به روی APU رفت دوباره پس از چند دقیقه دیدیم صدای خاموش شدن APU می آید احتمالا در این موقع دیگه GPU وصل بوده>>

    پس از ورود به رمپ فرودگاه استارت موتور APU زده می شود زیرا بین 2 الی 3 دقیقه برای آماده شدن زمان نیاز دارد -> پس از توفق کامل برق APU وارد سیستم میشود -> موتور ها خاموش می شوند -> پس از گذشت چند دقیقه ماشین GPU می آید و برق سیستم را بر عهده می گیرد -> در صورت عدم نیاز به تهویه هوا موتور APU خاموش می شود

    - جناب Delta اگر بعد از Engine Shutdown موتور APU را روشن کنیم برای چند دقیقه برق کل هواپیما از بین می رود!
    - جناب Ali Pilot لطفا دلیل مفید بودن بیشتر GPU در آب و هوای سرد را در صورت امکان برایم بگویید؟
    - جناب Space Man بعید میدانم APU هواپیماها خراب باشد چون در این صورت پس از ورود به فرودگاه مقصد خلبان نباید موتورها را خاموش نماید(حداکثر یک موتور را میتواند خاموش نماید) چون در این صورت به ماشین Air Starter نیاز پیدا میکند که بعید میدانم در همه فرودگاه ها موجود باشد!

    7- Aileron ها با چه چیز کنترل می شوند، با یوک یا با دسته فلپ ها؟ چرا پس از بازکردن Slat ها به میزان 15 درجه Aileron ها رو به پایین می شوند و با جمع شدن Slat ها آن ها هم با سطح بال یکسان می شوند؟

    8 - اینکه چراغ های Beacon و Strobe بر روی اتوماتیک قرار میگیرند در چه زمان هایی روشن و در چه زمان هایی خاموش می شوند؟دلیل بنده مبنی بر خاموش بودن Beacon در زمان Cruise این است که حاله ای از نور قرمز چشمک زن بر روی بال ها دیده نمیشد اما در زمان Descend این نور دیده می شد!

    9 - این صدای فن قوی در چه زمانی می آید(در حالتی که APU روشن است یا خاموش) و این فن برای چیست(مثلا خنک شدن موتور)؟

    10 - بله نسبت فامیلی اصلا مهم نیست و مهم توانایی های فرد است،اول فکر کردم مدیرعامل ماهان خودشان هم خلبان هستند و افتخار انجام برخی از پروازها را میدهند و گفتم من چقدر خوش شانسم که در پروازی قرار دارم که مدیرعامل ماهان خلبان آن است

    باز هم از پاسخ های همه شما عزیزان متشکرم
    *** به زودی گزارش پرواز برگشت را همراه با چند تصویر خواهم نوشت***


    سلام... زیارت قبول پسر خوب...
    حقیقتش من این حرف رو از خلبان های ایران ایر شنیدم... میگفتن apu تعطیل رو اکثر هواپیماها.... پس یا باید در مقصد gpu باشه و اگر نباشه همون طور که عرض کردم هواپیماهای سالم رو راهی اون مقاصد میکنن....

    aileron ها با یوک کنترل میشن و بوسیله سیستم هیدرولیک فرامین به سطوح پروازی منتقل میشه...شما flap رو با aileron اشتباه گرفتی.flap با میزان slat میتونه up&down بشه

    ببینید تنها چراغی که خلبان اجازه داره خاموش کنه strobe light هستش ...ولی اگر شما ندیدید این نور رو 2 حالت داره... یا شدت نور واسه شما ملموس نبوده در ارتفاع یا اینکه خلبان بخاطر روشن بودن nav light & strobe light احتمالا beacon رو تعطیل کرده....

    اگر هواپیما هنوز بردینگ نشده که خوب صدای apu هست ... ولی gpu هم این صدا رو داره دیگه....(درست متوجه سوال تون نشدم)

    بله نسبت فامیلی اصلا مهم نیست و مهم توانایی های فرد است..!!!! به خصوص در هوانوردی ایران
    پرواز اندازه آدم رو بر ملا میکنه... هر چی بالاتر میری.بالاتر و بالاتر میری.... دنیا از دید تو بزرگتر میشه و تو از دید دنیا کوچکتر. . .





    آرزو دارم در آسمان بمیرم ......... در آغوش عشق دومم پرواز بمیرم ......به عشق اولم خدا نزدیکتر باشم .... و از عشق سومم خانواده کمی دور ... تا درد جدایی ودل کندن را کمتر احساس کنم .....
    #9 ارسال شده در تاريخ May 19th, 2012 در ساعت 20:51:04

  18. The Following 8 Users Say Thank You to SPACE MAN For This Useful Post:

    Ali Pilot (May 20th, 2012), att89 (May 20th, 2012), B727 (December 21st, 2012), IR Blue SKY (May 19th, 2012), IRI.AMIR (May 22nd, 2012), Mohammadme (May 19th, 2012), pakradm (May 20th, 2012), tu-154 (January 3rd, 2013)

  19. pakradm ?????? ??
    pakradm
    هوانورد فعال-ستوان یکم
    November 2011
    Tehran
    387
    تعداد تشکر : 11,147
    Thanked 2,068 Times in 375 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: پرواز مشهد با هواپیمایی ماهان و چند سوال

    ??? ??? ????? ???? ???? SPACE MAN ????? ??? ??
    سلام... زیارت قبول پسر خوب...
    حقیقتش من این حرف رو از خلبان های ایران ایر شنیدم... میگفتن apu تعطیل رو اکثر هواپیماها.... پس یا باید در مقصد gpu باشه و اگر نباشه همون طور که عرض کردم هواپیماهای سالم رو راهی اون مقاصد میکنن....

    aileron ها با یوک کنترل میشن و بوسیله سیستم هیدرولیک فرامین به سطوح پروازی منتقل میشه...شما flap رو با aileron اشتباه گرفتی.flap با میزان slat میتونه up&down بشه

    ببینید تنها چراغی که خلبان اجازه داره خاموش کنه strobe light هستش ...ولی اگر شما ندیدید این نور رو 2 حالت داره... یا شدت نور واسه شما ملموس نبوده در ارتفاع یا اینکه خلبان بخاطر روشن بودن nav light & strobe light احتمالا beacon رو تعطیل کرده....

    اگر هواپیما هنوز بردینگ نشده که خوب صدای apu هست ... ولی gpu هم این صدا رو داره دیگه....(درست متوجه سوال تون نشدم)

    بله نسبت فامیلی اصلا مهم نیست و مهم توانایی های فرد است..!!!! به خصوص در هوانوردی ایران
    دوست عزیز سلام
    متشکرم
    *** لطفا متن نسبتا طولانی بنده را که در مورد سوالات 1و2و 3 درباره APU و GPU قبلا نوشته ام در صورت امکان مطالعه کرده و اشکالات آن را برایم بازگو فرمایید***

    1و2و3 - اگه یک هواپیمایی که APU آن خراب است به مقصد بفرستند آن هواپیما نمی تواند موتور های خود را خاموش کند(حتی اگه GPU وجود داشته باشد) چون GPU فقط برق دارد و Bleed Air مورد نیاز استارتر را ندارد به همین دلیل حداکثر فقط یک موتور خود را میتواند خاموش کند تا Bleed Air سیستم از بین نرود و زمانی که میخواهد موتور خاموش را روشن کند Bleed Air موتور روشن را به صورت X Feed به موتور خاموش میفرستد و آن را روشن میکند(البته اگر فرودگاه مجهز به ماشین Air Starter باشد در این صورت میتواند هر دو موتور خود را خاموش نماید جون در این صورت Bleed Air مورد نیاز استارتر از طریق این ماشین تامین می شود)

    7- من دقیقا یادمه که اون بالچه کنار فلپ ها (Aileron) با باز شدن فلپ ها به سمت پایین حرکت می کرد و با بسته شدن آن ها به سمت بالا(ببینم مگه Slat ها در لبه بال بالای موتور ها قرار ندارند؟ آیا در کنار فلپ ها Slat هم وجود دارد؟)
    8 - چرا اصلا خلبان اجازه خاموش کردن چراغ Strobe را دارد و این کار را در چه ارتفاعی میتواند انجام دهد(چون یه بار در پرواز ماهان به شیراز با A306 این چراغ در مدت Cruise خاموش بود)؟
    چرا بخاطر روشن بودن nav light & strobe light احتمالا چراغ Beacon را خاموش کرده؟(آخه این ها مگه مریضن، روشن بودن این چراغ ها(Beacon،Strobe,...) چه مشکلی برای خلبان دارد؟ بیکارن واسه خودشون کار میتراشن؟)

    9 - چرا صدای این فن به بردینگ هواپیما مربوط می شود؟
    ببینید موتور GPU در خارج هواپیما قرار دارد و تنها یک کابل از آن به هواپیما متصل است واسه همین بعید میدانم صدای فن داشته باشد(آن هم داخل کابین مسافر)!!!
    سوال من این است که این فن مربوط به APU چه کاری واسه این سیستم انجام می دهد(APU را خنک میکند یا فن چرخش موتور APU است یا ....)؟

    متشکرم
    #10 ارسال شده در تاريخ May 21st, 2012 در ساعت 17:28:36

  20. The Following 3 Users Say Thank You to pakradm For This Useful Post:

    AIR BUS (August 31st, 2012), B727 (December 21st, 2012), IRI.AMIR (May 22nd, 2012)

???? 1 ?? 6 123456 ??????????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0