برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

???? 1 ?? 2 12 ??????????
????? ?????: ?? 1 ?? 10 ?? 12
dqw
  1. Dream Bird ?????? ??
    Dream Bird

    مدیر انجمن هواپیماهای غیر نظامی
    September 2008
    آسمان ایران
    1,138
    تعداد تشکر : 16,019
    Thanked 6,540 Times in 1,185 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 2

    ??? ??? آشنایی با سطوح کنترل ترکیبی در هواپیما

    Elevonها سطوح کنترل هواپیما هستند که ترکیبی از الویتور (مورد استفاده برای کنترل زمین) و قسمت متحرک بال هواپیما (برای کنترل رول استفاده می شود)، از این رو نام. آنها اغلب بر هواپیماهای بی دم، به مانند بال های پرواز استفاده می شود.elevon بخش اصلی از بال نیست، اما در عوض بجای یک سطح دم جداگانه، بعنوان یک پایدارکننده می باشد. کلمه elevon یک کلمه ترکیبی از الویتور و قسمت متحرک بال هواپیما (ایلورن) میباشد .


    Elevon در هر طرف در لبه عقبی بال هواپیما نصب شده است. هنگامی که هر دو در هردو طرف بالها در یک جهت (بالا یا پایین) حرکت میکنند مانند الویتور عمل کرده و یک ممان حول مرکز ثقل به بدنه اعمال شده و باعث می شود تا دماغه بالا یا پاین برود . هنگامی که حرکت آنها مخالف هم باشد (یکی بالا، یکی پایین) آنها برای ایجاد نیروی رول به کار گرفته می شوند. این نیروها (لیفت و رول) ممکن است به طور همزمان مورد نیاز باشند که با موقعیت مناسب الوون ها ایجاد میشود .به عنوان مثال elevon یک بال به طور کامل پایین و elevon بال دیگر تا حدودی پایین می آید تا حرکت ترکیبی مورد نظر ایجاد شود .


    در هواپیماهایی که با elevon ها کنترل می شوند برای اینکه فرض میشود خلبان هنوز سطوح کنترل قسمت متحرک بال هواپیما را بطور جداگانه و سطوح الویتور را نیز در اختیار خود دارد ، این دو سطح با یوک یا استیک کنترل میشود .ورودی از دو کنترل مکانیکی و یا الکترونیکی و یا ترکیبی از آنها برای ارائه موقعیت مناسب برای هر elevon استفاده میشود .

    elevon ها برای در کنکورد مورد استفاده قرار گرفته اند .








    برگرفته از ویکیپدیا







    #1 ارسال شده در تاريخ June 12th, 2012 در ساعت 22:07:50

  2. The Following 13 Users Say Thank You to Dream Bird For This Useful Post:

    A-2727 (June 13th, 2012), Amiralikarimi (June 13th, 2012), aref_dzfl (April 3rd, 2014), امیررضا (March 27th, 2014), B727 (March 27th, 2014), blackhawk (June 20th, 2012), Esmaiel_F4 (October 20th, 2013), IR Blue SKY (June 12th, 2012), IRI.AMIR (June 13th, 2012), IRIAF F-14A (October 20th, 2013), Mohammadme (June 13th, 2012), mona (June 13th, 2012), Nima Amini (October 22nd, 2013)

  3. شاداب ?????? ??
    شاداب
    هوانورد عادی - سرباز صفر
    October 2013
    شهریار
    1
    تعداد تشکر : 0
    تعداد تشکر :Thanked 4 Times in 1 Post

    ??? ??? پاسخ: آشنایی با سطوح کنترل ترکیبی در هواپیما

    سلام دوستان
    روی rudder به جز trim tabs چه سطح کنترل دیگری وجود دارد ؟
    #2 ارسال شده در تاريخ October 19th, 2013 در ساعت 11:25:22

  4. The Following 4 Users Say Thank You to شاداب For This Useful Post:

    aref_dzfl (April 3rd, 2014), امیررضا (March 27th, 2014), IRI.AMIR (October 20th, 2013), Nima Amini (October 22nd, 2013)

  5. IRI.AMIR ?????? ??
    IRI.AMIR

    مدیر تالار مهندسی هوافضا و ..
    May 2010
    آبادان
    734
    تعداد تشکر : 1,966
    Thanked 4,076 Times in 708 Posts

    ??? ??? پاسخ: آشنایی با سطوح کنترل ترکیبی در هواپیما

    ??? ??? ????? ???? ???? شاداب ????? ??? ??
    سلام دوستان
    روی rudder به جز trim tabs چه سطح کنترل دیگری وجود دارد ؟
    قاعدتا که سطح کنترلی دیگه وجود نداره یا حداقل متعارف نیست...
    اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش
    دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به
    خدا عاریت بده
    پای بر زمین میخکوب کن، به صفوف پایانی لشکر دشمن بنگر
    از فراوانی دشمن چشم بپوش، و بدان که پیروزی از سوی
    خدای سبحان است
    #3 ارسال شده در تاريخ October 20th, 2013 در ساعت 19:57:15

  6. The Following 6 Users Say Thank You to IRI.AMIR For This Useful Post:

    Ali Pilot (October 20th, 2013), aref_dzfl (April 3rd, 2014), امیررضا (March 27th, 2014), B727 (March 27th, 2014), Dream Bird (March 28th, 2014), Nima Amini (October 22nd, 2013)

  7. iran.aseman ?????? ??
    iran.aseman
    هوانورد نیمه فعال-سرگرد
    January 2013
    OIAD
    489
    تعداد تشکر : 561
    Thanked 1,428 Times in 411 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: آشنایی با سطوح کنترل ترکیبی در هواپیما

    سلام
    با تشکر....
    میشه چند مورد از فواید و تاثیرات Elevon رو بیان کنید...
    مثلا چه تاثیری روی قدرت مانور پرنده داره؟
    OIAD



    #4 ارسال شده در تاريخ March 27th, 2014 در ساعت 13:52:23

  8. The Following User Says Thank You to iran.aseman For This Useful Post:

    امیررضا (March 27th, 2014)

  9. Ferdowsi ?????? ??
    Ferdowsi
    هوانورد نیمه فعال-ستوان سوم
    November 2013
    Mashhad
    185
    تعداد تشکر : 226
    Thanked 538 Times in 148 Posts

    ??? ??? پاسخ: آشنایی با سطوح کنترل ترکیبی در هواپیما

    به نظرم نمیاد خود الون تاثیری بر روی پایداری یا مانورپذیری داشته باشه.استفاده از الون به دلیل حذف دم افقی اجتناب ناپذیره. حدف دم افقی هم به خودی خود روی کاهش درگ و کاهش سطح مقطع راداری تاثیر داره.

    البته در پرنده هایی که عموما از الون استفاده می کنن، بالهای دلتا یا بالهایی دارای LEX زیاد رو مشاهده می کنیم که به خودی خود منجر به افزایش پایداری وضعیت در زوایای حمله بالا، کاهش مینیم سرعت استال، و افزایش توانایی در مانورهای پیچ آپ مثل ورتیکال لوپ هستیم. همچنین طول دهانه ی بال کمتر میشه و درگ فشاری کاهش پیداکرده و مقاومت در برابر رول زدن هم کم میشه. پس مانور رول زنی بهتر اجرا میشه.
    البته اینا هیچکدوم به الون ربطی نداره.
    اتفاقا استفاده از الون مقداری بحرانی هستش. چرا که فاصله ی مرکز اثر سطوح کنترلی تا مرکز جرم در برابر با فاصله ی آئرودینامیک سنتر تا مرکز جرم کاهش قابل ملاحظه ی پیدا می کنه که منجر به کاهش بازوی گشتاور پیچ آپ میشه که البته با افزایش مساخت سطوح کنترلی و نظارت بر روی تغییرات دیفانسیلی زاویه جابجایی در وضعیت الویتوری قابل رفع هستش.
    #5 ارسال شده در تاريخ March 28th, 2014 در ساعت 01:00:01

  10. The Following 4 Users Say Thank You to Ferdowsi For This Useful Post:

    aref_dzfl (April 3rd, 2014), Dream Bird (March 28th, 2014), Esmaiel_F4 (March 28th, 2014), IRIAF F-14A (March 28th, 2014)

  11. iran.aseman ?????? ??
    iran.aseman
    هوانورد نیمه فعال-سرگرد
    January 2013
    OIAD
    489
    تعداد تشکر : 561
    Thanked 1,428 Times in 411 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: آشنایی با سطوح کنترل ترکیبی در هواپیما

    ??? ??? ????? ???? ???? Ferdowsi ????? ??? ??
    به نظرم نمیاد خود الون تاثیری بر روی پایداری یا مانورپذیری داشته باشه.استفاده از الون به دلیل حذف دم افقی اجتناب ناپذیره. حدف دم افقی هم به خودی خود روی کاهش درگ و کاهش سطح مقطع راداری تاثیر داره.

    البته در پرنده هایی که عموما از الون استفاده می کنن، بالهای دلتا یا بالهایی دارای LEX زیاد رو مشاهده می کنیم که به خودی خود منجر به افزایش پایداری وضعیت در زوایای حمله بالا، کاهش مینیم سرعت استال، و افزایش توانایی در مانورهای پیچ آپ مثل ورتیکال لوپ هستیم. همچنین طول دهانه ی بال کمتر میشه و درگ فشاری کاهش پیداکرده و مقاومت در برابر رول زدن هم کم میشه. پس مانور رول زنی بهتر اجرا میشه.
    البته اینا هیچکدوم به الون ربطی نداره.
    اتفاقا استفاده از الون مقداری بحرانی هستش. چرا که فاصله ی مرکز اثر سطوح کنترلی تا مرکز جرم در برابر با فاصله ی آئرودینامیک سنتر تا مرکز جرم کاهش قابل ملاحظه ی پیدا می کنه که منجر به کاهش بازوی گشتاور پیچ آپ میشه که البته با افزایش مساخت سطوح کنترلی و نظارت بر روی تغییرات دیفانسیلی زاویه جابجایی در وضعیت الویتوری قابل رفع هستش.
    سلام
    البته توی همه هواپیماها به حذف دم افقی منجر نمیشه برای مثال F14 که هم دم افقی داره و هم عمودی

    درسته؟!


    بله درسته به طور مثال می تونم F18 رو مثال بزنیم که طراحان از LEX استفاده کرده اند.
    اما فکر نمی کنم اف 14 LEX داشته باشه، در صورتی که دم افقی اش الون هست.





    من متوجه بند آخرتون نمیشم میشه یکم بازترش کنید و یکم بهتر توضیح بدید؟
    OIAD



    #6 ارسال شده در تاريخ March 28th, 2014 در ساعت 12:08:40

  12. The Following 4 Users Say Thank You to iran.aseman For This Useful Post:

    aref_dzfl (April 3rd, 2014), Dream Bird (March 28th, 2014), Ferdowsi (March 28th, 2014), IRIAF F-14A (March 28th, 2014)

  13. Ferdowsi ?????? ??
    Ferdowsi
    هوانورد نیمه فعال-ستوان سوم
    November 2013
    Mashhad
    185
    تعداد تشکر : 226
    Thanked 538 Times in 148 Posts

    ??? ??? پاسخ: آشنایی با سطوح کنترل ترکیبی در هواپیما

    اف14 تنها هنگامی که بال ها در وضعیت کاملا بسته ی پروازی قرار دارند از سطوح کنترلی دم به شکل الون استفاده می کنه.
    درسته اف 14 آیلرون نداره! اجرای مانور رول در وضعیت بالهای باز به کمک اسپویلرهای روی بال انجام میشه. در وضعیت بالهای بسته، بازوی گشتاوری این اسپویلرها کاهش شدید پیدامی کنه. بنابر این الویتورهای دم هم نقش الون رو ایفا می کنن. که دلیل اصلیش تمام متحرک بودن دم افقی در اف 14 و افزایش قابل توجه مساحت سطوح متحرک دم نسبت به بال هستش. این سیستم فقط در اف 14 هست و من در جای دیگه ای ندیدم.
    اف 18 LEX داره به این دلیل که زاویه پس گرایی متوسط بالهای اون خیلی زیاد نیست.
    افزایش زاویه پسگرایی در پرنده های بال دلتا یا پرنده های بال متغیر مانند اف 14 نیاز به LEX رو برای افزایش پایداری در زوایای حمله ی زیاد ازبین میبره.
    #7 ارسال شده در تاريخ March 28th, 2014 در ساعت 18:28:29

  14. The Following 4 Users Say Thank You to Ferdowsi For This Useful Post:

    aref_dzfl (April 3rd, 2014), Esmaiel_F4 (March 29th, 2014), iran.aseman (March 28th, 2014), IRIAF F-14A (March 28th, 2014)

  15. Esmaiel_F4 ?????? ??
    Esmaiel_F4

    هوانورد فعال-سرهنگ دوم
    July 2012
    اهواز
    959
    تعداد تشکر : 8,446
    Thanked 5,425 Times in 934 Posts

    ??? ??? پاسخ: آشنایی با سطوح کنترل ترکیبی در هواپیما

    البته فقط اف14 نیست تقریبا همه جنگنده های بال متغیر مثل میگ23 و سوخو24 هم دقیقا به همین روش roll میزنن.
    یه نکته جالب هم اینه که خلبان اف14 از داخل کاکپیت میتونه زاویه sweep بال رو به دلخواه از 15 تا 70 درجه بصورت دستی عوض کنه ولی مثلا تو میگ23 بال فقط رو زاویه های 15 و 45 و 67 درجه ثابت میشه
    ?????? ???? Esmaiel_F4 : March 29th, 2014 ?? ???? 19:05:23
    IRIAF F-4 Phantom


    Phantom Phor EVER
    #8 ارسال شده در تاريخ March 29th, 2014 در ساعت 15:56:04

  16. The Following 4 Users Say Thank You to Esmaiel_F4 For This Useful Post:

    aref_dzfl (April 3rd, 2014), Ferdowsi (March 29th, 2014), iran.aseman (March 29th, 2014), IRIAF F-14A (March 29th, 2014)

  17. aref_dzfl ?????? ??
    aref_dzfl
    هوانورد عادی - سرباز صفر
    April 2014
    Qom
    2
    تعداد تشکر : 41
    Thanked 3 Times in 2 Posts

    ??? ??? پاسخ: آشنایی با سطوح کنترل ترکیبی در هواپیما

    سوال: مگه با تغییر زاویه بال گرانیگاه عوض نمیشه؟؟ پس چطور هواپیما رو لول نگه میدارن؟؟
    #9 ارسال شده در تاريخ April 3rd, 2014 در ساعت 19:35:44

  18. The Following User Says Thank You to aref_dzfl For This Useful Post:

    IRIAF F-14A (April 3rd, 2014)

  19. iran.aseman ?????? ??
    iran.aseman
    هوانورد نیمه فعال-سرگرد
    January 2013
    OIAD
    489
    تعداد تشکر : 561
    Thanked 1,428 Times in 411 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: آشنایی با سطوح کنترل ترکیبی در هواپیما

    ??? ??? ????? ???? ???? aref_dzfl ????? ??? ??
    سوال: مگه با تغییر زاویه بال گرانیگاه عوض نمیشه؟؟ پس چطور هواپیما رو لول نگه میدارن؟؟
    سلام
    ببخشید منظورتون از گرانیگاه چیه؟
    OIAD



    #10 ارسال شده در تاريخ April 3rd, 2014 در ساعت 20:48:30

???? 1 ?? 2 12 ??????????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0