برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 5 ?? 5
dqw
  1. IRIAF F-14A ?????? ??
    IRIAF F-14A
    هوانورد فعال-سرهنگ
    January 2012
    Tehran
    1,352
    تعداد تشکر : 6,626
    Thanked 7,147 Times in 1,373 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    hot واماندگي موتورهاي تامكت

    بسم الله الرحمن الرحیم
    الهُم عجّل لوليّك الفَرج ، والعافيَت والنَصر ، وجعَلنا مِن خَيرِ انصارِه و اَعوانِه ، والمُستَشهَدين بَين يَديه


    واماندگي موتورهاي تامكت


    واماندگي ( از حركت ايستادن يا Stall ) ، در صنعت هوانوردي ، در دو حوزه ي واماندگي هواپيما و واماندگي موتور مورد بحث قرار مي گيرد .
    در در مورد موتور ، اين مقوله يعني باز ايستادن پيشرانه ، در اثر عواملي كه معمولا باعث نرسيدن هوا و سوخت كافي به موتور مي شوند كه خود اين امر ، موجب خارج شدن موتور از تنظيم و در نهايت نقص فني مي گردد . موتور وامانده معمولا قابل بازيابي است ، البته با رعايت و اجراي دستورالعمل هاي مربوط به شرايط واماندگي موتور .
    لازم به ذكر است بدليل وجود فاصله بين دو موتور تامكت ، بروز پديده ي واماندگي و از دست رفتن يكي از موتورها ، باعث ايجاد رانش نامتقارن و چرخش هواپيما مي شود كه بروز اين پديده ، معمولا به سقوط جنگنده مي انجامد . هر دو مورد سقوط تامكت هاي ايران ، پيش از انقلاب شكوهمند اسلامي ، به دليل واماندگي و از كار افتادن يكي از موتورها و چرخش هواپيما حول محور افقي جنگنده بودند .


    موتور TF-30 ، نخستين موتور توربوفن با پس سوز جهان ، كه قلب تپنده ي تامكت نيز به شمار مي رود ، موتور مورد بحث ما در اين نوشتار بوده و ما قصد داريم دلايل واماندگي اين موتور را طي پرواز ، مورد بررسي قرار دهيم .



    عوامل بروز پديده ي واماندگي در موتور TF-30 جنگنده ي تامكت عبارت اند از :

    1-گازهاي خروجي از نازل موشك هاي هوا پايه :
    اين پديده ، معمولا در استفاده از موشك هاي هوا به هواي سايدوايندر بروز مي كند . با توجه به نوع شليك اين موشك كه از نوع ريلي بوده و محل قرار گيري اين ريل ها ، درست در كنار ورودي هواي موتورها ، شليك اين موشك باعث ورود گاز و دود به داخل موتور هواپيما شده كه اين دودها ، اكسيژن موجود در محفظه ي احتراق موتور را از بين برده ، باعث ايجاد خلا اكسيژن در موتور و بروز پديده ي واماندگي مي گردند .
    بنابراين ، بر اساس دستورالعمل پروازي ، خلبانان اين جنگنده بايد پس از شليك اين موشك ، بلافاصله در خلاف جهت ريلي كه موشك از آن شليك شده ، با شتاب 5/3 الي 4 جي گردش كنند ، تا از اثرات دودهاي موتور راكتي اين موشك در امان باشند .
    ساير موشك ها ، همچون موشك هاي اسپارو و فينيكس ، با توجه به نوع شليك شدنشان ، كه ابتدا رها و سپس موتورشان روشن مي شود ، آسيبي از اين دست به موتور وارد نمي آورند .

    2- بروز نقص در سامانه ي كنترل كننده ي ورود هوا به موتور :
    دريچه ي ورود هواي موتور ، وظيفه ي تنظيم هواي ورودي را بر عهده دارد و با بالا رفتن خود در سرعت هاي پايين ، باعث رسيدن هواي بيشتر و با پايين آمدن در سرعت هاي بالا ، موجب كاهش هواي اضافي ورودي به موتور مي گردد .
    لازم به ذكر است كه اين دريچه ها ، تا سرعت 420 كيلومتر بر ساعت كاملا بالا مي باشند و در سرعت هاي بيشتر از 420 شروع به بسته شدن مي كنند . تا جايي كه در سرعت 2/2 ماخ ، باعث ورود كمترين ميزان هواي اضافه به موتور مي شوند .
    نقص در رايانه ي محاسبه گر و هدايت كننده و يا نقص در سامانه ي هيدروليك اين دريچه ها ، موجب اختلال در حركت و يا از كار افتادن اين دريچه ها مي گردد كه آشفتگي در هواي ورودي به موتور را در پي خواهد داشت .



    3- نقص در سامانه ي سوخت رساني به موتور هواپيما :
    اين سامانه كه وظيفه ي تغذيه ي موتور را بر عهده دارد ، با بروز ايراد ، موجب ورود بنزين ، كمتر يا بيشتر از مقدار مورد نياز در شرايط پروازي مربوطه شده و به عبارت ديگر ، نظم نسبت بنزين به هواي ورودي به موتور را بر هم زده كه خود باعث ايراد در كل كمپرسور و واماندگي موتور مي گردد .

    4- استفاده ي سريع خلبان از اهرم گاز موتور :
    اين عامل ، جزو عوامل مهم و تاثير گذار در بروز پديده ي واماندگي موتور مي باشد و عبارت است از حركت دادن سريع دسته ي گاز موتور ( تراتل ) ، براي رسيدن به سرعت هاي بالاتر كه در اين حالت ، به علت رسيدن سوخت بيشتر به موتور و در عين حال كافي نبود هوا ( چون هواپيما هنوز سرعت كمتري دارد و مدتي طول مي كشد تا به سرعت مورد نظر رسيده و هواي كافي به موتورش وارد شود ) موجب بر هم خوردن نسبت سوخت به هواي و واماندگي موتور مي شود .

    5- زاويه ي حمله ي زياد هواپيما :
    موتور هواپيما ، در زاويه ي حمله ي زياد ، قادر به تامين اكسيژن مورد نياز براي فرآيند احتراق نمي باشد . به طوري كه اين كمبود ، حتي با باز شدن ورودي هاي هوا هم جبران نمي شود . در نتيجه موتور با كمبود هوا مواجه شده و وامانده مي شود .

    6- گردش سريع حول محور عمودي هواپيما :
    استفاده ي سريع از پدال هاي گردان ، بخاطر گردش دماغه حول محور عمودي ( از آنجا كه موتورهاي تامكت در طرفين بدنه قرار دارند ) ، باعث قطع ورود هوا به موتوري مي شود كه در خلاف جهت حركت هواپيما قرار دارد . بنابراين باز هم كمبود هوا ، موجب قرار گيري موتور در شرايط واماندگي مي گردد .
    طبق دستورالعمل پروازي تامكت ، خلبانان بايد در سرعت هاي پايين ، بجاي استفاده از پدال هاي گاز موتور ، از گردش استفاده كنند تا خطر واماندگي گريبان گيرشان نشود .



    بنابراين مشاهده مي شود كه اصلي ترين عامل در بروز پديده ي واماندگي در تامكت ، برهم خوردن نسبت سوخت و هواست كه باعث از تنظيم خارج شدن موتور اين جنگنده و قرارگيري آن در شرايط واماندگي مي گردد .


    كپي با ذكر نام منبع ، بلامانع مي باشد .
    ?????? ???? IRIAF F-14A : June 29th, 2012 ?? ???? 22:35:00




    اِلـهي و رَبـّـي مَن لي غَيـرُك




    Aeronautics was neither an industry nor a science
    It was a miracle

    Igor Sikorsky




    #1 ارسال شده در تاريخ June 29th, 2012 در ساعت 22:15:12

  2. The Following 17 Users Say Thank You to IRIAF F-14A For This Useful Post:

    A-2727 (June 29th, 2012), AIR BUS (June 29th, 2012), امیررضا (October 28th, 2013), B727 (December 14th, 2014), Dream Bird (June 29th, 2012), Esmaiel_F4 (March 26th, 2013), Farhan (September 1st, 2014), IR Blue SKY (June 29th, 2012), IRIAF-TFB4 (June 30th, 2012), mohamadbaha (September 1st, 2014), Mohammadme (June 30th, 2012), ronin98 (July 11th, 2014), sky 2014 (January 22nd, 2015), SKY MAN (June 29th, 2012), yasini-phantom (August 20th, 2012), yvahid (July 4th, 2012), عبدالاحد (July 12th, 2013)

  3. امیررضا ?????? ??
    امیررضا
    هوانورد نیمه فعال-ستوان سوم
    June 2012
    قزوین
    204
    تعداد تشکر : 5,982
    Thanked 777 Times in 196 Posts

    ??? ??? پاسخ: واماندگي موتورهاي تامكت

    ??? ??? ????? ???? ???? IRIAF F-14A ????? ??? ??


    واماندگي موتورهاي تامكت


    عوامل بروز پديده ي واماندگي در موتور TF-30 جنگنده ي تامكت عبارت اند از :

    1-گازهاي خروجي از نازل موشك هاي هوا پايه :
    اين پديده ، معمولا در استفاده از موشك هاي هوا به هواي سايدوايندر بروز مي كند . با توجه به نوع شليك اين موشك كه از نوع ريلي بوده و محل قرار گيري اين ريل ها ، درست در كنار ورودي هواي موتورها ، شليك اين موشك باعث ورود گاز و دود به داخل موتور هواپيما شده كه اين دودها ، اكسيژن موجود در محفظه ي احتراق موتور را از بين برده ، باعث ايجاد خلا اكسيژن در موتور و بروز پديده ي واماندگي مي گردند .
    بنابراين ، بر اساس دستورالعمل پروازي ، خلبانان اين جنگنده بايد پس از شليك اين موشك ، بلافاصله در خلاف جهت ريلي كه موشك از آن شليك شده ، با شتاب 5/3 الي 4 جي گردش كنند ، تا از اثرات دودهاي موتور راكتي اين موشك در امان باشند .
    ساير موشك ها ، همچون موشك هاي اسپارو و فينيكس ، با توجه به نوع شليك شدنشان ، كه ابتدا رها و سپس موتورشان روشن مي شود ، آسيبي از اين دست به موتور وارد نمي آورند .
    .
    .
    .
    با عرض سلام و ادب خدمت همه ی شما کاربران گرامی بویژه جناب آقای IRIAF F-14A عزیز...


    راستش با اجازه از اساتید گرامی لازم دونستم که در ادامه ی فرمایشات جناب آقای IRIAF F-14A این نکته رو هم اضافه کنم که ....

    در دستورالعمل ذکر شده دود زياد موشك سايدوايندرميتواند باعث استال موتور شود.البته ممكنه تامكت سايدوايندر شليك كنه اما هيچ مشكلي پيش نياد.دستورالعمل درواقع روشي براي پيشگيري از حادثه است نه اينكه تامكت با هر سايدوايندري که شلیک می کنه موتورش استال كنه(آخه من خودم اینجوریفکر میکردم ...) اما براي پيشگيري از استال بهتره خلبان بنك بزنه چون ورود دود ناشي از شليك موشك سايدوايندر انقدر زياد هست كه تقريبا تمام اكسيژن موجود در cumbustion chamber را از بين ميبرد و باعث استال كمپرسور مي شود .البته در ویدئویی که
    درپایین این نوشته قرار گرفته (که به مدت 13 ثانیه هم هستش)، مشاهده میکنید که خلبان تامکت بدون بنک زدن و هیچ گونه گردشی موشک سایدوایندر را شلیک کرد بدون اینکه مشکلی پیش بیاید.

    https://www.dropbox.com/s/qoy5i0fwk7hji5a/01.mp4?dl=0

    01 - Download - 4shared - amirreza darvishi

    این هر دوتاش یکی هستش فقط در دوجای مختلف آپلودش کردم ...


    ازینکه با صبر و حوصله این نوشته رو خوندین ، ممنون و سپاسگزارم ...
    آهان راستی تا یادم نرفته این رو هم بگم که ... این مطالب از پرس و جو ی انجام گرفته با یکی از متخصصین این حرفه بدست اومده...
    دیگه همین دیگه ...
    پیروز و موفق باشین ...
    یاعلی(ع).
    ?????? ???? امیررضا : September 1st, 2014 ?? ???? 19:01:37




    #2 ارسال شده در تاريخ September 1st, 2014 در ساعت 18:07:14

  4. The Following 7 Users Say Thank You to امیررضا For This Useful Post:

    B727 (December 14th, 2014), Dream Bird (September 1st, 2014), Esmaiel_F4 (September 1st, 2014), Farhan (September 1st, 2014), IRIAF F-14A (September 1st, 2014), mohamadbaha (September 1st, 2014), sky 2014 (January 22nd, 2015)

  5. Esmaiel_F4 ?????? ??
    Esmaiel_F4

    هوانورد فعال-سرهنگ دوم
    July 2012
    اهواز
    959
    تعداد تشکر : 8,446
    Thanked 5,425 Times in 934 Posts

    ??? ??? پاسخ: واماندگي موتورهاي تامكت

    خوب به عنوان اولین موتور توربوفن نظامی این موتور نقص های زیادی داشت اما قبل از اف14 این موتور در بمب افکن اف111 هم استفاده شده بود شاید بپرسید چرا اف111 دچار چنین حوادثی نشد؟ دلیل اینه که اف111 یک بمب افکن نیمه استراتژیک بود و نه نیازی به مانورهای سنگین داشت و نه حتی توانایی این مانورها به همین دلیل اهرم گاز (throttle) در طول پرواز تغییر زیادی نمیکرد ولی در اف14 قضیه کاملا متفاوت بود! در یک رهگیر فوق پیشرفته و مانور پذیر مثل اف14 (حداقل در زمان خود) خلبان بارها تراتل رو عوض می کرد (گفته شده اف14 آنقدر مانور پذیر بود که در مواردی خلبان برای ماندن در ساعت 6 حریف تراتل رو کم میکرده!!) و خاموش و روشن شدن مداوم پس سوز ها و به تبع ضربه ی حاصل از آن حتی در مواردی باعث شکستن بخش های کوچکی از پره ها و پاره شدن لوله های سوخت رسانی می شد که این موارد در ابتدای طراحی پیش بینی نشده بودند. البته این ایراد پس از تولید نمونه TF-30P4 تا حدی رفع شد و حفاظ هایی برای لوله های سوخت در نظر گرفته شد. (خوشبختانه تامکت های ایرانی از مدل P4 استفاده میکنند).

    نمونه ی بدون پس سوز TF-30 نیز در جنگنده A-7 Corsair استفاده شده.

    داستان این موتور رو میتونید در مجله ی هواپیما شماره 7و8 ویژه نامه تامکت مطالعه کنید.
    IRIAF F-4 Phantom


    Phantom Phor EVER
    #3 ارسال شده در تاريخ September 1st, 2014 در ساعت 18:34:56

  6. The Following 7 Users Say Thank You to Esmaiel_F4 For This Useful Post:

    afi5 (September 3rd, 2014), امیررضا (September 1st, 2014), Dream Bird (September 1st, 2014), Farhan (September 1st, 2014), IRIAF F-14A (September 1st, 2014), mohamadbaha (September 1st, 2014), sky 2014 (January 22nd, 2015)

  7. mohamadbaha ?????? ??
    mohamadbaha
    هوانورد فعال-سرگرد
    May 2012
    تهران & ایلام
    697
    تعداد تشکر : 5,970
    Thanked 2,793 Times in 674 Posts

    ??? ??? پاسخ: واماندگي موتورهاي تامكت

    اول اینکه به نظرم موارد 3 و 4 و 5 بیشتر برای مانور پذیری هستش و باعث مشکل میشه....خوب راحت میشه با افزایش فاصله بین دو موتور مانور پذیری رو کم کرد ولی افزایش بقا و پرواز با تک موتور رو انجام داد

    اما در مورد شلیک موشک سایدوایندر بهتره در حال گردش شلیک بشه یا فورا بعد شلیک گردش انجام بشه تا هیچ دودی وارد نشه البته مشکل دیگه ای در هنگامی که تامکت در پشت سر جنگنده ی دیگری مثل فالکروم قرار بگیره در معرض اغتشاشات هوایی قرار بگیره باز همین مشکل به وجود میاد در مورد مشکل سامانه ی کنترل کننده ورود هوا به موتور راحت میشه با میروکنترل کننده این مشکل رو برطرف کرد .

    و برای بازگردانی هواپیما به حالت اول باید اهرم گاز رو در حالت اولیه قرار داد و سر هواپیما رو به سمت پایین بیاریم تا هوای تازه وارد موتور بشه و به اصطلاح هوا به درون inlet duct وارد بشه..

    سپس بعد از چند لحظه اهرم گاز رو به سمت جلو میبره تا موتور شروع به کار کنه و البته برای این کار باید در سرعت پایین یا ارتفاع پایین قرار نگرفته باشیم.
    ?????? ???? mohamadbaha : September 1st, 2014 ?? ???? 19:34:42


    #4 ارسال شده در تاريخ September 1st, 2014 در ساعت 19:20:44

  8. The Following 5 Users Say Thank You to mohamadbaha For This Useful Post:

    امیررضا (September 1st, 2014), Dream Bird (September 1st, 2014), Esmaiel_F4 (September 1st, 2014), IRIAF F-14A (September 1st, 2014), sky 2014 (January 22nd, 2015)

  9. IRIAF F-14A ?????? ??
    IRIAF F-14A
    هوانورد فعال-سرهنگ
    January 2012
    Tehran
    1,352
    تعداد تشکر : 6,626
    Thanked 7,147 Times in 1,373 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: واماندگي موتورهاي تامكت


    مورد معرفي شده درباره ي موشك ايم 9 ، در حالت كلي براي موشك هاي هواپايه ي ريل پرتاب وجود دارد .
    دود ناشي از شليك اين موشك ، هنگام شليك تمامي موشك هاي سوخت جامد (كه موشك هاي پدافندي عمدتا از اين گونه اند) براي موتور تامكت ايجاد مشكل مي كند كه البته اين مشكل تا حدودي در جنگنده هايي مانند F-5 و يا F-16 كه ريل پرتاب موشك را در نوك بال حمل مي كنند و فاصله ي قابل ملاحظه اي با موتور جنگنده فراهم آورده اند ، وجود ندارد . دستورالعمل پروازي و پرتاب موشك اين جنگنده نيز براي پيشگيري از بروز مشكل واماندگي پيشرانه مي باشد .




    اِلـهي و رَبـّـي مَن لي غَيـرُك




    Aeronautics was neither an industry nor a science
    It was a miracle

    Igor Sikorsky




    #5 ارسال شده در تاريخ September 1st, 2014 در ساعت 22:33:35

  10. The Following 6 Users Say Thank You to IRIAF F-14A For This Useful Post:

    afi5 (September 3rd, 2014), امیررضا (September 1st, 2014), Dream Bird (September 1st, 2014), Esmaiel_F4 (September 1st, 2014), mohamadbaha (September 1st, 2014), sky 2014 (January 22nd, 2015)

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0