برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

???? 1 ?? 2 12 ??????????
????? ?????: ?? 1 ?? 10 ?? 11
dqw
  1. Mohammadme ?????? ??
    Mohammadme

    مدیر انجمن E&E
    October 2009
    تهران
    943
    تعداد تشکر : 12,603
    Thanked 5,559 Times in 934 Posts

    ??? ??? آیرودینامیک – بخش اول : چهار نیروی وارد بر هواپیما در طول پرواز و بردارهای مربوطه

    به نام خدا

    در طول پرواز چهار نیرو بر هواپیما وارد می شود که این چهار نیرو عبارتند از : 1- نیروی وزن 2- نیروی لیفت (بَرا یا بالابرنده) 3- نیروی پیشران یا جلوبرنده 4- نیروی دِرَگ (پسا یا مقاومت هوا)

    تعریف نیروی وزن


    یک هواپیما مانند تمام اجسام دارای جرم می باشد. وقتی که هواپیما بر روی زمین به صورت ساکن قرار دارد فقط یک نیرو به واسطه ی جاذبه ی زمین به آن وارد می شود. این نیرو، نیروی وزن نام دارد. به طور کلی نیروی وزن به دلیل نیروی گرانشی یا نیروی جاذبه ی زمین به هواپیما وارد می شود. این نیرو در تمام مدت به صورت عمودی و رو به پایین بر روی هواپیما اثر می گذارد.








    تعریف نیروی لیفت (نام های دیگر آن بَرا یا بالابرنده می باشد) :



    برای کنده شدن یک هواپیما از روی زمین حتما باید نیروی لیفت یا بالابر ایجاد شود. لیفت نیرویی در جهت بالا است که بر اثر جریان هوا در سطح بالایی و پایینی بال به وجود می آید. نیروی لیفت نیروی کلیدی آیرودینامیک می باشد. لیفت نیرویی است که بر خلاف جهت نیروی وزن عمل می کند. در یک پرواز وقتی نیروی لیفت و وزن با هم برابرند هواپیما در حالت تعادل و توازن قرار دارد. در این حالت اگر دیگر فاکتورهای آیرودینامیکی هواپیما ثابت باشد و تغییر نکند هواپیما نه به ارتفاعش افزوده خواهد شد و نه از ارتفاعش کم خواهد شد چرا که هر دو نیرو با هم برابرند.


    تعریف نیروی تراست (نام های دیگر آن پیشران یا جلوبرنده می باشد) :


    برای ایجاد نیروی لیفت هواپیما باید به سمت جلو رانده شود تا هوا در سطح بالایی و پایینی بال جریان داشته باشد و اختلاف فشار بین دو سطح ایجاد شود و هواپیما از روی زمین بلند شود. نیروی تراست یا پیشران یک نیروی جلوبرنده و رو به جلو است که توسط موتور ایجاد می شود و هواپیما را به جلو می راند.






    تعریف نیروی دِرَگ (نام هام دیگر آن نیروی پَسا یا مقاومت هوا می باشد) :

    در خلاف جهت تراست، نیروی درگ یا پسا قرا دارد که یک نیروی در جهت عقب است. این نیرو توسط برخورد مولکول های هوا به هواپیما حاصل می شود که باعث محدود کردن سرعت هواپیما می شود.



    #1 ارسال شده در تاريخ June 30th, 2012 در ساعت 09:51:34

  2. The Following 14 Users Say Thank You to Mohammadme For This Useful Post:

    B727 (July 4th, 2013), Dream Bird (October 15th, 2012), Esmaiel_F4 (January 26th, 2013), F14-Tomcat (August 31st, 2012), IR Blue SKY (July 20th, 2012), IRI.AMIR (June 30th, 2012), IRIAF F-14A (July 20th, 2012), Mahan (October 15th, 2012), mobinall (June 30th, 2012), mojtaba7 (March 24th, 2013), Nima Amini (July 12th, 2012), SKY MAN (July 1st, 2012), خلبان امین (July 4th, 2013), عبدالاحد (September 30th, 2012)

  3. Mohammadme ?????? ??
    Mohammadme

    مدیر انجمن E&E
    October 2009
    تهران
    943
    تعداد تشکر : 12,603
    Thanked 5,559 Times in 934 Posts

    ??? ??? پاسخ: آیرودینامیک – بخش اول : چهار نیروی وارد بر هواپیما در طول پرواز و بردارهای مربوطه

    حال به شکل زیر که چهار نیروی وارد به هواپیما در طول پرواز را نشان می دهد نگاه کنید:








    در یک پرواز بدون شتاب هر چهار نیروی پرواز در حالت تعادل قرار دارند. پرواز بدون شتاب بدین معناست که هواپیما سرعت خود را به صورت ثابت حفظ کند و نه به سرعتش بیفزاید و نه از آن بکاهد.
    در شکل 1 پیکان هایی که نیروهای وارد بر هواپیما را نشان می دهند بردار نام دارند. مقدار نیروهای وارد بر هواپیما به وسیله ی طول بردار مشخص شده است. همچنین جهت اعمال هر نیرو به وسیله ی نوک پیکان مشخص شده است. وقتی دو یا چند نیرو در یک زمان به یک شی وارد می شوند با هم ترکیب می شوند تا یک بردار برآیند به دست آید.
    همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید وقتی یک نیروی عمودی و یک نیروی افقی به هواپیما وارد می شود (به طوری که زاویه بینشان 90 درجه باشد)، بردار برآیند بردار زرد رنگ خواهد بود (که به عبارتی بر روی قطر مربع قرار دارد):






    همچنین حاصل برآیند دو نیرویی که دقیقا مساوی هم هستند و زاویه بینشان 180 درجه است برابر صفر می باشد مانند شکل زیر :






    #2 ارسال شده در تاريخ June 30th, 2012 در ساعت 09:53:38

  4. The Following 13 Users Say Thank You to Mohammadme For This Useful Post:

    B727 (July 4th, 2013), Dream Bird (October 15th, 2012), Esmaiel_F4 (January 26th, 2013), F14-Tomcat (August 31st, 2012), IR Blue SKY (July 20th, 2012), IRI.AMIR (June 30th, 2012), IRIAF F-14A (July 20th, 2012), Mahan (October 15th, 2012), maryam 69 (July 4th, 2013), Nima Amini (July 12th, 2012), SKY MAN (July 1st, 2012), خلبان امین (July 4th, 2013), عبدالاحد (September 30th, 2012)

  5. Mohammadme ?????? ??
    Mohammadme

    مدیر انجمن E&E
    October 2009
    تهران
    943
    تعداد تشکر : 12,603
    Thanked 5,559 Times in 934 Posts

    ??? ??? پاسخ: آیرودینامیک – بخش اول : چهار نیروی وارد بر هواپیما در طول پرواز و بردارهای مربوطه

    جهت حرکت هواپیما در جهت برآیند چهار نیروی وارد بر هواپیما است.
    برای فهم بهتر این موضوع به مثال زیر دقت کنید :
    فرض می کنیم هواپیمایی می خواهد از روی زمین جدا شود و نیروهای زیر به آن وارد می شود :







    می خواهیم ببینیم هواپیما با چه زاویه ای نسبت به افق صعود می کند.
    برای اینکار ابتدا باید برآیند چهار نیرو را به دست بیاوریم. ابتدا برآیند نیروی لیفت و درگ را به دست می آوریم (برآیندشان بردار A می شود):





    حال برآیند برداری دو نیروی تراست و وزن را حساب می کنیم (برآیندشان بردار B می شود):


    حال برآیند دو نیروی لیفت و درگ یعنی بردار A را با برآیند دو نیروی تراست و وزن یعنی B برآیندگیری می کنیم :








    بنابراین هواپیما با زاویه ی بردار بنفش رنگ نسبت به افق صعود می کند به عبارتی با زاویه ی α صعود خواهد کرد . البته این زاویه دائما و به صورت اندک در حال تغییر است چرا که این زاویه به عوامل زیادی بستگی دارد، مثلاً هر چقدر ارتفاع هواپیما افزایش پیدا می کند، از غلظت هوا کم می شود و کم شدن غلظت هوا به معنای کاهش نیروی درگ یا مقاومت هوا می باشد. همچنین کاهش غلظت هوا به معنی کاهش قدرت موتور است چون که در واحد زمان حجم کمتری از هوا وارد موتور می شود. همچنین هر چقدر هواپیما از زمین دورتر می شود وزن آن به دلیل دوری از مرکز زمین کمتر می شود. به علاوه خلبان با control column می تواند نیروی لیفت را تغییر دهد و آن را کم یا زیاد کند.


    امیدوارم که این بخش مورد علاقه و استقبال دوستان آئروسنتری قرار گرفته باشه.

    در بخش بعدی چگونگی به وجود آمدن نیروی لیفت از نظر علم فیزیک مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

    دسته بندی و ترجمه این مطلب از کتاب های PPM و Oxford Aviation Jeppesen-principle of flight توسط اینجانب و در بزرگترین مرکز هوافضا و هوانوردی ایران آئروسنتر صورت گرفته لذا هرگونه کپی برداری از مطلب بدون ذکر aerocenter.ir و نام نویسنده ممنوع می باشد.


    #3 ارسال شده در تاريخ June 30th, 2012 در ساعت 09:54:42

  6. The Following 14 Users Say Thank You to Mohammadme For This Useful Post:

    alismic (July 24th, 2014), B727 (July 4th, 2013), Dream Bird (October 15th, 2012), Esmaiel_F4 (January 26th, 2013), F14-Tomcat (August 31st, 2012), IR Blue SKY (June 30th, 2012), IRI.AMIR (June 30th, 2012), IRIAF F-14A (July 20th, 2012), Mahan (October 15th, 2012), muhamedro (September 5th, 2012), Nima Amini (July 12th, 2012), SKY MAN (July 1st, 2012), خلبان امین (July 4th, 2013), عبدالاحد (September 30th, 2012)

  7. HPAX ?????? ??
    HPAX
    هوانورد عادی - گروهبان دوم
    July 2012
    نايين كاشان
    53
    تعداد تشکر : 18
    Thanked 119 Times in 40 Posts

    ??? ??? پاسخ: آیرودینامیک – بخش اول : چهار نیروی وارد بر هواپیما در طول پرواز و بردارهای مربوطه

    فكر نميكنم نظريه توليد نيروي برا به دليل قانون برنولي ديگه اعتباري در دنيا داشته باشه وجديد ترين نظريه بر پايه اصل NO SLIP بنا شده
    #4 ارسال شده در تاريخ July 20th, 2012 در ساعت 01:04:01

  8. The Following 3 Users Say Thank You to HPAX For This Useful Post:

    B727 (July 4th, 2013), Esmaiel_F4 (January 26th, 2013), خلبان امین (July 4th, 2013)

  9. IRI.AMIR ?????? ??
    IRI.AMIR

    مدیر تالار مهندسی هوافضا و ..
    May 2010
    آبادان
    734
    تعداد تشکر : 1,966
    Thanked 4,076 Times in 708 Posts

    ??? ??? پاسخ: آیرودینامیک – بخش اول : چهار نیروی وارد بر هواپیما در طول پرواز و بردارهای مربوطه

    ??? ??? ????? ???? ???? HPAX ????? ??? ??
    فكر نميكنم نظريه توليد نيروي برا به دليل قانون برنولي ديگه اعتباري در دنيا داشته باشه وجديد ترين نظريه بر پايه اصل NO SLIP بنا شده
    نظریه no slip یک نظریه جدید نیست بلکه فقط اعمال شرایط مرزی است و می گوید که سرعت جریان سیال در دیواره صفر است. تولید برا بر پایه نظریه برنولی یک نریه عمومی است واگر لازم باشد به صورت دقیق بحث و توجیه شود، از قوانین پرانتل استفاده می کنیم.
    اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش
    دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به
    خدا عاریت بده
    پای بر زمین میخکوب کن، به صفوف پایانی لشکر دشمن بنگر
    از فراوانی دشمن چشم بپوش، و بدان که پیروزی از سوی
    خدای سبحان است
    #5 ارسال شده در تاريخ July 20th, 2012 در ساعت 16:31:22

  10. The Following 14 Users Say Thank You to IRI.AMIR For This Useful Post:

    B727 (July 4th, 2013), Dream Bird (October 15th, 2012), Esmaiel_F4 (January 26th, 2013), F14-Tomcat (August 31st, 2012), HPAX (July 20th, 2012), IRIAF F-14A (July 20th, 2012), Mahan (October 15th, 2012), Mohammad Tomcat (July 21st, 2012), Mohammadme (July 20th, 2012), mojtaba7 (March 24th, 2013), Nima Amini (July 20th, 2012), sima asec (February 5th, 2014), خلبان امین (July 4th, 2013), عبدالاحد (September 30th, 2012)

  11. HPAX ?????? ??
    HPAX
    هوانورد عادی - گروهبان دوم
    July 2012
    نايين كاشان
    53
    تعداد تشکر : 18
    Thanked 119 Times in 40 Posts

    ??? ??? پاسخ: آیرودینامیک – بخش اول : چهار نیروی وارد بر هواپیما در طول پرواز و بردارهای مربوطه

    من هم نگفتم نظريه no slip يك نظريه جديده.بحث اينجاست كه طبق نظر آقاي اندرسن no slip و همچنين تغييرات مسير هوا به دليل no slip و لزجت باعث ايجاد نيروي برا ميشه.
    در ضمن قوانين پرانتل فرض هاي محاسباتي هستن كه طبق نظر آقاي اندرسن به دليل اينكه هميشه بال ثابت و هواي با سرعت مورد آزمايش قرار گرفته ميتونستن به محاسبات كمك كنن ولي براي توجيه فيزيكي نيروي برا با توجه به اينكه بال متحرك و هوا ثابته نميتونن برقرار باشن.الان دسترسي به منبع صحبت هام ندارم ولي سعي ميكنم به زودي نوشته خود آقاي اندرسن را درسايت قرار بدم.
    #6 ارسال شده در تاريخ July 20th, 2012 در ساعت 16:56:00

  12. The Following 8 Users Say Thank You to HPAX For This Useful Post:

    B727 (July 4th, 2013), Dream Bird (October 15th, 2012), Esmaiel_F4 (January 26th, 2013), IRI.AMIR (July 20th, 2012), Mahan (October 15th, 2012), Mohammad Tomcat (July 21st, 2012), Nima Amini (July 20th, 2012), خلبان امین (July 4th, 2013)

  13. __mehrnaz__ ?????? ??
    __mehrnaz__
    هوانورد عادی - سرباز یکم
    June 2012
    تهران
    14
    تعداد تشکر : 23
    Thanked 37 Times in 11 Posts

    ??? ??? پاسخ: آیرودینامیک – بخش اول : چهار نیروی وارد بر هواپیما در طول پرواز و بردارهای مربوطه



    این عکس به نظرم جالب اومد از این جهت که میشه نقش نیرو ها رو در یک نگاه فهمید
    #7 ارسال شده در تاريخ August 30th, 2012 در ساعت 20:09:06

  14. The Following 11 Users Say Thank You to __mehrnaz__ For This Useful Post:

    B727 (July 4th, 2013), Dream Bird (October 15th, 2012), Esmaiel_F4 (January 26th, 2013), IRI.AMIR (September 30th, 2012), IRIAF F-14A (October 16th, 2012), Mahan (October 15th, 2012), Mohammad Tomcat (August 31st, 2012), Mohammadme (August 30th, 2012), mojtaba7 (March 24th, 2013), خلبان امین (July 4th, 2013), عبدالاحد (September 30th, 2012)

  15. hosseincaptain ?????? ??
    hosseincaptain
    هوانورد عادی - سرباز صفر
    September 2012
    Tehran
    1
    تعداد تشکر : 0
    تعداد تشکر :Thanked 6 Times in 1 Post

    ??? ??? پاسخ: آیرودینامیک – بخش اول : چهار نیروی وارد بر هواپیما در طول پرواز و بردارهای مربوطه

    با عرض سلام و تشکر از درسها خواهشمند است دروس را به جهت مطالعه روزانه روی سایت قرار دهید.با تقدیم احترام hosseincaptain
    #8 ارسال شده در تاريخ October 14th, 2012 در ساعت 19:50:17

  16. The Following 6 Users Say Thank You to hosseincaptain For This Useful Post:

    B727 (July 4th, 2013), Dream Bird (October 15th, 2012), Esmaiel_F4 (January 26th, 2013), Mohammadme (October 14th, 2012), mojtaba7 (March 24th, 2013), خلبان امین (July 4th, 2013)

  17. Mohammadme ?????? ??
    Mohammadme

    مدیر انجمن E&E
    October 2009
    تهران
    943
    تعداد تشکر : 12,603
    Thanked 5,559 Times in 934 Posts

    ??? ??? پاسخ: آیرودینامیک – بخش اول : چهار نیروی وارد بر هواپیما در طول پرواز و بردارهای مربوطه

    ??? ??? ????? ???? ???? hosseincaptain ????? ??? ??
    با عرض سلام و تشکر از درسها خواهشمند است دروس را به جهت مطالعه روزانه روی سایت قرار دهید.با تقدیم احترام hosseincaptain
    دروس در حال ترجمه هستند و در هر سری نشریه یک مبحث آیرودینامیکی ارائه می شود و سپس بر روی سایت قرار می گیرد.


    #9 ارسال شده در تاريخ October 14th, 2012 در ساعت 20:13:58

  18. The Following 12 Users Say Thank You to Mohammadme For This Useful Post:

    A-2727 (October 15th, 2012), B727 (July 4th, 2013), Dream Bird (October 15th, 2012), Esmaiel_F4 (January 26th, 2013), IR Blue SKY (October 14th, 2012), IRI.AMIR (October 15th, 2012), Mahan (October 14th, 2012), Mohammad Tomcat (October 14th, 2012), Nima Amini (October 15th, 2012), pakradm (October 15th, 2012), sima asec (February 5th, 2014), خلبان امین (July 4th, 2013)

  19. IRI.AMIR ?????? ??
    IRI.AMIR

    مدیر تالار مهندسی هوافضا و ..
    May 2010
    آبادان
    734
    تعداد تشکر : 1,966
    Thanked 4,076 Times in 708 Posts

    ??? ??? پاسخ: آیرودینامیک – بخش اول : چهار نیروی وارد بر هواپیما در طول پرواز و بردارهای مربوطه

    ??? ??? ????? ???? ???? __mehrnaz__ ????? ??? ??


    این عکس به نظرم جالب اومد از این جهت که میشه نقش نیرو ها رو در یک نگاه فهمید
    سلام
    روز همگی بخیر
    می خواستم در مورد عکسی که کاربر عزیز Mehrnaz لطف کردن و برای توضیح بیشتر در اختیارمون قرار دادن نکته ای رو متذکر بشم... شکل ایجاد نیروی تراست Thrust به صورت مارپیچ یعنی همان شکلی که می بینید نیست و دوستان نباید دچار اشتباه شوند... در شکل فقط حرکت ملخ نشان داده شده و نحوه ایجاد تراست به صورت یک بردار نرمال بر ملخ است...

    اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش
    دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به
    خدا عاریت بده
    پای بر زمین میخکوب کن، به صفوف پایانی لشکر دشمن بنگر
    از فراوانی دشمن چشم بپوش، و بدان که پیروزی از سوی
    خدای سبحان است
    #10 ارسال شده در تاريخ October 15th, 2012 در ساعت 11:13:34

  20. The Following 12 Users Say Thank You to IRI.AMIR For This Useful Post:

    B727 (July 4th, 2013), Esmaiel_F4 (January 26th, 2013), IR Blue SKY (October 15th, 2012), IRIAF F-14A (October 16th, 2012), Mahan (October 15th, 2012), Mohammad Tomcat (October 15th, 2012), Mohammadme (October 15th, 2012), Nima Amini (October 15th, 2012), pakradm (October 15th, 2012), sima asec (February 5th, 2014), خلبان امین (July 4th, 2013), عبدالاحد (July 4th, 2013)

???? 1 ?? 2 12 ??????????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0