برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 5 ?? 5
dqw
  1. IRI.AMIR ?????? ??
    IRI.AMIR

    مدیر تالار مهندسی هوافضا و ..
    May 2010
    آبادان
    734
    تعداد تشکر : 1,966
    Thanked 4,076 Times in 708 Posts

    ??? ??? بررسی سوانح هوایی/ این قسمت: آتش در هواپیما

    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام و روز بخیر خدمت تمامی دوستان
    چند وقتی است تصمیم گرفتم تا به وسیله موضوعات واقعی دوستان را هر چه بیشتر با علوم هوانوردی آشنا کنم.
    از همین رو یک سری از حوادث هواپیمایی مهم دنیا را انتخاب کردم تا در قالب آنها موضوعات مختلف را به کمک دیگر دوستان توضیح دهم. شیوه کار به این صورت است که ماجرا از پرواز یک هواپیما شروع شده. سعی شده تا حد امکان جزئیات کار مانند تایپ هواپیما مسیر و شرایط آب و هوایی و دیگر ویژگی های تاثیر گذار در حادثه توضیح داده شود. سیر اتفاقات و عملیات انجام شده تا لحظه سقوط و یا حادثه توضیح داده می شود. در اینجا یک استراحت کوتاه خواهیم داشت و کاربران محترم در صورتی که تمایل داشته باشند می توانند در مورد علت حادثه بحث و تبادل نظر کنند.
    بعد از این استراحت به سراغ کارشناسی حادثه می رویم و علت را پیگیر می شویم و در نهایت نتیجه گیری بر مبنای اطلاعات به دست آمده. به نظر نگارنده شیوه توضیح داده شده می تواند روش مناسبی برای آشنایی کلی و تا حدی دقیق با مسائل مهندسی هوافضا، خلبانی، مهمانداری و کنترل ترافیک هوایی باشد.
    در حال حاضر به صورت آزمایشی این کار را دنبال می کنیم و در صورتی که دوستان از این روش استقبال کردند به کار خود ادامه می دهیم چون حقیقتش رو بخواهید کار بسیار وقت گیر و انرژی بری است. در صورتی که دوستان نظر و یا سوالی در این رابطه دارند می توانند در همین تاپیک مطرح بفرمایند.
    به رسم امانت داری خدمت دوستان عرض کنم که گزارش حوادث و کارشناسی موضوع و تعدادی از عکس ها متعلق به سری مستندات برنامه air crash investigation شبکه نشنال جئوگرافیک می باشد.



    در ادامه اولین موضوع را به کمک خداوند مهربان بررسی خواهیم کرد...
    اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش
    دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به
    خدا عاریت بده
    پای بر زمین میخکوب کن، به صفوف پایانی لشکر دشمن بنگر
    از فراوانی دشمن چشم بپوش، و بدان که پیروزی از سوی
    خدای سبحان است
    #1 ارسال شده در تاريخ July 6th, 2012 در ساعت 13:21:16

  2. The Following 11 Users Say Thank You to IRI.AMIR For This Useful Post:

    A-2727 (July 6th, 2012), Ali Pilot (July 6th, 2012), amir.fly (August 4th, 2012), Amiralikarimi (July 6th, 2012), ehsanmilitant (July 12th, 2012), IR Blue SKY (July 9th, 2012), mobinall (July 6th, 2012), Mohammadme (July 6th, 2012), sayed mojtaba (July 7th, 2012), SKY MAN (July 26th, 2012), عبدالاحد (July 6th, 2012)

  3. IRI.AMIR ?????? ??
    IRI.AMIR

    مدیر تالار مهندسی هوافضا و ..
    May 2010
    آبادان
    734
    تعداد تشکر : 1,966
    Thanked 4,076 Times in 708 Posts

    ??? ??? پاسخ: بررسی سوانح هوایی/ این قسمت: آتش در هواپیما

    این یک داستان واقعی است که بر اساس مکالمات برج مراقبت بازسازی شده است.
    زمان 1998 میلادی
    مکان سواحل شرقی کانادا
    یکی از هواپیماهای مدرن روز که توسط یکی از بهترین ایرلاینهای جهان به خدمت گرفته شده است، در ارتفاع 33000 پایی دچار آتش سوزی می شود، اطلاعاتی در 6 دقیقه آخر این پرواز در دسترس نیست. هواپیما در اقیانوس سقوط می کنند و 229 سرنشین آن همگی کشته می شوند. علت حادثه تا مدتها به صورت یک راز باقی ماند.
    برای کشف علت حادثه یکی از بزرگترین جست و جو و تحقیق های تاریخ هوانوردی جهان صورت گرفت تا پرده از راز پرواز 111 سوئیس برداشته شود.
    علت حادثه زنگ خطری برای تمامی ایرلاینهای جهان بود.
    دوم سپتامبر 1998 ساعت 8 شب، هواپیما آماده ترک فرودگاه J.F.K ، فرودگاه کندی به مقصد جوینوا می شود. این هواپیما از تایپ DC 11 یکی از قابل اعتماد ترین مسافربری های جهان است.

    کاپیتان ارز زینمن و کمک خلبان استفان لو عهده دار هدایت هواپیما هستند. 217 مسافر به علاوه 12 خدمه پروازی سر نشینان این پرنده هستند.
    چک های قبل از پرواز انجام می شود و هواپیما از باند بلند شده و مسیر خود را به سمت شمال شرقی پی می گیرد. برای 15 دقیقه بعد از شروع پرواز هیچ تماسی بین خلبان و برج وجود ندارد، مسئله ای که بعد ها توجه کارشناسان را به خود جلب کرد.
    ترافیک این منطقه، آتلانتیک، به وسیله برج Moncton در کانادا کنترل می شود. بعد از نیم ساعت کاپیتان زینمن اولین ارتباط را با مونکتون برقرار می کند. برج گزارش توربلانس سبک در ارتفاع 33 هزار پایی را گزارش می کند. هوا برای یک پرواز خوب آماده است...


    این شرکت هواپیمایی در قسمت درجه یک خود اقدام به نصب یک سری لوازم جانبی مانند دستگاههای پخش فیلم، استفاده از اینترنت و شرکت در مسابقات کرده است که این کار زیاد معمول نیست. مسافران از این طریق می توانند فیلم مورد علاقه خود را تماشا کنند و یا در اینترنت جست و جو کنند و یا حتی در مسابقات مختلف شرکت کنند.



    در کابین خلبان، کمک خلبان متوجه دود می شود، خلبان او را برای چک کردن مشکل می فرستد. کمک خلبان سیستم تهویه را چک می کند ولی متوجه چیزی نمی شود و بوی دود هم بر طرف می شود. خلبان ، مهماندار را فرامی خواند ولی مهماندار نیز در کابین مسافران متوجه دود نشده است. دریچه تهویه به دستور خلبان بسته می شود، ولی دور از چشم خدمه پرواز مشکل در حال بیشتر شدن است...


    10:13 pm ، 45 ثانیه بعد از اولین احساس دود، دوباره بوی دود احساس می شود. خلبان دستور می دهد که نزدیک ترین محل برای فرود پیدا شود و با برج مونکتون تماس می گیرد. و از کد pan pan pan استفاده می کند. این کد برای وضعیت های اضظراری به کار می رود و یک درجه از may day پایین تر است.
    خلبان برای فرود دو حق انتخاب پیدا می کند. فرودگاه هلیفاکس در 66 ناتیکال مایلی و بوستون در 300 ناتیکال مایلی. خلبان زینمن فرودگاه بوستون را انتخاب می کند به این دلیل که با آن آشنایی دارد. با این حال برج پیشنهاد هلیفاکس را می دهد. دود بیشتر می شود و خلبانان مجبور به استفاده از ماسک اکسیژن. با توجه به موقعیت کاپیتان تصمیم به فرود در هلیفاکس می گیرد.


    کاپیتان دو چک لیست برای برطرف کردن دود در کابین در اختیار دارد و برای کامل کردن هر دو نیاز به بیست دقیقه زمان هست. این از سیاست های سوئیس ایر برای کم کردن ضرر ناشی از فرود اضطراری می باشد تا شاید دود بر طرف شده و نیازی به فرود نباشد.
    5 دقیقه بعد از اعلام وضعیت اضطراری: خلبان مکالمات رادیویی را به کمک خود می سپارد تا چک لیست را انجام دهد. برج دستور کاهش ارتفاع تا 3000 پایی را می دهد ولی کمک خلبان درخواست 8000 پا می کند تا کابین مسافران آماده شود. این حرف کمک خلبان این احساس را در مامور برج به وجود می آورد که اوضاع نسبتا تحت کنترل است و مشکل خاصی وجود ندارد.


    مهماندار، مسافرین را در جریان فرود در هلیفاکس قرار می دهد. کاپیتان نیز در دفترچه خود مشخصات فرودگاه جدید را بررسی می کند. با راهنمایی برج کمک خلبان هواپیما را برای فرود در هلیفاکس آماده می کند ولی در موقعیت کنونی ، ارتفاع 20000 هزار پایی، فاصله 30 مایلی تا فرودگاه بسیار کم است. با وجود آرامش در مکالمات، امکانات فرود اضطراری در هلیفاکس آماده می شود.


    10:21 pm ، 7 دقیقه بعد از اعلام وضعیت اضطراری: خلبان آماده تخلیه سوخت می شود، 230 تن سوخت در این موقعیت در هواپیما موجود است. کمک خلبان موضوع تخلیه سوخت را با برج در میان می گذارد. مامور برج از این تاخیر در اعلام تخلیه سوخت گیج شده است، تا قبل از این وضعیت زیاد خطرناک به نظر نمی رسید. حالا او به دنبال یک منطقه امن برای تخلیه سوخت می گردد. بالاخره تصمیم می گیرد هواپیما را به سمت بندر سن مارگارت در 30 مایلی فرودگاه هدایت کند. موافقت خلبان با این موضوع دوباره این ذهنیت را در مامور برج به وجود می آورد که اوضاع زیاد هم بد نیست.
    خلبان برق کابین مسافران را قطع می کند و چراغ ها خاموش می شود. مسافران متوجه می شوند که مشکلی وجود دارد ولی ترس و وحشت خاصی وجود ندارد. مهمانداران به وسیله چراغ قوه به مسافران کمک می کنند تا برای فرود آماده شوند.
    10 دقیقه بعد از اعلام وضعیت اضطراری: به ناگهان بوق های خطر و آژیر های مختلف در کابین خلبان این موضوع را روشن می کند که دود به خاطر مشکل خیلی جدی بوده است. آتش حالا به سیستم خلبان خودکار رسیده است و این تازه شروع کار است. تمام سیستم ها شروع به از کار افتادن می کنند و ارتباط رادیویی قطع می شود. خلبان متوجه آتش در پنل پشت سر کمک خلبان می شود و برای خاموش کردن آن به وسیله کپسول اقدام می کند...
    6 دقیقه بعد در منطقه پگیز یک صدای انفجار اهالی منطقه را شوکه می کند...


    عملیات نجات برای پیدا کردن بازماندگان احتمالی شروع می شود. در میان اجساد به دست آمده فقط یکی از آنها به صورت کامل به دست می آید.

    نظر شما در مورد عوامل سقوط چیست؟ آیا نکته ای توجه شما را به خود جلب کرده است؟
    در قسمت بعد به بررسی عوامل سقوط خواهیم پرداخت...
    اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش
    دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به
    خدا عاریت بده
    پای بر زمین میخکوب کن، به صفوف پایانی لشکر دشمن بنگر
    از فراوانی دشمن چشم بپوش، و بدان که پیروزی از سوی
    خدای سبحان است
    #2 ارسال شده در تاريخ July 6th, 2012 در ساعت 14:40:29

  4. The Following 13 Users Say Thank You to IRI.AMIR For This Useful Post:

    A-2727 (July 6th, 2012), Ali Pilot (July 6th, 2012), amir.fly (August 4th, 2012), ehsanmilitant (July 12th, 2012), HOSJAN78 (July 6th, 2012), IR Blue SKY (July 7th, 2012), mobinall (July 6th, 2012), Mohammadme (July 8th, 2012), pilot 747 (July 7th, 2012), sayed mojtaba (July 7th, 2012), sky 2014 (April 2nd, 2015), SKY MAN (July 26th, 2012), مشهدی (May 25th, 2015)

  5. IRI.AMIR ?????? ??
    IRI.AMIR

    مدیر تالار مهندسی هوافضا و ..
    May 2010
    آبادان
    734
    تعداد تشکر : 1,966
    Thanked 4,076 Times in 708 Posts

    ??? ??? پاسخ: بررسی سوانح هوایی/ این قسمت: آتش در هواپیما

    بررسی سانحه

    سازمان NTSB ( سازمان نظارت بر امنیت حمل و نقل ملی) کانادا بزرگترین جست و جوی تاریخ این کشور را شروع می کند. تنها خبری که از درون هواپیما به آنها رسیده بروز آتش سوزی بوده. و هم اکنون هواپیما به میلیونها تکه تبدیل شده که هر کدام از تکه ها می تواند سر نخ معمای سقوط این هواپیما باشد.
    برای پیشرفت در کار یک برنامه چند مرحله ای تدوین می شود.
    3 سپتامبر: فرستادن قواص های برای پیدا کردن قطعات هواپیما ولی به خاطر زیاد بودن این قطعات این کار سالها طول خواهد کشید.



    12سپتامبر : نیروی دریایی آمریکا یک روبوت جست و جو گر به گروه تجسس می دهد ولی باز هم سوال اینجاست که چطور این همه قطعه جمع آوری شود. جعبه سیاه هواپیما پیدا می شود. اطلاعات بازیابی شده نشان می دهد که تا لحظات آخر پرواز مشکل چندانی وجود نداشته ولی مشکل بزرگ اینجاست که 6 دقیقه آخر پرواز ضبط نشده است. ظاهرا آتش باعث قطع ارتباط جعبه سیاه با دیگر سیستم های هواپیما شده است. با این وضع امکان پیدا کردن زمان و مکان آتش سوزی میسر نیست.



    13 سپتامبر : جرثقیل ها قطعات بزرگتر را از آب بیرون می کشند. در میان این قطعات موتور و ارابه های فرود بزرگترین ها هستند.




    21 سپتامبر : یکی از آشیانه های ارتش در نزدیکی محل حادثه، به مرکز تحقیقات تبدیل می شود. NTSB ، بوئینگ و سوئیس ایر تحقیقات را شروع می کنند.
    تمام قطعات جمع آوری شده بسته بندی می شوند. در این میان 250 کیلومتر قطعه سیم پیدا می شود. اولین کلید معما پیدا می شود. اثرات آتش سوزی حاصل از اتصال الکتریکی بر روی یکی از سیمها وجود دارد. از مکالمات خلبان این موضوع برداشت می شود که مکان آتش سوزی در پشت سر کمک خلبان بوده است. بررسی ها نشان می دهد که سیستم تفریحی قسمت درجه یک باعث بروز آتش سوزی شده است. مشکلی که باعث تشدید این موضوع شده ، روشن بودن همیشگی این سیستم ها بوده و کلید قطع برقی برای آن تعبیه نشده بوده. عجیب تر اینکه سیستم خنک کننده ای هم برای این قسمت در کار نبوده. وقتی خلبان برق کابین مسافران را قطع می کند این سیستم که باعث بروز آتش سوزی بوده همچنان روشن مانده و به کار خود ادامه داده. شرکت سوئیس ایر تمامی این امکانات را از روی هواپیماهای خود بر می دارد ولی هنوز مشکلی وجود دارد. این اتفاقات نمی توانسته به تنهایی باعث بروز آتش سوزی شود...


    4 نوامبر : تصمیم بر این می شود که هواپیما از نو ساخته شود. آزمایشات نشان می دهد که بدنه هواپیما در قسمت بالای کابین خلبان به خاطر حرارتی برابر با 1100 درجه فارنهایت (593 درجه سانتیگراد) آسیب دیده است.




    کارشناس هوانوردی توضیح می دهد که در این جور مواقع برای خلبان دو دستورالعمل وجود دارد. یک اینکه در موقع مشاهده دود، در نزدیک ترین محل ممکن فرود آمده و سپس چک لیست را انجام دهد و یا اول چک لیست انجام شود و اگر مشکل بر طرف نشد در نزدیک ترین محل ممکن فرود آمد. دستورالعمل های جدید به این گونه است دود به معنای آتش است و آتش به معنای فرود.
    همانطور که قبلا توضیح داده شد خلبان اول چک لیست را انجام داده و از فرود خود داری کرده است. با این حال کارشناسان به این نتیجه می رسند که وقت کافی برای فرود در هلیفاکس در اختیار خلبان نبوده است. محاسبه نشان می دهد که در موقعیت 33000 پایی در زمان 10:14 دقیقه، زمان مورد نیاز برای فرود در هلیفاکس 13 دقیقه بوده که زمان فرود 10:27 دقیقه می شود ولی در زمان 10:24 دقیقه تمام سیستم های هواپیما از کار افتاده است و راهی برای نجات وجود نداشته.
    سپتامبر 1999 عملیات جدیدی از سر گرفته می شود. NTSB یک کشتی مخصوص پمپ کردن را به کار می گیرد تا کف اقیانوس را به یک محل مخصوص پمپ کند. مواد حاصل جمع آوری می شود. میلیون ها قطعه جدید به دست می آید و هفته ها کار نیاز است. در نهایت بعد از 15 ماه کار یک تکه سیم پیدا می شود . اثرات سوختگی بر روی آن خبر از یک ماده اشتعال پذیر در نزدیکی آن می دهد. مواد ضد اشتعال این قسمت را از دیگر قسمت های هواپیما جدا کرده ولی با این حال وجود ماده اشتعال پذیر در این قسمت باعث شده که تمامی سیستم ها آسیب ببینند. ماده ای که این قسمت را ایزوله کرده نیز بر اثر حرارت زیاد در مدت زمان طولانی مشتعل می شود و دیگر مواد مانند فوم و پلاستیک ها را مشتعل می کند. خلبان متوجه سرعت پیشرفت این آتش سوزی نمی شود و نتیجه مرگ 229 انسان می شود.



    بررسی های بیشتر نشان می دهد که به احتمال زیاد خلبان قبل از برخورد هواپیما با آب در حال مبارزه با آتش بوده و در نهایت به خاطر دود و حرارت هوشیاری خود را از دست داده است.
    کمک خلبان نیز در لحظات آخر در حال تلاش برای نشاندن هواپیما حداقل بر روی زمین بوده و احتمالا تا 1 دقیقه قبل از برخورد به هوش بوده. در 10:30 دقیقه موتور شماره دو نیز خاموش می شود که نشان از آتش سوزی در آن قسمت نیز می دهد.
    مسافران تا لحظات آخر از موضوع با خبر نشده اند ولی زمانی برای تشخیص نیز وجود نداشته است. بررسی دی ان ای مسافران نشان می دهد که آنها حتی بوی دود را نیز احساس نکرده اند. هواپیما با شتاب 350g به آب برخورد می کند.
    NTSB 4.5 سال زمان و 40 میلیون دلار آمریکا صرف این تحقیقات کرد .بعد از این اتفاق سوئیس ایر مواد قابل اشتعال را از درون هواپیما خارج کرد و همین طور روند پاسخگویی به مشکلی مانند دود را کاهش داد. با این حال شوک ناشی از این اتفاق تاثیر خود را گذاشت تا جایی که این ایرلاین در سال 2001 اعلام ورشکستگی کرد. NTSB تمامی ایرلاین ها را مجبور کرد که تا قبل از سال 2005 تمامی مواد قابل اشتعال از جمله ماده ایزوله کننده رایج را در هواپیماها جایگزین کنند.

    دوستان در صورتی که سوالی داشتند می توانند در همین تاپیک مطرح نمایند. تلاش می شود که تا حد امکان پاسخ داده شود.




    هرگونه کپی برداری بدون ذکر نام
    aerocenter.ir ممنوع می باشد
    ?????? ???? IRI.AMIR : July 9th, 2012 ?? ???? 13:19:38
    اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش
    دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به
    خدا عاریت بده
    پای بر زمین میخکوب کن، به صفوف پایانی لشکر دشمن بنگر
    از فراوانی دشمن چشم بپوش، و بدان که پیروزی از سوی
    خدای سبحان است
    #3 ارسال شده در تاريخ July 7th, 2012 در ساعت 20:05:23

  6. The Following 12 Users Say Thank You to IRI.AMIR For This Useful Post:

    A-2727 (July 7th, 2012), Ali Pilot (July 7th, 2012), amir.fly (August 4th, 2012), ehsanmilitant (July 12th, 2012), IR Blue SKY (July 7th, 2012), mobinall (July 9th, 2012), Mohammadme (July 8th, 2012), pilot 747 (July 7th, 2012), sayed mojtaba (July 8th, 2012), SKY MAN (July 26th, 2012), عبدالاحد (July 7th, 2012), مشهدی (May 25th, 2015)

  7. IRI.AMIR ?????? ??
    IRI.AMIR

    مدیر تالار مهندسی هوافضا و ..
    May 2010
    آبادان
    734
    تعداد تشکر : 1,966
    Thanked 4,076 Times in 708 Posts

    ??? ??? پاسخ: بررسی سوانح هوایی/ این قسمت: آتش در هواپیما

    اصل در حاشیه

    در میان مسافران که از کشورهای مختلفی مانند آمریکا و فرانسه بودند، استفانی شاو، دختر 23 ساله ایان شاو نیز حضور داشت. وی در حال بازگشت به خانه بود.


    ایان شاو می گوید: استفانی دختر بسیار خوب و باهوشی بود، او قرار بود بعد از این سفر به یک گروه اقتصاد جهانی واقع در نیویورک برود. در حقیقت او دعوت به کار شده بود.



    وی ادامه می دهد که : شرکتی مانند سوئیس ایر باید مسئولیت این حادثه را به طور کامل قبول کند و نه اینکه پشت مسائل فنی مضوع پنهان شود.
    ایان شاو به همسر و پسر خود را در جونیوا رها کرد و به ساحل پگی محل سقوط پرواز 111 رفت و از زمان سقوط تا به حال در آنجا زندگی می کند. وی در آنجا رستورانی به نام SHAW’S LANDING افتتاح کرد.




    یادبود کشته شدگان پرواز 111
    ?????? ???? IRI.AMIR : July 9th, 2012 ?? ???? 14:19:57
    اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش
    دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به
    خدا عاریت بده
    پای بر زمین میخکوب کن، به صفوف پایانی لشکر دشمن بنگر
    از فراوانی دشمن چشم بپوش، و بدان که پیروزی از سوی
    خدای سبحان است
    #4 ارسال شده در تاريخ July 9th, 2012 در ساعت 14:18:38

  8. The Following 6 Users Say Thank You to IRI.AMIR For This Useful Post:

    A-2727 (July 9th, 2012), ehsanmilitant (July 12th, 2012), IR Blue SKY (July 9th, 2012), mobinall (July 9th, 2012), Mohammadme (July 9th, 2012), SKY MAN (July 26th, 2012)

  9. ehsanmilitant ?????? ??
    ehsanmilitant
    هوانورد ارشد-سرگرد
    May 2009
    تهران
    489
    تعداد تشکر : 932
    Thanked 1,695 Times in 439 Posts

    ??? ??? پاسخ: بررسی سوانح هوایی/ این قسمت: آتش در هواپیما

    حالا خوبه نقص فنی عامل اصلی بوده میگن سویس ایر باید خسارت بده. اگه اتفاق تو میهن گل و بلبل بود میگفتن خلبان مرده؟ پس مقصره... چی؟ نمرده؟ خب لابد اون مسافری که مرده مقصره... چی؟ کسی نمرده؟ پس مسافرین محترم لطفا هزینه هواپیما رو تقبل کنین کار داریم باید به دو سه تا سقوط دیگه رسیدگی کنیم وقت نداریم باید بریم
    سكوت اثبات تهي بودن نيست بلكه سرشار از ناگفتني هاست
    #5 ارسال شده در تاريخ July 12th, 2012 در ساعت 15:48:04

  10. The Following User Says Thank You to ehsanmilitant For This Useful Post:

    IRI.AMIR (July 12th, 2012)

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0