برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 1 ?? 1
dqw
  1. abasfb ?????? ??
    abasfb
    هوانورد فعال-سرگرد
    January 2011
    iran
    502
    تعداد تشکر : 368
    Thanked 1,590 Times in 438 Posts

    ??? ??? راه نزدیک فرودگاه بین المللی سبزوار تا رسیدن به سود دهی اقتصادی

    فرودگاه بین المللی سبزوار یکی از سرمایه های عظیم ملی در منطقه شمال شرق کشور است.
    این فرودگاه که هم به لحاظ مختصات جغرافیای طبیعی و هم به لحاظ جغرافیای سیاسی و انسانی در یک موقعیت بسیار مناسب قرار گرفته است، به عنوان یکی از اصلی ترین زیرساخت های توسعه در سبزوار و شهرستان های همجوار سبزوار در نواحی غربی، مرکزی و جنوب غربی خراسان رضوی محسوب می گردد.
    هرچند فکر ساخت این فرودگاه از سال های پیش از انقلاب اسلامی ایران مطرح شده بود، اما عملیات احداث آن رسماً از سال های میانی دهه 70 هجری شمسی با همت و سرمایه مردم این شهر آغاز شد و در سال 1382 به عنوان تنها فرودگاه کشور که تمام مراحل ساخت آن توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام شده است، به دست وزیرراه و ترابری وقت به بهره برداری رسید.

    فرودگاه سبزوار در سال های ابتدایی تأسیس اوضاع چندان امیدوار کننده ای نداشت. به طوری که نه تنها از بین المللی بودن آن هیچ خبری نبود، بلکه حتی یک یا دو مورد پرواز در هفته از این فرودگاه و سپس تعطیل بودن آن در دیگر ساعات روز خبر از آن می داد که فرودگاه سبزوار در آن سال ها به یک سرمایه بلااستفاده ملی تبدیل شده بود.
    لیکن همت و پیگیری های مردم و مسئولین دیار سربداران بیش از آن بود که اجازه دهد آن روند به همان شکل ادامه یابد. در نتیجه در حال حاضر وضعیت فعلی فرودگاه نامبرده و برنامه هایی که برای آینده آن در نظر گرفته شده است، آینده ای روشن را نوید می دهد.

    به طور کلی در حال حاضر مشکل عدم سوددهی اقتصادی فرودگاه ها در ایران چندین سال است که به یکی از معضلات مهم اقتصادی کشور تبدیل شده است.
    براساس برخی آمارها در حال حاضر تنها فرودگاه های موجود در 5 کلانشهر کشور از جمله تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز دارای سوددهی اقتصادی بوده و سایر فرودگاه های کشور زیان ده معرفی شده اند.
    اما با این حال پرستیژ و غرور بالا و نیز امتیازات خاص سیاسی و استراتژیکی که وجود فرودگاه به هرشهری می دهد، باعث شده مردم و مسئولین شهرهای مختلف کشور دائماً احداث فرودگاه را در رأس مطالبات خود از مسئولین ملی و محلی قرار دهند.

    به عنوان مثال در چهارمین دور سفرهای استانی محمود احمدی نژاد به خراسان رضوی که در اردیبهشت ماه سال جاری اتفاق افتاد، شاهد آن بودیم که یکی از مطالبات اصلی مردم اکثر شهرهای استان، در دیدار با رئیس جمهور ساخت فرودگاه بود.
    به طور نمونه هم استانی های عزیزمان در شهرهای قوچان، نیشابور، تربت حیدریه، کاشمر و گناباد در مراسم استقبالشان از رئیس جمهور در شهرهای خود یک صدا ساخت فرودگاه را از وی درخواست می کردند و محمود احمدی نژاد نیز در شهرهای گناباد، قوچان و تربت حیدریه و کاشمر قول های مساعدی برای ساخت و تسریع در احداث فرودگاه این شهرها داد. از طرفی دیگر برخی مدیران ارشد شهرهای مختلف نیز با مشاهده این علاقه بالای مردم خود به داشتن فرودگاه، مجبور می شوند برای جلب رضایت آنان به دنبال تأسیس فرودگاه بروند و حتی در ایام انتخابات ها معمولاً یکی از شعارها و مباحثی که به شدت توسط نامزدهای انتخاباتی بسیاری از شهرها مطرح شده و تا حدودی می تواند باعث افزایش رأی این نامزدها شود، پیگیری ساخت فرودگاه است.

    در نتیجه تب فرودگاه سازی در شهرهای مختلف ایران به حدی بالاست که علی رغم وجود همه گزارش های مبنی بر عدم توجیه اقتصادی، بازهم احداث فرودگاه های جدید توسط مردم و مسئولین محلی درخواست می شود و به ناچار توسط دولت های مختلف نیز پذیرفته شده و اجرا می گردند.

    هم اکنون در استان خراسان رضوی با جمعیتی که در سرشماری سال 85 بالغ بر 6 میلیون نفر اعلام شده است، و به لحاظ مساحت جزء یکی از وسیع ترین استان های کشور است تنها دو فرودگاه در حال بهره برداری وجود دارد. فرودگاه های مشهد و سبزوار که هر دو فرودگاه مسافری و باربری بین المللی بوده و به مقاصدی در داخل و خارج از کشور پرواز رفت و برگشت دارند.
    البته فرودگاه سرخس نیز در استان خراسان رضوی وجود دارد که هم اکنون غیرفعال است. اما حتی در صورت ورود مجدد فرودگاه سرخس به چرخه فعالیت این فرودگاه را بیشتر باید یک فرودگاه اختصاصی دانست که برای انتقال بار و کالاهای تجاری موجود در منطقه مرزی و گمرک سرخس از آن استفاده می شود. فرودگاه فوق الذکر در شهر کوچک و کم جمعیت سرخس و درمرز ایران و ترکمنستان و به دور از مراکز جمعیتی شهرهای همسایه، احداث شده است. لذا نمی توان روی آن حسابی نظیر آنچه روی فرودگاه های مشهد یا سبزوار باز می شود، باز کرد.
    این موضوع تا بدان حد جدی است که حتی پرتال فرودگاه های خراسان رضوی در بخش معرفی فرودگاه های استان تنها از فرودگاه های سبزوار و مشهد نام برده و رسماً به معرفی آنها پرداخته است.

    همچنین به جز موارد گفته شده فرودگاه های گناباد و شهید مدرس به صورت مشترک بین تربت حیدریه و کاشمر نیز در استان در مراحل اولیه احداث است.
    وجود این تعداد اندک فرودگاه های داخلی و بین المللی در استان خراسان رضوی در حالی است که در برخی دیگر از استان های کشور به ویژه در نیمه غربی گاهی مشاهده می شود در شهرهایی با فاصله کمتر از 200 کیلومتر دو یا سه فرودگاه ساخته شده است که هرچند این شهرها عمدتاً مراکز استان هستند اما این فاصله کم بین فرودگاه های موجود درآن نواحی منجر به زیان دهی فرودگاه ها شده است.
    بنابراین می توان گفت وجود تنها 2 فرودگاه فعال در استانی مانند خراسان رضوی با این حجم بالای جمعیت وتردد سالانه مسافران داخلی و خارجی بسیار کم است و فرودگاه های موجود این استان در صورت برنامه ریزی و مدیریت درست نه تنها زیان ده نخواهند بود، بلکه سوددهی خوبی نیز به بار خواهند آورد.

    البته در این میان فرودگاه مشهد به خاطر موقعیت خاص گردشگری و سیاسی و فرهنگی این شهر در شمال شرق کشور، بدون نیاز به برنامه ریزی خاصی، خود به خود در جایگاه سوددهی بالای اقتصادی قرار گرفته است. لیکن برای سود ده کردن فرودگاه بین المللی دارالمومنین سبزوار نیاز به اندکی چاره اندیشی است.
    اما در اینجا باید به این موضوع که در ابتدای همین مقاله نیز اشاره شد، مجدداً تأکید کنیم که اصولاً بنا به چند دلیل فرودگاه سبزوار راه زیادی تا رسیدن به نقطه سوددهی اقتصادی ندارد. این دلایل در ادامه بررسی خواهند شد.

    دلایل توانمندی فرودگاه سبزوار برای رسیدن به سوددهی اقتصادی:
    1- سبزوار پس از مشهد مقدس دومین کانون بزرگ جمعیتی و سیاسی خراسان رضوی است. وجود حدود 10 شهرستان اقماری از جمله خوشاب، داورزن، ششتمد، جغتای، جوین، بردسکن، خلیل آباد، فیروزه و ... در اطراف سبزوار و نیز جمعیت زیاد خود شهر سبزوار به عنوان دومین شهر مرکز سیاسی و اداری خراسان رضوی، همه به ایجاد یک کانون جمعیتی بزرگ حدود یک و نیم میلیون نفر و فراهم آوردن بازار مناسب برای پروازهای فرودگاه سبزوار کمک می کنند.
    امروز شاهد آن هستیم که به جز خود سبزواری ها، برخی از مسافرین شهرهای اطراف نیز از فرودگاه سبزوار استفاده می کنند.
    این فرودگاه می تواند نیاز صنعتگران، اساتید دانشگاه، پزشکان، مدیران ارشد بومی و غیربومی و تجار سبزوار و شهرهای اطراف را که به ضرورت شغلشان دائماً در رفت و آمد به تهران هستند، برطرف نماید. این موضوع در مواردی که در ادامه ذکر خواهند شد، به صورت مفصل تری مورد بحث قرار خواهد گرفت.
    2- موقعیت انحصاری فرودگاه سبزوار: فرودگاه سبزوار در میان شهرهای اطراف تنها فرودگاه موجود است و از این رو موقعیت انحصاری دارد.
    البته شاهرود یکی از شهرهای همسایه سبزوار دارای فرودگاه است اما این شهر به خاطر فاصله بیش از 250 کیلومتر تا سبزوار عملاً شهر همسایه دیار سربداران محسوب نمی شود. اخیراً نیز با ایجاد شهرستان جدید داورزن در مرز شاهرود و سبزوار بین این دو شهر فاصله سیاسی بیشتری ایجاد شده که همسایگی مستقیم شان را به همسایگی باواسطه تبدیل می کند.
    دیگر شهرستان های منطقه از جمله بردسکن، نیشابور، کاشمر، فیروزه، جوین و ... نیز به طور کل فاقد فرودگاه هستند. اکثر این شهرها همچنین خود نیز فاصله ای زیاد تا فرودگاه شهر مشهد دارند، لذا موقعیت انحصاری فرودگاه سبزوار در میان شهرهای منطقه آینده امیدوار کننده ای را برای آن ترسیم می کند.
    این موقعیت انحصاری فرودگاه سبزوار وضعیتی است که به نظر نمی رسد به این زودی از بین برود. چرا که حتی فرودگاه شهید مدرس کاشمر که چندسال از شروع به کار احداث آن می گذرد، با فاصله ای زیاد از سبزوار واقع شده و حتی در محدوده سیاسی شهرستان کاشمر قرار نمی گیرد.
    لذا هریک از این دو فرودگاه می توانند مشتریان جداگانه و بازار خاص خودشان را داشته باشند.
    حتی اگر شهر نیشابور هم با احتمالی بسیار اندک در سال های آینده موفق شود در همسایگی سبزوار فرودگاهی احداث کند، تا آن زمان، فرودگاه سبزوار بازار خاص خود را پیدا کرده و قطعاً رونق مناسبی به خود گرفته است.
    3- مرکزیت اقتصادی و تجاری سبزوار در خراسان رضوی: یکی از نقش های اصلی سبزوار از گذشته تا به امروز نقش تجاری و بازرگانی برای نواحی اطراف بوده است. سبزوار که در گذشته در مسیر جاده پر رمز و راز ابریشم قرار داشته، با همت مردمان سخت کوش خود به یکی از قطب های اصلی تجاری و بازرگانی خراسان در گذشته تبدیل شده بود.
    در حال حاضر نیز این نقش بازرگانی و تجاری سبزوار با تأسیس منطقه ویژه اقتصادی در حال رسیدن به تجلی گاه اصلی خود است. همین منطقه ویژه اقتصادی رفت و آمدهای کاری بیش از پیشی را به شهرسبزوار ایجاد خواهد کرد و به افزایش مسافران فرودگاه بین المللی سبزوار خواهد انجامید.
    4- مرکزیت دانشگاهی سبزوار در شمال شرق کشور: یکی از ویژگی ها و توانمندی های سبزوار در دهه های اخیر تبدیل شدن آن به قطب دانشگاهی شرق کشور است. به طوری که امروز سبزوار با برخورداری از چندین دانشگاه بزرگ دولتی و سایر واحدهای دانشگاهی آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و ... در منطقه شمال شرق کشور پس از مشهد مقدس اولین شهر دانشگاهی این ناحیه محسوب می شود. وجود نزدیک به 30 هزار نفر دانشجوی درحال تحصیل در سبزوار که این تعداد نیز به سرعت در حال افزایش است، و نیز تدریس تعداد زیادی از اساتید بومی و غیربومی در دانشگاه های متعدد سبزوار زمینه خوبی را برای رونق گرفتن پروازهای فرودگاه این شهر فراهم آورده است. البته شاید کمتر باشند دانشجویان غیربومی که برای رفت وآمد به شهرهای محل دانشگاه خود از هواپیما استفاده کنند، اما در میان اساتید دانشگاه ها بسیارند افرادی که هرهفته به صورت پروازی خود را به شهر محل تدریس می رسانند و نیزمیهمانان ویژه ای که برای برنامه ها و جشنواره های علمی و هنری و فرهنگی مختلف در دانشگاه های بزرگی چون حکیم سبزواری دعوت می شوند، اکثراً از مشتریان پروازهای فرودگاه سبزوار محسوب می شوند.
    به جز دانشگاه های موجود در شهر سبزوار واحد های دانشگاهی پیام نور و آزاد که در شهرستان های اطراف از جمله جوین، جغتای، نیشابور، داورزن، بردسکن و ... وجود دارند، برای ایاب و ذهاب اساتید پروازی خود می توانند از فرودگاه سبزوار بهره می گیرند.
    5- موقعیت در حال رشد صنعتی سبزوار: هرچند تا چندسال قبل صنعت سبزوار در وضعیت بسیار ضعیفی قرار داشت، اما درسال های اخیر سرمایه گذاری های مناسبی از جانب بخش خصوصی در صنعت سبزوار آغاز شده است، و دولت نیز با فراهم آوردن زیرساخت های مناسب صنعتی دراین شهر به رونق گرفتن صنعت یاری رسانده است. در نتیجه از این به بعد وجود صنایع مادری نظیر مجتمع پتروشیمی و پالایشگاهی ستاره خراسان، شرکت تولید ماشین های الکتریکی جمکو، کارخانه سیمان جغتای، کارخانه سیمان روداب، کارخانه تولید پودر p.c.c و سایر صنایع ... رفت و آمدهای متعدد صنعتگران (اعم از مهندسین ارشد، پیمانکاران پروژه های صنعتی، سرمایه گذاران بومی و غیربومی) را به سبزوار موجب خواهد شد، این مورد نیز می تواند خود به خود به رونق پروازهای فرودگاه سبزوار بیانجامد. همچنین صنایع موجود در شهرهای اطراف نیز می توانند بازارهای مناسبی برای فرودگاه سبزوار به وجود بیاورند.
    6- مرکز استان شدن سبزوار امتیازویژه ای برای رونق فرودگاه این شهر:
    وجود فرودگاه، آن هم از نوع بین المللی امتیاز با اهمیتی برای مرکز استان شدن یک شهر محسوب می شود، و در عین حال پس از ارتقاء یک شهر به مرکز استان حجم خاصی از رفت و آمدهای سیاسی و اداری در استان تازه تأسیس ایجاد خواهد شد که این رفت و آمدها به رونق و افزایش پروازهای فرودگاه های موجود در منطقه خواهد انجامید.
    با توجه به این که طرح تقسیم استان خراسان رضوی به استان های کوچکتر سال هاست از سوی مردم و مسئولین ملی و محلی مطرح شده و سبزوار در تمام این سال ها یکی از مناسب ترین گزینه های تشکیل استان جدید محسوب می شده است، اخیراً با فراهم آمدن تمامی زیرساخت های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی لازم در منطقه غرب خراسان رضوی، تشکیل استان سربداران (خراسان غربی) به مرکزیت سبزوار قریب الوقوع به نظر می رسد.
    لذا می توان پس از تشکیل استان جدید، با افزوده شدن حجم تازه ای از رفت و آمدهای سیاسی و اداری به سبزوار شاهد حرکت بسیار سریع تر فرودگاه این شهر به سمت سوددهی اقتصادی بود.

    تین نیوز

    مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو ... یادم از کشته خویش آمد و هنگام درو


    #1 ارسال شده در تاريخ July 15th, 2012 در ساعت 19:55:29

  2. The Following 2 Users Say Thank You to abasfb For This Useful Post:

    IR Blue SKY (July 15th, 2012), sfaiazy (July 15th, 2012)

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0