برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 5 ?? 5
dqw
  1. IRI.AMIR ?????? ??
    IRI.AMIR

    مدیر تالار مهندسی هوافضا و ..
    May 2010
    آبادان
    734
    تعداد تشکر : 1,966
    Thanked 4,076 Times in 708 Posts

    ??? ??? بررسی سوانح هوایی/ این قسمت: تقاطع مرگ بار

    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام و روز بخیر خدمت تمامی دوستان
    چند وقتی است تصمیم گرفتم تا به وسیله موضوعات واقعی دوستان را هر چه بیشتر با علوم هوانوردی آشنا کنم.
    از همین رو یک سری از حوادث هواپیمایی مهم دنیا را انتخاب کردم تا در قالب آنها موضوعات مختلف را به کمک دیگر دوستان توضیح دهم. شیوه کار به این صورت است که ماجرا از پرواز یک هواپیما شروع شده. سعی شده تا حد امکان جزئیات کار مانند تایپ هواپیما مسیر و شرایط آب و هوایی و دیگر ویژگی های تاثیر گذار در حادثه توضیح داده شود. سیر اتفاقات و عملیات انجام شده تا لحظه سقوط و یا حادثه توضیح داده می شود. در اینجا یک استراحت کوتاه خواهیم داشت و کاربران محترم در صورتی که تمایل داشته باشند می توانند در مورد علت حادثه بحث و تبادل نظر کنند.
    بعد از این استراحت به سراغ کارشناسی حادثه می رویم و علت را پیگیر می شویم و در نهایت نتیجه گیری بر مبنای اطلاعات به دست آمده. به نظر نگارنده شیوه توضیح داده شده می تواند روش مناسبی برای آشنایی کلی و تا حدی دقیق با مسائل مهندسی هوافضا، خلبانی، مهمانداری و کنترل ترافیک هوایی باشد.
    در حال حاضر به صورت آزمایشی این کار را دنبال می کنیم و در صورتی که دوستان از این روش استقبال کردند به کار خود ادامه می دهیم چون حقیقتش رو بخواهید کار بسیار وقت گیر و انرژی بری است. در صورتی که دوستان نظر و یا سوالی در این رابطه دارند می توانند در همین تاپیک مطرح بفرمایند.
    به رسم امانت داری خدمت دوستان عرض کنم که گزارش حوادث و کارشناسی موضوع و تعدادی از عکس ها متعلق به سری مستندات برنامه air crash investigation شبکه نشنال جئوگرافیک می باشد.



    در ادامه دومین موضوع را به کمک خداوند مهربان بررسی خواهیم کرد...
    اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش
    دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به
    خدا عاریت بده
    پای بر زمین میخکوب کن، به صفوف پایانی لشکر دشمن بنگر
    از فراوانی دشمن چشم بپوش، و بدان که پیروزی از سوی
    خدای سبحان است
    #1 ارسال شده در تاريخ July 22nd, 2012 در ساعت 14:36:21

  2. The Following 11 Users Say Thank You to IRI.AMIR For This Useful Post:

    A-2727 (July 22nd, 2012), Ali Pilot (July 22nd, 2012), ANADOLU (August 1st, 2012), behi_pilot (August 2nd, 2012), IR Blue SKY (July 22nd, 2012), mobinall (July 22nd, 2012), Mohammadme (July 22nd, 2012), Nima Amini (August 1st, 2012), omidair (July 22nd, 2012), PILOTSAEED (August 1st, 2012), SKY MAN (July 23rd, 2012)

  3. IRI.AMIR ?????? ??
    IRI.AMIR

    مدیر تالار مهندسی هوافضا و ..
    May 2010
    آبادان
    734
    تعداد تشکر : 1,966
    Thanked 4,076 Times in 708 Posts

    ??? ??? پاسخ: بررسی سوانح هوایی/ این قسمت: تقاطع مرگ بار


    زمان: 1 ژولای 2002
    ساعت 11
    هواپیمای Tu 154 به شماره پرواز 2937 ، آماده ترک فرودگاه مسکو به مقصد بارسلونا اسپانیا می شود. در کابین پرواز 5 نفر حضور دارند. کاپیتان الکساندر گروس با 30 سال سابقه پرواز، کمک خلبان الی گریگوریوف که او نیز در اصل یک chief pilot است در این پرواز به عنوان first officer خدمت می کند. نفر سوم مراد ایتکیروف که او نیز در حقیقت یک first officer است ولی به خاطر حضور گریگوریوف در صندلی دیگری نشته است. نفرات چهارم و پنجم نیز به عنوان navigator و مهندس پرواز در کابین حضور دارند.

    ساعت 11:06
    هواپیمای بوئینگ 757 شرکت DHL از شهر bergano واقع در ایتالیا آماده پرواز به مقصد بلژیک می شود. در کابین بوئینگ تنها 2 نفر حضور دارند. کاپیتان پاول فیلیپس از انگلستان و first officer برند کمپیونی از کشور کانادا.


    مسیر این دو هواپیما در جنوب آلمان تقاطع خواهد داشت.



    مدتی بعد.....
    هواپیمای توپولوف روس مناطق جنوبی آلمان به طرف سوئد در ارتفاع 36000 پایی در حال پرواز است. کاپیتان آخرین اطلاعات را از برج آلمان دریافت می کند. برج آلمان ارتباطات این هواپیما را به برج زوریخ محول می کند.
    پرواز شرکت DHL هم اکنون بر فراز کوههای آلپ به طرف سوئیس می باشد. کاپیتان درخواست افزایش ارتفاع از 26000 به 36000 پا را دارد. پرواز در ارتفاع بالاتر به دلیل اصطکاک کمتر هوا ، نیاز به مصرف سوخت کمتری دارد. برج اجازه این تغییر ارتفاع را صادر می کند.
    2.5 دقیقه تا برخورد: هر دو هواپیما در مرز سوئیس و آلمان قرار دارند. پرواز شرکت DHL شروع به کاهش ارتفاع می کند، پس از مدتی برج زوریخ به هواپیمای روس هم دستور کاهش ارتفاع می دهد. هر دو هواپیما به سمت یکدیگر شیرجه می روند و در نهایت با هم برخورد می کنند.
    هواپیمای بوئینگ از قسمت زیر توپولوف عبور می کند و دم آن با بدنه پرنده روس برخورد می کند و دم قطع می شود. توپولوف در هوا به دو قسمت تقسیم می شود و بوئینگ به مدت 2 دقیقه برای فرار از سقوط تلاش می کند. در حین این تلاش یکی از موتورها از جای کنده می شود. پرواز شرکت DHL ، 4 مایل دورتر از محل حادثه به زمین برخورد می کند.

    در قسمت های بعد به بررسی علل این حادثه می پردازیم

    هر گونه کپی برداری از این مطلب بدون ذکر نام aerocenter.ir ممنوع می باشد


    اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش
    دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به
    خدا عاریت بده
    پای بر زمین میخکوب کن، به صفوف پایانی لشکر دشمن بنگر
    از فراوانی دشمن چشم بپوش، و بدان که پیروزی از سوی
    خدای سبحان است
    #2 ارسال شده در تاريخ July 22nd, 2012 در ساعت 21:09:57

  4. The Following 15 Users Say Thank You to IRI.AMIR For This Useful Post:

    A-2727 (July 22nd, 2012), Ali Pilot (July 22nd, 2012), amir.fly (July 22nd, 2012), ANADOLU (August 1st, 2012), EP_ATF (July 22nd, 2012), Esmaiel_F4 (October 19th, 2012), IR Blue SKY (July 22nd, 2012), mobinall (July 23rd, 2012), Mohammadme (July 23rd, 2012), Nima Amini (August 1st, 2012), pakradm (August 1st, 2012), PILOTSAEED (August 1st, 2012), sky 2014 (June 25th, 2015), SKY MAN (July 23rd, 2012), YASHAR A&P (August 2nd, 2012)

  5. amir.fly ?????? ??
    amir.fly
    هوانورد نیمه فعال-سروان
    August 2011
    شیراز
    459
    تعداد تشکر : 1,234
    Thanked 1,852 Times in 434 Posts

    ??? ??? پاسخ: بررسی سوانح هوایی/ این قسمت: تقاطع مرگ بار

    دوست عزیز چرا این تاپیک رو ادامه ندادید؟ قرار بود علت سانحه بررسی شود



    #3 ارسال شده در تاريخ July 31st, 2012 در ساعت 20:23:19

  6. The Following 6 Users Say Thank You to amir.fly For This Useful Post:

    Ali Pilot (July 31st, 2012), EP_ATF (August 1st, 2012), IRI.AMIR (August 1st, 2012), mobinall (August 1st, 2012), Nima Amini (August 1st, 2012), pakradm (August 1st, 2012)

  7. IRI.AMIR ?????? ??
    IRI.AMIR

    مدیر تالار مهندسی هوافضا و ..
    May 2010
    آبادان
    734
    تعداد تشکر : 1,966
    Thanked 4,076 Times in 708 Posts

    ??? ??? پاسخ: بررسی سوانح هوایی/ این قسمت: تقاطع مرگ بار

    مانند دیگر هواپیماهای مدرن مسافربری، هواپیمای Tu-154 نیز به دستگاه TCAS مجهز شده است. هواپیماها به وسیله امواج رادار زمینی از موقعیت و شناسه های یکدیگر با خبر می شوند. TCAS اطلاعات را دریافت کرده و محاسبه می کند که آیا هواپیمایی در مسیر حرکت وجود دارد یا خیر. در صورت وجود برای برطرف کردن خطر خلبان را راهنمایی می کند.در صورت عدم کمک برج، این دستگاه تنها راه نجات خواهد بود...مانند دیگر هواپیماهای مدرن مسافربری، هواپیمای Tu-154 نیز به دستگاه TCAS مجهز شده است. هواپیماها به وسیله امواج رادار زمینی از موقعیت و شناسه های یکدیگر با خبر می شوند. TCAS اطلاعات را دریافت کرده و محاسبه می کند که آیا هواپیمایی در مسیر حرکت وجود دارد یا خیر. در صورت وجود برای برطرف کردن خطر خلبان را راهنمایی می کند.در صورت عدم کمک برج، این دستگاه تنها راه نجات خواهد بود...
    7:50 دقیقه. مرکز کنترل هوایی اسکای گارد، زوریخ. ساعت شیف روزانه به اتمام رسیده و شیف شب کار خود را شروع می کند. امشب فقط دو کنترلر در برج حظور دارند. کی از این دو نفر PETER NILSON است. وی کنترلری مجرب است که 8 سال سابقه کار دارد.
    همکار نیلسون تصمیم می گیرد که کمی استراحت کند و از آنجایی که ترافیک هوایی بسیار سبک است ، کار را به پیتر می سپارد. در این زمان پیتر باید هر دو صفحه رادار را که چند فوت با یکدیگر فاصله دارند کنترل کند.
    ساعت 11.10 دو تکنسین برای انجام یک سری تعمیرات بر روی رادار اصلی از راه می رسند و موضوع را با کنترلر در میان می گذارند. در حین انجام تعمیرات ، رادار با سرعت کمتری کار خواهد کرد. چیزی که پیتر از آن خبر ندارد این است که رادار در هنگام تعمیر دیگر اخطار نزدیک شدن هواپیماها را به یکدیگر نمی دهد. چند دقیقه بعد تکنسین ها دوباره از راه می رسند و می گویند که تلفن نیز باید قطع شود و باید از تلفن اظطراری استفاده کنید.
    دستیار کنترلر هم اکنون یک پرواز دیگر را به او محول می کند. یک ایرباس شرکت ایرولوید به شماره پرواز 1135 که تقاضای فرود در فرودگاه فردریش هافن را دارد.پیتر مجبور به تعویض موقعیت خود بین دو صفحه رادار می شود. در 5 دقیقه آینده کار پیتر بیشتر و بیشتر می شود. او تصمیم می گیرد تا با کنترلر فرودگاه فردریش هافن تماس بگیرد و پرواز ایرولوید را به آنها بسپارد ولی خطوط تلفن قطع است.
    خلبان ایرولوید تماس می گیرد و پیتر مجبور به تعویض موقعیت خود می شود، خلبان روس هم که هدایت توپولوف 154 را بر عهده دارد نیز تماس می گیرد و پیتر دوباره مجبور به تعویض مکان خود می شود. این چرخه یکی دوبار دیگر هم تکرار می شود. یک هواپیمای دیگر نیز به حجم کار افزوده می شود. یک پرواز شرکت Tai airways . پیتر از این هواپیما می خواهد تا فرکانس خود را با برج مونیخ هماهنگ کند و با آنها تماس بگیرد. ماموران برج برای مواقع شلوغی از این گونه روش ها هم استفاده می کنند. ولی در حال حاضر پیتر بر روی دو مانیتور کار می کند و وسایل مورد نیازش هم درست کار نمی کنند.
    به صورت معمول رادار خطر بخورد دو هواپیما را گزارش می دهد ولی پیتر خبر ندارد که این قسمت امشب کار نمی کند. تلاش سوم هم برای انتقال پرواز ایرولوید جواب نمی دهد. دو هواپیمای بوئینگ و توپولوف در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند. با سرعتی معادل 800 مایل بر ساعت. در موقعیت کنونی دو هواپیما 2.5 دقیقه طول می کشد تا دو پرنده به هم برسند. هر دو هواپیما در آسمان مرز سوئیس و آلمان هستند.
    مامور برج آلمان متوجه خطر پیش آمده می شود. رادار خطر conflict را گزارش می دهد .تلاش برای برقراری ارتباط با برج زوریخ بی نتیجه است و کنترلر آلمان هم به واسطه قوانین بین المللی اجازه تماس مستقیم با هواپیماها را ندارد.
    برای نخستین بار خلبانان روس متوجه خطر پیش رو می شوند. دستگاه TCAS در حال نمایش خطر برخورد است.
    ولی در برج زوریخ پیتر بر روی پرواز ایرولوید تمرکز کرده است. پیتر نیلسون از پرواز ایرولوید می خواهد تا با فرودگاه فردریش هافن تماس بگیرد و موقعیت خود را گزارش دهد. در بوئینگ شرکت DHL دستگاه TCAS هنوز خطر را متوجه نشده است. مشکلی در کابین توپولوف وجود دارد و آن این است که دستگاه مشخص نکرده است آیا دو هواپیما در یک ارتفاع قرار دارند یا خیر...دستگاه اعلام خطر ترافیک هوایی می کند. در پرواز DHL هم این اتفاق می افتد.

    پیتر متوجه خطر به وجود آمده می شود و به توپولوف دستور می دهد که به میزان 1000 پا ارتفاع خود را کاهش دهد. دستگاه TCAS به بوئینگ دستور کاهش ارتفاع می دهد. خلبان فیلیپس هم هواپیما را از اتوپایلوت خارج می کند و شروع به کاهش ارتفاع می کند. TCAS به هواپیمای دستور افزایش ارتفاع می دهد ولی پیتر بی خبر از این دستور به Tu-154 دستور کاهش ارتفاع می دهد تا به زعم خود از ارتفاعی کمتر از DHL از پایین آن رد شود. DHL که به دستور دستگاه عمل کرده هنوز با هشدار های پیاپی آن مواجه می شود بنابر این سعی می کند با برج تماس بگیرد و خطر را بازگو کند ولی ظاهرا پیتر به مانیتور دیگر رفته است .
    نتیجه این وقایع پشت سر هم برخورد دوهواپیما با یکدیگر است.


    ولی این تمام ماجرا نیست...

    هرگونه کپی برداری بدون ذکر نام aerocenter.ir ممنوع می باشد.
    اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش
    دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به
    خدا عاریت بده
    پای بر زمین میخکوب کن، به صفوف پایانی لشکر دشمن بنگر
    از فراوانی دشمن چشم بپوش، و بدان که پیروزی از سوی
    خدای سبحان است
    #4 ارسال شده در تاريخ August 1st, 2012 در ساعت 18:12:59

  8. The Following 17 Users Say Thank You to IRI.AMIR For This Useful Post:

    Ali Pilot (August 1st, 2012), amin_bp (August 4th, 2012), amir.fly (August 1st, 2012), ANADOLU (August 1st, 2012), behi_pilot (August 2nd, 2012), EP_ATF (August 1st, 2012), Esmaiel_F4 (October 19th, 2012), IR Blue SKY (August 1st, 2012), mobinall (October 17th, 2012), Mohammadme (August 1st, 2012), Nima Amini (August 1st, 2012), omidair (August 1st, 2012), PILOTSAEED (August 1st, 2012), sky 2014 (June 25th, 2015), SKY MAN (August 2nd, 2012), tomcatt (October 17th, 2012), YASHAR A&P (August 2nd, 2012)

  9. IRI.AMIR ?????? ??
    IRI.AMIR

    مدیر تالار مهندسی هوافضا و ..
    May 2010
    آبادان
    734
    تعداد تشکر : 1,966
    Thanked 4,076 Times in 708 Posts

    ??? ??? پاسخ: بررسی سوانح هوایی/ این قسمت: تقاطع مرگ بار

    لاشه هواپیما در اطراف شهر کوچک یویلینگن پیدا می شود در مرز بین آلمان و سوئیس. قطعات در محدوده ای به اندازه 20 در 2 مایل پراکنده شده اند. این بدترین سانحه تاریخ هوانوردی آلمان بود. به مدت یک هفته 6000 نفر به دنبال اجساد می گردند.
    ویتالی خولایوف از اولین افرادی بود که خود را به محل سانحه رساند. وی یک معمار است و تمامی خانواده وی ، همسر و دو فرزند دختر و پسر او، در هواپیمای توپولوف بودند و در حال مسافرت به اسپانیا برای ملاقات با وی بودند. ویتالی نیز همراه با تیم جست و جو به دنبال اجساد خانواده اش گشت.

    وی گردن بند پاره شده دخترش را پیدا کرد. به طرز معجزه آسایی او جسد دخترش را نیز در میان جنگل یاقت. جسد زن و پسر او تا مدت ها یافت نشد.
    اجساد مربوط به شهر اوفا در شهر خودشان طبق ردیف های صندلی هواپیما دفن شدند. مسلمانان در یک ردیف و مسیحیان در ردیف دیگر. در محل دفن این اجساد یک یاد بود که توسط خولایوف طراحی شد قرار گرفت تا همگی را به یاد کودکان حاظر در پرواز بیاندازد.

    در محل پیدا شدن اجساد سقوط هواپیما نیز یک طرح نمادین از گردنبند پاره شده دختر خولایوف قرار داده شد.

    چندین روز بعد، نیلسون مامور برج مراقبت، به دست خولایوف در منزلش با ضربه چاقو به قتل رسید. خولایوف بعد از دستگیری و محاکمه روانه بیمارستان بیماری های روانی شد.

    اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش
    دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به
    خدا عاریت بده
    پای بر زمین میخکوب کن، به صفوف پایانی لشکر دشمن بنگر
    از فراوانی دشمن چشم بپوش، و بدان که پیروزی از سوی
    خدای سبحان است
    #5 ارسال شده در تاريخ October 17th, 2012 در ساعت 19:51:52

  10. The Following 8 Users Say Thank You to IRI.AMIR For This Useful Post:

    A-2727 (October 22nd, 2012), Esmaiel_F4 (October 19th, 2012), IR Blue SKY (October 17th, 2012), mobinall (October 17th, 2012), Mohammadme (October 18th, 2012), Nima Amini (October 17th, 2012), sky 2014 (June 25th, 2015), tomcatt (October 17th, 2012)

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0