برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ????? ??? ??????? ??: از دوستان عزيز ميخوام كه با توجه به مطالب عنوان شده در پ

??? ???????
7. ??? ??? ?????? ?? ??? ??????? ??? ????.
  • توضيح عمومي نيروي برا

    3 42.86%
  • توضيح آقاي اندرسن در كتاب understanding flight

    4 57.14%
????? ?????: ?? 1 ?? 7 ?? 7
dqw
  1. HPAX ?????? ??
    HPAX
    هوانورد عادی - گروهبان دوم
    July 2012
    نايين كاشان
    53
    تعداد تشکر : 18
    Thanked 119 Times in 40 Posts

    Question نظرسنجي در مورد نيروي برآ

    از دوستان عزيز ميخوام كه با توجه به مطالب عنوان شده در پست هاي قبلي نظر خودتون را در مورد اينكه به نظر شما توضيح عمومي نيروي برا(گزينه يك) درسته يا توضيح اقاي اندرسن در كتابunderstanding flight (گزينه دو) با شركت در نظر سنجي بيان كنيد.ممنون.
    #1 ارسال شده در تاريخ August 8th, 2012 در ساعت 04:29:38

  2. The Following 4 Users Say Thank You to HPAX For This Useful Post:

    Dream Bird (August 11th, 2012), Esmaiel_F4 (January 26th, 2013), Nima Amini (August 10th, 2012), عبدالاحد (August 8th, 2012)

  3. IRI.AMIR ?????? ??
    IRI.AMIR

    مدیر تالار مهندسی هوافضا و ..
    May 2010
    آبادان
    734
    تعداد تشکر : 1,966
    Thanked 4,076 Times in 708 Posts

    ??? ??? پاسخ: نظرسنجي

    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام به تمامی دوستان و روز بخیر
    بحث تولید نیروی برآ در مقطع بال یکی از جالب توجه ترین موضعات علم فیزیک در قرن اخیر بوده و متاسفانه در خیلی از کتابها، مدارس و حتی دانشگاهها، مفهوم این موضوع به خوبی انتقال داده نمی شود و حتی در مواردی اشتباه روی می دهد.
    چیزی که به صورت کلاسیک همیشه تدریس شده و حتی در وبسایت ها قرار دارد به صورت زیر است:
    به خاطر شکل ایرفویل جریاد باد در سطح بالایی upper surface سرعت بیشتری دارد و در نتیجه دارای فشار کمتری نیز هست( طبق رابطه برنولی برای ارتباط سرعت و فشار) و در سطح پایینی lower surface جریان باد دارای سرعت کمتر و در نتیجه فشار بیشتر است. اختلاف فشار در سطح بالایی و پایینی باعث تولید نیروی برا می شود.


    در خیلی از موارد این تنها توضیحی است که به دانشجویان داده می شود و که متاسفانه کاملا اشتباه است. در مواردی هم پا از این حد فراتر می رود و گفته می شود که پرواز بدون شکل ایرفویل ممکن نیست. به راحتی می توان موارد گفته شده را نقض کرد...اگر گفته های بالا درست بود، هیچ هواپیمایی نمی توانست به صورت وارونه upside-down پرواز کند و مانند یک صخره سقوط می کرد. و در هواپیماهای مدل نیز شاهد هستیم که خیلی از آنها دارای مقطع بال صاف flat هستند ولی با این حال پرواز می کنند.
    در مورد رابطه برنولی هم لازم به توضیح است که این رابطه بر اساس اختلاف سرعت که اختلاف فشار را به دنبال دارد، بنا شده است. ولی مسئله اینجاست که در مقطع ایرفویل و در سطح بالایی شاهد سرعت خیلی بیشتر از سطح پایینی نیستیم، که در نتیجه اختلاف فشار بسیار زیادی که برای لیفت کافی باشد نیز به وجود نمی آید. برای درک بهتر خوب است بدانید که در یک مقطع نیم استوانه سرعت در سطح بالایی حداکثر دوبرابر می شود، و اگر این را با یک ایرفویل واقعی مقایسه کنید می بینید که سطح مقطع ایرفویل به یک سطح صاف خیلی بیشتر شبیه است.
    پس اگر شکل سطح مقطع نیست، چه چیز باعث به وجود آمدن نیروی برآ می شود؟
    دو علت برای به وجود آمدن نیروی لیفت وجود دارد:

    1. ایجاد تغییر جهت در مسیر حرکت جریان هوای برخورد کننده با بال، که به آن down wash گفته می شود. توضیح اینکه جریان باد نسبت به بال به صورت افقی نزدیک می شود و وقتی از روی آن می گذرد به سمت پایین منحرف می شود. طبق قانون سوم نیوتن چون نیرویی وجود داشته که جریان باد را منحرف کرده پس نیرویی به بال در راستای بالا وارد می شود. افزایش زاویه حمله به زیاد شدن این نیرو کمک بسزایی می کند.
    2. علت دیگر همان قانون برنولی معروف است که توضیح بیشتری در مورد آن نمی دهم.

    حقیقت اینجاست که نقش قانون برنولی در ایجاد لیفت کمتر از علت دیگر است.
    در یک بال تخت هم همین اتفاقات می افتد با این تفاوت که بال تخت و یت کلا بال های متقارن در زاویه حمله صفر تولید نیروی برآ ندارند و باید افزایش زاویه حمله داشته باشند و این افزایش نیز باید بیشتر از بالهای با مقطع ایرفویل باشد.


    در بالهای تخت نیز که دارای زاویه حمله بزرگتر از صفر هستند، همان قانون برنولی و البته تغییر جهت جریان باد باعث به وجود آمدن نیروی لیفت می شود. ولی به خاطر اینکه باهای با مقطع ایرفویل از لحاظ تولید نیروی برآ مقرون به صرفه تر هستند، از این باهای برای ساخت هواپیماها استفاده می شود.
    توجه داشته باشین که برای ایجاد یک نیروی برآی خاص، بال تخت نیاز به زاویه حمله بیشتری نیز دارد.


    هرگونه کپی برداری از مطالب بالا بدون ذکر نام
    aerocenter.ir ممنوع می باشد
    ?????? ???? IRI.AMIR : August 9th, 2012 ?? ???? 18:44:45
    اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش
    دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به
    خدا عاریت بده
    پای بر زمین میخکوب کن، به صفوف پایانی لشکر دشمن بنگر
    از فراوانی دشمن چشم بپوش، و بدان که پیروزی از سوی
    خدای سبحان است
    #2 ارسال شده در تاريخ August 9th, 2012 در ساعت 18:42:11

  4. The Following 8 Users Say Thank You to IRI.AMIR For This Useful Post:

    Dream Bird (August 11th, 2012), Esmaiel_F4 (January 26th, 2013), HPAX (August 9th, 2012), IR Blue SKY (August 10th, 2012), IRIAF F-14A (August 9th, 2012), Mohammadme (August 10th, 2012), Nima Amini (August 9th, 2012), سجیل (November 17th, 2015)

  5. HPAX ?????? ??
    HPAX
    هوانورد عادی - گروهبان دوم
    July 2012
    نايين كاشان
    53
    تعداد تشکر : 18
    Thanked 119 Times in 40 Posts

    ??? ??? پاسخ: نظرسنجي

    ??? ??? ????? ???? ???? IRI.AMIR ????? ??? ??
    ...اگر گفته های بالا درست بود، هیچ هواپیمایی نمی توانست به صورت وارونه upside-down پرواز کند و مانند یک صخره سقوط می کرد. و در هواپیماهای مدل نیز شاهد هستیم که خیلی از آنها دارای مقطع بال صاف flat هستند ولی با این حال پرواز می کنند.
    خوب البته با توجه به اين توضيح هم نميشه در مورد وارونه پرواز كردن هواپيما نظر داد.البته شايدم من متوجه نميشم خوشحال ميشم برام توضيح بدين.
    #3 ارسال شده در تاريخ August 10th, 2012 در ساعت 22:01:09

  6. The Following 3 Users Say Thank You to HPAX For This Useful Post:

    Esmaiel_F4 (January 26th, 2013), IRI.AMIR (August 11th, 2012), Nima Amini (August 11th, 2012)

  7. IRI.AMIR ?????? ??
    IRI.AMIR

    مدیر تالار مهندسی هوافضا و ..
    May 2010
    آبادان
    734
    تعداد تشکر : 1,966
    Thanked 4,076 Times in 708 Posts

    ??? ??? پاسخ: نظرسنجي

    ??? ??? ????? ???? ???? HPAX ????? ??? ??
    خوب البته با توجه به اين توضيح هم نميشه در مورد وارونه پرواز كردن هواپيما نظر داد.البته شايدم من متوجه نميشم خوشحال ميشم برام توضيح بدين.
    تمامی عکس ها رو بر عکس کنید....زوایای حمله رو هم بیشتر کنید...این جوری می شه وارونه هم پرواز کرد
    اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش
    دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به
    خدا عاریت بده
    پای بر زمین میخکوب کن، به صفوف پایانی لشکر دشمن بنگر
    از فراوانی دشمن چشم بپوش، و بدان که پیروزی از سوی
    خدای سبحان است
    #4 ارسال شده در تاريخ August 11th, 2012 در ساعت 01:02:35

  8. The Following 5 Users Say Thank You to IRI.AMIR For This Useful Post:

    Dream Bird (August 11th, 2012), Esmaiel_F4 (January 26th, 2013), HPAX (August 11th, 2012), Nima Amini (August 11th, 2012), سجیل (November 17th, 2015)

  9. HPAX ?????? ??
    HPAX
    هوانورد عادی - گروهبان دوم
    July 2012
    نايين كاشان
    53
    تعداد تشکر : 18
    Thanked 119 Times in 40 Posts

    ??? ??? پاسخ: نظرسنجي

    پس اصولا با توجه به اينكه نياز به تغيير زاويه حمله برا پرواز وارونس احتمالا وسايلي مثل هليكوپتر نميتونن پرواز وارونه كنن؟؟؟؟
    مساله بعد اينكه آيا با هر ايرفويلي ميشه پرواز وارونه كرد؟
    ?????? ???? HPAX : August 11th, 2012 ?? ???? 05:15:04
    #5 ارسال شده در تاريخ August 11th, 2012 در ساعت 05:13:10

  10. The Following 3 Users Say Thank You to HPAX For This Useful Post:

    Esmaiel_F4 (January 26th, 2013), IRI.AMIR (August 11th, 2012), Nima Amini (August 11th, 2012)

  11. IRI.AMIR ?????? ??
    IRI.AMIR

    مدیر تالار مهندسی هوافضا و ..
    May 2010
    آبادان
    734
    تعداد تشکر : 1,966
    Thanked 4,076 Times in 708 Posts

    ??? ??? پاسخ: نظرسنجي

    ??? ??? ????? ???? ???? HPAX ????? ??? ??
    پس اصولا با توجه به اينكه نياز به تغيير زاويه حمله برا پرواز وارونس احتمالا وسايلي مثل هليكوپتر نميتونن پرواز وارونه كنن؟؟؟؟
    مساله بعد اينكه آيا با هر ايرفويلي ميشه پرواز وارونه كرد؟
    در مورد هلیکوپترها باید بگم که اصول پرواز این گونه پرنده ها بر اساس تغییر زاویه blade هست...یعنی برای افزایش نیروی لیفت از افزایش زاویه حمله استفاده می شه...مشکل ابن گونه پرنده ها برای پرواز وارونه بیشتر به سطح تحمل سازه و مساله سوخت رسانی به موتور بر می گرده.
    در مورد ایرفویل ها هم من تا به حال به این نکته توجه نکرده بودم...ولی اگر صرفا خود ایرفویل مطرح باشه فکر نمی کنم محدودیت خاصی وجود داشته باشه
    اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش
    دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به
    خدا عاریت بده
    پای بر زمین میخکوب کن، به صفوف پایانی لشکر دشمن بنگر
    از فراوانی دشمن چشم بپوش، و بدان که پیروزی از سوی
    خدای سبحان است
    #6 ارسال شده در تاريخ August 11th, 2012 در ساعت 11:17:34

  12. The Following 5 Users Say Thank You to IRI.AMIR For This Useful Post:

    Dream Bird (August 11th, 2012), Esmaiel_F4 (January 26th, 2013), HPAX (August 11th, 2012), Nima Amini (August 11th, 2012), سجیل (November 17th, 2015)

  13. IRI.AMIR ?????? ??
    IRI.AMIR

    مدیر تالار مهندسی هوافضا و ..
    May 2010
    آبادان
    734
    تعداد تشکر : 1,966
    Thanked 4,076 Times in 708 Posts

    ??? ??? پاسخ: نظرسنجي

    سلام بر همگی عاشقان هوافضا
    دوستان باید به موضوعی اعتراف کنم
    اون هم اینه که مطالبی که بنده ۳ سال پیش در این تاپیک اشاره کردم به نوعی اشتباه است.
    در این تاپیک بنده عرض کردم که علت تولید برآ به دو پدیده بر می گرده که یکی توضیع فشار روی ایرفویل هست و دیگری تغییر مومنتوم یا همان تغییر زاویه جریان آزاد.
    باید بگم که این دو موضوع از همدیگر جدا نیستند و وقتی که می خواهیم نیروی لیفت را برای یک ایرفویل محاسبه کنیم با استفاده از معادله مومنتوم کار رو شروع می کنیم که این معادله مومنتوم در نهایت ما رو به نحوه توزیع فشار بر روی ایرفویل می رساند.
    توجه داشته باشید که توزیع فشار روی سطوح ایرفویل نتیجه بررسی مومنتوم هست و نه عاملی در کنار آن.
    موفق و سربلند باشید
    اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش
    دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به
    خدا عاریت بده
    پای بر زمین میخکوب کن، به صفوف پایانی لشکر دشمن بنگر
    از فراوانی دشمن چشم بپوش، و بدان که پیروزی از سوی
    خدای سبحان است
    #7 ارسال شده در تاريخ November 16th, 2015 در ساعت 21:05:43

  14. The Following 5 Users Say Thank You to IRI.AMIR For This Useful Post:

    Ali Pilot (November 16th, 2015), Esmaiel_F4 (November 17th, 2015), IRIAF F-14A (November 21st, 2015), jasonbourne (November 16th, 2015), سجیل (November 17th, 2015)

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0