برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 8 ?? 8
dqw
  1. Fly Man ?????? ??
    Fly Man

    هوانورد عادی - گروهبان یکم
    April 2012
    آسمان تهران
    72
    تعداد تشکر : 167
    Thanked 336 Times in 72 Posts

    Post چگونه هواپيما پرواز مي كند؟

    پيش از آن كه راز اين نكته را دريابيم كه هواپيما چگونه به هوا بلند مي شود؛ لازم است كه نخست چيزهايي درباره ي خود هوا مطالعه كنيم.

    هوا مانند يك دريا آب است. شما اگر به اين راز پي برده باشيد كه چگونه گاهي آب برخي از اجسام را بر سطح خود نگاه مي دارد، در آن صورت به راز پرواز هواپيما هم پي برده ايد.

    آيا هيچ گاه يك اسكي باز را روي آب ديده ايد؟ آيا توجه كرده ايد مادام كه قايق به سرعت او را به دنبال خود مي كشد، او هم بر سطح آب مي ماند. اما همين كه قايق از حركت مي ايستد، اسكي باز هم در آب فرو مي رود.

    علت اين پديده آن است كه جريان سريع آب نيرويي در زير پاهاي اسكي باز ايجاد مي كند كه با همين فشار او را بر سطح آب نگاه مي دارد. از اين رو، همين كه جريان آب متوقف شود آن نيرو هم قطع شده، در نتيجه اسكي باز در آب فرو مي رود.

    درباره ي پرواز هواپيما نيز مي توان عيناً همين مطلب را گفت. يعني اگر مي بينيم هواپيما در هوا بلند مي شود اين بر اثر فشـار هوايي است كه از زير بال هايش مي گذرد و در نتيجه آن را به آسـمان بلند مي كند.

    اكنون كه تا اندازه اي با نقش « هوا » يا «آب» در بالا نگاه داشتن اجسام آشنا شديد، بياييم و درباره ي هواپيما توضيح بيشتري بشنويم:
    نخست، بايد بدانيم كه هر يك از بال هاي هواپيما دو سطح دارد. يكي سطح زيرين و ديگري سـطح بالايي.

    سطح زيرين بال تقريباً مسطح است، ولي سطح بالايي آن در جهت عرض كمي خميده مي باشد. از اين رو، هوايي كه هنگام حركت هواپيما از روي آن مي گذرد اندكي قوس وار است و همين نوعي خلأ را بر فراز بال ها ايجاد مي كند.

    از سوي ديگر، چون زير بال ها مسطح است خلأيي ايجاد نمي شود و درنتيجه هوايي كه از زير بال ها عبور مي كند فشار بيشتري در آن جا وارد مي آورد. آن گاه بر اثر همين فشار هوا است كه هواپيما از زمين به هوا برمي خيزد. ولي يادتان باشد كه تا هواپيما به پيش حركت نكند، چنين فشاري در زير بال هايش توليد نمي شود و در نتيجه هرگز نيروي برآور پيدا نمي كند تا به آسمان بلند شود. چگونه هواپيما وقتي كه در آسمان است به پيش رانده مي شود؟ به وسيله ي ملخ. پس فايده ملخ، پيش راندن هواپيما در هوا است. ملخ هواپيما درست مانند پيچي است كه در چوب فرو مي كنيم. هر بار كه پيچ را يك دور مي چرخانيم، مي بينيم كه خود به خود مقداري در چوب فرو مي رود. ملخ نيز همين گونه مي چرخد، در شكم هوا فرو مي رود و راه خود را به جلو بازمي كند. به همين دليل است كه انگليسي ها به ملخ هواپيما « پيچ هوا » مي گويند.

    ملخ چگونه در هوا نقش پيچ را بازي مي كند؟

    وقتي كه هوا به سرعت جريان يابد يا چيزي در ميان آن سريع حركت كند، مانند يك جسم جامد مي شود. آيا تا كنون توجه كرده ايد كه چون باد تنـدي مي وزد آن را مانند يك جسم جامد بر گونه ها و اندام خود حس مي كنيد؟ در آغاز كار كه خلبان، هواپيما را تازه روشن كرده گردش ملـخ ها آنقدر سريع نيست كه بتواند مانند پيچ در هوا فرو روند. ولي همين كه بر سرعت خود بيفزايند داراي چنين خاصيتي مي شوند و هواپيما را به پيش مي رانند. اين حركت را پيشرانه مي گويند.

    نيروي پيشرانه بر اصطكاكي كه به هنگام حركت، بر سطح صاف ايجاد شده، غلبه مي كند. نيروي برآور نيـز بر روي نيـروي جاذبه ي زمين غلـبه مي كند. در نتيـجه،« پيشرانه» و « برآور » هر دو سبب مي شوند كه هواپيما در آسمان راه برود.
    #1 ارسال شده در تاريخ August 15th, 2012 در ساعت 13:59:26

  2. The Following 4 Users Say Thank You to Fly Man For This Useful Post:

    B727 (January 29th, 2013), sepide98 (September 14th, 2013), yasini-phantom (August 18th, 2012), عبدالاحد (January 26th, 2013)

  3. HPAX ?????? ??
    HPAX
    هوانورد عادی - گروهبان دوم
    July 2012
    نايين كاشان
    53
    تعداد تشکر : 18
    Thanked 119 Times in 40 Posts

    ??? ??? پاسخ: چگونه هواپيما پرواز مي كند؟

    ??? ??? ????? ???? ???? Fly Man ????? ??? ??

    سطح زيرين بال تقريباً مسطح است، ولي سطح بالايي آن در جهت عرض كمي خميده مي باشد. از اين رو، هوايي كه هنگام حركت هواپيما از روي آن مي گذرد اندكي قوس وار است و همين نوعي خلأ را بر فراز بال ها ايجاد مي كند.

    از سوي ديگر، چون زير بال ها مسطح است خلأيي ايجاد نمي شود و درنتيجه هوايي كه از زير بال ها عبور مي كند فشار بيشتري در آن جا وارد مي آورد. آن گاه بر اثر همين فشار هوا است كه هواپيما از زمين به هوا برمي خيزد.
    طبق قانون برنولي و توضيح عمومي برا اين امر باعث كاهش فشار ميشه نه ايجاد خلاء....هرچند در پست هاي قبلي به خصوص در اينجا در مورد اشتباه بودن اين ديدگاه يا به طور دقيق تر ناكامل بودن و ناكارامد بودنش مطالبي ارائه شده.
    #2 ارسال شده در تاريخ August 16th, 2012 در ساعت 19:07:21

  4. The Following 4 Users Say Thank You to HPAX For This Useful Post:

    AWG-9 (May 29th, 2015), Esmaiel_F4 (January 26th, 2013), Fly Man (August 17th, 2012), عبدالاحد (January 26th, 2013)

  5. yasini-phantom ?????? ??
    yasini-phantom
    هوانورد فعال-سروان
    July 2012
    تهران
    496
    تعداد تشکر : 821
    Thanked 1,920 Times in 442 Posts

    ??? ??? پاسخ: چگونه هواپيما پرواز مي كند؟

    پرواز هلي‌كوپتر هم مطابق همين منطبق است؟!
    اولين قانون پرواز، دل كندن از زمين است

    #3 ارسال شده در تاريخ August 18th, 2012 در ساعت 13:17:54

  6. The Following 2 Users Say Thank You to yasini-phantom For This Useful Post:

    B727 (January 29th, 2013), عبدالاحد (January 26th, 2013)

  7. Esmaiel_F4 ?????? ??
    Esmaiel_F4

    هوانورد فعال-سرهنگ دوم
    July 2012
    اهواز
    959
    تعداد تشکر : 8,446
    Thanked 5,425 Times in 934 Posts

    ??? ??? پاسخ: چگونه هواپيما پرواز مي كند؟

    پره های هلیکوپتر همون مقطع بال هواپیما رو دارن و به همون روش هم برا تولید میکنن

    میشه قضیه رو این طوری تعریف کرد: هر مقطع دوکی برای تولید برا نیاز به وزش باد جانبی(جریان هوا که از جلو می آید) در هواپیما این جریان با حرکت خود هواپیما بوجود میاد(یعنی هواپیما به جلو میره و بال رو هم جلو می بره و برا تولید میشه) ولی در بالگرد پره ها به کمک یک محور حرکت میکنند و نیروی برا بوجود میاد و در صورت حرکت نکردن هلیکوپتر هم برا تولید میشه به همین دلیل بالگردها میتونن پرواز ایستا (درجا) هم داشته باشن
    IRIAF F-4 Phantom


    Phantom Phor EVER
    #4 ارسال شده در تاريخ January 26th, 2013 در ساعت 14:44:25

  8. The Following 4 Users Say Thank You to Esmaiel_F4 For This Useful Post:

    AWG-9 (May 29th, 2015), B727 (January 29th, 2013), reza_fvr (March 7th, 2013), عبدالاحد (January 26th, 2013)

  9. عبدالاحد ?????? ??
    عبدالاحد

    هوانورد ارشد - سرهنگ
    February 2011
    منزل
    1,402
    تعداد تشکر : 4,588
    Thanked 3,805 Times in 1,141 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 3

    ??? ??? پاسخ: چگونه هواپيما پرواز مي كند؟

    البته ما در کل دو نوع بال داریم
    1- بال ثابت که مال هواپیما ها است
    2- بال متحرک که مخصوص بالگرد ها است و همون ملخش حساب میاد.
    3- بال ثابت و متحرک که هواپیمای عمود پرواز وی22 داره .


    ما پگرمندء بین گوں دیما روگین ذمہ دارے نہ گوں گوستگین یادان

    #5 ارسال شده در تاريخ January 26th, 2013 در ساعت 16:36:51

  10. The Following 4 Users Say Thank You to عبدالاحد For This Useful Post:

    AWG-9 (May 29th, 2015), B727 (January 29th, 2013), Esmaiel_F4 (January 26th, 2013), mohamadbaha (January 27th, 2013)

  11. Esmaiel_F4 ?????? ??
    Esmaiel_F4

    هوانورد فعال-سرهنگ دوم
    July 2012
    اهواز
    959
    تعداد تشکر : 8,446
    Thanked 5,425 Times in 934 Posts

    ??? ??? پاسخ: چگونه هواپيما پرواز مي كند؟

    خب بال وی22 هم ثابت حساب میشه چون حرکتش صرفا برای ایجاد شرایط جدید هست و نقشی در تولید برا نداره و موقع تولید برا ثابت هست. البته پره هاش رو میشه بال متحرک نامید.
    3- بال ثابت و متحرک که هواپیمای عمود پرواز وی22 داره .
    این جوری که شما فرض کردید هر هواپیمای بال متغییری بال متحرک محسوب میشه
    IRIAF F-4 Phantom


    Phantom Phor EVER
    #6 ارسال شده در تاريخ January 26th, 2013 در ساعت 19:57:04

  12. The Following 3 Users Say Thank You to Esmaiel_F4 For This Useful Post:

    AWG-9 (May 29th, 2015), B727 (January 29th, 2013), reza_fvr (March 7th, 2013)

  13. عبدالاحد ?????? ??
    عبدالاحد

    هوانورد ارشد - سرهنگ
    February 2011
    منزل
    1,402
    تعداد تشکر : 4,588
    Thanked 3,805 Times in 1,141 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 3

    ??? ??? پاسخ: چگونه هواپيما پرواز مي كند؟

    ??? ??? ????? ???? ???? AMIR-MOHAMAD ????? ??? ??
    خب بال وی22 هم ثابت حساب میشه چون حرکتش صرفا برای ایجاد شرایط جدید هست و نقشی در تولید برا نداره و موقع تولید برا ثابت هست. البته پره هاش رو میشه بال متحرک نامید.

    این جوری که شما فرض کردید هر هواپیمای بال متغییری بال متحرک محسوب میشه
    عرض کردم بال متحرک و ثابت رو هم زمان داره مثل بالگرد - به نظر شما بالگرد بال متحرک هست یا ثابت؟


    ما پگرمندء بین گوں دیما روگین ذمہ دارے نہ گوں گوستگین یادان

    #7 ارسال شده در تاريخ January 27th, 2013 در ساعت 18:34:21

  14. The Following 2 Users Say Thank You to عبدالاحد For This Useful Post:

    AWG-9 (May 29th, 2015), mohamadbaha (January 27th, 2013)

  15. عبدالاحد ?????? ??
    عبدالاحد

    هوانورد ارشد - سرهنگ
    February 2011
    منزل
    1,402
    تعداد تشکر : 4,588
    Thanked 3,805 Times in 1,141 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 3

    ??? ??? پاسخ: چگونه هواپيما پرواز مي كند؟

    اندازه و قطر ملخ تعیین کننده هست - بالگرد های معمولی بال ثابت ندارند و ملخ رو به جای بال حساب میارند . ملخ های وی22 هم از نظر اندازه و قطر تقریبا همانند ملخ بالگرد هستند اما با یکم مختصر تفاوت


    ما پگرمندء بین گوں دیما روگین ذمہ دارے نہ گوں گوستگین یادان

    #8 ارسال شده در تاريخ January 27th, 2013 در ساعت 18:38:14

  16. The Following 3 Users Say Thank You to عبدالاحد For This Useful Post:

    B727 (January 29th, 2013), Esmaiel_F4 (January 28th, 2013), mohamadbaha (January 27th, 2013)

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0