برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 4 ?? 4
dqw
  1. Ali Pilot ?????? ??
    Ali Pilot

    عضو شورا هوانوردی
    July 2009
    TEHRAN
    5,035
    تعداد تشکر : 11,640
    Thanked 31,849 Times in 5,065 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 2

    new_1 گفت و گو با "کاپیتان علی زرگر" از خلبان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران



    چه سالی وارد "هما" شدید؟

    من در سال 1367 از طریق آزمون خلبانی وارد :هما" شدم و از سال1367 آموزش های خود را شروع کردم.


    شغل مورد علاقه شما در دوره نوجوانی چه بود؟

    من از کودکی خلبانی را دوست داشتم.


    ظاهرا پدر شما که جراح هستند راغب نبودند خلبان شوید. با این وجود شمااین شغل را انتخاب کردید، چرا؟

    البته ایشان توصیه می کرد که پزشک شوم ولی با خلبانی هم مخالف بود. متاسفانهبا وجود علاقه وافر، به دلیل اینکه هیچ اطلاعاتی در این مورد نگرفتم مسیر دیگری راانتخاب کردم.


    پس چگونه خلبان شدید؟

    قبل از ورود به این شغل، علاوه بر تحصیل در رشته علوم سیاسی، در وازرتامور خارجه نیز مشغول به کار بودم. همزمان نیز در رشته مترجمی زبان تحصیل می کردم.در همین زمان توسط یک دوست از آگهی پذیرش خلبان "هما" مطلع شدم. با وجوداینکه اصل آگهی را نداشتم ولی با کپی آگهی که توسط یک دوست تهیه شده بود فرم را تکمیلو ارسال کردم که بعدها در آزمون وروردی قبول شدم. این در حالی بود که پدرم مخالف بودو اعتقاد داشت لین شغل استرس زیادی دارد و خطرناک است. هم اکنون نیز با وجود گذشت چندسال از فعالیت، پدر همچنان آن نگرانی پدرانه را در مورد سلامتی بنده دارد.


    از اختراع برادران رایت راضی هستید؟

    این اقدام جهش بزرگی در تاریخ زندگی بشر است. با شرایط امروز، اگر ایناختراع اتفاق نمی افتاد زندگی به سادگی و راحتی امکان پذیر نبود. امروزه انسان ها بهمدد این اختراع در زمان و مکان های مختلف حضور می یابند. فرد در کمترین زمان، مسافرتیرا طی می کند که در گذسته حتی تصور آن ممکن نبود.


    شغل خلبانی را با کدام یک ار مشاغل موجود جامعه می توان مقایسه کرد؟

    شغل خلبانی با هیچ شغل دیگری قابل مقایسه نیست. قطعا مشاغلی حساس تر ازاین شغل هم وجود دارند ولی خلبانی به دلیل اینکه در یک زمان فرد مسئول جان تعداد زیادیانسان است نسبت به سایر مشاغل از حساسیت ویژه ای برخوردار است.


    "خلبان هما بهترین هستند" این باوری است که در جامعه وجود دارد. نظرشما در این مورد چیست؟

    واقعیتی است که مردم به آن اعتفاد دارند. در حال حاضر تعدادی از خلباناندر خارج از کشور فعالیت دارند که ما به دلایل مختلف از حضور آنها در "ایران ایر"محروم هستیم و آنها در شرکت های مطرح دنیا پرواز می کنند و جزو بهترین های شرکت خودهستند. این دسته از خلبانان، به سبب اینکه استانداردهای خلبانی را رعایت می کنند درکار خود موفق اند و این امر یکی از رموز موفقیت آنان در کار و مهمترین عامل جذب آنهادر سایر شرکت های هواپیمایی است.


    آیا از این تعدا افرادی با "ایران ایر" در زمینه آموزش یا تبادلتجربیات ارتباط دارند؟

    بله. اغلب این همکاران در زمینه تبادل تجربیات با ما در ارتباط هستند.البته لازم به یادورآوری است تجربیاتی که این عزیزان در "هما" کسب کردند،عامل جذب آن ها در سایر ایرلاین ها بوده است. معمولا شرکت های هواپیمایی خلبان کم یابدون تجربه را پذیرش نمی کنند تا مجدد هزینه نمایند. بلکه خلبانی را استخدام می نمایندکه با تجربه و کارا باشد. خلبانان "ایران ایر" هم به همین دلیل راحت جذبمی شوند.


    متقاضی شغل خلبانی ویژگی خاصی باید داشته باشد؟

    به نظر من کسی که وارد این حرفه می شود باید هوش و ذکاوت بالایی داشتهباشد. قدرت تصمیم گیری به موقع، منظم بودن و صبر و تحمل از جمله خصوصیات ویژه این شغلاست. خلبانی شاید تنها شغلی است که فرد از بدو ورود تا زمان بازنشستگی همواره تحت آموزشو امتحان قرار دارد و در طول سال دوباره از نظر پزشکی و علمی مورد ارزیابی قرار میگیرد و در صورت موفقیت می تواند به کار خود ادامه دهد. بنابر این خلبانی مستلزم پشتکاربسیار است.


    فارغ از مسئولیت مدیر کل عملیات پرواز، یک روز خود را به عنوان خلبانچگونه آغاز می کنید؟

    ما طبق برنامه تنظیمی واحد تنظیم برنامه عملیات پرواز می کنیم. در صورتیکه پرواز، مسیر داخلی باشد یک ساعت زودتر برای دریافت فایل پروازی شامل: اطلاعات مسیر،فرودگاه مقصد، فرودگاه اضطراری، هوای مسیر و ارتفاعات مختلف و دستگاه ناوبری مسیر پروازیدر دسیپچ حاضر می شویم تا در صورت نیاز تمهیدات لازم برای موقع ضروری از پیش اتخاذشود. پس از هماهنگی موارد یاد شده برای تحویل و انجام پرواز در هواپیما مستقر می شویم.بعد از استقرار در هواپیما و بررسی و کنترل دستگاه های ناوبری، آمادگی پذیرش مسافربرای سوار کردن که معمولا 30 دقیقه قبل از ساعت پرواز است به ترافیک اعلام می شود.بعد سوار شدن مسافر و دریافت مجوز و در صورت نداشتن تاخیر، پرواز راس ساعت مقرر انجاممی شود یک پرواز ایمن و راحت برای مسافران تامین می گردد. در صورت نیاز برای تغییرمسیر یا ارتفاع، بعد از هماهنگی با برج مراقبت، این کار انجام می شود.


    چند ساعت در هفته پرواز می کنید؟

    بر اساس مقررات سازمان هواپیمایی کشوری، خلبان می تواند 8 ساعت در روزپرواز نماید. البته در حال حاضر استاندارد پرواز 8 ساعت است ولی قوانین آن در دست تغییراست.


    به سمت کاهش یا افزایش پرواز پیش می رود؟

    در سیستم جدید، محدودیت ساعت روزانه حذف می شود ولی زمان موظف افزایشمی یابد. پرواز به 8 ساعت و زمان توقف به 14 ساعت تغییر یافته است و این زمان از reporting time در دیسپچ شروع و تا 30 دقیقه بعد از آخرین پرواز روزانه ادامه دارد. طبقمقررات جهانی زمان 8 ساعت پرواز تقریبا حذف شده است ولی زمان موظف توسط فاکتور هایمختلف محدود می شود. به عنوان مثال اگر پرواز در شب بین ساعت 10 تا 4 صبح باشد، زمانموظف یک یا دو ساعت کاهش می یابد. در صورتی که تعداد نشست و برخاست هواپیما بیش از3 دفعه باشد به ازای هر کدام، 30 دقیقه از زمان موظف کم می شود. در واقع نوعی برنامهرزی شده که زمان پرواز 8 ساعت شود.


    به نظر می رسد این قانون در جهت حفظ و سلامتی خلبان اجرا می شود؟

    بله، در مواقعی که پرواز با تاخیر جزو زمان هایی است که خلبان فعال است.


    انجام پروازهای غیر برنامه ای چگونه است؟

    این گونه پروازها دارای مقرراتی در Peration Manual (OM) هستند که توسط سازمانهواپیمایی کشوری تایید می شوند. واحد تنظیم برنامه موظف است این گونه پروازها را قبلاز ساعت 9 شب از طریق امکانات ارتباطی (ایمیل، فاکس و sms ) به خلبان اعلام نماید تا فرد خود را برایپرواز آماده نماید.

    در این گونه مواقع برای ناوگان های مختلف 2 تا 4 گروه پروازی به صورت stand by در دو شیفت صبح و بعد از ظهر همواره آماده هستند. گروه اول از ساعت12 نیمه شب تا ساعت 16 روز بعد و گروه دوم از ساعت 12 تا 24 شب در stand by قرار دارند.


    شب قبل از پرواز، اعلام می شود هوای مسیر شما توفانی پایدار است در اینموقع چه می کنید؟

    خلبان به گونه ای آموزش دیده که پرواز خود را از شب قبل آغاز می کنئ وبا توجه به اطلاعات دریافتی، برای پرواز آماده می شود. یک خلبان خوب همیشه خود را بامرور مسایل پرواز فردا آماده می کند. به محض دریافت این خبر کتب ویژه را برای آمادگیمطالعه می نماید. مهم ترین فاکتور خلبان خوب این است که شرایط و هواپیما جلوتر باشد.اگر این گونه نباشد مواردی را فراموش می کند. از طرفی طی آموزش های مختلف، شرایط متفاوتآب و هوایی برای ما تعریف شده است. در مواقع این چنین محدودیت هایی در چارت فرودگاهیو مسیرهای پروازی وجود دارد. در صورتی که شرایط پرواز از محدودیت ها بالاتر باشد وبه نوعی خطرناک باشد پرواز انجام نمی شود. همچنین در دوره های این بخش، آموزش های لازمدر مورد مدل های مختلف هوایی داده شده است. اگر هوا موقت، منطقه ای، استوار و ماندگارباشد، در هر شکل اقدامات و پیش بینی های لازم تعریف شده است. به عنوان مثال، پدیدهگرد و غبار سال گذشته، جزو مواردی بود که پرواز کنسل می شد. در برخی مواقع هوای منطقهزودگذر است بنابراین پرواز انجام می شود در غیر این صورت اگر پرواز به منطقه رسیدهو هوای بد همچنان حاکم باشد، به فرودگاه اضطراری می رویم تا جریان هوا عبور نماید.


    معمولا هر چند ساعت گزار ش هوا دریافت می شود؟

    گزارش های هواشناسی هر یک ساعت به فرودگاه ارسال می شود اگر مواردی دراین فاصله رخ دهد از طریق اطلاعیه های خاص واحد دیسپچ یا دستگاه های رادیویی به خلباندر حال پرواز گزارش می شود یا به مرکز کنترل پرواز شرایط خاص را به خلبان اعلام مینماید تا وی تصمیم مقتضی را اتخاذ نماید.


    از انتخاب این شغل راضی هستید؟

    بله، اگر باز هم قرار باشد مجددا شغلی را انتخاب کنم اولین انتخاب منخلبانی است.


    انتخاب این شغل را به فرزندتان توصیه می کنید؟

    خیر، من اعتقاد داردم اگر برای انتخاب این شغل علاقه نباشد، فرد از اینانتخاب دل زده می شود. از طرفی به دلیل اینکه خودم بارها استرس کاری را در زمان هایمختلف، به خانواده تحمیل می کنم، تمایل ندارم فرزندم چنین وضعیتی داشته باشد.


    دوست داشتید ناخدای کشتی بودید؟

    نه، به خاطر اینکه مدت زیادی از خانواده دور می شدم، دوست ندارم. البتهکار آنها یک حسن دارد. آنها می توانند خانواده را همراه خود ببرند و به همین منظورتمامی امکانات برای آنان فراهم می شود.


    کلمه استارت(start) برای شما خوشحال کننده است؟

    اگر تمامی شرایط پرواز فراهم باشد، خیلی خوشحال کننده است. چون ما خلبانها دوست داریم بیشتر در آسمان باشیم. بیشتر مشکلات در زمین است. از این رو تا زمانیکه روی زمین هستیم درگیر مشکلات متفاوت می شویم. بنابراین وقتی استارت می زنیم از تمامیمشکلات فارغ می شویم.


    پرواز تاخیر دارد. عکس العمل شما در این مواقع چیست؟

    در هر شکل ناراحت می شوم. اولین تاثیر این مقوله روی خلبان است. ولی تامینایمنی و انجام یک پرواز ایده آل هدف اصلی است. بنابراین برای تحقق این اهداف باید صبوربود. بحث دیگری مسافر است. مسافران بیشتر از این رخداد نارحت می شوند و لذا در اینایام سعی می کنم با مسافر این گونه صحبت کنم که "اگر شما یک ساعت زودتر آمدیدما 2 ساعت قبل شما آمدیم. وقتی شما هواپیما را ترک می کنید، ما حداقل چند پرواز دیگردر روز باید انجام دهیم" به تعبیری با این صحبت سعی می کنم ناراحتی آنان تا حدودیکاهش دهم.


    "خلبان در پرواز بهتر است با مسافر صحبت کند" این یک تفکر است بهآن اعتقاد دارید؟

    بله، ارتباط زبانی خلبان با مسافر مورد تایید همه است. در حال حاضر دراین مورد شرکت هواپیمایی کارهای مطالعاتی بسیاری انجام دادند و برخی نیز کارهایی دراین زمینه اجرا کردند. "هما" هم در این راستا تجربه چندین شرکت هواپیماییرا مورد بررسی قرار داده که در صورت تایید و نهایی شدن، آن را اجرا خواهد کرد. هم اکنوندر رویه آموزش عملیات این بحث گنجانیده است. لازم به یاد آوری است دستورالعملی بدینمنظور تهیه شده که که در ناوگان پهن پیکر اجرا می شود. البته بعد از پایان بررسی ها،بر اساس ویژگی های جامعه، انانسی برای تمامی ناوگان تهیه و اجرا خواهد شد.


    تا به حال فرود اضطراری داشته اید؟

    بله، در مسیر تبریز به استانبول سیستم تهویه هوا دچار دود شد و به جهتاهمیت مشکل به تبریز برگشتیم و بعد از رفع آن مجددا پرواز کردیم.


    در این موقع چه حسی پیدا می کنید؟

    احسای ناخوشایندی است. انسان با هدف است. در آموزش خلبان بازرگاتی بحثیوجود دارد و آن اینست که هدف شما صرفا رسیدن از نقطه A به نقطه B نیست. بلکه هدف ایمن رسیدن به نقطه B است. به همین جهت زیاد احساس ناراحتی نمی کنیم چون ایمنی بسیار مهم است.در صورتی که مشکل حاد وجود داشته باشد یا هوا مناسب نباشد و خارج از استاندارد، بهتراست پرواز برای ایمنی بیشتر باز گردد.


    از خاطرات خود در طول مدت پرواز بگویید؟

    خاطرات خوب و بد در این شغل زیاد است. خاطره بدی که هیچ گاه فراموش نمیکنم سانحه هواپیمایی 727 بود که منجر به از دست دادن استاد خلبان مرحوم "تقی خانی"شد. خاطره خوب، پروازی بود که به عنوان کمک خلبان میزبانی مقام معظم رهبری بودم.

    اتفاقی جدیدا برایم اتفاق افتاد و جالب پرواز بود. پروازی در مسیر یزدبه تهران داشتم که دیسپچ اعلام کرد خانواده ای در جاده دچار سانحه شدند و وضعیت جسمانیوخیمی دارند و درخواست کرد پرواز تا زمان رسیدن مصدومان به فرودگاه تاخیر نماید. تصمیمگیری سختی بود. با وجود مسافر در هواپیما تصمیم گرفتم این کار را انجام دهم بنابراینشرایط را برای مسافران توضیح دادم. وقتی علت تاخیر را عنوان کردم آنها نه تنها اعتراضینکردند بلکه کادر پرواز را تشویق کردند که برایم بسیار جالب بود.


    در حال حاضر ناوگان فوکر چند خلبان و کمک خلبان دارد؟

    تعداد 66 خلبان و 55 کمک خلبان در ناوگان فوکر فعالیت دارند


    در ایران خانم خلبان داریم؟

    بله، یک خانم به عنوان در شرکت آسمان فعالیت دارد. اخیرا هواپیمایی ماهاندو خلبان زن جذب کرده است و خانم "شهلا ده بزرگی" نیز سال هاست استاد خلبانهستند. یک خانم مهندس پرواز نیز در هواپیمایی "ایران ایر تور" فعالیت دارد.هم اکنون از تعداد خلبانان موجود در دنیا تعداد کمی خلبانان موجود در دنیا تعداد کمیخلبان زن هستند. به عنوان مثال از 10 هزار خلبان مرد 200 خلبان زن هستند.


    وقت آزادتان را چگونه می گذرانید؟

    در حال حاضر با توجه به مشغله کاری وقت آزاد ندارم.


    اهل مطالعه کتاب هستید؟ آخرین کتابی که خواندید چه نام داشت؟

    بله، خیلی زیاد کتاب می خوانم آخرین کتاب هم "بیوتن" نام داشت.سرگذشت یکی از جانبازان دفاع مقدس است که بعد از پایان جنگ به یکی از کشورها مهاجرتمی کند. داستان سرگذشت وی در دو جامعه است.


    به کدامیک از رشته های ورزشی بیشتر علاقه دارید؟

    من عاشق فوتبال هستم. از دوران نوجوانی فوتبال بازی می کردم ولی این اواخرکمترشده است. ورزش های دیگر مثل شنا، دوچرخه سواری و تیر اندازی باتراپ را نیز در فرصتهای موجود انجام می دهم.

    وکلام آخر......

    امیدوارم "ایران ایر" به عنوان شرکت حامل پرچم مقدس جمهوریاسلامی ایران همیشه سربلند و پیش از پیش در مسیر پیشرفت و ترقی قدم بردارد.


    سولات یک کلمه ای

    از خلبان زرگر خواستیم نظرش را درباره کلمات زیر با کوتاهترین جواب بگوید.او نیز چنین گفت؛

    بوئینگ 747: روی دست آن نیامده

    آقای آل بویه (از خلبانان پیشکسوت "هما"): بسیار محترم و متبحر

    پرواز: آزادی

    تاخیر: خسران

    هوای پرتلاطم: جنگیدن

    فرود: نقاشی

    مسافر: خدمت گذاری

    ایرباس 380:در ایران غیر قابل استفاده

    سکان: انتخاب مسیر

    آسمان:پرواز

    کمک خلبان:خلبان دوم

    ایران: تمام وجود ما

    هما:پرچم کاری(شغلی)

    دیدن جهان: آرزوی همیشگی

    پرنده: مقایسه با هواپیما

    سفیر:سفرای خوبی باشیم

    بهترین فرودگاه ایران:به نظرم نداریم

    زیباترین فرودگاه ایران:گرگان

    زیباترین فرودگاه جهان:آمستردام
    بهترین فرودگاه برای تقرب ایران:مهرآباد
    مرجع: facebook
    #1 ارسال شده در تاريخ August 18th, 2012 در ساعت 12:29:11

  2. The Following 20 Users Say Thank You to Ali Pilot For This Useful Post:

    AIR BUS (August 21st, 2012), arra (August 22nd, 2012), Captain Mostafavi (August 18th, 2012), Dream Bird (August 18th, 2012), IR Blue SKY (August 21st, 2012), m-z (August 21st, 2012), M.R.H (August 21st, 2012), MeLoDY (August 20th, 2012), mobinall (August 18th, 2012), Mohammadme (August 18th, 2012), mojtabarahmani (August 19th, 2012), pakradm (August 18th, 2012), persiaelx (August 18th, 2012), pilot 747 (August 18th, 2012), PILOTSAEED (August 18th, 2012), sfaiazy (August 18th, 2012), SKY ANGEL (August 18th, 2012), tomcatt (August 18th, 2012), yusuf (August 19th, 2012), عبدالاحد (August 21st, 2012)

  3. PILOTSAEED ?????? ??
    PILOTSAEED

    هوانورد ارشد - سرهنگ
    January 2010
    OICC/KSH
    1,541
    تعداد تشکر : 4,739
    Thanked 5,375 Times in 1,476 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 3

    ??? ??? پاسخ: گفت و گو با "کاپیتان علی زرگر" از خلبان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران

    خيلي جالب بود.ايشون از خلبانان ممتاز كشورند.
    ?????? ???? PILOTSAEED : August 18th, 2012 ?? ???? 12:58:30
    #2 ارسال شده در تاريخ August 18th, 2012 در ساعت 12:55:51

  4. The Following 6 Users Say Thank You to PILOTSAEED For This Useful Post:

    AIR BUS (August 21st, 2012), Double Hotel (August 18th, 2012), mohamadbaha (August 21st, 2012), pakradm (August 18th, 2012), sfaiazy (August 18th, 2012), عبدالاحد (August 21st, 2012)

  5. محمد تقی طباطبایی ?????? ??
    محمد تقی طباطبایی
    هوانورد عادی - گروهبان دوم
    July 2012
    مرز پرگهر
    50
    تعداد تشکر : 241
    Thanked 158 Times in 41 Posts

    ??? ??? پاسخ: گفت و گو با "کاپیتان علی زرگر" از خلبان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران

    شنیدن این سخنان فقط شوق پریدن رو در من بیشتر از قبل میکنه ، و حس غرور ، برای ایشان و همکارانشان موفقیتهای زیادی را آرزو دارم از افتخارات این صنعت هستن .
    #3 ارسال شده در تاريخ August 21st, 2012 در ساعت 18:17:26

  6. The Following 4 Users Say Thank You to محمد تقی طباطبایی For This Useful Post:

    AIR BUS (August 21st, 2012), Dream Bird (August 21st, 2012), mohamadbaha (August 21st, 2012), عبدالاحد (August 21st, 2012)

  7. AIR BUS ?????? ??
    AIR BUS

    هوانورد فعال-سرهنگ دوم
    December 2011
    تهران
    1,209
    تعداد تشکر : 4,847
    Thanked 3,171 Times in 1,025 Posts

    ??? ??? پاسخ: گفت و گو با "کاپیتان علی زرگر" از خلبان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران

    آقا بی صبرم کردی با این گزارشت.دیگه همینجوریشم نمی تونستم دو سال تحمل کنم تا برم برای بوتیا ماهان


    Mahan Air
    #4 ارسال شده در تاريخ August 21st, 2012 در ساعت 18:39:36

  8. The Following 2 Users Say Thank You to AIR BUS For This Useful Post:

    Dream Bird (August 21st, 2012), pakradm (August 22nd, 2012)

??????? ?????

  1. ????: 0
    ????? ?????: July 21st, 2012, 17:43:02
  2. ????: 1
    ????? ?????: February 7th, 2011, 14:58:53
  3. 2 هواپیمای جدید چین با نام های "Seagull 300 " و "Little Eagle-500 "
    ???? reza dezfuli ?? ????? اخبار شرکتهای قاره اسیا
    ????: 2
    ????? ?????: October 18th, 2010, 15:03:19
  4. ????: 39
    ????? ?????: August 26th, 2010, 20:35:56
  5. ????: 0
    ????? ?????: October 25th, 2009, 10:56:15

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0