برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 1 ?? 1
dqw
  1. HPAX ?????? ??
    HPAX
    هوانورد عادی - گروهبان دوم
    July 2012
    نايين كاشان
    53
    تعداد تشکر : 18
    Thanked 119 Times in 40 Posts

    hot Applications of the Coanda Effect

    سلام . امروز تصميم دارم در مورد كاربرد هاي اثر كواندا كمي توضيح بدم. مطالبي كه در زير ارائه ميشه اكثرا ترجمه هستن و منابعشون را در پايان ذكر ميكنم اگه جاييش را اشتباه ترجمه كرده بودم يا اشتباه فهميده بودم درستشا بگيد .

    با توجه به اينكه ديناميك سيالات فعل و انفعال بين يك جامد و سيال و حركت سيال در اطراف جسم جامد را شامل ميشه ميتونيم به جرات بگيم كه اين علم ، علم اثر كوانداست.
    اثر كواندا به پديده اي گفته ميشه كه در اون اتصال و همراهي يك سيال با يك جامد بيش از اون چيزي كه انتظار ميره اتفاق ميفته و اين شايد از نظر علمي غير معقول به نظر برسه.
    يك مثال عام براي اين پديده همراهي اب با سطح خارجي ليوان در موقع بيرون ريختن اب هست . خودتون هم ميتونيد با انگشتتون و مماس كردنش با يك باريكه پاياي اب اين ازمايش را انجام بديد و شايد حتي نيرويي كه از سمت اب به دستتون وارد ميشه را حس كنيد. همون طور كه در مباحث قبلي هم بحث شد اين نيرو به اين دليل بوجود مياد كه اب منحرف شده پس براي انحرافش نياز به نيرو بوده كه عكس العمل اين نيرو به ليوان يا انگشت شما وارد ميشه.



    در زمينه اثر كواندا بهترين پژوهش مقدماتي كه هنوز هم قابل اعتماد هست كاربردهاي اثر كوانداست كه در سال 1966 توسط ايمانس ربا انجام شده.
    شكل زير(تراستر) ازمايش كوانداي اجباري هست كه توسط ربا ازمايش شده.هوا از روزنه جلوي بدنه خارج ميشه و سطح جلويي باعث ميشه كه اين هوا به عقب منحرف بشه و بر روي لبه بالايي جريان پيدا كنه. علاوه بر اون يك جت هوا به اسم جت كواندا در خلاف جهت هواي خروجي و رو به عقب قطعه مورد نظر در جريانه.اين جت و همراهيش با هواي خروجي باعث ميشه كه به دليل چسبندگي بين لايه هاي هوا و نيروي موجود بين لايه هاي هوا بيست برابر هواي موجود در جت هوا از هواي اطراف با هواي در حال جريان بر روي لبه بالايي همراه بشه.


    اين امر باعث كاهش فشار در جلو قطعه(تراستر) ميشه و اين امر يعني حركت رو به جلو قطعه. انتهاي قطعه هم از صفحات صافي تشكيل شده كه باعث افزايش فشار در عقب قطعه ميشه كه اين امر يعني افزايش تراست.(البته دليل اين امر را هنوز خودم نفهميدم البته اگه منظورش فشار ديناميكي باشه اين امر قابل دركه).
    بنابراين ما دقيقا يك وضعيت شبيه يك ايرفويل داريم. كه در اون تراست همين فشار كم جلو و فشار زياد عقب قطعس.

    شكل مقابل هم يك دستگاه را نشون ميده (هاوركرافت) كه توسط ربا ازمايش شده.بدنه دستگاه از صفحات صاف كوچيكي بوجود اومدن كه در واقع همون سطوح كواندا هستن. هوا با فشار بالا ازيك شكاف حلقوي به اطراف جريا ن پيدا ميكنه و به سمت پايين مياد. اين امر طبق شكل و چيزي كه در بالا عنوان شد باعث مكش هواي اطاف و همراه كردنش با هواي در حال جريان ميشه و اين امر باعث ايجاد نيروي رو به بالا و همين طور كاهش فشار در بالاي قطعه ميشه. در نتيجه ليفت بوجود مياد.



    هيدروفويل و رانش در زير دريايي ها

    ربا يك هيدروفويل كه داراي پيشرانش كواندا بود را مورد ازمايش قرار داد. استفاده از مكش اب اطراف فويل و مشاركت دادن اين حجم از اب در ايجاد برا چيزي جز سر و صدا و ويك هاي كوچيك بدنبال نداشت. ربا فكر ميكرد كه با اين سيستم ميشه هيدروفويلي كه به سرعت 80 گره برسه ساخت. در همان زمان در حدود سال 1962 كواندا و استاين بر روي پروژه مشابهي كار ميكردند كه در اون براي ايجاد رانش در زير دريايي ها از بخار اب خروجي از يك شكاف حلقوي كه به يك نازل كوانداي داخلي تزريق و باعث ايجاد 30 اسب بخار نيرو و توان ميشد.


    كنترل سيركوليشن بال

    كنترل سيركوليشن بال يكي از استفاده هاي بالقوه اثر كوانداست.هدف از اين كار اينه كه لبه پشتي بال و وسايل ايجاد برا با صفحات كواندا و شيار مخصوص دميدن هوا جابه جا بشه. اولين كاربرد شناخته شده اين تكنولوژي در بوئينگ 707 مورد استفاده قرار گرفت . همچنين
    Hawker Siddeley Buccaneer وTSR2 از اين تكنولوژي بهره مند شدند.

    The diagram above is from AIAA 93-0644


    همچنين سيستم ccw كه از اين تكنولوژي الهام گرفته هم در 1970 مورد استفاده قرار گرفت كه طي اون هواپيماي مورد ازمايش تونست در سرعتي كمتر از 60 گره و در فاصله اي كمتر از 600پا لند و تيك اف كنه .در بال با سيستم ccw با الفاي صفر درجه cl برابره 8 اندازه گيري شده.

    The X Wing Helicopter

    حداكثر سرعت هليكوپتر معمولي 200 گره هست. در سرعت هاي بالاي اين مقدار يك عدم توازن در نيروي ليفت در عقب و جلو پره هاي هليكوپتر بوجود مياد كه غير قابل كنترل هست.بعد از 1950 طرح هاي متفاوتي انجام شده كه به عنوان هليكوپتر مركب شناخته ميشه و از اين طرح ها براي حل مشكل در سرعت هاي بالاي 200 گره در هليكوپتر استفاده ميشه. در هليكوپتر مركب بال و موتور ايجاد تراست براي گذار به حالت بال ثابت به هليكوپتر اضافه ميشه.چند عكس از اين نمونه ها كه گسترش يافتن اما به دلايلي صنعتي نشدن را براتون ميزارم.
    x wing هم يك نمونه هست كه ناسا براي بررسي اثر كواندا طراحي كرده و ساخته كه شبيه همين طرح هاست. اين مطلب ادامه داره و در اينده به طور كامل تر در اينجا قرار ميگيره . شرمنده اگه خلاصه بود . حقيقتش به خاطر امتحانات ترم تابستونه وقت نكردم بقيه متن را ترجمه كنم .

    NASA Ames developed a fully functioning flight test vehicle in 1979 to test this X Wing concept




    #1 ارسال شده در تاريخ August 21st, 2012 در ساعت 15:55:25

  2. The Following 4 Users Say Thank You to HPAX For This Useful Post:

    Esmaiel_F4 (January 26th, 2013), IRI.AMIR (August 21st, 2012), Nima Amini (August 21st, 2012), sepide98 (September 14th, 2013)

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0