برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

???? 1 ?? 11 12345678910 ... ??????????
????? ?????: ?? 1 ?? 10 ?? 108
dqw
  1. mohammad hossein ?????? ??
    mohammad hossein
    هوانورد نیمه فعال-سرهنگ دوم
    November 2011
    تهران
    614
    تعداد تشکر : 2,594
    Thanked 3,009 Times in 615 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? قهرمانان نیرو هوایی مقتدر جمهوري اسلامي ايران

    سلام خدمت دوستان

    من در این تاپیک قصد دارم که قهرمانان نیرو هوایی ایران را به شما معرفی کنم

    امیدوارم که این تاپیک برای شما هم مفید باشد

    #1 ارسال شده در تاريخ September 7th, 2012 در ساعت 12:30:10

  2. The Following 6 Users Say Thank You to mohammad hossein For This Useful Post:

    ams (October 9th, 2012), Captain Mostafavi (September 7th, 2012), mohamadbaha (September 7th, 2012), OIII (April 27th, 2013), shahryar_bp (September 19th, 2012), SKY MAN (October 19th, 2012)

  3. mohammad hossein ?????? ??
    mohammad hossein
    هوانورد نیمه فعال-سرهنگ دوم
    November 2011
    تهران
    614
    تعداد تشکر : 2,594
    Thanked 3,009 Times in 615 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: قهرمانان نیرو هوایی

    شهید سرهنگ خلبان اسد ا... فرهمند فر

    در سال 1326 در اردبیل به دنیا آمد و تحصیلات خود را تا پایان دوره دبیرستان در زادگاه خود گذراند . وی در سال 1345 وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش شد که بعد از گذراندن دوره های مقدماتی پرواز در ایران برای دوره عالی و تکمیلی به آمریکا اعزام گردید که با دریافت نشان خلبانی و سربلند به ایران بازگشت. وی به جرگه خلبانان اف 4 وارد شد.شهید سرهنگ خلبان فرهمندفر در طول دوران خدمت خود بارها به خاک دشمن هجوم برد و از حریم هوایی ایران دفاع کرد تا اینکه در تاریخ 6/12/1366 در یک عملیات رزمی مورد اصابت موشک قرار گرفت که ناگریز به خروج اضطراری از هواپیما شد و به شدت زخمی شد و بعد از آن از گردان شکاری به گردان ترابری منتقل شد .سرانجام این خلبان شجاع در تاریخ 19 بهمن 1365 هنگامی که با هواپیمای فالکن از فرودگاه مهرآباد به سمت پایگاه پنجم شکاری امیدیه در پرواز بود دچار سانحه شد و در نزدیکی پایگاه پنجم شکاری به شهادت رسید.
    #2 ارسال شده در تاريخ September 7th, 2012 در ساعت 12:35:09

  4. The Following 9 Users Say Thank You to mohammad hossein For This Useful Post:

    Captain Mostafavi (September 7th, 2012), Esmaiel_F4 (January 13th, 2013), IRIAF-TFB4 (September 7th, 2012), mohamadbaha (September 7th, 2012), mojtabarahmani (September 7th, 2012), OIII (April 27th, 2013), shahryar_bp (September 19th, 2012), yasini-phantom (October 4th, 2012), خلبان امین (June 25th, 2013)

  5. mohammad hossein ?????? ??
    mohammad hossein
    هوانورد نیمه فعال-سرهنگ دوم
    November 2011
    تهران
    614
    تعداد تشکر : 2,594
    Thanked 3,009 Times in 615 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: قهرمانان نیرو هوایی

    سرگرد خلبان شهید علی خسروی
    این خلبان دلیر در حالی که همسرش فوت کرده بود و مسئولیت تربیت فرزندش را بر عهده در جواب دیگران که او را به خاطر فرزندش از پرواز منع می کردند گفت : خون قرزند من از خون کسانی که خانواده خود را از دست داده اند رنگین تر نیست. این خلبان غیور که به شجاعت معروف بود در زمره خلبانانی بود که در عملیات حمله به اچ 3 شرکت داشت. سرانجام در تاریخ ۱۱ آذر ۱۳۶۳ در یک پرواز عملیاتی به همراه سروان خلبان شهید محمد زرتابی به شهادت رسید.

    منبع انجمن گنج جنگ




    این عکسها رو کلی گشتم تا پیدا کردم

    ببخشید اگه بی کیفیت اند
    ?????? ???? mohammad hossein : September 7th, 2012 ?? ???? 17:01:57
    #3 ارسال شده در تاريخ September 7th, 2012 در ساعت 12:42:43

  6. The Following 12 Users Say Thank You to mohammad hossein For This Useful Post:

    ams (October 9th, 2012), arian_kh (September 7th, 2012), Esmaiel_F4 (January 13th, 2013), F-14A TOMCAT (September 8th, 2012), IRIAF-TFB4 (September 7th, 2012), mohamadbaha (September 7th, 2012), mojtabarahmani (September 7th, 2012), OIII (April 27th, 2013), shahryar_bp (September 19th, 2012), yasini-phantom (October 4th, 2012), خلبان امین (June 25th, 2013), عبدالاحد (September 8th, 2012)

  7. mohamadbaha ?????? ??
    mohamadbaha
    هوانورد فعال-سرگرد
    May 2012
    تهران & ایلام
    697
    تعداد تشکر : 5,970
    Thanked 2,791 Times in 674 Posts

    ??? ??? پاسخ: قهرمانان نیرو هوایی

    ببخشید اسپم دادم .....ولی عکسشون رو هم بزاری خیلی بهتره.
    #4 ارسال شده در تاريخ September 7th, 2012 در ساعت 13:31:59

  8. The Following 3 Users Say Thank You to mohamadbaha For This Useful Post:

    mohammad hossein (September 7th, 2012), shahryar_bp (September 19th, 2012), خلبان امین (June 25th, 2013)

  9. mohammad hossein ?????? ??
    mohammad hossein
    هوانورد نیمه فعال-سرهنگ دوم
    November 2011
    تهران
    614
    تعداد تشکر : 2,594
    Thanked 3,009 Times in 615 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: قهرمانان نیرو هوایی

    ??? ??? ????? ???? ???? mohamadbaha ????? ??? ??
    ببخشید اسپم دادم .....ولی عکسشون رو هم بزاری خیلی بهتره.
    من خوشحال میشم که همه تو این موضوع شرکت کنن

    اینکه من خودم تنها فردی باشم که تو این موضوع پست میدم برای خودم ناراحت کننده است

    کلی گشتم ولی عکسشون رو پیدا نکردم بعضی عکسها هم خیلی بی کیفیت بودن حالا میزارمشون ( تو پست شهید خسروی) ..... تو بعضی از جاها هم یه عکس بود ولی یه سایت این عکس رو برای یه شهید معرفی کرده بود یه سایت دیگه به نام یه شهید دیگه برای همین تا مطمئن هم نشوم عکسی رو نزاشتم

    اگر کسی داره بزاره ممنون میشم
    ?????? ???? mohammad hossein : September 7th, 2012 ?? ???? 17:10:07
    #5 ارسال شده در تاريخ September 7th, 2012 در ساعت 16:41:11

  10. The Following 6 Users Say Thank You to mohammad hossein For This Useful Post:

    ams (October 9th, 2012), Esmaiel_F4 (January 13th, 2013), IR Blue SKY (September 7th, 2012), mohamadbaha (September 7th, 2012), shahryar_bp (September 19th, 2012), خلبان امین (June 25th, 2013)

  11. mohammad hossein ?????? ??
    mohammad hossein
    هوانورد نیمه فعال-سرهنگ دوم
    November 2011
    تهران
    614
    تعداد تشکر : 2,594
    Thanked 3,009 Times in 615 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: قهرمانان نیرو هوایی

    سرتیپ خلبان شهيد داریوش ندیمی
    به یاد استاد خلبان و قهرمان ورزش شهید سرتیپ خلبان داریوش ندیمی که به همراه سرلشکر جاویدالاثر خلبان علی رضا رستمیان در تاریخ ۲۵ مهر ۱۳۵۹ به قصد زدن پل العماره رفته بودند که مورد اصابت موشک قرار گرفتند. پیکر پاک داریوش در تاریخ ۲۵ مهر ۱۳۷۰ به میهن بازگشت ولی از سرنوشت خلبان رستمیان اطلاعاتی در دسترس نیست. داریوش ندیمی از استاد خلبانان پایگاه نهم شکاری بندر عباس بود که فوتبال را به صورت حرفه ای دنبال میکرد. روانشان قرین رحمت باد .


    شهید ندیمی از سمت راست نفر دوم
    منبع سایت علمی دانشجویان ایران
    #6 ارسال شده در تاريخ September 7th, 2012 در ساعت 16:54:19

  12. The Following 7 Users Say Thank You to mohammad hossein For This Useful Post:

    ams (October 9th, 2012), F-14A TOMCAT (September 8th, 2012), IR Blue SKY (September 7th, 2012), mohamadbaha (September 16th, 2012), shahryar_bp (September 19th, 2012), yasini-phantom (October 4th, 2012), خلبان امین (June 25th, 2013)

  13. mohammad hossein ?????? ??
    mohammad hossein
    هوانورد نیمه فعال-سرهنگ دوم
    November 2011
    تهران
    614
    تعداد تشکر : 2,594
    Thanked 3,009 Times in 615 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: قهرمانان نیرو هوایی

    به ياد عقاب آسمان ايران شهيد سرلشكر خلبان محمد هاشم آل آقا

    نام : محمد هاشم

    نشان : آل آقا

    تاريخ تولد : 2/8/1324

    تاريخ ورود به نيروي هوايي : 1344

    تاريخ تكميل دوره عالي پرواز در امريكا : 1349

    شروع به خدمت به عنوان خلبان F4 : 1349

    انتخاب به عنوان معلم خلبان و اعزام به امريكا جهت دوره خلباني هواپيماي F14 : 1357

    وي خلباني شجاع و پر كاري بود كه با تلاش و كوشش فراوان به درجه استاد خلباني رسيد. ايشان از طراحان كارا مدي بود كه در طرحهاي جنگي و پوشش آسمان ايران نقش به سزايي داشت . كه سرانجام در تاريخ 20/3/1363 در حالي كه پوشش هوايي كشتي هاي باري ايران را در خليج فارس بر عهده داشت بر اثر اصابت موشك به شهادت رسيد .

    برخي از مشاغل مهم وي عبارت بودند از :

    افسر خلبان كابين جلو گروه يكم گردان 12 پايگاه يكم شكاري تهران
    معاونت عمليات پايگاه هشتم شكاري اصفهان
    معاونت عمليات پايگاه هفتم شكاري شيراز
    جانشين فرمانده پايگاه هشتم شكاري اصفهان
    طراح جنگي دفتر مخصوص نيروي هوايي
    مسئول پست فرماندهي معاونت عمليات نيروي هوايي




    شهید آل آقا نفر دوم از چپ

    منبع سایت تکاور 23
    #7 ارسال شده در تاريخ September 7th, 2012 در ساعت 17:06:44

  14. The Following 5 Users Say Thank You to mohammad hossein For This Useful Post:

    ams (October 9th, 2012), B727 (June 27th, 2013), F-14A TOMCAT (September 8th, 2012), IR Blue SKY (September 7th, 2012), shahryar_bp (September 19th, 2012)

  15. mohammad hossein ?????? ??
    mohammad hossein
    هوانورد نیمه فعال-سرهنگ دوم
    November 2011
    تهران
    614
    تعداد تشکر : 2,594
    Thanked 3,009 Times in 615 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: قهرمانان نیرو هوایی

    به ياد يكي ديگر از عقابان تيز پرواز آسمان ايران

    سرهنگ خلبان شهيد منصور سالار صديق

    منزل نقل مكان ماست اوج لا مكان ............ آسمانها را به گرد ما رسيدن مشكل است

    نام : منصور

    نشان : سالار صديق

    تاريخ تولد : 1328

    محل تولد : قزوين

    يگان خدمتي : خلبان گردان 31 شكاري همدان

    رسته پروازي : استاد خلبان اف 4 بيش از 1650 ساعت پرواز تاكتيكي . عملياتي . پوشش هوايي و برون مرزي

    تاريخ و نحوه شهادت : در تاريخ 11 تير 1365 در يك پرواز رزمي - آموزشي پس از اينكه در ساعت 10/30 ارتباطش با برج مراقبت تهران قطع شده بود در 2 كيلو متري پاسگاه انتظامي كلاچاي از توابع رودسر گيلان به دريا برخورد كرد.....

    منبع وبلاگ پروازی دیگر
    ?????? ???? mohammad hossein : September 9th, 2012 ?? ???? 22:26:30
    #8 ارسال شده در تاريخ September 7th, 2012 در ساعت 17:15:45

  16. The Following 5 Users Say Thank You to mohammad hossein For This Useful Post:

    ams (October 9th, 2012), B727 (June 27th, 2013), Esmaiel_F4 (January 13th, 2013), IR Blue SKY (September 7th, 2012), shahryar_bp (September 19th, 2012)

  17. mohammad hossein ?????? ??
    mohammad hossein
    هوانورد نیمه فعال-سرهنگ دوم
    November 2011
    تهران
    614
    تعداد تشکر : 2,594
    Thanked 3,009 Times in 615 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: قهرمانان نیرو هوایی

    به ياد سرلشكر خلبان امرا.. اسعدي يساقي

    نام : امرا.. ( امير ) اسعدي يساقي

    تاريخ تولد : 1 ارديبهشت 1330

    تاريخ استخدام در نيروي هوايي : 10 دي 1349

    بازگشت از امریکا و انتخاب برای پرواز با هواپیمای اف۵ و انتقال به پایگاه هوایی چهارم شکاری دزفول

    تاريخ سانحه : 8 مهر 1359

    شرح سانحه : ساعت 1 بعد از ظهر امير اسعدي به همراه سروان عباسيان ( بعد ها فرمانده پایگاه هوايي دزفول شد ) از پایگاه هوايي همدان به سمت 20كيلومتري شمال بصره و 45 كيلومتري دهلران پرواز كردند به گفته سروان عباسيان چند دقيقه قبل از سانحه صداي راديو امير قطع و وصل مي شده كه امير گفته : با توكل به خدا مي رویم جلو...

    سروان عباسيان گفت : نه زمين خوردن هواپیما رو ديدم نه دود از هواپيما بلند شد هيچ چیز نديدم .

    11روز بعد از سانحه آشنايان صداي امير را از راديوي عراق شنيده اند كه زنده و سالم است . در روز هاي بعد هم 5 نفر به منزل پدر همسر ايشان تلفن كرده و اعلام نمودند كه صداي خلبان اسعدي را شنيده اند .به گفته تعدادي از خلبانان اسير كه بعد جنگ آزاد شدند چتر كلاه هلمت و كارت شناسايي خلبان اسعدي سالم ديده شده بود . در طي اين مدت نه تماسي حاصل شد و نه نامه اي دريافت كرديد .

    خلبان امير اسعدي و ديگر خلباناني كه وضعيت مشابهي مانند ايشان داشتند تا سال 1383 مفقودالاثر بودند و از آن به بعد با درجه سرلشكري شهيد اعلام شدند و اين در حالي است كه بسياري از همسران و فرزندان اين عزيزان چشم به راه بازگشت اميد زندگاني خود هستند.

    سركار خانم اسعدي در طي اين 27 سال با فداكاري و پاكدامني به بزرگ كردن فرشيد تنها يادگارخلبان اسعدي همت گماشته است . فرشيد هم اكنون خود پدر شده است و سعي میکند جای خالی پدر را برای مادر مهربان خود پر کند.

    منبع انجمن علمی دانشجویان ایران
    #9 ارسال شده در تاريخ September 7th, 2012 در ساعت 17:18:43

  18. The Following 3 Users Say Thank You to mohammad hossein For This Useful Post:

    ams (October 9th, 2012), Esmaiel_F4 (January 13th, 2013), shahryar_bp (September 19th, 2012)

  19. mohammad hossein ?????? ??
    mohammad hossein
    هوانورد نیمه فعال-سرهنگ دوم
    November 2011
    تهران
    614
    تعداد تشکر : 2,594
    Thanked 3,009 Times in 615 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: قهرمانان نیرو هوایی

    يادی آز عقاب خونين بال آسمان ايران سرلشکر خلبان پرويز ذبيحی
    پرويز ذبيحى از خلبانان هواپيماى شكارىنيروي هوايي بود كه در طول مدت دو ماه حدود ۶۲ پرواز، شناسايى و حمله به پايگاه ها و استحكامات دشمن را انجام داد و در روز ۲۲ آبان ماه سال ۱۳۵۹ بعد از اين كه پايگاه موشكى موصل را منهدم كرد، مورد هدف پدافند پاسگاه مرزى عراق قرار گرفت و به شهادت رسيد. آثارى از پيكر مطهر او ۲۲ سال بعد به خانواده اش تحويل داده شد.

    عبدالحميد نجفى خلبان بازنشسته نيروى هوايى از دوستان شهيد ذبيحى بوده و در روز آخر، با او پرواز داشته است. نجفى خاطرات بسيارى از دوستى و همنشينى با اين شهيد بزرگوار دارد، او از دوران تحصيل در امريكا مى گويد: «پرويز در اوكلاهما درس مى خواند و من در پايگاه شپار تگزاس بودم كه در ۱۵۰ كيلومترى پايگاه اوكلاهما بود. اصولاً ايرانى ها را يك جا نمى گذاشتند. براى اين كه زبان ياد بگيريم حتى توى يك كلاس هم بيشتر از يك ايرانى نمى گذاشتند كه مجبور شويم براى حرف زدن، زودتر زبان ياد بگيريم. در اوكلاهما هفت خلبان ايرانى بودند كه دو نفر از آن ها پرويز ذبيحى و مصطفى اردستانى با من دوست بودند و اتفاقاً هر دو شهيد شدند .

    در امريكا رابطه خوبى با استادان داشتيد؟
    ما جزو پيمان سنتو بوديم و بايد رابطه خوبى با استادان برقرار مى كرديم تا بتوانيم دوام بياوريم. چون كلاً تعداد محدودى را سالانه مى پذيرفتند و براى هر دانشجو هم ۲۰۰ هزار دلار بورسيه مى گرفتند و هر كسى كه يا بدنش توان نداشت يا مى ترسيد و يا درس نمى خواند و به هر دليلى درس را نيمه كاره رها مى كرد و برمى گشت، اين ۲۰۰ هزار دلار به سرمايه دولت امريكا اضافه مى شد. به همين دليل بود كه ما با جديت درس مى خوانديم. تمرين ها را انجام مى داديم و سعى مى كرديم از هيچ چيز نترسيم و درس را با موفقيت تمام كنيم. كلاس هاى آشنايى با سيستم هوا و فضا، سيستم هوانوردى، آزمايش چتربازى، پرواز شكارى تاكتيكى و پرواز با هواپيماى جت داشتيم.

    چه سالى به امريكا رفتيد؟
    سال ۵۱ بود كه چهار سال هم درس خوانديم و سال ۵۵ درسمان تمام شد. بعد از فارغ التحصيلى هم دوره مقدماتى تاكتيكى رزمى ديديم كه چهار ماه طول كشيد. بعد تقسيم شديم به پايگاه هاى نيروى هوايى ايران.براى نماز و روزه مشكلى نداشتيد؟ كسى با اين عقايد مخالفت نمى كرد؟

    آن سال ها خيلى با اسلام مخالفت مى كردند. ما اگر مى خواستيم روزه بگيريم بايد بدون سحرى خوردن اين كار را مى كرديم. نمى شد چراغ روشن كنى و خواب بقيه را به هم بزنى. اگر چه ما كار خودمان را مى كرديم. مثلاً مشروب جزو جيره غذايى بود. مصطفى اردستانى اعتراض كرده بود كه اگر به خوابگاه ما مشروب بياوريد همه شيشه ها را مى شكنم و آن ها ديگر مشروب نمى آوردند.

    سكوريتى پليس نبايد مى ديد كه ما نماز يا دعاى سحر مى خوانيم. چون بدون درك از دين اسلام اين طور برداشتمى كردند كه عصبى شده ايم و مى خواهيم جو تشنج ايجاد كنيم. به همين دليل مى توانستند به دانشكده گزارش بدهند و مشكلاتى را براى ما ايجاد كنند. مثل اين كه بخواهند از ما حق توهش بگيرند. امريكايى ها زود آتو مى گرفتند.

    شهيد ذبيحى چه طور؟ ايشان با مخالفان دين و مذهب درگير مى شد؟
    خيلى آرام، كم حرف و بى سر و صدا كارش را مى كرد. در محافل عيش و عشرت دانشكده يا پايگاه شركت نمى كرد، البته بعد از بازگشت به ايران هم همين وضعيت ادامه داشت. آن زمان فرهنگ غربى در ايران حاكم بود. ذبيحى و همسرش در جشن هاى فارغ التحصيلى خلبان ها يا شركت نمى كردند يا اگر مى آمدند خيلى زود مى رفتند. به خاطر همين خيلى محروميت ها مى كشيد. ولى تحمل مى كرد و تن به شركت در سور و بساط ها نمى داد. گاهى لطيفه هايى مى گفتيم. كمتر قهقهه مى زد و با لبخندى نشان مى داد كه در جمع ما و با ما است. در جشن ها به او مى گفتم: ذبيحى چرا غذا نمى خورى؟
    مى گفت: غذاى اين آدم ها خوردن ندارد. فقط براى حفظ ظاهر به اين مراسم آمده ام..
    در پايگاه نيروى هوايى دزفول هم نمازش را مى خواند. نبايد در موقع پرواز روزه بگيريم. ولى ذبيحى اغلب روزه مستحبى مى گرفت و به كسى نمى گفت كه مبادا وادارش كنند روزه اش را بشكند.
    در سردر تالار نيروى هوايى تابلو «ورود اشخاص با حجاب ممنوع» زده شده بود. پرويز با همسرش مى آمد و همسرش حجاب كامل داشت. خودش را سرباز رژيم نمى دانست و براى اعتقادات ناسيوناليست مذهبى (وطنى پرستى) در ارتش زمان شاه كار مى كرد. وقتى براى مناسبت ها كه فكر مى كنم يكى از آن ها چهارم آبان ماه و تولد وليعهد بودرژه مى رفتيم، ذبيحى خودش را به بيمارى مى زد يا مى گفت «زنم مريض شده و بايد بروم منزل.» و نمى آمد.

    در بحث هاى سياسى ضد رژيم شركت مى كرديد؟
    اين سرگرمى و يا ضرورت وجود ما در پايگاه بود. وقتى بيكار بوديم و در پايگاه دور هم جمع مى شديم، بدون استثنا بحث هاى سياسى و مذهبى شروع مى شد. پرويز خيلى منطقى بود. سعى مى كرد همه را مجاب كند. با شهيد اردستانى از خيانت هاى احزاب حرف مى زدند. آن زمان حزب خلق كومله، منافقين و بعضى ها كه خود را مريد فرقه هاى مختلف سياسى و عقيدتى معرفى مى كردند، جو بدى ايجاد كرده بودند. او با جسارت عقيده اش را مى گفت. طاقت شنيدن عقايد مخالف را هم داشت. خوب را از بد تشخيص مى داد. نيت افراد را مى فهميد. وقتى توى پايگاه بوديم با هم شوخى مى كرديم ومى خنديديم. اگر وفات ائمه يا عاشورا و تاسوعا بود، مى گفت: شوخى نكنيد.
    اگر كسى ترانه اى روشن مى كرد، ضبط را خاموش مى كرد و مى گفت: به خاطر من ضبط روشن نكنيد. بعد مى خنديد و مى گفت البته ثوابش براى خودتان است.
    وقتى توى اتومبيلش مى نشستيم كه با هم جايى برويم، راديو را روشن مى كرد. نوار ترانه يا موسيقى گوش نمى كرد. وجودش مثل چتر حمايتى بود همه در كنارش احساس آرامش مى كردند. براى خلبان هاى ديگر حكم مرشد را داشت. دورش جمع مى شدند. هر كس عقيده اش را مى گفت. بعضى ها عقايد سوسياليستى و كمونيستى داشتند و يا از مجاهدين خلق بودند، اعلاميه و كتاب مى آوردند كه عقايدشان را توجيه كنند ولى پرويز فقط صحبت مى كرد .

    وقتى از امريكا به ايران برگشتيد به چه شكل در نيروى هوايى مشغول شديد؟
    خلبان هاى عادى وارد گردان پرواز مى شدند و با توجه به علاقه و استعدادى كه داشتند رتبه بندى مى شدند. پرويز از همان ابتدا گروهى را فرماندهى مى كرد. خلبان گروه بود. تجربه اش كه رفت بالا ليدر چهار و ليدر سه شد. ليدر سه و فرمانده دسته شده بود و در ماموريت هاى سخت گنجانده مى شد.
    ليدر يك و دو فرمانده چند فروند هواپيما بود. ذبيحى چهار هواپيما را فرماندهى مى كرد، قبل از پرواز هر خلبانى به خدا يا ائمه متوسل مى شود. پرويز هم آيت الكرسى مى خواند قرآن را مى بوسيد و مى رفت توى هواپيما.
    هر چه مى گذشت انگار روحش صيقلى تر مى شد. حتى با مداد و كاغذ اداره، مطلب شخصى اش را نمى نوشت. از جيبش خودكار و كاغذ درمى آورد. مى گفتيم روى ميز هست.
    مى گفت: آن مال من نيست.
    از تلفن اداره اگر زنگ مى زد، پولش را در صندوق فرمانده مى انداخت تا حلال باشد. نديده بودم كه ماشين اداره را استفاده كند. حتى همسرش سوار اتوبوس رايگانى كه در پايگاه بود و ساكنين از آن استفاده مى كردند، نمى شد.

    شده بود كه در عملياتى همراه ايشان باشيد؟
    موقع عمليات، آن قدر آرام بود كه انگار مى خواست به يك مهمانى برود. روى هدف مى رفت. آن را مى زد و فشنگ هاى باقى مانده را سر راه به عراقى ها مى زد.
    قبل از پرواز چيزى نمى خورد. مى گفت سيرم. نمى گفت روزه است. ولى بعدها دانستيم كه اغلب روزه دار است. جلو چشم ما قرآن نمى خواند وى در اتاقك آلرت كه آمادگى قبل از پرواز بود، مى ديديم كه گوشه اى نشسته و قرآن مى خواند. وقتى شهيد اردستانى كنارش بود با صداى بلند قرآن تلاوت مى كردند. وقت نماز ديرتر از همه مى آمد و با سربازها در يك رديف مى ايستاد كه در رديف هاى جلو و با فرماندهان نايستد.
    از روز اول جنگ هم هميشه در برنامه و از داوطلبين بود. به شوخى به او مى گفتيم مردن كه التماس ندارد.
    مى خنديد و مى گفت: امام دستور داده كه به دشمن مهلت ندهيم.
    بعضى روزها دو سه بار مى رفت عراق. مى گفتيم: چه خبر است؟ بگذار چيزى گير ديگران هم بيايد.
    مى گفت: موتورم تازه روشن شده.
    در عمليات ها نديدم كه از هدفش منحرف بشود و هيچ وقت نشنيدم كه از پدافند بترسد و هميشه معتقد بود كسى كه او را بلند كرده، سالم به زمين مى رساند. مى گفت: نوبتم كه بشود حتى يك لحظه هم نمى توانم قسر در بروم.
    روزهاى اول جنگ هشت فروند هواپيماى عراقى آمده بودند آسمان اروميه. نقطه گشت ذبيحى از لب درياچه اروميه تا مهاباد بود. با آن ها درگير شد. چهار فروند از آن ها تراكتورسازى و رادار و پايگاه را زدند. پرويز جلو آن ها را گرفت كه به ناچار بمب ها را در بيابان ريختند و برگشتند كه همان روز هم از طرف فرمانده تشويق شد.


    اين مراسم تشويق به صورت جشن و در حضور همه انجام شد؟
    در پايگاه و در حضور خلبان ها انجام شد ولى پرويز دو درجه افتخارى را كه به مناسبت شجاعت و جسارتش مى خواستند به او بدهند نگرفت. بعد از آن هم هر وقت تعريفش را مى كردند، سرش را پايين مى انداخت و مى گفت: من اين طورى نيستم. همه، كار خداست. اواخر، انگار از زمين كنده شده بود. به شوخى به او مى گفتيم: ذبيحى، نور بالا مى زنى. دارى مى روى ها.
    مى گفت: كجا؟
    مى گفتيم: بالا بالاها، پيش خدا.
    مى خنديد و مى گفت: آره، آرامش عجيبى دارم.
    من هم براى شناسايى و گشت مى رفتم. مرزها تحت كنترل هوايى بود. هر هواپيمايى كه به طرف مرز مى آمد بايد اجازه مى گرفت و اگر همين طور جلو مى آمد، به او شليك مى كردم، اما ذبيحى بيشتر براى بمباران مواضع عراقى مى رفت.

    از روز آخر و پروازى كه داشتيد چه خاطره اى در ذهنتان مانده است؟
    صبح سر پست فرماندهى مركز، صبحانه مى خورديم. دستور پرواز را گرفته بوديم و قرار بود آماده شويم. ذبيحي

    كنار ميز ايستاده بود و با ته خودكار روى ميز مى زد. گفتم: تمركز ما را به هم نزن، حواسمان پرت مى شه.
    خنديد: مى خواهم حواستان را پرت كنم، بعد بروم.
    نگاهش كردم. نگاهش طور ديگرى بود.
    گفتم: باز كه نور بالا مى زنى. برو اگر پولى چيزى دارى بياور كه برايت خيرات كنيم.
    گفت: وصيتم را نوشتم. كوچك ترين بدهى به كسى ندارم.
    وقتى او مى خواست برگردد، پرواز من به عراق شروع مى شد. آن ها ساعت ۷:۴۵ دقيقه مى رفتند پاى هواپيما كه ساعت هشت و نيم پرواز كنند.و ما ساعت نه صبح تيك آف داشتيم كه به طرف عراق برويم. وقتى مى خواست از مركز بيرون برود گفتم: ذبيحى موقع آمدنت براى اين كه بدانيم سالمى يا نه، راديو را كليك مى كنم و اگر جواب دادى اخبار صبح را كه نشنيدى برايت مى گويم.
    گفت: اگر جواب ندادم بدان كه شهيد شده ام.
    او رفت و نيم ساعت بعد من هم از زمين بلند شدم. ساعت ۹:۲۰ دقيقه بود كه چند بار روى راديو كليك كردم. صدا نمى آمد. شهيد اردستانى آن روز با دسته پرواز پرويز رفته بود. صداى او را شنيدم كه با كلافگى گفت: كيه؟ راديو را چرا مى زنى؟
    نفهميدم چرا اردستانى ناراحت است. گويا او ديده بود كه پرويز هدف قرار گرفته، باز هم سه بار كليك كردم و گفتم: مصطفى، ممكن است راديوات خراب باشد. كسى به راديو نمى زند.
    جواب نداد، پرسيدم: ذبيحى با تو است؟
    چيزى نگفت: من رفتم و برگشتم، توى پايگاه اردستانى را ديدم كه ناراحت بود. پلك هايش به سرخى مى زد. پرسيدم: چى شده؟
    سرش را پايين انداخت و گفت: ذبيحى را زدند. در پاسگاه مرزى عراق، بين مرز ما تا شهر موصل او را زدند.
    اردستانى كمى سكوت كرد و بعد گفت: ذبيحى به ملكوت رفت. روحش از قبل پرواز كرده بود. آگاهانه شهيد شد. او را با پدافند مى زدند ولى بدون هيچ وحشتى به پاسگاه مرزى شليك مى كرد. خودم ديدم كه هواپيمايش آتش گرفته و زمين خورد.

    جو پايگاه با شنيدن خبر شهادت ذبيحى چه طور بود؟
    آن زمان خيلى روحيه داشتند. اول جنگ بود. هر كسى نهايت تلاش را مى كرد كه به عراق ضربه بزند و به جنگ خاتمه بدهد.اين اتفاق باعث شد خلبان هاى ديگر بيشتر عزمشان را جزم كنند. متاثر بودند ولى تازه راهشان را پيدا كرده بودند. شهادت ذبيحى راه تازه اى را به روى همكاران باز كرده بود كه با داوطلب شدن براى ماموريت، جان خود را در طبق اخلاص بگذارند و براى حفظ وطن، آن را فدا كنند. اما شهادت واقعاً قسمت است. قسمت من و خيلى هاى ديگر بشود كه شهيد بشويم. در طول اين سال ها بيش از سه هزار پرواز شناسايى و گشت زنى مرزى داشتم ولى خدا خواست كه بمانم و امروز ياد و خاطره شهيد اردستانى و شهيد ذبيحى را زنده كنم......
    منبع سایت علمی دانشجویان ایران





    ?????? ???? mohammad hossein : September 7th, 2012 ?? ???? 17:25:34
    #10 ارسال شده در تاريخ September 7th, 2012 در ساعت 17:22:18

  20. The Following 6 Users Say Thank You to mohammad hossein For This Useful Post:

    ams (October 9th, 2012), B727 (June 27th, 2013), Esmaiel_F4 (January 13th, 2013), mohamadbaha (September 16th, 2012), shahryar_bp (September 19th, 2012), Su-37 (September 9th, 2012)

???? 1 ?? 11 12345678910 ... ??????????

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0