برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 7 ?? 7
dqw
  1. Mohammadme ?????? ??
    Mohammadme

    مدیر انجمن E&E
    October 2009
    تهران
    943
    تعداد تشکر : 12,603
    Thanked 5,559 Times in 934 Posts

    ??? ??? آیرودینامیک - بخش دوم : چگونگی به وجود آمدن نیروی لیفت - دلیل استال


    به نام خدا

    در این قسمت قصد دارم چگونگی به جود آمدن نیروی لیفت رو خدمت دوستان ارائه بدم. بدین منظور لازم است قبل از آن قوانین نیرو و حرکت نیوتن و همچنین اصل برنولی خدمت دوستان توضیح داده بشه.
    در قرن هفدهم میلادی، اسحاق نیوتن که یک فیزیکدان و ریاضیدان بود، قوانینی برای حرکت ارائه کرد که امروزه برای توضیح چگونگی به وجود آمدن نیروی لیفت توسط ایرفویل به ما کمک شایانی می کند. سه قانون نیوتن به شرح زیر است :

    قانون اول نیوتن:
    جسم ساکن تمایل به سکون دارد و جسم در حال حرکت تمایل به حرکت با سرعت و جهت ثابت دارد. برای مثال، یک هواپیمای در حال سکون در رمپ ساکن خواهد ماند مگر اینکه نیرویی به آن وارد شود و به قدری قوی باشد که بتواند هواپیما را به حرکت در بیاورد.

    قانون دوم نیوتن :
    وقتی نیرویی به جسمی وارد می شود، شتاب حاصل با جرم جسم رابطه ی معکوس و با نیروی وارده رابطه ی مستقیم دارد. یعنی هرچقدر جرم جسم بیشتر باشد شتاب کاهش می یابد (رابطه ی معکوس بین شتاب و جرم جسم) و هرچقدر نیروی وارده بیشتر باشد، شتاب جسم نیز بیشتر می شود (رابطه ی مستقیم بین شتاب و نیروی وارده).

    قانون سوم نیوتن :
    هرعملی یک عکس العمل مساوی و خلاف جهت عمل را در پی دارد. این قاعده زمانی که دو جسم بر هم نیرو وارد می کنند کاربرد دارد مانند هوا و ملخ هواپیما یا هوا و بال هواپیما.

    اصل برنولی:
    دنیل برنولی که یک ریاضیدان سوییسی بود، عقاید و نظرات نیوتن را گسترش داد و در مورد حرکت سیالات در سال 1738 در کتاب Hydrodynamica تحقیقات بیشتری را ارائه داد. در این کتاب بود که برای اولین بار معادله ی برنولی که قانون پایه ی اختلاف فشار هوا را توضیح می داد، توضیح داده شد. اصل برنولی این را می گویند که : "وقتی سرعت یک سیال (هوا) افزایش پیدا می کند، فشار درونی آن کاهش پیدا می کند." اصل برنولی از قانون دوم نیوتن برگرفته شده است که وجود یک نیروی نامتوازن (در این مورد، فشار) را برای تولید شتاب (تغییر سرعت) الزامی می داند.
    یک راه برای تصور اصل برنولی این است که تصور کنید هوا از لوله ای تو خالی که قطر آن در وسط نسبت به دو سر دیگر آن کوچکتر است در حال عبور است. لوله ای که چنین مشخصاتی داشته باشد وانتوری نامیده می شود که در زیر می توانید آن را مشاهده کنید.






    همانطور که در شکل فوق مشاهده می کند، وقتی هوا وارد لوله می شود، با یک سرعت و فشار معین در حال عبور است (مرحله اول). وقتی این جریان هوا به قسمت باریک لوله می رسد، سرعت عبور افزایش و فشار کاهش پیدا می کند(مرحله ی دوم). سپس وقتی هوا وارد قسمت پهن تر می شود، هم سرعت و هم فشار به مقادیر سابق باز می گردند. در طول این فرآیند، انرژی جریان هوا حفظ می شود یعنی افزایش سرعت (انرژش جنبشی) همراه با کاهش فشار استاتیک (انرژی پتانسیل) خواهد بود و بالعکس.


    #1 ارسال شده در تاريخ September 26th, 2012 در ساعت 23:11:35

  2. The Following 11 Users Say Thank You to Mohammadme For This Useful Post:

    Ali Pilot (September 30th, 2013), B727 (October 1st, 2013), Dream Bird (September 27th, 2012), Esmaiel_F4 (January 2nd, 2013), F14-Tomcat (September 27th, 2012), IR Blue SKY (September 26th, 2012), Mahan (September 26th, 2012), mohammad hossein (October 23rd, 2012), Nima Amini (September 26th, 2012), SKY MAN (September 26th, 2012), سينا حمزانلويي (September 30th, 2013)

  3. Mohammadme ?????? ??
    Mohammadme

    مدیر انجمن E&E
    October 2009
    تهران
    943
    تعداد تشکر : 12,603
    Thanked 5,559 Times in 934 Posts

    ??? ??? پاسخ: آیرودینامیک - بخش دوم : چگونگی به وجود آمدن نیروی لیفت - دلیل استال

    ایرفویل:

    هر سطحی (مانند بال هواپیما) که بتواند بر اثر تعامل با جریان هوای عبوری، نیروی آیرودینامیکی به وجود آورد ایرفویل نامیده می شود.
    همانطور که می دانیم بال هواپیما یک ایرفویل است چرا که با عبور هوا در اطراف آن می تواند نیروی آیرودینامیکی تولید کند. اگر از عرض بال یک برش بزنیم، ایرفویل بال هواپیما به شکل زیر خواهد بود:


















    توضیح مبانی فوق
    باد نسبی : جریان هوایی که موازی و مخالف مسیر پرواز هواپیما باشد، باد نسبی نام دارد.
    انحنای بال : خمیدگی ویژه و خاص سطح رویی و زیرین بال را انحنای بال گویند.
    خط وتر : خط فرضی مستقیمی که از لبه ی جلویی بال تا لبه فرار کشیده شده است، خط وتر نام دارد.
    زاویه ی حمله : زاویه ی بین خط وتر و باد نسبی زاویه ی حمله نام دارد.


    #2 ارسال شده در تاريخ September 26th, 2012 در ساعت 23:12:16

  4. The Following 13 Users Say Thank You to Mohammadme For This Useful Post:

    Ali Pilot (September 30th, 2013), B727 (October 1st, 2013), Dream Bird (September 27th, 2012), Esmaiel_F4 (January 2nd, 2013), F14-Tomcat (September 27th, 2012), IR Blue SKY (September 26th, 2012), IRI.AMIR (October 24th, 2012), Mahan (September 26th, 2012), mobinall (September 27th, 2012), Nima Amini (September 26th, 2012), pakradm (October 23rd, 2012), SKY MAN (September 26th, 2012), سينا حمزانلويي (September 30th, 2013)

  5. Mohammadme ?????? ??
    Mohammadme

    مدیر انجمن E&E
    October 2009
    تهران
    943
    تعداد تشکر : 12,603
    Thanked 5,559 Times in 934 Posts

    ??? ??? پاسخ: آیرودینامیک - بخش دوم : چگونگی به وجود آمدن نیروی لیفت - دلیل استال

    چگونگی به وجود آمدن لیفت :

    به شکل زیر دقت کنید:






    قبل از هر چیز باید گفت که انحنای رویی بال (که به رنگ قرمزمشخص شده) بیشتر از انحنای زیرین بال است. همچنین طول سطح رویی بال بیشتر از طول سطح زیرین بال است.
    با توجه به شکل فوق فرض می کنیم که دو مولکول همزمان به لبه ی جلویی بال رسیده اند. مولکول قرمز رنگ از سطح رویی بال و مولکول سیاه رنگ از سطح زیرین بال عبور می کند. با توجه به اینکه دو مولکول هم زمان به لبه ی جلویی بال رسیده اند انتظار داریم که هر دو مولکول همزمان به لبه ی انتهایی بال (لبه ی فرار) برسند. اما همانطور که گفتیم طول سطح رویی بال از طول سطح زیرین بال بیشتر است وبه توجه به اینکه دو مولکول باید همزمان به لبه ی فرار برسند لذا مولکول عبوری ازسطح رویی بال با سرعت بیشتری نسبت به مولکول عبوری از سطح زیرین بال حرکت خواهدکرد. پس مولکول های عبوری از سطح رویی بال سرعت بیشتر و مولکول های عبوری از سطح زیرین بال سرعت کمتری دارند. همانطور که پیشتر توضیح دادیم، طبق اصل برنولی، اگرسرعت افزایش یابد فشار کاهش می یابد و اگر سرعت کاهش یابد فشار افزایش می یابد.بنابراین مولکول های عبوری از سطح رویی بال که سرعتشان بیشتر است، فشارشان کاهش می یابد و مولکول های عبوری از سطح زیرین بال که سرعتشان کمتر است فشارشان افزایش می یابد. در نتیجه سطح زیرین بال دارای جبهه ی هوای پرفشار و سطح رویی بال دارای جبهه ی هوای کم فشار می باشد. این جبهه ی کم فشار باعث به وجود آمدن قسمتی از کل لیفت تولید شده است.( برای اینکه این قسمت را بهتر متوجه شوید به مثال زیر دقت کنید :
    فرض کنید کاغذی را مطابق شکل زیر در دست گرفته ایم :





    سپس با توجه به شکل زیر، لب خود را بر روی کاغذ قرار می دهیم و شروع به دمیدن می کنیم :







    با توجه به شکل فوق به نظر شما چرا کاغذ بالا آمد؟ ما که از زیر کاغذ هوا را عبور ندادیم، بلکه از روی کاغذ هوا را عبور دادیم.
    پاسخ این است که ما با دمیدن هوا در روی کاغذ باعث شدیم که سرعت جریان هوا در روی کاغذ نسبت به سطح زیرین کاغذ بیشتر شود. در نتیجه فشار سطح روی کاغد نسبت به فشار سطح زیر کاغذ کمتر می شود . در نتیجه فشار زیاد زیر کاغذ سبب بالا آمدن کاغذ می شود.)

    به علاوه ی کاهش فشار ایجاد شده در روی بال که قسمتی از کل لیفت تولید شده است، جریان عبوری از روی بال یک جریان رو به پایین و همچنین رو به عقب به وجود می آورد (فرووزش). حاصل عکس العمل به این فرووزش یک نیروی رو به بالا در روی بال است که دقیقا قانون سوم حرکت نیوتن را نشان می دهد. بدین ترتیب نیروی لیفت توسط اصل برنولی و قانون سوم نیوتن ایجاد می شود. هر چقدر میزان اختلاف فشار بین سطح رویی و سطح زیرین بال بیشتر شود، نیروی لیفت ایجاد شده بیشتر است.
    عامل دیگری که در ایجاد میزان نیروی لیفت تولید شده مؤثر است، میزان زاویه ی حمله است. هر چقدر میزان زاویه ی حمله افزایش پیدا کند، نیروی لیفت ایجاد شده نیز بیشتر است. برای فهم این موضوع به شکل زیر توجه کنید. در شکل یک که میزان زاویه ی حمله کمتر است نیروی لیفت تولید شده نیز کمتر است و در شکل دو که میزان زاویه ی حمله بیشتر است، نیروی لیفت تولید شده نیز بیشتر است :





    ترجمه توسط اینجانب و در بزرگ ترین مرکز هواهضا و هوانوردی ایران اروسنتر صورت گرفته.
    استفاده از مطلب با ذکر نام نویسنده و aerocenter.ir بلامانع می باشد.


    #3 ارسال شده در تاريخ September 26th, 2012 در ساعت 23:12:49

  6. The Following 11 Users Say Thank You to Mohammadme For This Useful Post:

    Ali Pilot (September 30th, 2013), B727 (October 1st, 2013), Dream Bird (September 27th, 2012), Esmaiel_F4 (January 2nd, 2013), F14-Tomcat (September 27th, 2012), IR Blue SKY (September 26th, 2012), Mahan (September 26th, 2012), mobinall (September 27th, 2012), Nima Amini (September 26th, 2012), omidair (September 26th, 2012), SKY MAN (September 26th, 2012)

  7. Mohammadme ?????? ??
    Mohammadme

    مدیر انجمن E&E
    October 2009
    تهران
    943
    تعداد تشکر : 12,603
    Thanked 5,559 Times in 934 Posts

    ??? ??? پاسخ: آیرودینامیک - بخش دوم : چگونگی به وجود آمدن نیروی لیفت - دلیل استال

    زاویه ی حمله ی مثبت و منفی :

    اگر هواپیما nose up (دماغه ی آن رو به بالا باشد) باشد، زاویه ی حمله مثبت است و اگر هواپیما nose down (دماغه ی آن رو به پایین باشد) باشد، زاویه ی حمله منفی است. برای فهم بهتر این موضوع به شکل های زیر دقت کنید :




    ضریب لیفت :

    ضریب لیفت راهی برای به دست آوردن نیروی لیفت است، چرا که با میزان زاویه ی حمله مرتبط است. ضریب لیفت توسط تست تونل باد مشخص می شود و به طراحی ایرفویل و زاویه ی حمله بستگی دارد. وقتی زاویه حمله افزایش پیدا می کند، ضریب لیفت نیز افزایش پیدا می کند. این روند همینگونه ادامه پیدا می کند تا ضریب لیفت به حداکثر مقدار خود برسد. این مقدارِ حداکثر ضریب لیفت تولید شده، ضریب لیفت ماکزیمم نام دارد. در شکل زیر ضریب لیفت ماکزیمم در 17 درجه اتفاق می افتد.




    **** اگر از ضریب لیفت ماکزیمم فراتر رویم، لیفت به سرعت کاهش می یابد و استال رخ می دهد. ****
    ?????? ???? Mohammadme : October 23rd, 2012 ?? ???? 18:44:24


    #4 ارسال شده در تاريخ October 23rd, 2012 در ساعت 18:42:26

  8. The Following 10 Users Say Thank You to Mohammadme For This Useful Post:

    Ali Pilot (September 30th, 2013), B727 (October 1st, 2013), Dream Bird (October 23rd, 2012), Esmaiel_F4 (January 2nd, 2013), FA M.Masoud (October 24th, 2012), IR Blue SKY (October 23rd, 2012), Mahan (October 23rd, 2012), mohammad hossein (October 23rd, 2012), Nima Amini (October 23rd, 2012), pakradm (October 23rd, 2012)

  9. Mohammadme ?????? ??
    Mohammadme

    مدیر انجمن E&E
    October 2009
    تهران
    943
    تعداد تشکر : 12,603
    Thanked 5,559 Times in 934 Posts

    ??? ??? پاسخ: آیرودینامیک - بخش دوم : چگونگی به وجود آمدن نیروی لیفت - دلیل استال

    استال (stall) چیست؟

    اگر زاویه ی حمله بیش از حد افزایش یابد، بال هواپیما همانند سدی در مقابل هوا می شود و دیگر لیفت تولید نمی کند و استال به وجود می آید.استال به دلیل جدایی جریان هوا از سطح رویی بال اتفاق می اُفتد. این جدایی جریان هوا از سطح رویی بال به کاهش سریع نیروی لیفت منجر می شود. برای یک هواپیمای معین، استال همیشه در یک زاویه ی مشخص (بدون توجه به سرعت یا وزن هواپیما) اتفاق می اُفتد. این زاویه، زاویه ی حمله ی استال یا زاویه ی حمله ی بحرانی نامیده می شود. برای ریکاوری کردن هواپیما از حالت استال باید جریان هوا را به سطح رویی بال برگردانیم و با کم کردن زاویه ی حمله می توان به این مهم دست یافت.


    * نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که پروسه ی استال وقتی شروع می شود که از ضریب لیفت ماکزیمم فراتر رویم و پس از آن هرچه زاویه ی حمله بیشتر میشود، جدایی جریان هوا از لبه ی فرار به سمت لبه ی جلویی بال را خواهیم داشت.

    کنترل خلبان بر روی لیفت :

    علاوه بر میزان لیفت تولید شده که توسط فاکتورهای طراحی هواپیما تعیین می شود، میزان لیفت تولیدی توسط خلبان هم می تواند کنترل شود. برای مثال خلبان می تواند زاویه حمله یا سرعت هواپیما را تغییر دهد .
    با افزایش سرعت هواپیما، سرعت هوا در سطح رویی و زیرین بال نیز بیشتر می شود و اختلاف فشار بین سطح رویی و زیرین بال افزایش پیدا می کند و بالطبع میزان نیروی لیفت تولیدی افزایش پیدا می کند . اگر زاویه ی حمله و بقیه ی فاکتورها ثابت باشد دقیقا می توان گفت که لیفت با توان دو سرعت هواپیما رابطه ی مستقیم دارد. برای مثال یک هواپیما در سرعت 200 نات، چهار برابر لیفت تولید شده توسط همان هواپیما در سرعت 100 نات را دارد. اگر سرعت هواپیما نصف شود، میزان لیفت تولیدی یک چهارم می شود.

    * برای توضیح بیشتر : سرعت هواپیما بر حست نات (knot) سنجیده می شود. هر نات دقیقا برابر 1852 متر است.

    استفاده از مطلب با ذکر نام ترجمه کننده و aerocenter.ir بلامانع می باشد.


    #5 ارسال شده در تاريخ October 23rd, 2012 در ساعت 18:43:02

  10. The Following 10 Users Say Thank You to Mohammadme For This Useful Post:

    Ali Pilot (September 30th, 2013), B727 (October 1st, 2013), Dream Bird (October 23rd, 2012), Esmaiel_F4 (January 2nd, 2013), FA M.Masoud (October 24th, 2012), IR Blue SKY (October 23rd, 2012), Mahan (October 23rd, 2012), mohammad hossein (October 23rd, 2012), Nima Amini (October 23rd, 2012), pakradm (October 23rd, 2012)

  11. danyalm ?????? ??
    danyalm
    هوانورد عادی - سرباز صفر
    September 2013
    س
    1
    تعداد تشکر : 0
    Thanked 0 Times in 0 Posts

    ??? ??? پاسخ: آیرودینامیک - بخش دوم : چگونگی به وجود آمدن نیروی لیفت - دلیل استال

    با سلام
    شکلهای ایرو دینامیک بخش دوم از بین رفته
    #6 ارسال شده در تاريخ September 30th, 2013 در ساعت 21:18:26

  12. سينا حمزانلويي ?????? ??
    سينا حمزانلويي
    هوانورد نیمه فعال-سرگرد
    April 2013
    THR-BJB
    525
    تعداد تشکر : 939
    Thanked 966 Times in 368 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 2

    ??? ??? پاسخ: آیرودینامیک - بخش دوم : چگونگی به وجود آمدن نیروی لیفت - دلیل استال

    ??? ??? ????? ???? ???? danyalm ????? ??? ??
    با سلام
    شکلهای ایرو دینامیک بخش دوم از بین رفته
    درود
    دوست عزيز شكل ها(!) از بين نرفته...
    چون اين تاپيك حدودا يك سال پيش زده شده دوره اپلود عكس ها گذشته...
    اسمان فرصت پرواز بلند است
    ولي
    قصه اين است چه اندازه كبوتر باشيم

    #7 ارسال شده در تاريخ September 30th, 2013 در ساعت 23:31:54

  13. The Following 2 Users Say Thank You to سينا حمزانلويي For This Useful Post:

    ارش کمان گیر (October 1st, 2013), B727 (October 1st, 2013)

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0