برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 10 ?? 10
dqw
  1. Ali Pilot ?????? ??
    Ali Pilot

    عضو شورا هوانوردی
    July 2009
    TEHRAN
    5,035
    تعداد تشکر : 11,640
    Thanked 31,849 Times in 5,065 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 2

    ??? ??? یخ زدایی هواپیما : چرا و چگونه؟ //اختصاصی


    به نام خدا

    اگر در آب و هوای زمستانی سفر هوائی داشته بوده باشید, احتمالا" از پنجره کنار خود قبل از برخاست هواپیما (Take off) به بیرون نگاهی انداخته اید و خودروهایی دیده می شود که به دور هواپیما چرخیده و مواد ضد یخ را برروی بال های هواپیما اسپری می کنند. مسافران اغلب می پرسند که چرا اطمینان یافتن از اینکه هواپیما عاری از برف و انباشتگی یخ می باشد اینقدر مهم است؟

    نه فقط از بین بردن , بلکه جلوگیری از تشکیل برق و یخ برروی بال و دم هواپیما برای داشتن برخاستی/ take-off/ ایمن بسیار مهم می باشد. بال ها و دم عقب هواپیما به منظور ایجاد لیفت مناسب برای پرواز با شکل بسیار مخصوص و ویژه ای مهندسی شده اند. برف و یخ برروی این ناحیه ها در اصل نتنها شکل این نواحی را تغییر می دهد بلکه باعث مختل شدن جریان هوا در سراسر سطح گردیده و مانع توانایی ایجاد نیروی بالابر (لیفت) می گردد.

    هرزمان که برف و یخ یا حتی شبنم برروی هواپیما انباشته می گردد خلبانان با واحد یخ زدایی فرودگاه جهت حذف آن تماس می گیرند. مایع یخ زدایی مخلوطی شیمیایی است که گلیکول و آب نامیده می شود این مایع معمولا" داغ شده و تحت فشار جهت پاکسازی برف و یخ از روی هواپیما اسپری می گردد .

    هنگامی که در حال پاکسازی برف و یخ می باشد مایع ضد یخ توانایی محدودی جهت جلوگیری از تشکیل یخ بیشتر را دارا می باشد. اگر بارش برف زمستانی در حال انجام باشد از جمله برف و باران و تگرگ , اقدامات بیشتری جهت جلوگیری از تشکیل مجدد یخ برروی هواپیما قبل از برخاست هواپیما نیاز به صورت گرفتن می باشد.

    در این موارد ماده ضد یخ / Anti-icing/ و نیز همچنین با ضخامت بیشتر از مایع یخ ضدایی deicing نیاز می باشد که برای کمک به سطوح هواپیما چسبیده و از سرعت هواپیما در هنگام برخاست از باند بکاهد.

    در این مواقع خلبانان سیستم تهویه را در هنگام عمل ضد یخ / یخ ضدایی جهت جلوگیری از ورود دود به کابین موقتا" قطع می کنند . اگرچه دود های مورد نظر جهت استنشاق غیر سمی در نظر گرفته شده اند اما خلبانان بدون در نظرگرفتن این مورد سعی در خارج نگه داشتن آن از فضای کابین می نمایند. از آنجائیکه مایعات ضدیخ اثرات خود را در پرواز از دست می دهند هواپیما هنوز به سیستم هایی که از یخ زدگی وناشی از بارش ها برروی بال ها دم و سنسور های مختلف جلوگیری می کند مجهز می باشد. این سیتم ها تنها در ماه های زمستانی مهم نیستند بلکه حتی در ماه های تابستانی در ارتفاعات زیاد رمای هوا در زیر نقطه انجماد می باشد.

    به طور معمول سیستم های جلوگیری از یخ زدگی و یخ زدایی بر یکی از دو راه زیر ساخته شده اند:

    در اکثر هواپیماهای جت , هوای داغ ناشی از موتور هواپیما از طریق لوله کشی داخل بال ها و دم و بخش هایی از بدنه هواپیما جریان پیدا کرده و از یخ زدگی جلوگیری می کند.

    جلوگیری از تشکیل یخ در دهانه موتور بسیار مهم می باشد از آنجاییکه تشکیل یخ در این ناحیه می تواند باعث بیرون راندن و خسارت گردد این اتفاق بمانند پرتاب یک تکه سنگ به داخل ماشین لباسشویی در حال چرخش می باشد که آشکارا میزان صدمه آن مشخص می باشد.

    در محور پروانه هواپیما , بالن و یا هر وسیله مشابه متصل به بال و دم شکستن هر نوع انباشتگی یخ بسیار خطرناک و نیاز به توجه می باشد.ما نمی توانیم به شما قول دهیم که سفر هواییتان بدون یخ و اثرات آن باشد اما هیگونه یخی وجود نخواهد داشت که مانع رسیدن شما به مقصدتان در تعطیلات زمستانی شود!!

    منبع: articles.cnn.com

    ترجمه و تالیف از Ali Pilot هرگونه کپی برداری منوط به ذکر نام نویسنده و منبع ( ایروسنتر) می باشد.
    #1 ارسال شده در تاريخ December 6th, 2012 در ساعت 17:33:27

  2. The Following 27 Users Say Thank You to Ali Pilot For This Useful Post:

    afshinmardani (June 22nd, 2013), akbar e&e (December 17th, 2012), arra (December 7th, 2012), امیررضا (December 6th, 2012), B727 (June 22nd, 2013), Captain Mostafavi (June 21st, 2013), Dream Bird (December 17th, 2012), Esmaiel_F4 (December 6th, 2012), F-35 (June 22nd, 2013), gipsy (June 21st, 2013), IR Blue SKY (June 22nd, 2013), IRI.AMIR (December 6th, 2012), IRIAF-TFB4 (December 18th, 2012), Mahan (December 7th, 2012), maryam 69 (June 25th, 2013), MeLoDY (December 24th, 2012), mobinall (December 6th, 2012), Mohammadme (December 6th, 2012), mojtaba7 (June 10th, 2013), Nima Amini (December 6th, 2012), omidair (December 7th, 2012), pakradm (December 7th, 2012), pilot 747 (December 6th, 2012), setare aseman (June 24th, 2013), sky 2014 (April 1st, 2015), SKY MAN (December 7th, 2012), vmanafi (December 6th, 2012)

  3. Ehsan_shirazinia ?????? ??
    Ehsan_shirazinia

    كارشناس هوانوردي
    March 2008
    تهران-شیراز
    341
    تعداد تشکر : 140
    Thanked 1,039 Times in 198 Posts

    ??? ??? پاسخ: یخ زدایی هواپیما : چرا و چگونه؟ //اختصاصی

    با خواندن این مطلب بد ندیم یک خاطره از پراز هفته پیش خودم که بی ارتباط با موضوع این تاپیک نیست خدمت دوستان داشته باشم.
    چهارشنبه هفته گذشته یک ماموریت کاری به بندرعباس داشتم و بدلیل اینکه بلیت بندرعباس تهران برای چهارشنبه شب گیر نیاوردم مجبور شدم از طریق شیراز به تهران بیام. اول با AST آسمان از بندر اومدیم شیراز و پنج شنبه صبح زود با فوکر 100 آسمان با ریجستر ASO به تهران بازگشتم. چون شب درست نخوابیده بودم تا سوار هواپیما شدم برای اولین بار تو کل پروازهام یک بالش از مهماندار گرفتم و خوابیدم. چند دقیقه بعد با استارت موتور بیدار شدم ولی دوباره خوابم برد. بعد از 20 دقیقه دوباره بیدار شدم به ساعتم که نگاه کردم حسابی تعجب کردم که چرا هنوز هواپیما روی زمین است. موتورها روشن و هواپیما متوقف بود و من بیخبر از همه جا. پرواز هم متاسفانه صندلی خالی زیاد داشت و بنده در کنارم کسی نبود. یک دفعه دیدم داره یک مایع با شدت زیاد داره روی پنجره هواپیما میریزه و حسابی ترسیدم چون فکر کردم شاید هواپیما دچار نشت بنزین و این مشکلات شده. اومدم عکس العمل نشون بدم ماشین زیبا و قدیمی یخ زدایی فرودگاه شیراز را دیدم که اپراتور اون در حال یخ زدایی هواپیما بود. حسابی تعجب کردم که این وقت سال با توجه به اینکه هوا آنقدر سرد نیست چرا یخ زدایی انجام میشه. البته نحوه یخ زدایی در نوع خود ایرادات فراوانی داشت و یک جور از طرف اپراتور به نظر میرسد جنبه رفع تکلیف داشت و با دقت صورت نگرفت و کلیه قسمت های بال یخ زدایی نشد. یک نکته دیگه اون که 30 دقیقه قبل از پرواز ما یک پرواز دیگه فوکر 100 آسمان به تهران و ATR به مقصد دیگری داشت که اونها یخ زدایی نشدن. خلبان این پرواز کاپیتان شیرمحمدی اگه اشتباه نکنم بودن . کمک جوان ایشان کاپیتان ایمانی بودند که هدایت هواپیما را موقع لندیگ در اختیار داشتند و بسیار نرم و زیبا این مرحله پرواز را انجام دادند. بعد از پرواز که با کاپیتان پرواز صحبت کردم فرمودند سطح بال هواپیما دچار یخ زدگی بود و به این دلیل یخ زدایی شد. دمای اونروز شیراز در زمان پرواز طیق اعلام خلبان 2 درجه سانتیگراد بود.
    #2 ارسال شده در تاريخ December 7th, 2012 در ساعت 01:40:18

  4. The Following 20 Users Say Thank You to Ehsan_shirazinia For This Useful Post:

    afshinmardani (June 22nd, 2013), akbar e&e (December 17th, 2012), Ali Pilot (December 7th, 2012), arra (December 7th, 2012), B727 (June 22nd, 2013), Captain Mostafavi (June 21st, 2013), Dream Bird (December 17th, 2012), Esmaiel_F4 (December 7th, 2012), IRIAF-TFB4 (December 18th, 2012), Mahan (December 7th, 2012), maryam 69 (June 25th, 2013), mobinall (December 7th, 2012), Mohammadme (December 7th, 2012), mojtaba7 (June 10th, 2013), Nima Amini (June 22nd, 2013), omidair (December 7th, 2012), pakradm (December 7th, 2012), setare aseman (June 24th, 2013), sky 2014 (April 1st, 2015), SKY MAN (December 7th, 2012)

  5. Dream Bird ?????? ??
    Dream Bird

    مدیر انجمن هواپیماهای غیر نظامی
    September 2008
    آسمان ایران
    1,138
    تعداد تشکر : 16,019
    Thanked 6,540 Times in 1,185 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 2

    ??? ??? پاسخ: یخ زدایی هواپیما : چرا و چگونه؟ //اختصاصی

    اتفاقا چند روز پیش پدر من مشهد بودند . شب وقتی سوار هواپیما شدند ، دیدند مسئولین مربوطه با چراغ قوه مشغول بازرسی بدنه شدند و متوجه یخ زدگی بال شدند . اما اضافه بز آن بعلت دید پایین پس از صرف شام در هواپیما ، پس از 1.5 ساعت به سالن ترانزیت باز گشتند و پس از ساعتی بلاتکلیفی بالاخره پرواز کنسل شد و زمان پرواز جایگزین با تلرانس کوچولوی 4 ساعته بین ساعت 8 الی 12 تعیین شد . روز بعد ساعت 8 که سوار شدند ، دوباره بالها توسط تکنسینهای مربوطه چک شد و پس از مدتی هواپیما توسط یدک کش به کنار آشیانه منتقل شد و ضد یخ روی بالها و بدنه پاشیده شد و پس از نیم ساعت دوباره هواپیما به پارکینگ برگردانیده شد و خلبان موتورها را روشن نمود و سپس بسمت اصفهان پرواز کردند .

    بنده از اینکه مسئولان برج مراقبت وهمچنین شرکت هواپیمایی مربوطه به فکر ایمنی مسافرین بودند و ایمنی پرواز را رعایت نمودند ، خوشحال شدم و از اینکه به فکر ایمنی مسافران هستند تشکر مینمایم .
    ?????? ???? Dream Bird : December 18th, 2012 ?? ???? 11:16:06

    #3 ارسال شده در تاريخ December 17th, 2012 در ساعت 23:17:17

  6. The Following 14 Users Say Thank You to Dream Bird For This Useful Post:

    afshinmardani (June 22nd, 2013), AIR BUS (June 21st, 2013), akbar e&e (December 17th, 2012), Ali Pilot (December 17th, 2012), B727 (June 22nd, 2013), Captain Mostafavi (June 21st, 2013), Esmaiel_F4 (December 19th, 2012), IRIAF-TFB4 (December 18th, 2012), maryam 69 (June 25th, 2013), mojtaba7 (June 10th, 2013), Nima Amini (December 18th, 2012), pakradm (December 18th, 2012), sky 2014 (April 2nd, 2015), عبدالاحد (December 18th, 2012)

  7. akbar e&e ?????? ??
    akbar e&e
    هوانورد نیمه فعال-استوار یکم
    May 2010
    THR
    153
    تعداد تشکر : 1,315
    Thanked 1,010 Times in 159 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: یخ زدایی هواپیما : چرا و چگونه؟ //اختصاصی

    دیشب هم هواپیمای 707 شرکت هواپیمایی ساها بعلت یخ زدگی در موتور شماره 3 پروازش رو لغو کرد از مشهد به تهران بود
    گرچه از خاکيم و مشتي خاک زير انداز ماست
    آسمان کوچکترين بازيچه ی پرواز ماست
    گوشواره گوش گردون حلقه ی آواز ماست
    مدعي هرگز نداند مرگ ما آغاز ماست...

    #4 ارسال شده در تاريخ December 17th, 2012 در ساعت 23:51:49

  8. The Following 13 Users Say Thank You to akbar e&e For This Useful Post:

    AIR BUS (June 21st, 2013), Ali Pilot (December 17th, 2012), B727 (June 22nd, 2013), Captain Mostafavi (June 21st, 2013), Dream Bird (December 17th, 2012), Esmaiel_F4 (December 24th, 2012), IRIAF-TFB4 (December 18th, 2012), maryam 69 (June 25th, 2013), mojtaba7 (June 10th, 2013), Nima Amini (June 22nd, 2013), pakradm (December 18th, 2012), sky 2014 (April 2nd, 2015), عبدالاحد (December 18th, 2012)

  9. felipe ?????? ??
    felipe
    هوانورد نیمه فعال-ستوان دوم
    June 2012
    تهران
    220
    تعداد تشکر : 508
    Thanked 606 Times in 190 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 3

    ??? ??? پاسخ: یخ زدایی هواپیما : چرا و چگونه؟ //اختصاصی

    ??? ??? ????? ???? ???? Dream Bird ????? ??? ??
    روز بعد ساعت 8 که سوار شدند ، دوباره بالها توسط تکنسینهای مربوطه چک شد و پس از مدتی هواپیما توسط یدک کش به کنار آشیانه منتقل شد و ضد یخ روی بالها و بدنه پاشیده شد و پس از نیم ساعت دوباره هواپیما به پارکینگ برگردانیده شد و خلبان موتورها را روشن نمود و سپس بسمت اصفهان پرواز کردند .

    درود
    این همه فاصله افتاده بین یخ زدایی و تیک آف هواپیما یخ زدایی رو بی فایده یا در واقع اثرش رو کم نمی کنه
    من تو جایی شنیدم که قوانین مربوط به این مسأله یکم سختگیرانه تر شده یعنی اگه خلبان تشخیص بدن که بین بخ زدایی اول و تیک آف فاصله افتاده باید دوباره یا حتی برای چند بار یخ زدایی کنن
    حتی فرودگاه ها باید توانایی آوردن ماشین آلات یخ زدایی تا ابتدای باند رو داشته باشن که خیلی وقفه نیفته
    این مسأله مخصوصا تو هوای بسیار سرد نمود پیدا می کنه
    دوستان می دونید که حتی یک لایه نازک یخ چه حوادثی رو رقم زده
    #5 ارسال شده در تاريخ December 18th, 2012 در ساعت 21:47:36

  10. The Following 7 Users Say Thank You to felipe For This Useful Post:

    AIR BUS (June 21st, 2013), B727 (June 22nd, 2013), Dream Bird (December 18th, 2012), mojtaba7 (June 10th, 2013), Nima Amini (June 22nd, 2013), pakradm (December 18th, 2012), sky 2014 (April 2nd, 2015)

  11. Ali Pilot ?????? ??
    Ali Pilot

    عضو شورا هوانوردی
    July 2009
    TEHRAN
    5,035
    تعداد تشکر : 11,640
    Thanked 31,849 Times in 5,065 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 2

    ??? ??? پاسخ: یخ زدایی هواپیما : چرا و چگونه؟ //اختصاصی

    مطلب زیر هم امیدوارم مفید باشه اگر سوالی بود دوستان بفرمایند
    Ice protection panel




    The purpose of the ice and rain protection system is to protect the aircraft from icing in certain critical areas and to improve visibility through the windshields during adverse weather conditions.

    Hot air from the pneumatic system, as well as electrical power, is used to operate the various subsystems as follows;
    - Bleed air from the 8th compressor stage, augmented as necessary by air from 13th compressor stage is used to anti-ice the wing leading edge, the stabilizer leading edge and the air condition system ram air intake.
    - 8th stage bleed air is used for anti-icing of the engine nose bullet and the compressor inlet guide vans.
    - 13th stage bleed air is used for nose cowl anti-icing.
    - Electrical power is used to heat the windshields for anti-icing, anti-fogging and added strength. Electrical power also operates the windshield wipers.
    - Electrical power is used to anti-ice all pitot tubes, static ports, angle-of- attack sensors and the ram air temperature probe.
    - Electrical power is used to anti-ice the fresh water servicing panel.
    1. Current meter.
    The electrical heating of the air data sensors are activated by the METER SEL & HEAT switch (2). The current flow to the heaters can be checked on this current meter.
    2. METER SEL & HEAT switch
    Activates the electrical heating of air data sensor system. On ground, there is no power to the RAT PROBE (Ram Air Temperature Probe).
    In position OFF, the heating is deactivated.
    3. TAIL DE-ICE BUTTON.
    When depressed, the switch which functions as a timer, will close the wing anti-ice shutoff valve and open the tail de-ice shutoff valve for approx. 150 seconds, provided one or both airfoil anti-ice switches are on. After completed cycle the valves revert to normal position.
    4. AIRFOIL ANTI-ICE SWITCHES.
    - OFF. Pressure regulator valve is closed and associated augmentation valve disarmed.
    - ON. Pressure regulator valve is open and will regulate system pressure. The associated augmentation valve is armed and thermostatically controlled to supply 13th stage bleed air of the required temperature.
    - Before activating the airfoil anti-ice system, the PNEUMATIC CROSSFEED LEVERS on the aft pedestal, must be in OPEN position.
    - The amber lights on the annunciator AIRFOIL ICE PROT PRESS ABNORMAL, L/R ICE PROTECT TEMP LOW will come on for a couple of seconds when the system is activated. With engines at idle thrust, this lights will also come on. This condition is acceptable to preheat the wings, but when actual icing is experienced it may be necessary to increase thrust up to 1.2 EPR to ensure that adequate supply of hot air is available for the ice protection systems.
    - The lights are deactivated while the aircraft is on ground.
    - The blue annunciator light WING ANTI ICE ON will come on when the system is switched on.
    5. ENGINE ANTI-ICE SWITCHES.
    - OFF. All three valves are closed.
    - ON. All three valves open. 8th stage air will be supplied for engine anti-icing and 13th stage for nose cowl anti-icing.
    The amber L/R ENGINE VALVE LIGHTS on the annunciator comes on to indicate disagreement between any of the three valves and the corresponding engine anti-ice switch. Light will go off as soon as all three valves are in the right position.
    - The blue annunciator lights L/R ENG ANTI-ICE ON comes on to indicate that at least one of the three valves has opened.
    6. WINDSHIELD HEAT SWITCH.
    - A-ICE & FOG. All anti-ice and anti-fog heating elements are energized.
    - OFF. All heating elements are de-energized.
    - A-ICE. The anti-ice heating elements in the three windshields and the anti-fog heating elements in the clearview and eyebrow windows are energized.
    - The switch is normally placed in position A-ICE during all phases of flight.
    General recommendations.
    - Takeoff is allowed with a layer of frost not exceeding 3 mm on the underside of the wing tank area. Outside this area no frost is permitted.
    - Turn on the airfoil anti-ice protection before entering conditions which are favourable to icing and when actual icing is experienced. It is recommended that airfoil anti-ice is turned on whenever flying in clouds with RAT between +6º and -10ºC.
    - During flight in continuous icing conditions, operate the tail de-ice system approximately every 20 minutes and also one minute before final flap setting i.e. in connection with landing gear extension.
    - On ground, switch on the airfoil anti-ice system, if icing conditions is suspected at or below flap retraction altitude, in connection with engine failure.
    - Engine anti-ice shall be turned on at any time during ground and flight operations when icing conditions exist or are anticipated.
    - Engine anti-ice shall be turned on during GROUND OPERATION (use OAT), takeoff and approach (use RAT) whenever the temperature is +6º or less and dewpoint is at or within 3ºC of ambient temperature or moist conditions present (such as rain, sleet, snow, fog or water, ice on the taxiway or runway).
    - Engine anti-ice shall be turned on before entering clouds when RAT is between +6ºC and - 10ºC.
    - During ground operation in high moisture conditions and temperature below +2ºC the engine anti-icing system may not be capable of keeping the engines clear of ice during prolonged taxiing/and or long periods of idling. Periodic engine run-up (70% N1 for a minimum of 15 seconds) shall be performed in these conditions. Normally such run-ups need not be made more frequently than at 10 minutes intervals.
    - Takeoff under these icing conditions shall always be preceded by an engine run-up as above, with observation of EPR and EGT to assure normal engine operation.
    - In flight, it is recommended to keep EPR at or above 1,2 to achieve sufficient heating of the inlet when the engine anti-ice system is on.
    - Engine anti-ice switches shall be operated one at a time to prevent surging of both engines simultaneously and also prevent surges in pneumatic system.

    Stellans flightsim.
    #6 ارسال شده در تاريخ December 23rd, 2012 در ساعت 22:56:29

  12. The Following 11 Users Say Thank You to Ali Pilot For This Useful Post:

    AIR BUS (June 21st, 2013), B727 (June 22nd, 2013), Dream Bird (December 23rd, 2012), Esmaiel_F4 (December 24th, 2012), Mahan (December 23rd, 2012), maryam 69 (June 25th, 2013), mobinall (December 24th, 2012), Mohammadme (December 24th, 2012), Nima Amini (June 22nd, 2013), pakradm (December 24th, 2012), pilot 747 (December 23rd, 2012)

  13. mojtaba7 ?????? ??
    mojtaba7
    هوانورد عادی - گروهبان سوم
    November 2012
    kerman
    23
    تعداد تشکر : 71
    Thanked 62 Times in 17 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 4

    ??? ??? پاسخ: یخ زدایی هواپیما : چرا و چگونه؟ //اختصاصی

    ممنون از ali pilot عزیز بخاطر اطلاعات مفیدی که در اختیارمون قرار دادین.راستی به صرفه تر نیست که از جریان هوای داغ خروجی توربینهای موتورهای هواپیما برای یخ زدایی استفاده شه؟یعنی با اون سرعت بالای عبور هوا از روی بدنه و بالها هنگام تیک آف یا حین پرواز مایع یخ زدایی پاک نمیشه یا اثرش از بین بره؟
    انسان بزرگ نیست جز به وسیله ی فکرش
    شریف نیست جز به واسطه ی احساساتش
    و قابل احترام نیست جز به سبب اعمال نیکش ..
    #7 ارسال شده در تاريخ June 21st, 2013 در ساعت 20:12:58

  14. The Following 7 Users Say Thank You to mojtaba7 For This Useful Post:

    AIR BUS (June 21st, 2013), Ali Pilot (June 21st, 2013), B727 (June 22nd, 2013), Esmaiel_F4 (June 26th, 2013), Nima Amini (June 22nd, 2013), pakradm (June 24th, 2013), sky 2014 (April 2nd, 2015)

  15. Ali Pilot ?????? ??
    Ali Pilot

    عضو شورا هوانوردی
    July 2009
    TEHRAN
    5,035
    تعداد تشکر : 11,640
    Thanked 31,849 Times in 5,065 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 2

    ??? ??? پاسخ: یخ زدایی هواپیما : چرا و چگونه؟ //اختصاصی

    ??? ??? ????? ???? ???? l[jfd vqhdd ????? ??? ??
    ممنون از ali pilot عزیز بخاطر اطلاعات مفیدی که در اختیارمون قرار دادین.راستی به صرفه تر نیست که از جریان هوای داغ خروجی توربینهای موتورهای هواپیما برای یخ زدایی استفاده شه؟یعنی با اون سرعت بالای عبور هوا از روی بدنه و بالها هنگام تیک آف یا حین پرواز مایع یخ زدایی پاک نمیشه یا اثرش از بین بره؟
    قابل نداشت دوست عزیز

    اگر اشتباه نکنم از همین موردی که ذکر کردید هم استفاده می شود اما دقیقا" در کدام قسمت را به خاطر ندارم و بعید می دانم این میزان گرمای تولیدی کفایت یخ زدایی را نماید.
    #8 ارسال شده در تاريخ June 21st, 2013 در ساعت 21:00:50

  16. The Following 7 Users Say Thank You to Ali Pilot For This Useful Post:

    AIR BUS (June 21st, 2013), B727 (June 22nd, 2013), Esmaiel_F4 (June 26th, 2013), mojtaba7 (June 22nd, 2013), Nima Amini (June 22nd, 2013), pakradm (June 24th, 2013), setare aseman (June 24th, 2013)

  17. pakradm ?????? ??
    pakradm
    هوانورد فعال-ستوان یکم
    November 2011
    Tehran
    387
    تعداد تشکر : 11,147
    Thanked 2,068 Times in 375 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: یخ زدایی هواپیما : چرا و چگونه؟ //اختصاصی

    ??? ??? ????? ???? ???? l[jfd vqhdd ????? ??? ??
    ممنون از ali pilot عزیز بخاطر اطلاعات مفیدی که در اختیارمون قرار دادین.راستی به صرفه تر نیست که از جریان هوای داغ خروجی توربینهای موتورهای هواپیما برای یخ زدایی استفاده شه؟یعنی با اون سرعت بالای عبور هوا از روی بدنه و بالها هنگام تیک آف یا حین پرواز مایع یخ زدایی پاک نمیشه یا اثرش از بین بره؟
    مثل همیشه.... سوال های نکته دار و قابل تامل.... آفرین بر شما

    فکر میکنم منظور شما از جریان هوای داغ همان Bleed Air تولید شده توسط موتور هواپیما باشد اما باید بگویم که این هوای داغ از جریان هوای خروجی موتور(Exhaust Gas) به دست نمی آید بلکه وقتی هوا وارد موتور می شود با گذشتن از دو کمپرسور N1 و N2 فشار و دمای آن تا حد زیادی بالا می رود، حال این هوای داغ و فشرده شده درست قبل از مخلوط شدن با سوخت میتواند وارد Pneumatic System شود، به این هوایی که وارد سیستم Pneumatic می شود Bleed Air می گویند.

    در حالت کلی اگر سیستم Pneumatic فعال باشد و از این هوای داغ و فشرده استفاده کنیم در حقیقت داریم مقداری از هوایی که امکان ترکیب با سوخت و تولید Thrust دارد را می گیریم و به سبب آن میزان Thrust موتور کاهش پیدا میکند که این امر برای زمان تیک آف که نیاز به حداکثر Thrust می باشد جالب نیست، همچنین سیستم های Wing De-Ice و Engine Anti-Ice با استفاده از همین Bleed Air توانایی ایفای نقش دارند حال اگر در زمان تیک آف یکی یا هر دو این سیستم ها فعال باشند ممکن است یکی از دو موارد زیر رخ دهد

    1) به دلیل فعال بودن سیستم های یخ زدایی Thrust موتور کاهش یافته، اکنون اگر پس از V1 یکی از موتور ها را از دست بدهیم موتور دیگر Thrust کافی جهت تکمیل پروسه تیک آف را نخواهد داشت
    2) از آنجایی که سیستم Wing De-Ice با استفاده از همان Bleed Air سبب گرم شدن Leading Edge ها می شود لذا مایع یخ زدایی به سرعت تبخیر می شود

    حال شاید بگویید که این Bleed Air را از طریق APU هم میتوان تامین کرد تا به Thrust مورد نیاز موتور ها لطمه ای وارد نشود، پس چرا اینگونه عمل نمی کنند؟؟؟... در پاسخ باید دو حالت متفاوت را بررسی کرد

    1- مایع یخ ضدایی بر روی بال ها ریخته شده باشد
    در شرایطی که از مایع های یخ زدایی استفاده می شود، در هیچ پروسه ای از پرواز(چه روی زمین، چه تیک آف، چه Climb و...) به هیچ عنوان نباید از APU استفاده کرد چرا که با حرکت و پاشش مایع یخ زدایی به احتمال بسیار زیاد مقداری از این مایع وارد APU شده و سبب تولید دود سفید رنگ در داخل کابین هواپیما می شود لذا همیشه یادتان باشد وقتی خواستید از ماشین های یخ زدایی فرودگاه استفاده نمایید قبلش حتما APU OFF!!!!

    2- مایع یخ ضدایی بر روی بال ها ریخته نشده باشد
    در این حالت میتوان با خیال راحت با استفاده از سیستم Wing De-Ice پرواز کرد چرا که نه به نیروی Thrust موتور لطمه ای وارد می شود و نه مایع یخ ضدایی ای وجود دارد که بخواهد وارد APU شده و به سبب آن دود تولید شود، اما در نظر داشته باشید که این کار را تنها در هواپیماهایی میتوانید انجام دهید که در FCOM آن ها اجازه تیک آف با APU ON داده شده باشد مثل A300 اما در تایپی مثل B747 که اجازه روشن بودن APU در زمان تیک آف را نمی دهد شما چگونه میخواهید از سیستم Wing De-Ice استفاده کنید؟؟؟!!! پس باید کلا بیخیال Wing De-Ice شده و درخواست یخ ضدایی به فرودگاه بدهید قبلش هم حتما APU OFF!!!!


    در نظر داشته باشید موتور APU موتور حساس و گران قیمتی است و هزینه تعمیر و نگهداری آن بسیار بالاتر از چند لیتر مایع یخ ضدایی هست، همچنین کارکرد مایع یخ ضدایی بسیار بهتر و قابل اطمینان تر از سیستم Wing De-Ice خود هواپیما است لذا همواره مایع یخ ضدایی بر سایر سیستم ها و روش ها ارجحیت دارد.

    اما در خصوص پاک شدن یا از بین رفتن اثر مایع یخ ضدایی، تا آنجا که اطلاع دارم اثر هر بار یخ ضدایی تا 30 دقیقه باقی می ماند و این 30 دقیقه به اندازه ای هست که شما از مرحله TakeOff وارد مرحله Climb شده و با فعالسازی Pneumatic System یخ ضدایی(در صورت نیاز) را با Wing De-Ice هواپیما ادامه دهید... چرا که در سایر مراحل پرواز نیازی به حداکثر Thrust نمی باشد

    در پایان میتوانید یک نمونه یخ ضدایی Airbus A300-600 هواپیمایی ماهان در فرودگاه دوسلدورف را در لینک تیک اف ایرباس 600-300ماهان ایر در هوای برفی مشاهده فرمایید

    «منابع استفاده شده»
    PPRuNe Forums - Professional Pilots Rumour Network
    Airliners.net | Airplanes - Aviation - Aircraft- Aircraft Photos & News بخش Technical Operations
    #9 ارسال شده در تاريخ June 24th, 2013 در ساعت 21:58:35

  18. The Following 7 Users Say Thank You to pakradm For This Useful Post:

    Ali Pilot (June 25th, 2013), behnam1 (June 25th, 2013), Dream Bird (June 24th, 2013), Esmaiel_F4 (June 26th, 2013), felipe (June 24th, 2013), mojtaba7 (June 25th, 2013), setare aseman (June 24th, 2013)

  19. mojtaba7 ?????? ??
    mojtaba7
    هوانورد عادی - گروهبان سوم
    November 2012
    kerman
    23
    تعداد تشکر : 71
    Thanked 62 Times in 17 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 4

    ??? ??? پاسخ: یخ زدایی هواپیما : چرا و چگونه؟ //اختصاصی

    فکر میکنم منظور شما از جریان هوای داغ همان Bleed Air تولید شده توسط موتور هواپیما باشد اما باید بگویم که این هوای داغ از جریان هوای خروجی موتور(Exhaust Gas) به دست نمی آید بلکه وقتی هوا وارد موتور می شود با گذشتن از دو کمپرسور N1 و N2 فشار و دمای آن تا حد زیادی بالا می رود، حال این هوای داغ و فشرده شده درست قبل از مخلوط شدن با سوخت میتواند وارد Pneumatic System شود، به این هوایی که وارد سیستم Pneumatic می شود Bleed Air می گویند.

    خیلی ممنونم از کپتن pakradm عزیز.اما منظورم از این جریان هوای داغ ، دقیقا جریان هوای خروجی موتور(Exhaust Gas) بود که پس از گذشتن از کمباسشن چمبر و مخلوط شدن با سوخت و سپس احتراق ، فوق العاده دماش بالا میره و پس از عبور از توربینهای فشار بالا و فشار پایین با سرعت زیاد از موتور خارج میشه.گمان کردم بعد از توربین فشار پایین دستگاهی مثل مبدل حرارتی یا رادیاتور وجود داره که حرارتو دریافت کنه ، آب یا روغن داخلش داغ بشه و با یه پمپ این مایع داغ شده به سراسر نقاط حساس بدنه و بالها بره یخ زدگیها رو برطرف کنه همین!که بعید میدونم چنین چیزی داشته باشن.
    انسان بزرگ نیست جز به وسیله ی فکرش
    شریف نیست جز به واسطه ی احساساتش
    و قابل احترام نیست جز به سبب اعمال نیکش ..
    #10 ارسال شده در تاريخ June 26th, 2013 در ساعت 00:20:37

  20. The Following User Says Thank You to mojtaba7 For This Useful Post:

    pakradm (June 27th, 2013)

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0