برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 6 ?? 6
dqw
  1. Esmaiel_F4 ?????? ??
    Esmaiel_F4

    هوانورد فعال-سرهنگ دوم
    July 2012
    اهواز
    959
    تعداد تشکر : 8,446
    Thanked 5,425 Times in 934 Posts

    ??? ??? روش های افزایش پسا

    گاهی اوقات برای کاهش سرعت هواپیما یا جلوگیری از افزایش سرعت هواپیما و در موقع فرود لازم است پسا(Drag) افزایش یابد زیرا اغلب ترمز برای کاهش سرعت کافی نیست و هواپیما باید از وسایلی برای افزایش نیروی پسا استفاده کند. این وسایل به شرح زیر هستند:

    1. سرعت شکن................................Speed Brake
    2. کاهنده برا....................................Spoiler
    3. کاهنده برا از نوع ثابت.......................Fixed Spoiler
    4. چتر ترمز.......................................Dra g Parachute
    5. معکوس کردن نیروی رانش موتور..........Reverse Thrust
    6. معکوس کردن گام ملخ.....................Reverse Pitch
    7. بر افزاها...................................... .Flap

    سرعت شکن:
    این ها صفحات متحرکی هستند که با نیروی هیدرولیک کار می کنند و در قسمت های مختلف هواپیما از قبیل طرفین موتور، بعد از آسمانه(هم ارز فارسی کاکپیت)، نوک بال ها و ... نصب میشوند و هنگام باز شدن باعث افزایش پسا می شوند. از آنها هم هنگام پرواز هم روی زمین استفاده می شوند. بعضی از آن ها حتی در پایداری هواپیما هم موثرند(مثل سوخو)



    2. کاهنده برا:
    سطوح متحرکی هستند که روی بال نصب می شوند و با نیروی هیدرولیک کار می کنند. در واقع شباهت زیادی با سرعت شکن دارند ولی کاهنده برا از آن جایی که روی بال است با نامنظم کردن جریان هوای روی بال به افزایش پسا کمک می کند. این وسیله تقریبا متداول ترین ابزار کاهش برا است. این خاصیت بر هم زدن جریان هوای روی بال باعث کاهش برای بال می شود و بدین ترتیب می توان از کاهنده برا بعنوان Aileron نیز استفاده کرد و Rolling را انجام داد. این وسیله را هم روی بال و هم زیر بال میتوان نصب کرد ولی روی بال متداول تر است.



    3. کاهنده برا از نوع ثابت:
    این وسیله تیغه ای است که روی لبه حمله نصب می شود و اگر زاویه حمله از حد معینی زیادتر شود باعث اغتشاشات جریان عبوری از بال می شود. این وسیله باید با دقت زیادی نصب شود و در صورت نصب اشتباه ممکن است نتایج فاجعه باری رخ دهد.(متاسفانه عکسی از آن پیدا نشد)

    4. چتر ترمز:
    چتر ترمز در انتهای دم هواپیما(اغلب جنگنده ها) نصب می شود و هنگام فرود باز می شود و باعث افزایش پسا می شود. البته چتر ترمزها حداکثر سرعتی که در آن می توانند باز شوند حدودا 300 کیلومتر بر ساعت یا بیشتر است و بالاتر از آن پاره میشوند(این اتفاق بارها برای فانتوم های نهاجا که با نقص فنی فرود می آمدند رخ داده است) همچنین چتر باید به اندازه کافی از اگزوز موتور دور باشد تا با حرارت موتور آسیبی نبیند.


    5. معکوس کردن رانش موتور:
    از معکوس کردن رانش پس از touching استفاده می شود و اساس کار آن منحرف کردن گازهای خروجی اگزوز است طوری که باعث کاهش سرعت هواپیما شوند. دو نوع آن عبارتند از سطلی (Bucket type) و نوع صدفی (Clamshells type) است.
    بالایی صدفی و پایینی سطلی است.

    6. معکوس کردن گام ملخ:
    همانطور که می دانید ملخ هواپیما هوا را با چرخش خود از جلو می گیرد و به عقب می فرستد. حالا اگر جهت حرکت ملخ را عوض کنیم چه اتفاقی می افتد؟ ملخ هوا را از عقب به جلو می کشد. این مکانیزم تا حدودی شبیه به نوع قبلی است ولی با بازدهی بیشتر. این عمل را بعد از touching انجام می دهند.


    7. برا افزاها:
    افزایش پسا توسط برا افزاها شاید کمی عجیب به نظر برسد چرا که از برا افزاها برای افزایش نیروی برا(Lift) استفاده می شود اما بهتر است بدانید اکثر برا افزاها اگر از زاویه 20 درجه بیشتر باز شوند باعث افزایش پسا می شوند. تا قبل از عمل touching برا افزا ها برای افزایش برا به کار می روند ولی بعد از touching که نیازی به نیروی برا نیست می توان از آن ها برای افزایش نیروی پسا استفاده کرد.


    یک فروند BAE-146 درحالیکه برا افزاها در حالت بر افراشته و سرعت شکن باز است آماده ی فرود می شود.


    یک فوکر-70 در حالی که تمام ابزارهای افزایش پسا در آن فعال هستند: Flapها بر افراشته، Spoilerها باز و معکوس کننده رانش صدفی نیز فعال می باشد.

    گردآوری: خودم

    منابع:
    مقدمه ای بر ساختمان هواپیما، تالیف و ترجمه حسین حاذق دانشور
    پرواز هواپیما، تالیف آر اچ برنارد و دی آر فیلپات
    مجله صنایع هوایی، شماره 249
    بیشتر عکس ها از ویکی پدیای انگلیسی
    ?????? ???? Esmaiel_F4 : January 29th, 2013 ?? ???? 16:26:37
    IRIAF F-4 Phantom


    Phantom Phor EVER
    #1 ارسال شده در تاريخ January 29th, 2013 در ساعت 16:25:00

  2. The Following 20 Users Say Thank You to Esmaiel_F4 For This Useful Post:

    ali sky (February 3rd, 2013), AWG-9 (May 29th, 2015), ارش کمان گیر (September 28th, 2013), امیررضا (February 12th, 2013), B727 (January 29th, 2013), Ehsan_Abas (February 12th, 2013), gsa7 (November 5th, 2013), IRI.AMIR (January 29th, 2013), IRIAF F-14A (February 13th, 2013), Mohammadme (January 29th, 2013), Nima Amini (January 29th, 2013), pakradm (January 29th, 2013), reza_forouhi (March 25th, 2013), reza_fvr (March 7th, 2013), rockwusho (July 20th, 2013), saman20074 (July 25th, 2014), saman9086 (January 29th, 2013), Triple_Seven (June 19th, 2015), yasini-phantom (September 4th, 2013), عبدالاحد (January 29th, 2013)

  3. Esmaiel_F4 ?????? ??
    Esmaiel_F4

    هوانورد فعال-سرهنگ دوم
    July 2012
    اهواز
    959
    تعداد تشکر : 8,446
    Thanked 5,425 Times in 934 Posts

    ??? ??? پاسخ: روش های افزایش پسا

    البته بعضی از هواپیماها مثل گریپن از روش های دیگری هم استفاده می کنند
    IRIAF F-4 Phantom


    Phantom Phor EVER
    #2 ارسال شده در تاريخ January 29th, 2013 در ساعت 16:28:29

  4. The Following 18 Users Say Thank You to Esmaiel_F4 For This Useful Post:

    ali sky (February 3rd, 2013), Alireza Sayah (September 28th, 2013), AWG-9 (May 29th, 2015), امیررضا (February 12th, 2013), B727 (January 29th, 2013), Ehsan_Abas (February 12th, 2013), gsa7 (November 5th, 2013), IRI.AMIR (January 29th, 2013), IRIAF F-14A (February 13th, 2013), M.R.H (February 12th, 2013), Mohammadme (January 29th, 2013), pakradm (January 29th, 2013), reza_forouhi (March 25th, 2013), reza_fvr (March 7th, 2013), rockwusho (July 20th, 2013), saman9086 (January 29th, 2013), yasini-phantom (September 4th, 2013), عبدالاحد (January 29th, 2013)

  5. Ehsan_Abas ?????? ??
    Ehsan_Abas
    هوانورد عادی - سرباز یکم
    February 2013
    اراک
    10
    تعداد تشکر : 138
    Thanked 31 Times in 10 Posts

    ??? ??? پاسخ: روش های افزایش پسا

    البته اون گریپن یه ترمز هوایی هم عقبش داره
    #3 ارسال شده در تاريخ February 12th, 2013 در ساعت 10:05:45

  6. The Following 2 Users Say Thank You to Ehsan_Abas For This Useful Post:

    Esmaiel_F4 (February 13th, 2013), gsa7 (November 5th, 2013)

  7. ارش کمان گیر ?????? ??
    ارش کمان گیر
    هوانورد عادی-استوار دوم
    August 2012
    کرج
    130
    تعداد تشکر : 49
    Thanked 292 Times in 97 Posts

    ??? ??? پاسخ: روش های افزایش پسا

    در مورد Spoiler تنها کارش کاهش سرعت نیست.
    بلکه در موقع دور زدن موجب (ایجاد گشتاور roll) شده.
    و در هواپیما های بدون دم...جهت حفظ پایداری طولی و عرضی - سمتی می شود.(با تنظیم نیروی پیشران)
    #4 ارسال شده در تاريخ September 27th, 2013 در ساعت 14:30:41

  8. The Following 4 Users Say Thank You to ارش کمان گیر For This Useful Post:

    Esmaiel_F4 (September 28th, 2013), gsa7 (November 5th, 2013), MAMN (September 27th, 2013), سينا حمزانلويي (September 27th, 2013)

  9. IRI.AMIR ?????? ??
    IRI.AMIR

    مدیر تالار مهندسی هوافضا و ..
    May 2010
    آبادان
    734
    تعداد تشکر : 1,966
    Thanked 4,076 Times in 708 Posts

    ??? ??? پاسخ: روش های افزایش پسا

    در مورد Spoiler تنها کارش کاهش سرعت نیست.
    بلکه در موقع دور زدن موجب (ایجاد گشتاور roll) شده.
    و در هواپیما های بدون دم...جهت حفظ پایداری طولی و عرضی - سمتی می شود.(با تنظیم نیروی پیشران)
    البته در حقیقت وظیفه ایجاد گشتاور رول به عهده الرون می باشد که در هواپیماهای جنگنده این وظیفه به دم افقی هواپیما محول می شود.
    اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش
    دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به
    خدا عاریت بده
    پای بر زمین میخکوب کن، به صفوف پایانی لشکر دشمن بنگر
    از فراوانی دشمن چشم بپوش، و بدان که پیروزی از سوی
    خدای سبحان است
    #5 ارسال شده در تاريخ September 27th, 2013 در ساعت 22:06:37

  10. The Following 5 Users Say Thank You to IRI.AMIR For This Useful Post:

    Ali Pilot (September 27th, 2013), Esmaiel_F4 (September 28th, 2013), gsa7 (November 5th, 2013), IRIAF F-14A (September 28th, 2013), Mohammadme (September 28th, 2013)

  11. ارش کمان گیر ?????? ??
    ارش کمان گیر
    هوانورد عادی-استوار دوم
    August 2012
    کرج
    130
    تعداد تشکر : 49
    Thanked 292 Times in 97 Posts

    ??? ??? پاسخ: روش های افزایش پسا

    ??? ??? ????? ???? ???? IRI.AMIR ????? ??? ??
    البته در حقیقت وظیفه ایجاد گشتاور رول به عهده الرون می باشد که در هواپیماهای جنگنده این وظیفه به دم افقی هواپیما محول می شود.
    البته در هواپیماهای مسافربری بزرگ دو الرون استفاده میشود.
    اولی در محل لبه فرار بال داخلی در جهت تسهیل غلت زدن هواپیما در سرعت های بالا و از دومی در محل لبه فرار بال بیرونی جهت تسهیل غلت زدن در سرعت های پایین استفاده میشه.
    اگر دوتا باشه....ضریب ایمنی پرواز را نیز افزایش میده.
    #6 ارسال شده در تاريخ September 28th, 2013 در ساعت 19:12:06

  12. The Following 3 Users Say Thank You to ارش کمان گیر For This Useful Post:

    Esmaiel_F4 (September 28th, 2013), Ferdowsi (November 26th, 2013), gsa7 (November 5th, 2013)

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0