برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

???? 1 ?? 2 12 ??????????
????? ?????: ?? 1 ?? 10 ?? 11
dqw
  1. Esmaiel_F4 ?????? ??
    Esmaiel_F4

    هوانورد فعال-سرهنگ دوم
    July 2012
    اهواز
    959
    تعداد تشکر : 8,446
    Thanked 5,425 Times in 934 Posts

    فلش_جدید تاثیرات آیرودینامیکی ملخ بر پرواز هواپیما

    ملخ وسیله پیشران بسیاری از هواپیماهای کنونی است. این وسیله که در عمل ساخت آن ساده به نظر می رسد تاثیرات آیرودینامیکی چشمگیری بر هواپیما دارد که در زیر به معرفی آن ها می پردازیم.


    گردش ملخ باعث ایجاد چند نوع عکس العمل می شود که نتیجه این عکس العمل گردش هواپیما به سمت چپ(Left turning Tendency) است. این تاثیرات عبارتند از:

    1. گشتاور چرخشی(Torque) :

    ملخ هواپیما از دید خلبان در جهت عقربه های ساعت(به سمت راست) می چرخد. قانون سوم نیوتون بیان می کند:"هر عملی را عکس العملی است در جهت مخالف و مساوی با آن" بنابراین نیرویی خلاف گردش ملخ هواپیما را وادار به چرخش(Rolling) به سمت چپ می کند. این حالت مثل حالتی است که بالگرد پروانه دمی نداشته باشد.
    این مشکل به چند صورت قابل رفع است: اگر هواپیما دو یا چهار موتوره باشد جهت ملخ ها را عکس هم قرار می دهند تا گشتاور همدیگر را خنثی کنند(مثل برخی بالگردها که پروانه های مخالف الدوران دارند). ولی اگر هواپیما یک موتوره باشد زاویه نصب موتور را به 3درجه می رسانند.


    2. تقدم ژیروسکوپی(Gyroscopic Precession) :

    ژیروسکوپ دستگاهی است که نقش مهمی در هدایت هواپیما دارد و بر پایه دو اصل تقدم(Rigidity) و ثبات(Precession) است. ثبات یعنی اگر محور ژیروسکوپ را تغییر دهید تمایل دارد به حالت اولیه برگردد و اصل ثبات هم میتوان با مثال زیر توضیح داد:"برای مثال چرخ جلوی یک دوچرخه را در نظر بگیرید. اگر چرخ را بالا ببرید و در حالیکه میچرخد از بالا آن را به سمت راست منحرف سازید، کل چرخ به سمت راست میگردد. این ویژگی ژیرسکوپ خاصیت تقدم نامیده شده است"
    وقتی هواپیما از وضعیت پروازی رو به بالا به وضعیت پرواز افقی بر می گردد نیرویی بر بالاترین نقطه به سطح دوران ملخ وارد می شود که بر پایه ی اصل تقدم نیروی عکس العملی با 90 درجه تقدم فاز حول محور عمودی واقع شده و هواپیما را وادار به غلت(Roll) به سمت چپ می کند.

    3. حرکت مارپیچ جریان هوا به دور بدنه(Spiraling Slipstream) :

    وقتی ملخ به سمت راست می چرخد توده ای از هوا را به سمت عقب و به غلت به سمت راست حرکت می دهد که این توده هوا نهایتا بر سکان عمودی اثر کرده و باعث انحراف ناخواسته ی سکان عمودی به سمت راست و حرکت هواپیما در محور عمودی(Yaw) به سمت چپ می شود.


    گردآوری شده توسط: خودم
    منابع:
    کتاب مقدمه ای بر ساختمان هواپیما، تالیف و ترجمه: حسین حاذق دانشور
    http://forum.parsiking.com/showthrea...38622&langid=1
    http://www.persianrc.net/forum/showthread.php?t=8
    ?????? ???? Esmaiel_F4 : February 2nd, 2013 ?? ???? 16:02:47
    IRIAF F-4 Phantom


    Phantom Phor EVER
    #1 ارسال شده در تاريخ February 2nd, 2013 در ساعت 15:44:21

  2. The Following 24 Users Say Thank You to Esmaiel_F4 For This Useful Post:

    afshinmardani (February 2nd, 2013), Ali Pilot (September 30th, 2013), ali sky (February 3rd, 2013), AWG-9 (May 30th, 2015), امیررضا (October 1st, 2013), captan.parhoon (October 2nd, 2013), Ehsan_Abas (February 12th, 2013), Ferdowsi (March 5th, 2014), IRI.AMIR (February 2nd, 2013), IRIAF F-14A (February 7th, 2013), mobina sb (May 15th, 2016), Mohammadme (February 2nd, 2013), MOHSEN.ALIKHANI (October 1st, 2013), mojtaba7 (October 3rd, 2013), mona (May 17th, 2013), mrbookani (May 7th, 2013), Nima Amini (February 2nd, 2013), pakradm (February 13th, 2013), pilot 747 (October 1st, 2013), reza_fvr (March 6th, 2013), tu-154 (February 4th, 2013), yasini-phantom (September 4th, 2013), سينا حمزانلويي (September 30th, 2013), عبدالاحد (February 2nd, 2013)

  3. Ehsan_Abas ?????? ??
    Ehsan_Abas
    هوانورد عادی - سرباز یکم
    February 2013
    اراک
    10
    تعداد تشکر : 138
    Thanked 31 Times in 10 Posts

    ??? ??? پاسخ: تاثیرات آیرودینامیکی ملخ بر پرواز هواپیما

    خیلی ممنون از مطلبتون جالب بود
    #2 ارسال شده در تاريخ February 12th, 2013 در ساعت 10:04:35

  4. The Following 2 Users Say Thank You to Ehsan_Abas For This Useful Post:

    امیررضا (October 1st, 2013), Esmaiel_F4 (February 13th, 2013)

  5. ارش کمان گیر ?????? ??
    ارش کمان گیر
    هوانورد عادی-استوار دوم
    August 2012
    کرج
    130
    تعداد تشکر : 49
    Thanked 292 Times in 97 Posts

    ??? ??? پاسخ: تاثیرات آیرودینامیکی ملخ بر پرواز هواپیما


    3. حرکت مارپیچ جریان هوا به دور بدنه(Spiraling Slipstream) :

    وقتی ملخ به سمت راست می چرخد توده ای از هوا را به سمت عقب و به غلت به سمت راست حرکت می دهد که این توده هوا نهایتا بر سکان عمودی اثر کرده و باعث انحراف ناخواسته ی سکان عمودی به سمت راست و حرکت هواپیما در محور عمودی(Yaw) به سمت چپ می شود.


    در ادامه بگم:
    این جریان در زمانی که سرعت ملخ بالاست و سرعت به جلو کم است ....بوجود می یاد. (برخاستن).
    #3 ارسال شده در تاريخ September 30th, 2013 در ساعت 21:33:47

  6. The Following 2 Users Say Thank You to ارش کمان گیر For This Useful Post:

    afshinmardani (October 1st, 2013), mojtaba7 (October 3rd, 2013)

  7. iran.aseman ?????? ??
    iran.aseman
    هوانورد نیمه فعال-سرگرد
    January 2013
    OIAD
    489
    تعداد تشکر : 561
    Thanked 1,428 Times in 411 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: تاثیرات آیرودینامیکی ملخ بر پرواز هواپیما

    ??? ??? ????? ???? ???? ارش کمان گیر ????? ??? ??

    3. حرکت مارپیچ جریان هوا به دور بدنه(Spiraling Slipstream) :

    وقتی ملخ به سمت راست می چرخد توده ای از هوا را به سمت عقب و به غلت به سمت راست حرکت می دهد که این توده هوا نهایتا بر سکان عمودی اثر کرده و باعث انحراف ناخواسته ی سکان عمودی به سمت راست و حرکت هواپیما در محور عمودی(Yaw) به سمت چپ می شود.


    در ادامه بگم:
    این جریان در زمانی که سرعت ملخ بالاست و سرعت به جلو کم است ....بوجود می یاد. (برخاستن).
    بنابراین هواپیما های ملخی موقع تیک آف به علت این که وقتی ملخ با سرعت بالا به سمت راست می چرخه موقع رول کردن روی باند دچار انحراف میشه؟
    من فکر می کنم این زمانی رخ میده که هواپیما در حال پرواز افقی یا کروز باشه...
    درسته؟!
    OIAD



    #4 ارسال شده در تاريخ October 1st, 2013 در ساعت 00:50:49

  8. The Following User Says Thank You to iran.aseman For This Useful Post:

    ارش کمان گیر (October 1st, 2013)

  9. MOHSEN.ALIKHANI ?????? ??
    MOHSEN.ALIKHANI

    هوانورد عادی - گروهبان یکم
    October 2011
    قزوین - تهران
    95
    تعداد تشکر : 187
    Thanked 290 Times in 90 Posts

    ??? ??? پاسخ: تاثیرات آیرودینامیکی ملخ بر پرواز هواپیما

    یادش بخیر
    موقع اولین Take offام وقتی Full Power کردم هواپیما به قدری به چپ منحرف شد که تعجب کردم
    استادم سریع Power رو Idle کرد و ترمز گرفت و رو به من گفتش که مگه نمیدونی تو این شرایط هواپیما یکم تمایل داره به چپ حرکت کنه
    منم به شوخی به استادم گفتم استاد یکم نیست خیلیه
    دوستانی که هنوز پرواز نکردن شاید الان فکر کنن که این درسه و فقط در حد کلاسه
    ولی اینو بدونید که موقع تیک آف . لندینگ . کلایم کردن . و تو همه ی مانور های پروازی هواپیما یه دفعه به چپ متمایل میشه
    چاره رفع این حالت هم فقط اینه که کلا تو پرواز پاتون رو رادر سمت راست باشه
    البته فکر کنم اینم خودش یه نکته آموزشی باشه
    #5 ارسال شده در تاريخ October 1st, 2013 در ساعت 00:57:03

  10. The Following 5 Users Say Thank You to MOHSEN.ALIKHANI For This Useful Post:

    AWG-9 (May 30th, 2015), ارش کمان گیر (October 1st, 2013), Esmaiel_F4 (October 1st, 2013), mojtaba7 (October 3rd, 2013), pilot 747 (October 1st, 2013)

  11. Ali Pilot ?????? ??
    Ali Pilot

    عضو شورا هوانوردی
    July 2009
    TEHRAN
    5,035
    تعداد تشکر : 11,640
    Thanked 31,849 Times in 5,065 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 2

    ??? ??? پاسخ: تاثیرات آیرودینامیکی ملخ بر پرواز هواپیما

    ??? ??? ????? ???? ???? iran.aseman ????? ??? ??
    بنابراین هواپیما های ملخی موقع تیک آف به علت این که وقتی ملخ با سرعت بالا به سمت راست می چرخه موقع رول کردن روی باند دچار انحراف میشه؟
    من فکر می کنم این زمانی رخ میده که هواپیما در حال پرواز افقی یا کروز باشه...
    درسته؟!
    بله هواپيماي سينگل هنگام حركت برروي باند به دليل پديده هاي بالا به سمت چپ منحرف مي شود اما نه به صورت رول بلكه yaw كرده ( چرخش حول محور عمودي هواپيما) كه براي جلوگيري از انحراف هواپيما از باند از پدال هاي rudder بايد استفاده گردد
    #6 ارسال شده در تاريخ October 1st, 2013 در ساعت 01:00:11

  12. The Following 4 Users Say Thank You to Ali Pilot For This Useful Post:

    Esmaiel_F4 (October 1st, 2013), Ferdowsi (March 5th, 2014), mojtaba7 (October 3rd, 2013), pilot 747 (October 1st, 2013)

  13. ارش کمان گیر ?????? ??
    ارش کمان گیر
    هوانورد عادی-استوار دوم
    August 2012
    کرج
    130
    تعداد تشکر : 49
    Thanked 292 Times in 97 Posts

    ??? ??? پاسخ: تاثیرات آیرودینامیکی ملخ بر پرواز هواپیما

    ??? ??? ????? ???? ???? iran.aseman ????? ??? ??
    بنابراین هواپیما های ملخی موقع تیک آف به علت این که وقتی ملخ با سرعت بالا به سمت راست می چرخه موقع رول کردن روی باند دچار انحراف میشه؟
    من فکر می کنم این زمانی رخ میده که هواپیما در حال پرواز افقی یا کروز باشه...
    درسته؟!
    به این جریان مارپیچی ملخ (corkscrew slip stream effect)
    این اثر رو من کامل تر کنم.
    سرعت چرخشی زیاد ملخ باعث به وجود امدن جریان چرخشی مارپیج حول هواپیما می شود. این جریان به ویژه در زمانی که سرعت ملخ بالاست و سرعت به جلو کم است.(زمان برخاست) به شدت در سکان عمودی هواپیما اثر گذار می باشد. به گونه ای باعث بوجود امدن yaw می شود و خلیان دایما برای از بین بردن ان باید با سطوح کنترلی ..ان رو کنترل کند...
    بیشترین اثرش در فاز برخاست است.
    #7 ارسال شده در تاريخ October 1st, 2013 در ساعت 01:04:22

  14. The Following 2 Users Say Thank You to ارش کمان گیر For This Useful Post:

    AWG-9 (May 30th, 2015), pilot 747 (October 1st, 2013)

  15. kamy ?????? ??
    kamy
    هوانورد عادی - گروهبان سوم
    September 2011
    YVR
    37
    تعداد تشکر : 1
    Thanked 115 Times in 26 Posts

    ??? ??? پاسخ: تاثیرات آیرودینامیکی ملخ بر پرواز هواپیما

    چند نکته باید اضافه کنم .
    - اول اینکه Yaw به دلیل Slip stream هر زمان که تغییرات دور موتور داریم بوجود می آید ( برخواستن ، نشستن ، کروز) در زمان افزایش دور موتور به چپ و زمان کاهش دور موتور به راست ( در هواپیماهای منطبق با آمریکای شمالی - هواپیماهای روسی برعکس هستند ). این YAW برای دور موتور محدوده کروز تقریبا اصلاح شده است ( تغییر زاویه موتور و سکان عمودی با محور طولی هواپیما) ولی زمانی که دور موتور کمتر و یا بیشتر از آن محدوده باشد باید Yaw را کنترل کنیم.

    - عامل YAW که در هنگام برخواستن و اوج گیری بسیار اثر گذار است ( بعد از چرخش -Rotation ) ، نیروی به جلوی نامقارن هست . که به دلیل اختلاف زاویه حمله پره بالارونده ملخ با پره پایین رونده ملخ دارد بوجود می آید و در باعث انحراف به چپ(YAW) می شود ( در هواپیماهای آمریکای شمالی). این حالت در دور موتور بالا و زاویه حمله بالا بیشترین اثر را دارد.
    - و در هنگام خزش روی باند ، گشتاور در انجراف به سمت چپ اثر زیادی و شاید اصلی را دارد و بعد Slip stream ( قبل از اینکه موتور به دور بالا برسد ( لازمه Slip stream) انحراف به چپ آغاز می شود)
    - و در نهایت موتورها با جهت چرخش مختلف در هواپیماهای دو موتوره و بالاتر در کاهش گشتاور موئثر است ولی دلیل اصلی آن از بین بردن موتور بحرانی هست.
    #8 ارسال شده در تاريخ October 1st, 2013 در ساعت 09:47:07

  16. The Following 7 Users Say Thank You to kamy For This Useful Post:

    afshinmardani (October 2nd, 2013), Ali Pilot (October 1st, 2013), AWG-9 (May 30th, 2015), Esmaiel_F4 (October 1st, 2013), MH.R (March 4th, 2014), mojtaba7 (October 3rd, 2013), pilot 747 (October 1st, 2013)

  17. MH.R ?????? ??
    MH.R
    هوانورد عادی - سرباز یکم
    March 2014
    تهران
    3
    تعداد تشکر : 2
    تعداد تشکر : Thanked 1 Time in 1 Post

    ??? ??? پاسخ: تاثیرات آیرودینامیکی ملخ بر پرواز هواپیما

    سلام.دوستان من اون مورد2رونفهمیدم.بعد هم در مورد زاویه دار کردن موتور اینکه چه فایده ای داره؟
    #9 ارسال شده در تاريخ March 4th, 2014 در ساعت 13:27:28

  18. MH.R ?????? ??
    MH.R
    هوانورد عادی - سرباز یکم
    March 2014
    تهران
    3
    تعداد تشکر : 2
    تعداد تشکر : Thanked 1 Time in 1 Post

    ??? ??? پاسخ: تاثیرات آیرودینامیکی ملخ بر پرواز هواپیما

    اقا کسی نبود جواب ما رو بده؟
    #10 ارسال شده در تاريخ March 5th, 2014 در ساعت 20:15:29

???? 1 ?? 2 12 ??????????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0