برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 2 ?? 2
dqw
  1. EP-IBZ ?????? ??
    EP-IBZ

    مدیر شبیه ساز پرواز
    October 2011
    Holding Over AWZ
    1,316
    تعداد تشکر : 510
    Thanked 8,338 Times in 1,317 Posts

    ??? ??? معضلی به نام "Bird Strike" ، علت ها و روش های پیشگیری/اختصاصی/



    از زمان پرواز نخستین بشر در آسمان تا کنون مشکلات و سوانح هوایی همواره جزئی لاینفک و غیر قابل انکار از دنیای هوانوردی بوده اند.البته در طول این سالها تلاش های زیادی برای ایمن کردن پرواز شده است که برخی موفق بوده و به نتیجه رسیده اند و برخی دیگر ناموفق.برخورد پرنده با هواپیما یا اصطلاحاً Bird Strike نیز یکی از حوادثی بوده که هر سال میلیون ها دلار به شرکت های هواپیمایی زیان می رساند.در این مقاله قصد داریم کمی بیشتر درباره ی این پدیده و روش های پیشگیری از آن بپردازیم.



    برخورد پرنده با هواپیما ؛ پدیده ای همسن پرواز

    برای شروع بهتر است یک رخشاره(فیلم) برخورد پرنده با هواپیما ببینیم(اینجا)

    این حادثه در فرودگاه منچستر در تاریخ 29 آوریل 2007 اتفاق افتاد و طی آن دو مرغ ماهیخوار وارد موتور شماره 2 یک فروند بوئینگ 757 خطوط هوایی Thomson شدند.خدمه نیز بلافاصله اعلام شرایط اضطراری کردند و به سلامت روی باند 06R فرودگاه به زمین نشستند.

    اما گاهی اوقات در این گونه حوادث و سوانح هواپیما به سلامت به زمین نمی نشیند.به طور مثال سانحه فرود اضطراری ایرباس A320 خطوط هوایی US Airways در رودخانه هادسون نیویورک.

    برخورد پرنده با هواپیما یکی از معضلات اصلی در هوانوردی می باشد.تخمین زده می شود که از سال 1988 تا کنون بیش از 200 نفر بر اثر برخورد پرنده با هواپیمای مسافربریشان جان خود را از دست داده اند.زیان سالیانه ی برخورد پرنده با هواپیما حدوداً 1.3میلیارد دلار تخمین زده می شود که این آمار از سال 2000 تا کنون و فقط متعلق به هوانوردی تجاری می باشد(به استثناء بالگرد ها و General Aviation).درکنار این امارها اما باید خاطر نشان کرد که خوشبختانه بیش از 85% این حوادث تنها آسیب های کوچک و جزئی به هواپیما وارد می کند.

    احتمال می رود که بیش از 80% برخورد پرندگان با هواپیما اصلاً گزارش نمی شود.در کنار این مسئله برخی منابع از گزارش سالیانه 6000 برخورد پرنده با هواپیما ، خبر می دهند.در بریتانیا گزارش برخورد پرنده با هواپیما امری اجباری است.در سال 2007 تنها در بریتانیا 1299 مورد برخورد پرنده با هواپیما گزارش شده است.!از ابتدای سال 2013 نیز بیش از 14 مورد برخورد پرنده با هواپیمای مسافری تنها در یک منبع گزارش شده است.!
    بیش از 90% این سوانح در اطراف فرودگاه ها اتفاق می افتد و سازمان FAA اعلام کرده است که تنها 8% از سوانح در ارتفاع بالای 900 متر(2953پا)رخ می دهد.
    تحقیقات نشان می دهد که خطر اصلی برای هواپیماهای مسافربری و جت های اختصاصی ، خطر برخورد پرنده با موتور آنهاست.هواپیماهایی با وزن بالای 5,700 کیلوگرم و بالگردها بیشتر از سایر هواگردها در خطر برخورد پرنده با شیشه کابین خلبان(windshield) هستند.برخلاف تصور،خطر برخورد پرنده با هواپیما فقط در هوا نیست ، بلکه احتمال برخورد پرنده با هواپیما روی باند و هنگام سرعت گیری یا کاهش سرعت نیز وجود دارد.

    جت های شخصی و بالگردها نیز در خطر برخورد پرنده هستند






    تصویر یک فروند سسنا 172 که پس از برخورد با یک کرکس دچار سانحه شد



    تصویر یک فروند C-130 نیروی هوایی آمریکا که با یک عقاب برخورد کرد و شدت برخورد به قدری بود که عقاب وارد هواپیما شد



    مهمترین قسمت های هواپیما که معرض برخورد پرنده قرار دارند



    راهکارهای پیشگیری از برخورد پرنده با هواپیما:




    سازمان های متولی امر هوانوردی غیرنظامی همواره در حال تلاش برای پیش بینی زمان مهاجرت پرندگان و کشف آنها در محیط فرودگاه هستند.البته این کار با وجود رادارهایی همانند:"British Tarsier" ، " Dutch ROBIN"و"US Merlin"کمی آسان تر شده است.این رادارها می توانند به طور لحظه ای خطر وجود پرندگان در اطراف هواپیماها را گزارش کنند.

    فرودگاه ها نیز تشویق شده اند که برنامه ی مدیریت وکنترل پرندگان را گسترش دهند تا با این کار میزان خطر موجود در فرودگاه را ارزیابی و روشهایی برای کنترل پرندگاه تعریف و پیاده سازی کنند.
    این اقدامات شامل مدیریت زیستگاهای پرندگان برای حذف پوششهای گیاهی و منابع غذایی بالقوه می شود.از نمونه های کاهش منابع غذایی می توان به طرحی در نیوزلند اشاره کرد که در آن از یک سری ورق های شکل کفپوش استفاده شد که مجهز به سامانه های الکتریکی هستند و کار آنها از بین بردن کرم های خاکی است که خوراک لذیذ مرغ های ماهی خوار می باشند.اما این پایان کار نیست.مشکل بزرگتر این است که فضاهای اطراف فرودگاهها نیز برای جذب پرندگان بسیار مستعد می باشد.به طور مثال مزارع ذرت در آمریکای لاتین که در اطراف فرودگاه ها قرار دارند یکی از محبوبترین مکان ها برای پرندگان می باشند و این مسئله باعث رخ دادن چندین برخورد پرنده با هواپیما در طول یک مدت کوتاه تنها در یک فرودگاه شده است.از دیگر اقداماتی که برای کاهش خطر برخورد پرنده با هواپیما شده است می توان به فرودگاه جان اف کندی نیویورک اشاره کرد که در آن از شاهین های تربیت شده برای شکار پرندگان مختلف به خصوص کبوتر استفاده شده است.

    به طور کلی می توان راهکارها را در موارد زیر خلاصه کرد:



    • پخش صداهایی که پرندگان را می ترساند و آنها را از فرودگاه دور می کند(همانند برنامه ی سیستم مترسکی بریتانیا)
    • استفاده از ترقه های آتش بازی و سایر وسایل تولید صدا
    • چراغ های نور افشانی
    • نور لیزر
    • سگ و شاهین های تربیت شده
    • مترسک
    • استفاده از هواگردهای کنترل از راه دور و بدون سرنشین
    • کایت و بالن
    • و...




    استفاده از پرنده و سگ های تربیت شده یکی از روش های مقابله با پرواز پرندگاه در اطراف فرودگاه ها می باشد





    نمونه ای از رادار های شناسایی پرندگان که در فرودگاه هانِدا در ژاپن نصب شده است




    نمونه ی یک هواگرد بدون سرنشین که برای شناسایی پرندگان در ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفته است.دقت این هواگرد به قدری است که حتی می تواند انداره پرنده را نیز تخمین بزند




    به طور کلی امروزه برخورد پرنده با هواپیما تبدیل به امری عادی و روزمره شده است.خوشبختانه اغلب برخورد حتی حس نمی شوند و تنها در بازرسی های پس از پرواز هست که محل برخورد کشف می شود.اما همواره باید این زمینه پیشرو بود و از تکنولوژی روز کمک گرفت تا این قبیل سوانح و حوادث به کمترین میزان ممکن برسند.آیا وقت آن نرسیده تا قبل از وقوع یک سانحه مرگبار بر اثر برخورد پرنده با هواپیما به خود بیاییم و برای کاهش این سوانح و حوادث در کشور عزیزمان اقدامی بکنیم؟



    ...:::هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده مجاز نمی باشد:::...



    ?????? ???? EP-IBZ : February 2nd, 2013 ?? ???? 20:56:26
    I believe I can fly..........................................I believe I can touch the sky
    I think about it every night and day....Spread my wings and fly away
    I believe I can soar................I see me running through that open door




    Membership Asistant Coordinator
    #1 ارسال شده در تاريخ February 2nd, 2013 در ساعت 20:48:30

  2. The Following 14 Users Say Thank You to EP-IBZ For This Useful Post:

    A-2727 (February 3rd, 2013), Ali Pilot (February 2nd, 2013), امیررضا (February 3rd, 2013), Esmaiel_F4 (March 6th, 2013), felipe (February 2nd, 2013), iman00000 (February 11th, 2013), Mohammadme (February 2nd, 2013), mona (February 3rd, 2013), Nima Amini (February 2nd, 2013), pakradm (February 3rd, 2013), saman9086 (February 2nd, 2013), sky 2014 (June 25th, 2015), SKY MAN (January 8th, 2016), مشهدی (May 25th, 2015)

  3. felipe ?????? ??
    felipe
    هوانورد نیمه فعال-ستوان دوم
    June 2012
    تهران
    220
    تعداد تشکر : 508
    Thanked 606 Times in 190 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 3

    ??? ??? پاسخ: معضلی به نام "Bird Strike" ، علت ها و روش های پیشگیری/اختصاصی/

    عالی بود
    دوستان کسی اطلاع داره که در کشور خودمون چه اقداماتی انجام می شه
    #2 ارسال شده در تاريخ February 2nd, 2013 در ساعت 21:41:57

  4. The Following 3 Users Say Thank You to felipe For This Useful Post:

    امیررضا (February 3rd, 2013), mona (February 3rd, 2013), pakradm (February 3rd, 2013)

??????? ?????

  1. ????: 2
    ????? ?????: December 25th, 2011, 18:02:57
  2. ????: 1
    ????? ?????: February 7th, 2011, 15:58:53
  3. 2 هواپیمای جدید چین با نام های "Seagull 300 " و "Little Eagle-500 "
    ???? reza dezfuli ?? ????? اخبار شرکتهای قاره اسیا
    ????: 2
    ????? ?????: October 18th, 2010, 16:03:19
  4. ????: 0
    ????? ?????: February 9th, 2010, 15:14:59
  5. ????: 0
    ????? ?????: October 25th, 2009, 11:56:15

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0