هما هرهفته بيش از۲‬هزاربليت هواپيمابه شيوه‌الكترونيكي صادر مي كند

معاون بازرگاني و عمليات شعب هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران(هما) گفت:
درشرايط كنوني هرهفته‌بيش از دو هزارقطعه بليت هواپيما به شيوه الكترونيكي توسط شعب داخلي و خارجي هما براي متقاضيان ، صادر مي‌شود.

"بهروز رييسي" روز چهارشنبه همزمان با هفته حمل و نقل در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: هم اكنون تمام شعب داخلي هما قادر به صدور بليت الكترونيكي هستند و دستكم براي يك پرواز به هر استان، بليت الكترونيكي صادر مي‌شود.

وي سپس با بيان اينكه شعب خارج از كشور هما نيز قادر به صدور اين نوع بليت هستند، گفت: امسال تمام مسافران مقيم خارج از كشور كه به ايران سفر كردند ، داراي بليت الكترونيكي بودند. ضمن اينكه در تلاش هستيم طرح فروش و صدور الكترونيكي بليت هواپيما با وجود همه مشكلاتي كه براي هما دارد ، از سال آينده ميلادي ( ‪ (۲۰۰۸‬شتاب بيشتري بگيرد.

رييسي با اشاره به آموزش تمام آژانس‌هاي داخلي فروش بليت گفت: اكنون براي همه يكهزار و ‪ ۹۵۰‬آژانسي كه در كشور فعال هستند ، دوره آموزشي صدور بليت الكترونيكي را برگزار كرديم تا آنها بتوانند با توجه به ملاحظات هما به صدور و فروش بليت الكترونيكي اقدام كنند.

وي در ادامه تاكيد كرد ، سازمان "ياتا" پايان سال ميلادي جاري (‪(۲۰۰۷‬ را براي مجهز شدن شركت‌هاي هواپيمايي دنيا به سيستم صدور بليت الكترونيكي تعيين كرده بود كه براين اساس يكسري از شركت‌هاي هواپيمايي از جمله شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران توانستند به نقطه‌اي برسند كه نسبت به صدور الكترونيكي بليت اقدام كنند.

رييسي همچنين در خصوص افزايش فرودگاه‌هاي عملياتي در برخي استان‌ها گفت:
گستره فرودگاه‌هاي كشور احتياج به ناوگان بسيار زيادي دارد ،اما ايران اير ( هما ) قبل از اينكه فرودگاه‌هاي جديد فعال شوند، به تمام مراكز استان‌ها پرواز داشت.

وي افزود: تقاضاي مسافران در استان‌ها هر روز در حال افزايش است و ناوگان ملي ما درشرايط كنوني نمي‌تواند پاسخگوي به اين نياز فزاينده باشد.

معاون بازرگاني هما تصريح كرد ، از جمله راه‌هاي حل اين مشكل، سياست - گذاري صحيح توسط سازمان هواپيمايي كشور است تا تمام شركت‌هاي هواپيمايي داخلي را به خدمت رساني در استان‌ها موظف شوند.

رييسي با اشاره به وضعيت ناوگان پروازهاي داخلي هما گفت : هم اكنون حدود ‪ ۷۰‬درصد ناوگان هما در خدمت پروازهاي داخلي هستند.يعني تمام تلاش اين شركت به جابه‌جا كردن مردم در سطح كشور معطوف است و تنها ‪ ۳۰‬درصد ناوگان هما پروازهاي خارجي انجام مي‌دهند. ضمن اينكه عمده درآمد هما از بابت همين ميزان پروازهاي خارجي است.

معاون بازرگاني هما سپس تقاضا براي مسافرت هوايي را ‪ ۲۵‬درصد بيشتر از عرضه ، عنوان كرد و گفت: اگرسياستگذاري صحيحي ارايه شود و دولت شركت‌هاي هواپيمايي داخلي كه هم اكنون محور عمده فعاليت‌هاي آنها، پروازهاي برون مرزي است ، به انجام پروازهاي داخلي موظف كند، مي‌توان اميدوار بود كه به تقاضاهاي مردم پاسخ داد.

وي افزود: متاسفانه در اين زمينه كار زيادي انجام نشده است و بيشترين فشار پروازهاي داخلي بر دوش ناوگان هما قرار دارد. البته فرودگاه‌هايي كه فعال اعلام مي‌شوند، هما سعي دارد با وجود همه محدوديت‌ها،خط پروازي به اين فرودگاه‌ها برقرار كند.

معاون هما به محدوديت بسياري از فرودگاه‌هاي استان‌ها در خصوص امكان نشست و برخاست هواپيماي بوئينگ ‪ ۷۴۷‬اشاره كرد و گفت: عدم حضور هما براي پروازهاي حج در برخي استان‌ها به سبب اين است كه فرودگاه اين مراكز با ناوگان هما تطابق ندارد. لذا هرنوع هواپيماي هما كه با هر فرودگاهي تطابق داشته باشد، در آن پرواز خواهد كرد.

وي اظهار داشت: به موازات برنامه‌هاي دولت در استان‌ها، شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي نيز تلاش خود را براي برقراري پرواز بعمل خواهد آورد كه در اين راستا تمام آژانس‌هايي كه با هما در ارتباط هستند، هم اكنون به صورت اتوماسيون ، فعاليت دارند.

رييسي همچنين در خصوص عرضه و تقاضا در پروازهاي داخلي گفت: به سبب پايين بودن قيمت بليت هواپيما در كشور،تقاضا براي آن در سطح بسيار بالايي قرار دارد و به همين سبب هم‌اكنون حدود ‪ ۲۵‬درصد از ظرفيت عقب هستيم.

وي افزود: اگر با توجه به شرايط موجود بهاي بليت هواپيما در همين سطح باقي بماند ، بدون ترديد سال اينده اين ميزان عقب ماندگي عرضه از تقاضا به حدود ‪ ۴۰‬درصد افزايش خواهد يافت.

رييسي در پايان تصريح كرد: براي جبران اين عقب ماندگي بايد حدود ‪۲۰‬ درصد به‌ميزان صندلي‌ها اضافه كرد، ضمن اينكه درصدد اصلاح قيمت بليت هواپيما باشيم.
takeoff.ir