برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 5 ?? 5
dqw
  1. Nima Amini ?????? ??
    Nima Amini

    عضو شورا هوانوردی
    July 2008
    ایران
    1,673
    تعداد تشکر : 8,296
    Thanked 8,135 Times in 1,642 Posts

    Post بهینه سازی ساختار Airframe های فلزی نظیر Wing Box / معرفی نرم افزار HyperSizer

    هوالعلم
    بهینه سازی ساختار Airframe های فلزی نظیر Wing Box


    کاهش وزن و افزایش استحکام و بالا بردن مقاومت را می توان یکی از مولفه های برتر در نظر مسئولین و دیزاینر های یک پروژه ی مرتبط با یک هواپیما، فضاپیما، موشک و سایر پروژه های هوافضایی دانست و همواره تحقیقات فراوانی در این راستا انجام شده است و می توان گفت که در دانش مهندسی هوافضا کاهش وزن بسیار ضروری هست و توجیه آن نیز بسیار ساده است، زیرا در سایر علوم مهندسی، در طراحی یک وسیله ی متحرک نظیر یک خودرو در توضیحی ساده ما صرفا یک نیروی تراست رو به جلو و یک درگ مخالف آن و یک نیروی وزن به سمت پایین داریم و خبری از لیفت نیست و کاهش وزن با وجود اهمیتش، در اینجا زیاد هم ضروری نیست اما در طراحی وسایل پرنده ما یک نیروی لیفت به سمت بالا برخلاف نیروی وزن داریم که مسلما هرچقدر نیروی وزن کمتر باشد، لیفت نیز بیشتر می شود و در اینجا علاوه بر افزایش پرفرمنس جسم پرنده، کاهش شدید هزینه ی ساخت را نیز به همراه دارد که این موضوع باعث سوددهی بیشتر پروژه و برخی دیگر از دستاوردها خواهد شد.

    به نظر می رسد که بهترین راهکار کاهش وزن، استفاده از کامپوزیت باشد و با این تفکر، بسیاری از قطعات آلیاژی تبدیل به قطعات کامپوزیتی شدند و حتی در برخی از قسمت ها، فلز ارزشمند آلومینیوم حذف شد و از کامپوزیت هایی با وزن بسیار کمتر و استحکام بالاتر استفاده شد و در یکی از مقاله های مرتبط، در مرکز ایروسنتر نیز به یک مورد از این جایگزینی ها اشاره کردیم که در Blade های موتور توربوفن یک هواپیمای مسافربری پهن پیکر، مواد سنگین آلیاژی حذف شدند و جای خود را به یک کامپوزیت دادند و LE تیغه ها نیز برای مقابله با چالش برخورد پرندگان، با یک کامپوزیت MMC مسلح شد و اطمینان و اعتماد به نفس بیشتری را در مسئولین شرکت های هوانوردی مرتبط ایجاد کرد.

    برای ساخت بال در هواپیماهای مقیاسی که به منظور تحقیقات و انجام برخی تست ها ساخته می شود، می توان در صورت بسیار-کوچک بودن هواپیما از مواد سبکی نظیر EPO استفاده کرد که در این صورت بال یک تکه و توپر می باشد و یا می توان از مواد کامپوزیتی استفاده کرد که در این صورت نیز اکثرا یک بال توپر ساخته می شود و روی هواپیما نصب می گردد اما در ساخت مقیاس های بزرگ تر و یا در ساختار بال یک هواپیمای مسافربری سنگین نمی توان این کار را انجام داد و حتی اگر از کامپوزیت های پیشرفته نیز برای یک تکه درآوردن و توپر بودن بال استفاده کنیم، با هزینه های اضافی فراوان و همچنین با مشکل به صرفه نبودن از نظر وزن مواجه می شویم که خطرات فراوانی را در هنگام پرواز برای هواپیما به همراه خواهد داشت و تهدیدی برای جان مسافران پرواز خواد بود. به همین جهت ساختار بال هواپیماهای بزرگتر سازه ای به اسم Wing Box می باشد.

    سال هاست که از وینگ باکس ها در ساختار بال هواپیما استفاده می شود و مقاطع آن شامل تعداد زیادی Airfoil و تیرهایی که آن ها را به هم متصل می کنند، ماژول هایی برای کامپوننت های داخل بال و همچنین Truss و ... می شود.

    محققان هوافضا به همان وینگ باکس فلزی تقریبا سبک (به بیان عامیانه، قابل تحمل در طول پرواز) نیز اکتقا نکردند و در تلاش اند تا با استفاده از دانش کامپوزیت، همین ساختار را نیز بهینه سازی کنند و بال ای را ارائه دهند که از وزن کمتر و استحکام بالاتری برخوردار باشد چرا که بال بیش از 90% نیروی لیفت را تولید می کند و صدمه بر روی آن در زمان پرواز مطمئنا عواقب خوبی را به همراه نخواهد داشت، لذا باید استانداردهای طراحی به روز شوند و کیفیت مواد استفاده شده نیز بهتر شود و طبیعتا با صرفه ترین گزینه استفاده از ابزارهای CAD و نرم افزارهای قدرتمند FAE (نرم افزارهای محاسباتی به روش المان محدود) می باشد.


    معمولا یکی از اولین گزینه ها برای تحلیل سازه ی کامپوزیتی، نرم افزار ANSYS می باشد که البته بسیاری از مهندسان و دانشجویان و یا حتی سایر افراد نیز با آن کار کرده اند و تا حدودی کاربرد این نرم افزار مشخص و شناخته شده است. اما یک نرم افزار دیگر نیز وجود دارد که در این زمینه شاید بتوان آن را یک Super-software !!! توصیف کرد. آن نرم افزار، HyperSizer نام دارد (تصویر بالا) و برای تحلیل سازه های کامپوزیتی و فلزی نوشته شده است و به اندازه ای معتبر است که سازمان فضایی ناسا نیز از کاربران این نرم افزار می باشد.

    در طول پروسه های اولیه ی طرح، مشخصه های لمینیت شکل نهایی خود را می گیرند و مارجین های ایمنی به همراه سایر موارد محاسبه می شوند. مهمترین مواردی که باعث شد تا این نرم افزار مورد توجه قرار گیرد، فضای مفهومی وسیع و آلترناتیوهای فراوان در آن است که به مهندس این امکان را می دهد تا بر پایه ی دانش قبلی خود، بتواند روش آزمون و خطا را نیز به همراه روش های مهندسی خود در این نرم افزار بکار بگیرد و از هزاران مواد آلترناتیو موجود بتواند گزینه های مدنظر را انتخاب کند و بسته به نیاز طرح در پروژه جایگزین کرده و شکل بهینه سازی شده ای را از سازه ی کامپوزیتی ارائه دهد.

    در این نرم افزار پنل های منفرد به صورت اتوماتیک شناسایی می شوند (تصویر پایین) و با رنگ بندی های مختلف به گسترش سایر مراحل بهینه سازی کمک می کند.


    در این نرم افزار تمامی اطلاعات (نظیر بارها و نوع مواد بکار گرفته شده) در پروسه ی انجام شده توسط کاربر به راحتی قابل دسترسی است و می تواند به جمع بندی و کمک برای گسترش بیشتر طرح مفید واقع شود و همچنین دیتای مرتبط با سایزینگ به راحتی کانورت و یا منتقل می شود و همانند تصویر بالا، اطلاعات پنل ها به صورت جداگانه در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت.

    توسط نرم افزار هایپرسایزر با توجه به توضیحات خلاصه و کلی در این تاپیک می توان وینگ باکس های بهینه ای را بر مبنای تکنولوژی و دانش روز دنیا طراحی و تولید کرد که کار بسیار ارزشمندی در صنعت هوافضا و مخصوصا در ساخت هواپیماهای تجاری پهن پیکر می باشد.


    مرکز هوافضا و هوانوردی ایروسنتر
    #1 ارسال شده در تاريخ February 28th, 2013 در ساعت 02:55:44

  2. The Following 10 Users Say Thank You to Nima Amini For This Useful Post:

    Esmaiel_F4 (March 1st, 2013), Ferdowsi (November 26th, 2013), fmspace (December 18th, 2013), IRI.AMIR (February 28th, 2013), IRIAF-TFB4 (February 28th, 2013), Mohammadme (February 28th, 2013), mona (May 17th, 2013), NightVision (February 28th, 2013), vmanafi (February 28th, 2013), عبدالاحد (February 28th, 2013)

  3. Ferdowsi ?????? ??
    Ferdowsi
    هوانورد نیمه فعال-ستوان سوم
    November 2013
    Mashhad
    185
    تعداد تشکر : 226
    Thanked 538 Times in 148 Posts

    ??? ??? پاسخ: بهینه سازی ساختار Airframe های فلزی نظیر Wing Box / معرفی نرم افزار HyperSizer

    دوستان کسی نمیدونه کرک شده ی این نرم افزار رو میشه پیداکرد یا نه؟ (نرم افزار هایپر سایزر)
    #2 ارسال شده در تاريخ November 26th, 2013 در ساعت 07:09:11

  4. sss47 ?????? ??
    sss47
    هوانورد عادی - سرباز یکم
    September 2013
    tabriz
    9
    تعداد تشکر : 2
    Thanked 6 Times in 4 Posts

    ??? ??? پاسخ: بهینه سازی ساختار Airframe های فلزی نظیر Wing Box / معرفی نرم افزار HyperSizer

    سلام.باید از کجا آموزش دیذ این نرم افزارو؟
    درزم سلول بال زیاد باشه خوبه؟
    #3 ارسال شده در تاريخ January 9th, 2014 در ساعت 12:27:38

  5. Ferdowsi ?????? ??
    Ferdowsi
    هوانورد نیمه فعال-ستوان سوم
    November 2013
    Mashhad
    185
    تعداد تشکر : 226
    Thanked 538 Times in 148 Posts

    ??? ??? پاسخ: بهینه سازی ساختار Airframe های فلزی نظیر Wing Box / معرفی نرم افزار HyperSizer

    ??? ??? ????? ???? ???? sss47 ????? ??? ??
    سلام.باید از کجا آموزش دیذ این نرم افزارو؟
    درزم سلول بال زیاد باشه خوبه؟
    شما پیداش کن این نرم افزار رو اول! من خودم آموزش میدم!!!

    سلول منظورتون سل های مقطع بال هستش؟؟
    اگر منظورتون اونهاست که با تعداد اسپارها تغییر می کنه، باید بگم فلسفه ی طراحی جدایی داره. اسپار کمتر نیاز به تقویت پوسته به شکل محلی با استرینگر رو افزایش میده ولی اسپار بیشتر پوسته ی نازک تر و سبک تری رو نیاز داره.
    به دلیل اینکه افزای شتعداد اسپار، فضای سوخت داخل بال رو کم می کنه، اتصالات رو افزایش میده، وزن به نسبت حجم بال رو زیاد می کنه، در مدل های بال پرنده های عمومی و مسافربری توصیه نمیشه. هرچند برخی موافع در سازه ی دم افقی و عمودی از مولتی اسپار استفاده میشه. اما اگر ضخامت بال کم باشه، استفاده از تعداد زیادی اسپار توصیه میشه و در واقع چاره ای نیسا به چز استفاده از چیدمان مولتی اسپار.

    استفاده از مولتی اسپار همچنین فاصله ی ریب ها رو بیتشر می کنه چون خودش به شکل تکیه گاه کمانی برای پوسته هم عمل می کنه.
    ?????? ???? Ferdowsi : January 9th, 2014 ?? ???? 13:18:49
    #4 ارسال شده در تاريخ January 9th, 2014 در ساعت 13:08:36

  6. shadman ?????? ??
    shadman
    هوانورد عادی - سرباز صفر
    August 2014
    گیلان
    2
    تعداد تشکر : 0
    Thanked 0 Times in 0 Posts

    ??? ??? پاسخ: بهینه سازی ساختار Airframe های فلزی نظیر Wing Box / معرفی نرم افزار HyperSizer

    با سلام
    میشه این نرم افزارو برام بفرستید؟
    09116503851
    #5 ارسال شده در تاريخ August 11th, 2014 در ساعت 13:18:48

??????? ?????

  1. آموزش ساخت Wing view
    ???? mobinall ?? ????? اموزش شبیه ساز پرواز سری 2004
    ????: 3
    ????? ?????: June 25th, 2012, 02:03:55
  2. Airbus traces A380 wing cracks to manufacturing process
    ???? Yasser_Maximus ?? ????? English corner
    ????: 0
    ????? ?????: January 20th, 2012, 13:40:41
  3. ????: 5
    ????? ?????: November 9th, 2010, 02:18:17
  4. Boeing starts final assembly on last flight test airframe
    ???? Hamed26_avia ?? ????? English corner
    ????: 0
    ????? ?????: March 21st, 2009, 13:12:58
  5. Doctor to fix space station's torn wing
    ???? spiderman ?? ????? English corner
    ????: 0
    ????? ?????: November 3rd, 2007, 05:35:29

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0