برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

???? 1 ?? 2 12 ??????????
????? ?????: ?? 1 ?? 10 ?? 14
dqw
  1. Esmaiel_F4 ?????? ??
    Esmaiel_F4

    هوانورد فعال-سرهنگ دوم
    July 2012
    اهواز
    959
    تعداد تشکر : 8,446
    Thanked 5,425 Times in 934 Posts

    ??? ??? زمینگیر کردن توپولف ها اشتباه بود

    با یاد کشته شدگان سانحه ی دلخراش توپولف و به مناسبت دومین سال زمینگیری توپولف ها...

    هواپیماهای توپولف اگرچه به دلیل ناایمن بودن، طی دوسال گذشته از ناوگان هوایی کشور خارج شدند اما به اعتقاد کارشناسان و صاحب نظران صنعت هوایی، توپولف همچنان از لحاظ ایمنی با هواپیماهای غربی تفاوت ندارد.
    اگر با کارشناسان و فعالان حوزه صنعت هوایی کشور صحبت شود نه تنها هیچ یک از آنها بر ناایمن بودن هواپیمای توپولف مهر تایید نخواهند زد بلکه اذعان خواهند داشت این هواپیما به لحاظ ایمنی پروازی، نسبت به سایر هواپیماهای غربی نظیر بوئینگ ایمن تر است.
    آنان همچنان معتقدند شایعات مطرح شده در خصوص ناامنی هواپیماهای توپولف به دلیل عدم آگاهی مردم است چرا که هیچ فرقی بین هواپیماهای توپولف و بوئینگ به لحاظ ایمنی وجود ندارد و حتی در برخی موارد و شرایط پیش بینی نشده، هواپیماهای توپولف از ایمنی بیشتری برخوردار است.
    اما چرا جواز پرواز توپولف با وجود تایید کارشناسان فنی و عملیاتی صنعت هوایی، در ایران باطل شد و از بهمن سال 89 تاکنون آسمان ایران صدای غرش موتورهای این هواپیما را نشنیده است.
    داستان خروج توپولف از ناوگان هوایی کشور زمانی آغاز شد که یک فروند هواپیمای توپولف 154 متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین در 24 تیرماه سال 1388 در مسیرعزیمت به ارمنستان پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی (ره) تهران در 12 کیلومتری جنوب قزوین بین منطقه فارسیان و جنت آباد در بخش مرکزی قزوین سقوط کرد و تمام 169 سرنشین آن (خدمه و مسافران) کشته شدند.
    اگرچه به گفته سرپرست وقت سازمان هواپیمایی کشوری علت سقوط این هواپیما به مسایل فنی ارتباط نداشت و احتمال دارد که در حین پرواز برای توپولف اتفاقی رخ داده که از دستورالعمل هواپیما خارج بوده باشد، اما این مسئله باعث شد تا ذهنیت آحاد جامعه به این پرنده آهنین منفی شود و از بابت حضور این هواپیما در ناوگان هوایی کشور ابراز نگرانی کنند.
    از سوی دیگر کارشناسان صنعت هوایی معتقدند قضاوت ناایمن بودن درباره هواپیماهای توپولف صحیح نیست و این هواپیماها در کشور ما واقعا به مردم خدمت کرده است اما چند حادثه در ایران با توپولف اتفاق افتادکه خاطره بدی در ذهن هموطنان ایجاد کرد، هرچند در اکثر این حوادث عامل انسانی دلیل اصلی سوانح اعلام شده است.
    امروزه در صنعت هواپیمایی ثابت شده که توپولف شرقی از نظر ایمنی مشکل خاصی ندارد و دارای موتورهای بسیار قوی است. طوری که اگر در حین پرواز یک موتور این هواپیما از کار بیافتد به راحتی با دو موتور دیگر خود را حفظ می کند یا اینکه اگر باند فرودگاه کاملا یخ زده باشد توپولف قادر خواهد بود در آن بنشیند، کاری که ایرباس و بوئینگ قادر به انجام آن نیستند.
    همچنین با بررسی های به عمل آمده در صنعت هوایی، بیش از 70 درصد سوانح هوایی جهان ناشی از خطای انسانی است و حدود 20 درصد حوادث رخ داده نیز مربوط به شرایط نامساعد جغرافیایی فرودگاه هاست بویژه فرودگاه هایی که نزدیک به نواحی کوهستانی باشند.
    همین بررسی ها نشان می دهد که درصد بسیار ناچیزی از این سوانح مربوط به مشکلات و نقص فنی و ایمنی هواپیماهاست و البته برخی از حوادث نیز غرمترقبه و غیرقابل پیش بینی است.
    به اعتقاد و باور کارشناسان اگر مسئولان این اطلاعات را صریح و شفاف به مردم اعلام کنند افکار عمومی جامعه نباید در مورد پرواز توپولف نگران باشد.
    باید بدانیم از سال 1970 تا کنون بیش از هزار فروند توپولف تولید شده که 40 فروند آن دچار سانحه هوایی شدند که 10 درصد (4 فروند توپولف) از این تعداد در ایران اتفاق افتاده است. روس ها معتقدند که این رقم سقوط استاندارد است و با هواپیماهای بوئینگ 727 و 737 برابری می کند.
    یادآوری می شود، 31 فروند هواپیمای توپولف با سه هزار و 100 صندلی در حمل و نقل هوایی کشور فعال بوده که با ابلاغ سازمان هواپیمایی کشوری از حدود دو سال پیش ناوگان هوایی کشور را ترک کردند.
    اگرچه سانحه برای هر وسیله نقلیه ای (جاده ای، ریلی و هوایی) قابل پیش بینی است اما موضوعی که باید مورد توجه داشت ایمنی پرواز در حمل و نقل هوایی است. باید مسافران و متقاضیان بخش هوایی کشور بدانند ایمن سازی پرواز، بحث اصلی و محوری صنعت هوایی است و هیچ هواپیمایی بدون اطمینان از آن و طی مراحل مختلف اجازه پرواز ندارند.
    همچنین در کشورهای غربی و حتی آمریکا که از بالاترین تکنولوژی برخوردارند هواپیماهایی با 40 سال عمر در حال پرواز هستند. در حالی که کارشناسان معتقدند عمر هواپیما ارتباطی با ایمنی آن ندارد و حفظ و نگهداری و چگونگی بهره برداری از آن مهم است که اگر بتوانیم ضریب ایمنی پرواز را در حد استاندارد جهانی رعایت کنیم به طور قطع مشکل خاص نخواهیم داشت.
    در خصوص هواپیماهای توپولف هم اگر سیستم اورهال (تعمیر اساسی) آن در داخل کشور ایجاد، مصرف سوخت آن اصلاح و فضای نامناسب بین صندلی های آن رفع شود، به طور قطع پاسخگویی به نیاز جامعه با اضافه شدن سه هزار و 100 صندلی به ناوگان هوایی، فراهم خواهد شد.

    منبع: تين نيوز - زمین گیری توپولف 2 ساله شد
    IRIAF F-4 Phantom


    Phantom Phor EVER
    #1 ارسال شده در تاريخ March 6th, 2013 در ساعت 15:00:48

  2. The Following 14 Users Say Thank You to Esmaiel_F4 For This Useful Post:

    ahnourian (March 17th, 2013), ali sky (March 10th, 2013), امیررضا (March 6th, 2013), B727 (March 7th, 2013), Dream Bird (March 7th, 2013), EP-IBC (March 6th, 2013), IRIAF F-14A (March 6th, 2013), mohammad hossein (March 6th, 2013), Nima Amini (March 7th, 2013), pakradm (March 6th, 2013), pilot 747 (March 7th, 2013), reza_forouhi (March 20th, 2013), taghiete (March 25th, 2013), عبدالاحد (March 6th, 2013)

  3. EASTERLY WIND ?????? ??
    EASTERLY WIND
    هوانورد نیمه فعال-ستوان دوم
    January 2012
    FL40
    229
    تعداد تشکر : 76
    Thanked 1,278 Times in 259 Posts

    ??? ??? پاسخ: زمینگیر کردن توپولف ها اشتباه بود

    برگرداندن توپولف یعنی بازگشت یک گام احمقانه به عقب.....
    پرواز ...آرزوی کودکانه ام...دوستت دارم . SAFETY IS THE FIRST.

    #2 ارسال شده در تاريخ March 6th, 2013 در ساعت 16:34:27

  4. The Following 8 Users Say Thank You to EASTERLY WIND For This Useful Post:

    B727 (March 7th, 2013), bozorg2011 (June 6th, 2013), Dream Bird (March 7th, 2013), EP-IBC (March 7th, 2013), mehrdad1371 (April 3rd, 2013), pakradm (March 6th, 2013), pilot 747 (March 7th, 2013), taghiete (March 25th, 2013)

  5. Azadi ?????? ??
    Azadi
    هوانورد عادی - سرباز صفر
    August 2010
    مشهد
    2
    تعداد تشکر : 1
    تعداد تشکر :Thanked 8 Times in 1 Post

    ??? ??? پاسخ: زمینگیر کردن توپولف ها اشتباه بود

    دوست عزیز، این جمله که گفته می شود "بیش از 70 درصد سوانح هوایی جهان ناشی از خطای انسانی است"، مغالطه ای بیش نیست. اصولا می توان با استفاده حداکثری از تکنولوژی و رعایت خیلی از مسایل در بعد طراحی و...، خطای انسانی را به حداقل رساند. به عبارت دیگر خود عامل خطای انسانی می تواند تا حدودی از عامل تکنولوژی متاثر شود. از طرفی وجود تجهیزات پیشرفته و تکنولوژی به روز می تواند تا حدود زیادی خطای نیروی انسانی اعم از خلبان و... را کاهش دهد. (مثال ملموس این حرف را می توان در استفاده از ABS در سیستم ترمز اتومبیل مشاهده کرد.)
    امیدوارم که توضیح قانع کننده ای داده باشم،
    پیروز باشید
    #3 ارسال شده در تاريخ March 6th, 2013 در ساعت 21:51:25

  6. The Following 8 Users Say Thank You to Azadi For This Useful Post:

    B727 (March 7th, 2013), Dream Bird (March 7th, 2013), EP-IBC (March 7th, 2013), Esmaiel_F4 (March 7th, 2013), mehrdad1371 (April 3rd, 2013), pakradm (March 7th, 2013), pilot1359 (March 9th, 2013), saman9086 (March 7th, 2013)

  7. Dream Bird ?????? ??
    Dream Bird

    مدیر انجمن هواپیماهای غیر نظامی
    September 2008
    آسمان ایران
    1,138
    تعداد تشکر : 16,019
    Thanked 6,540 Times in 1,185 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 2

    ??? ??? پاسخ: زمینگیر کردن توپولف ها اشتباه بود

    برای روشن شدن مطلب برای عامه ، اول باید معلوم نمود ، استانداردهای پروازی کدامند و این هواپیما ها و هواپیماهای غربی طبق چه معیاری سنجیده میشوند .

    به صرف یک نظر سنجی از عوام الناس که نمیشود یک هواپیما را ارزشیابی کرد .


    اینکه بگیم تو آمریکا و اروپا هنوز هواپیماهای با قدمت چهل سال پرواز میکنند ، باید معلوم شود این هواپیماها مسافر جابجا میکنند یا بار ؟؟؟؟

    تو بخش نظامی اند یا غیر نظامی ؟؟؟

    از نظر تامین قطعات محدودیت دارند یا خیر ؟

    اگر توپولف ها تا حالا مشغول بکار میبودند ، آیا با قیمت فعلی سوخت برای ایرلاینها بهره برداری از این هواپیما توجیه اقتصادی داشت ؟

    اصلاح موتور هواپیما که امر راحتی نیست ، اگر اینطور بود خود روسها این کار را میکردند . وقتی موتور اصلاح شد آیا آزمایشگاه و وسایل شبیه ساز کنترل و تست را داریم یا خیر ؟؟؟

    همه اینها به یک طرف ....

    رفاه و راحتی هواپیماهای غربی که قابل انکار نیست .... آیا کابین بویینگ 727 با توپولف 154 قابل مقایسه است ؟

    با اصلاح صندلی این هواپیما میبایست 154 مسافر حمل کند . آیا ایرلاینها حاضر به رعایت این مسئله هستند ؟

    بله توپولف ها هواپیماهای جالبی بودند ، اما عصرشان به پایان رسید .

    #4 ارسال شده در تاريخ March 7th, 2013 در ساعت 01:04:10

  8. The Following 11 Users Say Thank You to Dream Bird For This Useful Post:

    A-2727 (March 7th, 2013), ahnourian (March 17th, 2013), B727 (March 7th, 2013), EP-IBC (March 7th, 2013), Esmaiel_F4 (March 7th, 2013), Mohammadme (March 7th, 2013), Nima Amini (March 7th, 2013), pakradm (March 7th, 2013), pilot 747 (March 7th, 2013), saman9086 (March 7th, 2013), عبدالاحد (March 7th, 2013)

  9. W mahan 5 ?????? ??
    W mahan 5
    هوانورد نیمه فعال-سرهنگ دوم
    January 2009
    تهران
    647
    تعداد تشکر : 4,369
    Thanked 1,668 Times in 384 Posts

    ??? ??? پاسخ: زمینگیر کردن توپولف ها اشتباه بود

    در مورد این امارگیری هایی که روس ها میگن با 737 برابری میکنه باید بگم که اینا اصلا امار گرفتن بلد نیستن چه برسه به اینکه بخوان هواپیما بسازن.اگه توپولوفشون هواپیمای خوبی بود هواپیمایی خودشون(ایروفلوت) کنارش نمیزاشت.در ضمن بویینگ بالای چهارهزارتا 737 ساخته در حالی که توپولوف هزارتا ..نمیشه بیایم تعداد درصداشون رو قیاس کنیم.من هنوز هم معتقدم هرچی هواپیمای روس هست باید در کشور برچیده بشه.هواپیماهایی که هزاران خانواده رو در کشورمون عزادار کردن.در ضمن کارشناسان نیازی نیست نظر بدن.این مردم هستن که باید راضی باشن نه اونا.چون مردم پول میدن...
    با ولایت زنده ایم،تا زنده ایم رزمنده ایم....


    #5 ارسال شده در تاريخ March 7th, 2013 در ساعت 11:06:45

  10. The Following 8 Users Say Thank You to W mahan 5 For This Useful Post:

    aliordi3 (March 7th, 2013), B727 (March 7th, 2013), bozorg2011 (June 6th, 2013), EP-IBC (March 7th, 2013), Esmaiel_F4 (March 7th, 2013), mehrdad1371 (April 3rd, 2013), pakradm (March 8th, 2013), pilot 747 (March 7th, 2013)

  11. B727 ?????? ??
    B727
    هوانورد نیمه فعال-سروان
    December 2012
    بم
    363
    تعداد تشکر : 12,519
    Thanked 944 Times in 316 Posts

    ??? ??? پاسخ: زمینگیر کردن توپولف ها اشتباه بود

    درود.من کارشناس نیستم و داعیه صاحبنظر بودن هم ندارم، اما اصلاح موتورهای یک هواپیما جهت کاهش مصرف سوخت و بهینه سازی کار ساده ای نیست که بیایم براحتی در موردش صحبت کنیم.از هر جهت نگاه کنیم
    اصلا امکان بهینه سازی موتورهای توپولف 154 بصورت ایمن وجود نداره.
    ثانیا ، بهیچ وجه نباید راجع به مقایسه TU-154 با 727 یا 737 تلاش بیهوده بکنیم چون قابل قیاس نیستند.به صرف استقامت بیشتر سازه TU-154M نسبت به همتای غربیش B727 نمیشه گفت برتری به بوئینگ داره.
    فقط به سوابق خدمتی 727 ها در ایران نگاه کنیم.....
    شکی نیست که توپولف ها زحمت زیادی برای ایرلاین ها کشیدند اما از لحاظ تکنولوژی اویونیک و موتور و مباحث بسیاری ، از بوئینگ عقب ترند.
    من شخصا بارها با TU-154 مسافرت کردم و خاطرات زیادی ازش دارم.در پینت ماهان بارها ، 2 بار با کاسپین و چند باری هم با توپولف های ایرتور و از صدای موتور هاش و لندینگ های ماجراجویانه خلبانهای روسش و شتابی که
    موقع TAKE OFF روی باند میگیره خیلی لذت بردم.ولی از دیدگاه کاملا عامیانه و غیر تخصصی هم که نگاه کنیم آرامش پرواز با 727 و ارباس 300 اصلا چیز دیگه ست.
    دوستان همگی بهتر از من میدونن که از دیدگاه تخصصی هم خیلی با هم فاصله دارن........ با این اوصاف این رو هم اضافه کنم که به نظر من MD های جایگزین شده
    هم چنگی به دل نمی زنن و جایگزین مناسبی نیستن .البته در جای خودش مفصل بحث درمورد MDها شده و منم نظرمو کامل گفتم اما امیدوارم در چاه نیفتاده باشیم....
    #6 ارسال شده در تاريخ March 7th, 2013 در ساعت 16:42:02

  12. The Following 4 Users Say Thank You to B727 For This Useful Post:

    ahnourian (March 17th, 2013), bozorg2011 (June 6th, 2013), Dream Bird (March 8th, 2013), Esmaiel_F4 (March 9th, 2013)

  13. Nima Amini ?????? ??
    Nima Amini

    عضو شورا هوانوردی
    July 2008
    ایران
    1,673
    تعداد تشکر : 8,296
    Thanked 8,135 Times in 1,642 Posts

    ??? ??? پاسخ: زمینگیر کردن توپولف ها اشتباه بود

    در این مورد نمی شود گفت که این تصمیم اشتباه بوده است، در بحث هواپیماهای غیرنظامی، مردم کاری به پرفرمنس و نکات فیچرد یک هواپیمای مسافربری ندارند و برخلاف طراحان و مهندسان، یکی از مولفه های برتر مد نظر آن ها مولفه ی زیبایی هست و در مورد Safety factors یک هواپیما هم مجددا مردم کاری به سرتیفیکیت ها ندارند، و چیزی که برای آن ها مهم است نداشتن رکورد بد است.
    #7 ارسال شده در تاريخ March 7th, 2013 در ساعت 18:33:34

  14. The Following 6 Users Say Thank You to Nima Amini For This Useful Post:

    B727 (April 4th, 2013), Dream Bird (March 8th, 2013), EP-IBC (March 7th, 2013), pakradm (March 8th, 2013), pilot 747 (March 8th, 2013), سوخومجيد (March 20th, 2013)

  15. سوخومجيد ?????? ??
    سوخومجيد
    هوانورد نیمه فعال-ستوان دوم
    November 2011
    NASA
    224
    تعداد تشکر : 241
    Thanked 564 Times in 196 Posts

    ??? ??? پاسخ: زمینگیر کردن توپولف ها اشتباه بود

    بازگشت توپولوف ها اشتباهی بزرگ..........(امیدوارم پاسخ خوبی داده باشم)؟؟؟
    #8 ارسال شده در تاريخ March 20th, 2013 در ساعت 02:40:39

  16. The Following 2 Users Say Thank You to سوخومجيد For This Useful Post:

    B727 (April 4th, 2013), bozorg2011 (June 6th, 2013)

  17. dorchin ?????? ??
    dorchin
    هوانورد نیمه فعال-سروان
    July 2012
    دزفول-OIAD
    410
    تعداد تشکر : 629
    Thanked 1,516 Times in 355 Posts

    ??? ??? پاسخ: زمینگیر کردن توپولف ها اشتباه بود

    میشه از توپولف ها برای باربری استفاده کرد....نه؟
    حرفهای ما هنوزناتمام...

    تانگاه میكنی
    وقت رفتن است
    بازهم همان حكایت همیشگی !
    پیش از آنكه باخبر شوی
    لحظه ی عظیمت تو نا گزیر می شود
    آی...
    ای دریغ و حسرت همیشگی !

    ناگهان
    چقدرزود
    دیرمیشود!

    مرحوم قیصر امین پور
    #9 ارسال شده در تاريخ March 20th, 2013 در ساعت 13:50:08

  18. The Following 2 Users Say Thank You to dorchin For This Useful Post:

    abtin kh (March 21st, 2013), B727 (April 4th, 2013)

  19. felipe ?????? ??
    felipe
    هوانورد نیمه فعال-ستوان دوم
    June 2012
    تهران
    220
    تعداد تشکر : 508
    Thanked 606 Times in 190 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 3

    ??? ??? پاسخ: زمینگیر کردن توپولف ها اشتباه بود

    ازشون متنفرم
    حتی نمی خوام اسمشون رو بیارم
    چه برسه به اینکه تو آسمان ایران دیده بشن
    آرزو می کنم هیچ وقت نبینمشون
    به شدت به یاد خاطرات بد می افتم وقتی می بینم دوباره زمزمه های برگشتشون داره شنیده می شه
    #10 ارسال شده در تاريخ March 20th, 2013 در ساعت 19:44:04

  20. The Following 2 Users Say Thank You to felipe For This Useful Post:

    B727 (April 4th, 2013), bozorg2011 (June 6th, 2013)

???? 1 ?? 2 12 ??????????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0