برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

???? 1 ?? 3 123 ??????????
????? ?????: ?? 1 ?? 10 ?? 29
dqw
  1. Esmaiel_F4 ?????? ??
    Esmaiel_F4

    هوانورد فعال-سرهنگ دوم
    July 2012
    اهواز
    959
    تعداد تشکر : 8,446
    Thanked 5,425 Times in 934 Posts

    فلش_جدید یک تصور بسیار اشتباه در مورد پرواز هواپیما /اختصاصی/

    بسیاری از افراد تصور می کنند که برای جلو رفتن هواپیما نیروی رانش (thrust) باید از نیروی پسا (drag) بیشتر باشد و برای پرواز کردن هواپیما هم نیروی برا (lift) باید از نیروی وزن (weight) بیشتر باشد حال آن که این تصور کاملا اشتباه و بر خلاف اصول آیرودینامیک است. برای نقص این باور این سوالات را میتوان مطرح کرد:

    اگر در پرواز ثابت نیروی رانش از پسا بیشتر است پس برای افزایش سرعت باید چه کرد؟ رانش را زیاد کرد؟ چه قدر؟
    اگر در پرواز ثابت نیروی برا از وزن بیشتر است پس برای افزایش ارتفاع باید چه کرد؟ برا را زیاد کرد؟ چه قدر؟



    در واقع اصول آیرودینامیک پرواز هواپیما را این گونه توجیه می کند:

    اگر رانش با پسا برابر باشد سرعت هواپیما ثابت است.
    اگر رانش از پسا بیشتر شود هواپیما شتاب مثبت می گیرد و بر سرعت آن اضافه می گردد.
    اگر رانش از پسا کمتر شود هواپیما شتاب منفی می گیرد و از سرعت آن کاسته می شود.

    اگر نیروی برا با نیروی وزن برابر باشد ارتفاع هواپیما ثابت است.
    اگر نیروی برا از نیروی وزن بیشتر شود ارتفاع هواپیما افزایش می یابد.
    اگر نیروی برا از نیروی وزن کمتر شود از ارتفاع هواپیما کاسته می شود.

    ممکن است بعضی افراد به این توجیهات ایراد بگیرند که در صورت برابر شدن نیرو ها جسم فقط در آستانه حرکت قرار می گیرد و حرکت نمی کند. برای روشن تر شدن موضوع می توان مثال زیر را در نظر گرفت:

    برای کنده شدن از زمین هم باید رانش از پسا بیشتر شود که سرعت افزایش یابد هم برا از وزن بیشتر شود که ارتفاع افزایش یابد.

    هواپیما بر روی زمین ثلبت ایستاده است در این شرایط رانش و پسا هر دو برابر و هر دو صفر هستند نیرو های برا و وزن هم هر دو برابر و صفر هستند. حالا موتور های هواپیما روشن شده و نیروی رانشی تولید می کنند که از پسای ناشی از حرکت هواپیما بشتر است پس هواپیما شروع به حرکت روی زمین با شتاب مثبت می کند و هر لحظه به سرعت آن اضافه می شود. حالا که سرعت به حد کافی رسید دماغه از زمین کنده می شود. در این شرایط زاویه حمله بیشتر شده و نیروی برا افزایش می یابد وقتی نیروی برا از نیروی وزن بیشتر شد به ارتفاع هواپیما اضافه می شود و هواپیما از زمین کنده می شود و هر لحظه به ارتفاع آن اضافه می شود. پس از چند دقیقه هواپیما به ارتفاع مناسب می رسد. وقتی نیروی برا با نیروی وزن برابر شد ارتفاع هواپیما ثابت می ماند. خلبان از نیروی رانش می کاهد و آن را به اندازه ی نیروی پسا می رساند در این شرایط سرعت هواپیما نیز ثابت می ماند.

    گرد آوری: اسماعیل
    هرگونه کپی برداری از مطلب بدون ذکر aerocenter.ir و نام نویسنده ممنوع می باشد.

    IRIAF F-4 Phantom


    Phantom Phor EVER
    #1 ارسال شده در تاريخ March 25th, 2013 در ساعت 11:30:53

  2. The Following 28 Users Say Thank You to Esmaiel_F4 For This Useful Post:

    A-2727 (March 27th, 2013), afshinmardani (March 25th, 2013), Ali Pilot (March 25th, 2013), Alireza Sayah (September 1st, 2013), Azi (March 25th, 2013), ادیب** (September 1st, 2013), امیررضا (March 25th, 2013), B727 (March 26th, 2013), benkoochooloo (March 25th, 2013), Dream Bird (March 25th, 2013), Farhan (March 25th, 2013), freez578 (March 25th, 2013), HOSJAN78 (March 27th, 2013), IR Blue SKY (March 27th, 2013), IRI.AMIR (March 25th, 2013), mobinall (March 25th, 2013), mohamadbaha (March 29th, 2013), mojtaba7 (March 25th, 2013), pakradm (March 25th, 2013), reza_forouhi (March 25th, 2013), saman9086 (March 25th, 2013), SKY MAN (March 30th, 2013), Su-35 (December 15th, 2014), Triple_Seven (June 19th, 2015), yasini-phantom (March 27th, 2013), سوخومجيد (March 28th, 2013), سينا حمزانلويي (September 1st, 2013), عبدالاحد (March 25th, 2013)

  3. عبدالاحد ?????? ??
    عبدالاحد

    هوانورد ارشد - سرهنگ
    February 2011
    منزل
    1,402
    تعداد تشکر : 4,588
    Thanked 3,805 Times in 1,141 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 3

    ??? ??? پاسخ: یک تصور بسیار اشتباه در مورد پرواز هواپیما /اختصاصی/

    اين براي بال ثابت ها هست - بال متحرك ها چطور؟مثل بالگرد
    مثال: بالگردي رو در نظر بگيريد كه هيچ حركتي نميكند و بر روي زمين بدون مصرف سوخت متوقف شده و يك بالگرد ديگر در 50متري در آسمان ثابت خودشو نگه داشته و در آسمان هيچ حركتي نميكند . حالا اينا رو مقايسه كن و نيرو هاي وارده رو بگيد


    ما پگرمندء بین گوں دیما روگین ذمہ دارے نہ گوں گوستگین یادان

    #2 ارسال شده در تاريخ March 25th, 2013 در ساعت 11:41:38

  4. The Following 6 Users Say Thank You to عبدالاحد For This Useful Post:

    B727 (March 26th, 2013), benkoochooloo (March 25th, 2013), Dream Bird (March 25th, 2013), Esmaiel_F4 (March 25th, 2013), HOSJAN78 (March 27th, 2013), mojtaba7 (March 26th, 2013)

  5. pakradm ?????? ??
    pakradm
    هوانورد فعال-ستوان یکم
    November 2011
    Tehran
    387
    تعداد تشکر : 11,147
    Thanked 2,068 Times in 375 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: یک تصور بسیار اشتباه در مورد پرواز هواپیما /اختصاصی/

    ??? ??? ????? ???? ???? AMIR-MOHAMAD ????? ??? ??

    بسیاری از افراد تصور می کنند که برای جلو رفتن هواپیما نیروی رانش (thrust) باید از نیروی پسا (drag) بیشتر باشد و برای پرواز کردن هواپیما هم نیروی برا (lift) باید از نیروی وزن (weight) بیشتر باشد حال آن که این تصور کاملا اشتباه و بر خلاف اصول آیرودینامیک است

    در واقع اصول آیرودینامیک پرواز هواپیما را این گونه توجیه می کند:

    اگر رانش با پسا برابر باشد سرعت هواپیما ثابت است.
    اگر رانش از پسا بیشتر شود هواپیما شتاب مثبت می گیرد و بر سرعت آن اضافه می گردد.
    اگر رانش از پسا کمتر شود هواپیما شتاب منفی می گیرد و از سرعت آن کاسته می شود.

    اگر نیروی برا با نیروی وزن برابر باشد ارتفاع هواپیما ثابت است.
    اگر نیروی برا از نیروی وزن بیشتر شود ارتفاع هواپیما افزایش می یابد.
    اگر نیروی برا از نیروی وزن کمتر شود از ارتفاع هواپیما کاسته می شود.
    میشه بفرمایید قسمت قرمز و سبز چه تفاوتی با هم دارند؟؟؟؟.... این دو قسمت یک حرف را می زنند
    #3 ارسال شده در تاريخ March 25th, 2013 در ساعت 12:09:01

  6. The Following 9 Users Say Thank You to pakradm For This Useful Post:

    A-2727 (March 27th, 2013), B727 (March 26th, 2013), benkoochooloo (March 25th, 2013), Dream Bird (March 25th, 2013), Esmaiel_F4 (March 25th, 2013), Farhan (March 25th, 2013), mojtaba7 (March 26th, 2013), taghiete (March 25th, 2013), عبدالاحد (March 25th, 2013)

  7. benkoochooloo ?????? ??
    benkoochooloo
    هوانورد عادی-استوار دوم
    January 2013
    همدان
    121
    تعداد تشکر : 169
    Thanked 270 Times in 105 Posts

    ??? ??? پاسخ: یک تصور بسیار اشتباه در مورد پرواز هواپیما /اختصاصی/

    شما اولش نوشتی:
    بسیاری از افراد تصور می کنند که برای جلو رفتن هواپیما نیروی رانش (thrust) باید از نیروی پسا (drag) بیشتر باشد
    بعد پایین تر نوشتی:
    اگر رانش از پسا بیشتر شود هواپیما شتاب مثبت می گیرد و بر سرعت آن اضافه می گردد.
    خب این طوری که باور اون خیلیا درسته نه؟
    قصه معراج شاهين راز بود ..... قصد او از زندگی پـرواز بود
    لحظه پـايـان او آغــاز بـــود ..... مرگ او خودآخرين پرواز بود


    برخيز كه دشمن به ديار آمده امروز ..... اي شير دلان وقت شكار آمده امروز
    برخيز كه از دشمن آشفته بپرسيم ..... در خاك دليران به چه كارآمده امروز
    #4 ارسال شده در تاريخ March 25th, 2013 در ساعت 12:09:40

  8. The Following 7 Users Say Thank You to benkoochooloo For This Useful Post:

    B727 (March 26th, 2013), Dream Bird (March 25th, 2013), Esmaiel_F4 (March 25th, 2013), Farhan (March 25th, 2013), Mohammadme (March 25th, 2013), mojtaba7 (March 26th, 2013), عبدالاحد (March 25th, 2013)

  9. IRI.AMIR ?????? ??
    IRI.AMIR

    مدیر تالار مهندسی هوافضا و ..
    May 2010
    آبادان
    734
    تعداد تشکر : 1,966
    Thanked 4,076 Times in 708 Posts

    ??? ??? پاسخ: یک تصور بسیار اشتباه در مورد پرواز هواپیما /اختصاصی/

    سلام خدمت تمامی دوستان مشتاق علم
    هدف برادر خوبمان آقا امیر محمد این بوده بگه که، وقتی هواپیمایی را می بینید که در حال پرواز در آسمان است و با سرعت کروز ثابت در حال طی مسیر است، می توانید متوجه شوید که در حال حاضر نیرویی که موتورها تولید می کنند با نیروی درگ وارد بر هواپیما برابر است و نیروی لیفتی که بال و بدنه هواپیما تولید می کنند برابر وزن آن است.
    این بدان معنی است که شرط لازم برای پرواز بیشتر بودن نیروی تراست از درگ نیست. جملاتی که دوست خوبمان برای مقایسه نیروها و نتایج آن نیز به کار برده اند درست می باشد.
    اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش
    دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به
    خدا عاریت بده
    پای بر زمین میخکوب کن، به صفوف پایانی لشکر دشمن بنگر
    از فراوانی دشمن چشم بپوش، و بدان که پیروزی از سوی
    خدای سبحان است
    #5 ارسال شده در تاريخ March 25th, 2013 در ساعت 12:56:24

  10. The Following 10 Users Say Thank You to IRI.AMIR For This Useful Post:

    A-2727 (March 27th, 2013), B727 (March 26th, 2013), Dream Bird (March 25th, 2013), Esmaiel_F4 (March 25th, 2013), Farhan (March 25th, 2013), mojtaba7 (March 26th, 2013), Nima Amini (March 26th, 2013), pakradm (March 25th, 2013), Triple_Seven (June 19th, 2015), عبدالاحد (March 25th, 2013)

  11. Dream Bird ?????? ??
    Dream Bird

    مدیر انجمن هواپیماهای غیر نظامی
    September 2008
    آسمان ایران
    1,138
    تعداد تشکر : 16,019
    Thanked 6,540 Times in 1,185 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 2

    ??? ??? پاسخ: یک تصور بسیار اشتباه در مورد پرواز هواپیما /اختصاصی/

    دوست عزیز معادلات حرکت و معادلات شتاب مخصوصا برای اجسام جرم متغیر مانند موشکها و هواپیماها متفاوت است . حتی شتاب جاذبه نیز در ارتفاعات متفاوت و متغیر است و از فرمولهای خاصی تبعبت میکند .

    مطالب شما نیاز به اثبات ریاضی دارد وگرنه با حس فیزیکی ممکن است دچار اشتباه شویم .

    الان محاساباتش در ذهنم نیست . اگر مطلبی در این مورد پیدا کردم قرار میدهم . دوستان هم اگر میتوانند معادلات حرکت را نوشته و اثبات کنند ، بفرمایند تا استفاده کنیم .

    #6 ارسال شده در تاريخ March 25th, 2013 در ساعت 13:09:20

  12. The Following 6 Users Say Thank You to Dream Bird For This Useful Post:

    A-2727 (March 27th, 2013), B727 (March 26th, 2013), Esmaiel_F4 (March 25th, 2013), mojtaba7 (March 26th, 2013), pakradm (March 25th, 2013), عبدالاحد (March 25th, 2013)

  13. عبدالاحد ?????? ??
    عبدالاحد

    هوانورد ارشد - سرهنگ
    February 2011
    منزل
    1,402
    تعداد تشکر : 4,588
    Thanked 3,805 Times in 1,141 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 3

    ??? ??? پاسخ: یک تصور بسیار اشتباه در مورد پرواز هواپیما /اختصاصی/

    نه ماهم هدفمون زير سوال بردن ايشون نبود و نيست فقط سوالات و تصوراتي كه هر كدوم در ذهن داشتيم رو مطرح كرديم تا به جواب درستي برسيم .


    ما پگرمندء بین گوں دیما روگین ذمہ دارے نہ گوں گوستگین یادان

    #7 ارسال شده در تاريخ March 25th, 2013 در ساعت 16:42:10

  14. The Following 2 Users Say Thank You to عبدالاحد For This Useful Post:

    B727 (March 26th, 2013), Esmaiel_F4 (March 26th, 2013)

  15. afshinmardani ?????? ??
    afshinmardani
    هوانورد عادی-استوار دوم
    February 2011
    گچساران (OIAH)
    116
    تعداد تشکر : 600
    Thanked 463 Times in 115 Posts

    ??? ??? پاسخ: یک تصور بسیار اشتباه در مورد پرواز هواپیما /اختصاصی/

    ??? ??? ????? ???? ???? عبدالاحد ????? ??? ??
    اين براي بال ثابت ها هست - بال متحرك ها چطور؟مثل بالگرد
    مثال: بالگردي رو در نظر بگيريد كه هيچ حركتي نميكند و بر روي زمين بدون مصرف سوخت متوقف شده و يك بالگرد ديگر در 50متري در آسمان ثابت خودشو نگه داشته و در آسمان هيچ حركتي نميكند . حالا اينا رو مقايسه كن و نيرو هاي وارده رو بگيد
    بالگردی که روی زمینه نیروی زیادی مصرف نمیکنه چون نیازی به برابری لیفت با وزن وجود نداره و وزن بالگرد رو زمین تحمل میکنه
    ولی اگر بالگردی در ارتفاع مثلا 50 متری و یکی دیگه در ارتفاع 500 متری مقایسه بشه اون وقت بالگردی که در ارتفاع 500 متری پرواز میکنه نیاز به تولید نیروی برای کمتری داره تا بتونه ثابت وایسه (هاور کنه ) چون جاذبه کمتری حس میکنه و برای تولید همون نیروی کمتر نیاز به استفاده از قدرت بیشتر موتور داره چون غلظت هوا کمتره
    #8 ارسال شده در تاريخ March 25th, 2013 در ساعت 17:04:44

  16. The Following 6 Users Say Thank You to afshinmardani For This Useful Post:

    A-2727 (March 27th, 2013), B727 (March 26th, 2013), Dream Bird (March 25th, 2013), Esmaiel_F4 (March 26th, 2013), mojtaba7 (March 26th, 2013), عبدالاحد (March 25th, 2013)

  17. Mohammadme ?????? ??
    Mohammadme

    مدیر انجمن E&E
    October 2009
    تهران
    943
    تعداد تشکر : 12,603
    Thanked 5,559 Times in 934 Posts

    ??? ??? پاسخ: یک تصور بسیار اشتباه در مورد پرواز هواپیما /اختصاصی/

    ??? ??? ????? ???? ???? AMIR-MOHAMAD ????? ??? ??
    بسیاری از افراد تصور می کنند که برای جلو رفتن هواپیما نیروی رانش (thrust) باید از نیروی پسا (drag) بیشتر باشد و برای پرواز کردن هواپیما هم نیروی برا (lift) باید از نیروی وزن (weight) بیشتر باشد حال آن که این تصور کاملا اشتباه و بر خلاف اصول آیرودینامیک است. برای نقص این باور این سوالات را میتوان مطرح کرد


    این جمله در حالت کلی یه ایراد بهش وارده و باید دقیق تر بررسی بشه.
    دو حالت رو در نظر می گیریم :
    حالت اول: هواپیما در روی زمین و ساکن است.
    خب در این حالت برای پرواز هواپیما الزاما هم باید نیروی تراست از درگ بیشتر باشه و هم نیروی برا از نیروی وزن بیشتر باشه. پس تو این حالت جمله ای که نقل قول کردم یه کم مشکل پیدا می کنه.

    حالت دوم: هواپیما از زمین جدا شده
    خب در این حالت برای ادامه دادن به پرواز هیچ الزامی نیست که نیروی برا از وزن و یا تراست از درگ بیشتر باشد. در حالت پرواز اگر تراست با درگ و برا با وزن برابر باشد هواپیما نه به سرعتش افزوده خواهد شد و نه از سرعتش کم خواهد شد، نه به ارتفاعش افزوده خواهد شد و نه از ارتفاعش کم خواهد شد که این تعریف همان unaccelerated flight هست که هواپیما در این حالت به صورت level به پرواز خود ادامه خواهد داد. هر دوی این موارد یعنی unaccelerated flight و هم پرواز به صورت level تحت عنوان دو نکته در قسمت آیرودینامیک کتاب PPM اومده و در نمونه سوالات استاندارد خلبانی PPL سازمان هواپیمایی کشوری که نگاه می کردم چندین سوال مختلف به انواع و اقسام گوناگون از همین دو نکته طراحی شده.
    ?????? ???? Mohammadme : March 25th, 2013 ?? ???? 18:23:32


    #9 ارسال شده در تاريخ March 25th, 2013 در ساعت 18:20:53

  18. The Following 11 Users Say Thank You to Mohammadme For This Useful Post:

    A-2727 (March 27th, 2013), afshinmardani (March 26th, 2013), Ali Pilot (March 25th, 2013), B727 (March 26th, 2013), Dream Bird (March 25th, 2013), Esmaiel_F4 (March 26th, 2013), IRI.AMIR (March 25th, 2013), mojtaba7 (March 26th, 2013), pakradm (March 26th, 2013), Triple_Seven (June 19th, 2015), عبدالاحد (March 25th, 2013)

  19. Esmaiel_F4 ?????? ??
    Esmaiel_F4

    هوانورد فعال-سرهنگ دوم
    July 2012
    اهواز
    959
    تعداد تشکر : 8,446
    Thanked 5,425 Times in 934 Posts

    ??? ??? پاسخ: یک تصور بسیار اشتباه در مورد پرواز هواپیما /اختصاصی/

    حالت اول: هواپیما در روی زمین و ساکن است.
    خب در این حالت برای پرواز هواپیما الزاما هم باید نیروی تراست از درگ بیشتر باشه و هم نیروی برا از نیروی وزن بیشتر باشه. پس تو این حالت جمله ای که نقل قول کردم یه کم مشکل پیدا می کنه.
    منظور من هواپیمای کاملا ثابت روی زمین بود که با هم برابر هستند و موقع تاکسی تراست از پسا باید بیشتر بشه
    حالت دوم: هواپیما از زمین جدا شده
    خب در این حالت برای ادامه دادن به پرواز هیچ الزامی نیست که نیروی برا از وزن و یا تراست از درگ بیشتر باشد. در حالت پرواز اگر تراست با درگ و برا با وزن برابر باشد هواپیما نه به سرعتش افزوده خواهد شد و نه از سرعتش کم خواهد شد، نه به ارتفاعش افزوده خواهد شد و نه از ارتفاعش کم خواهد شد
    بزرگوار این یک مثال است وقتی هواپیما از زمین کنده میشود در همان ارتفاع چند فوتی به پرواز ادامه می دهد؟ یا ارتفاع را بالا تر می برد؟ تعجب می کنم شما این قسمت را متوجه نشدید.....
    مطالب شما نیاز به اثبات ریاضی دارد وگرنه با حس فیزیکی ممکن است دچار اشتباه شویم .

    الان محاساباتش در ذهنم نیست . اگر مطلبی در این مورد پیدا کردم قرار میدهم . دوستان هم اگر میتوانند معادلات حرکت را نوشته و اثبات کنند ، بفرمایند تا استفاده کنیم .
    این مطالب با قوانین نیوتون هم مطابقت دارد «اگر به جسمی در راستایی نیرو وارد کنیم تا زمانی که نیروی دیگری به آن وارد نشود در همان مسیر با سرعت ثابت به را خود ادامه می دهد»
    اما از آنجایی که همیشه نیروی پسا وجود دارد باید آنرا خنثی کنیم وقتی نیروی رانش برابر با نیرو پسا شود برآیند هر دو صفر است و در نتیجه هواپیما با سرعت ثابت حرکت می کند انگار که پسا وجود ندارد (البته میدونم دوستان مچ گیر الان به همین جمله هم گیر میدن)

    جواب ابهامات (!) قبلی هم که آقا امیر لطف کرد گفت.
    IRIAF F-4 Phantom


    Phantom Phor EVER
    #10 ارسال شده در تاريخ March 26th, 2013 در ساعت 12:31:17

  20. The Following 9 Users Say Thank You to Esmaiel_F4 For This Useful Post:

    A-2727 (March 27th, 2013), afshinmardani (March 26th, 2013), B727 (March 26th, 2013), Dream Bird (March 26th, 2013), Mohammadme (March 26th, 2013), mojtaba7 (June 22nd, 2013), pakradm (March 27th, 2013), reza_forouhi (March 27th, 2013), Triple_Seven (June 19th, 2015)

???? 1 ?? 3 123 ??????????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0