برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 2 ?? 2
dqw
  1. Nima Amini ?????? ??
    Nima Amini

    عضو شورا هوانوردی
    July 2008
    ایران
    1,673
    تعداد تشکر : 8,296
    Thanked 8,135 Times in 1,642 Posts

    ??? ??? تولید موتورهای توربوفن با استفاده از تکنولوژی پرینت 3D

    هوالعلم
    تولید موتورهای توربوفن با استفاده از تکنولوژی پرینت 3D


    فناوری چاپ سه بعدی (Additive Manufacturing Technology) چند سالی است که در حال ِ گسترش می باشد و اخیرا پایش به دنیای تکنولوژی High-Tech هوافضا نیز رسیده است و از مهمترین محصولات می توان به ساخت سامانه های Drone از نوع URAS اشاره کرد که البته در ابعاد ِ کوچکی انجام می شوند. اما امروزه این فناوری مسیر بسیار معتبری از فاز Development خود را طی کرده است و اکنون از تولید نمونه های مقیاسی UAV ها به ساخت نمونه ی 1/1 موتورهای Turbofan رسیده است.

    Additive Fabrication یا Additive Manufacturing به فناوری ای می گویند که در آن یک مدل دیجیتالی CAD را در سیستم کامپیوتر خود طراحی کرده باشید و با 3D Printer ها و مواد ِ کامپوزیتی مورد ِ نظر شما طبق برنامه های از پیش تعیین شده و ایجاد ِ یک پروسه ی تقسیم بندی بر روی مدل کد پس از مدتی آن را تولید می کنند. یعنی شما یک جسم سه بعدی را با نرم افزارهای کد طراحی کرده و سپس همان شکل را به صورت یک جسم واقعی و سه بعدی در دست خواهید داشت.

    یکی از دلایل پیشرفت این فناوری را می توان به نیاز جامعه ی هوافضا به فناوری Rapid Prototyping یا تولید نمونه ی پروتوتایپ در سریع ترین زمان ممکن دانست.

    در صنعت هوافضا بسیاری از طراحی های انجام شده به دلیل اهمیت مسائل ایرودینامیکی، ممکن است تولیدات از شکل های نامتعارف و عجیبی برخوردار باشند که این یک مسئله ی شناخته شده است، اما از طرفی فرم دادن اجسام مورد نظر دارای سختی های فراوانی است و آن هایی که با کامپوزیت ها کار کرده اند این مورد را بهتر درک می کنند.

    لذا در اینجا یک نیاز جدید احساس می شود و آن هم فناوری ای است که بتوان در سریع ترین زمان ممکن هر نوع شکل نامتعارف و سختی که بخواهیم را در اختیار ما بگذارد که مهمترین جنبه ی AMT یا Additive Manufacturing Technology نیز همین امر می باشد.

    کمپانی هوافضایی Pratt & Whitney از گسترش دهندگان تکنولوژی پیشرانش است که زمینه های طراحی، ساخت و تولید موتورهای هواپیما از جمله پروژه ی جنگنده ی F22 و توربین های گازی فعالیت داشته است. کمپانی P&W توانسته است برای اولین بار از فناوری AMT در ساخت موتورهای توربوفن استفاده کند.


    این کمپانی موتورهای PW1500G و PW1200G (این تایپ naming از استانداردهای P&W برای موتورهای توربوفن می باشد) را با استفاده از همین فناوری مذکور در بالا طراحی کرده و برخی از آزمون های آن را نیز پاس کرده است.

    P&W قصد دارد که از این دو موتور مذکور برای به پرواز در آوردن جت های کامرشیال Bombardier سری C استفاده کند و امیدوار است با گسترش این پروژه، فناوری خود را برای هواپیماهای سنگین تر و پهن پیکر نیز امتحان کند.

    البته پرینتر مورد نیاز چنین موتورهایی باید بسیار بزرگ باشد و این از لحاظ ِ هزینه های پیش رو کاری نادرست است و از طرفی هم این فناوری به حدی نرسیده است که تمام پروسه ی تولید یک موتور را به صورت یکپارچه طی کند، لذا قسمت های مختلف موتور توسط پرینترهای طراحی شده ساخته می شوند و سپس اجزا به هم braze می شوند.

    در اردیبهشت 1392 کمپانی P&W قراردادی را با یک شرکت دارنده ی فناوری AMT امضا کرد که طی آن قرار است یک AML یا Additive Manufacturing Laboratory به ارزش 4.5 میلیارد دلار ساخته شود.

    گفته می شود این فناوری تجربه ی جدیدی را به مهندسان هوافضا در زمینه ی پیشرانش خواهد داد تا با آزادی عمل بیشتر طراحی های خود را انجام دهند و آزمون و خطا را بخاطر کاهش شدید هزینه های مصرفی بودجه ی پروژه (صرفه جویی 70 درصدی در هزینه ها) به تیم طراحی موتور خواهد داد و مطمئنا سود مالی کمپانی را چند برابر خواهد کرد.

    پس از طراحی موتورتوربوفن که ممکن است ماه ها (و شاید هم در مواردی بیش از یک سال) به طول انجامد، ساخت آن نیز پس از طراحی ماه ها زمان می برد اما با داشتن تکنولوژی پرینت سه بعدی می شود این مدت زمان را می توان از چند ماه به 30 ساعت کاهش داد.

    گسترش ِ تکنولوژی AMT را می شود مدیون زیبایی و قدت دانش مهندسی هوافضا دانست که حاصل اتحاد علوم کامپیوتر، الکترونیک، لیزر، مکانیک و سایر رشته ها می باشد.

    اختصاصی مرکز هوافضا و هوانوردی ایروسنتر
    #1 ارسال شده در تاريخ June 22nd, 2013 در ساعت 13:53:23

  2. The Following 9 Users Say Thank You to Nima Amini For This Useful Post:

    Ali Pilot (June 22nd, 2013), Dream Bird (June 22nd, 2013), EP-IBC (June 22nd, 2013), IRI.AMIR (June 22nd, 2013), Mohammadme (June 22nd, 2013), NightVision (June 22nd, 2013), pakradm (June 24th, 2013), setare aseman (June 24th, 2013), عبدالاحد (June 22nd, 2013)

  3. عبدالاحد ?????? ??
    عبدالاحد

    هوانورد ارشد - سرهنگ
    February 2011
    منزل
    1,402
    تعداد تشکر : 4,588
    Thanked 3,805 Times in 1,141 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 3

    ??? ??? پاسخ: تولید موتورهای توربوفن با استفاده از تکنولوژی پرینت 3D

    فكر نميكنم اين فناوري حالا حالاها درست راه بيفته. خيلي مشكل هست. فقط در حد ماكت شايد بتونه اما در مقياس واقعي مشكله


    ما پگرمندء بین گوں دیما روگین ذمہ دارے نہ گوں گوستگین یادان

    #2 ارسال شده در تاريخ June 22nd, 2013 در ساعت 16:55:05

  4. The Following 5 Users Say Thank You to عبدالاحد For This Useful Post:

    EP-IBC (June 22nd, 2013), IRI.AMIR (June 22nd, 2013), Nima Amini (June 22nd, 2013), pakradm (June 24th, 2013), setare aseman (June 24th, 2013)

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0