برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 1 ?? 1
dqw
  1. Farhan ?????? ??
    Farhan

    مدیر موقت بخش اخبار
    May 2011
    تهران
    1,694
    تعداد تشکر : 4,615
    Thanked 9,798 Times in 1,667 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    Post راهنمای كنترلر های مراقبت پرواز در هنگام آتش سوزی هواپيمای در حال پرواز

    در این مقاله سعی می شود راهنمایی هایی برای پرسنل مراقبت پرواز فرودگاها (كنترلرها ) ارائه شود كه هنگام آتش سوزی هواپیمای در حال پرواز؛ چه كاری از او انتظار داریم انجام دهد و چه شرایطی را باید مهیا نماید تا كنترلر مراقبت پرواز نه تنها در حد امكان هواپیمای آتش گرفته را پشتیبانی نماید و همچنین ایمنی سایر هواپیما ها را نیز تضمین نماید.

    آتش سوزی در پرواز
    یكی از وضعیت های خطرناكی كه خدمه پروازی با آن مواجه می شوند آتش سوزی هواپیما در حین پرواز است و مسلما" بدون مداخله فعالانه خدمه پروازی؛ آتش سوزی در هواپیمای در حال پروازمی تواند خسارت جبران ناپذیری برای هواپیما در كوتاهترین زمان ایجاد نماید. هنگامی كه آتش شروع می شود غیر محتمل خواهد بود كه خدمه پروازی بتوانند آنرا در هوا خاموش نمایند.تنها شانس باقی مانده برای رهایی از انهدام این خواهد بود كه هواپیما هرچه سریع تر در زمین فرود آید.

    - ارتباط رادیویی
    با مشاهده اولین نشانه ؛ یا سو" ظن؛ دود وبخار؛ یا آتش در داخل هواپیما؛ خدمه پروازی بلافاصله عینك ایمنی و ماسك اكسیژن را استفاده نموده و بعد از استفاذه از ماسك تنفسی؛ مكالمات رادیویی و صوتی
    برای فهمیدن مشكل توسط خدمه پروازی شروع خواهد شد در این شرایط احتمال دارد آتش سوزی نیز بر سیستم های هواپیما تاثیر گذارد و در مرحله بعدی خدمه پروازی اقدام به ایزوله كردن قسمت آتش گرفته هواپیما خواهند نمود. در نتیجه؛ تجهیزات شبكه ارتباطی دیتا؛ دستگاه های فرستنده و گیرنده (transponders) ؛و حتی رادیوها ممكن است در كارشان اختلال ایجاد شود و یا حتی قطع گردند. بعد از اعلان اولیه اضطراری؛ اظهار كردن قصد هواپیما؛ خدمه پروازی توجه خود را معطوف به ایزوله كردن و خاموش كردن آتش خواهند نمود بنابراین احتمالا" پاسخی به درخواست ارتباط رادیوی نخواهندداد و كنترلر ها باید در این حالت خونسرد باشند و كارهای را خدمه پروازی مشغول به انجام آن هستند را مد نظر قرار دهند. در حد امكان كنترلر باید ترافیك مكالمه RTF در فركانس را كاهش داده و سایر ترافیك های پروازی را به فركانس دیگری منتقل نماید و یا هواپیمای مذكور را به فركانس مشخصی كه شفافیت بیشتری دارد هدایت نماید. در حد امكان به سایر پروازها اطلاع داده شود تا حداقل مكالمات انجام گردد تا شانس بیشتری برای هواپیمای اضطراری برای برقراری ارتباط ایجاد شود.

    - برنامه ریزی برای كاهش ارتفاع سریع برای نشستن
    لازم به ذكر است بعضی از دودها و اعلام هشدار آتش سوزی توسط سیستم ها ممكن است بدلی از كار در آید ولی در صورتی كه آتش سوزی واقعی باشد در آن حالت خدمه پروازی فرصتی برای گفت و گو در مورد كم و كیف آتش سوزی ندارند و به قولی وقت طلا است و زمان خیلی ارزش دارد. لذا خلبان فورا" شروع به كاهش ارتفاع خواهد كرد و برای نشستن درحالت وضعیت اضطراری برنامه ریزی لازم را خواهد نمود و در این صورت خدمه پروازی برای مجوز كاهش ارتفاع منتظر نخواهد شد و برای نزدیكترین فرودگاه درخواست كاهش ارتفاع و تغییر مسیر خواهد كرد و اگر مجوزلازم نیز نبود باز پرواز كاهش ارتفاع خود را شروع خواهد كرد. باید مجوز لازم برای حداقل ارتفاع مسیر پروازی Minimum Safe Altitude برای كاهش ارتفاع توسط كنترلر داده شود و علاوه بر قوت قلب دادن به خلبان؛ مسیر رو به رو و پایین را برای او از سایر پروازها و ترافیك پروازی باز نموده و ایمنی ارتفاع پروازی هواپیمای مذكور را تضمین نماید.
    هواپیما باید در حداقل 15 دقیقه بعد از مشخص شدن آتش سوزی؛ روی زمین قرار گیرد و این چالشی برای خلبان هواپیمای مسابری جت امروزی خواهد بود كه در ارتفاع ثابت پروازی ( cruising altitude )؛ كاهش ارتفاع سریعی را انجام دهد. كنترلر باید مجوز لازم را ارائه دهد تا هواپیما در نزدیكترین مسیرمستقیم ممكن برای نشستن روی باند هدایت شود و از باند قابل استفاده تعریف شده فرودگاهی و دستورالعمل های ورودی پروازی وترافیك های دیگرنیزصرف نظر شود.
    در شرایطی خاص؛ خدمه پروازی می تواند از سایر هواپیما ها نظیر هواپیماهای نظامی رهگیر interceptor برای تایید علایم مربوط به آتش سوزی در هواپیما (برای مثال برای شرح دادن جایی كه آتش به موتور هواپیما سرایت كرده) در خواست كمك نماید. اگر شواهدی دال بر میزان آتش سوزی غیر قابل كنترل وجود داشت و احتمال واقعی برای ضایعات غیر قابل جبران در مدت زمان كوتاه رویت شد؛ خدمه پروازی می تواند نشاندن هواپیما در خارج از فرودگاه و یا در داخل آب؛ یا دریاچه یا خط ساحلی را به عنوان تنها راه حل نجات برگزینند.

    - درخواست كمك و هشدار دادن
    به محض فهمیدن وضعیت اضطراری؛ كنترلر بلافاصله باید به سركشیك یا همكاران وضعیت را اطلاع دهد و سكتور های مجاور و فرودگاه های نزذیك را آگاه سازد در حین تغییر مسیر عملی به سمت فرودگاه؛ برای ایجاد آمادگی لازم و هشدارهای لازم برای ارائه خدمات اضطراری اطلاع داده شود. احتمال دارد باند به وسیله هواپیمای آتش گرفته بعد از نشستن بسته شود لذا برای سایر پروازهای ورودی این مورد در نظر گرفته شود.

    * مدیر فرودگاه پارس آباد
    باهمکاری لطیف جمشید زاده کنترلر مراقبت پرواز

    تین نیوز
    #1 ارسال شده در تاريخ July 31st, 2013 در ساعت 12:24:43

  2. The Following 4 Users Say Thank You to Farhan For This Useful Post:

    امیررضا (July 31st, 2013), homa ye aseman (July 31st, 2013), paeeizan (March 24th, 2015), pakradm (August 2nd, 2013)

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0