برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 1 ?? 1
dqw
  1. سید عماد رضوی ?????? ??
    سید عماد رضوی
    هوانورد نیمه فعال-سرگرد
    September 2013
    قزوین
    541
    تعداد تشکر : 808
    Thanked 1,583 Times in 443 Posts

    ??? ??? رتبه‌ ایرلاین‌های ایرانی فاش می‌شود؟



    در آستانه آزادسازی هوایی
    ◄ رتبه‌ ایرلاین‌های ایرانی فاش می‌شود؟



    يکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۸


    تین نیوز | رتبه بندی ایرلاین ها به عنوان یکی از الزامات یا تاثیرات آزادسازی نرخ بلیت و خدمات هوایی در کشورمان انجام شد، اما نتیجه این رتبه بندی هنوز به مردم اعلام نشده است.

    به گزارش تین نیوز، آزادسازی یکی از مهم ترین مباحث این روزها در حوزه حمل و نقل، به ویژه حمل و نقل هوایی است. هم اکنون در سال سوم برنامه پنجم توسعه به سر می بریم که در این سال باید آزادسازی نرخ خمات هوایی انجام شود. از سوی دیگر، آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم، بر آزادسازی در صنعت حمل و نقل تاکید بسیار دارد و نوریان، قائم مقام وی در امور هوانوردی نیز برای اجرای این مسئله در حوزه هوایی اعلام آمادگی کرده است.

    رتبه‌بندی ایرلاین‌ها، حرکت سازمان هواپیمایی به سمت آزادسازی
    آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به قبل از دهه 90 میلادی باز می‌گردد. در سال 1985 آمریکا آزادسازی را آغاز کرد که نتیجه آن افزایش پروازها، کاهش قیمت ها و نوسازی ناوگان هوایی بود. به عقیده کارشناسان، آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، یکی از بسترهای ایجاد رقابت اقتصادی ایرلاین هاست و رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی نیز بر اساس استاندارد‌های مد‌نظر و در قالب تعداد ستاره، پیش زمینه این رقابت اقتصادی به شمار می‌رود.

    طی چند سال گذشته و از زمانی که بحث آزادسازی، به ویژه در حوزه خدمات هوایی مطرح شد، سازمان هواپیمایی کشوری، همواره بر رتبه بندی ایرلاین ها تاکید داشته و بنا به اعلام این سازمان در سال گذشته، این رتبه بندی انجام و به ایرلاین ها اعلام شده است.

    از نظر مدیران سازمان هواپیمایی، با رتبه‌بندی شركت‌های هواپیمایی، بازار رقابت سازنده و مثبت بین آنها به وجود می‌آید و اگر بتوان ایرلاین‌ها را رتبه‌بندی كرد، آن گاه امتیاز خدمات حمل و نقل هوایی در ازاء حداقل كیفیت از خدمات این ایرلاین‌ها، اتخاذ می‌شود، بنابراین اگر شركت هواپیمایی بخواهد در این بازار ماندگار و از مزایای آن بهره‌مند شود، باید حداقل‌های لازم را در ارایه خدمات برآورده كند.

    حمیدرضا پهلوانی، رئیس سازمان هواپیمایی، درباره رتبه بندی انجام شده درباره شرکت های هواپیمایی می‌گوید: این رتبه‌بندی‌ها موارد محاسباتی بسیار متنوعی داشت و اساس آن برای استفاده ایرلاین‌ها از تسهیلات صندوق توسعه ملی پیش‌بینی شده بود. این اساس می‌تواند به نوعی رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی را مشخص کند که در این فرمول تأخیرات، شکایات مسافران و زیرساخت‌های ایمنی، فاکتورهای بسیار مهمی را تشکیل می‌دادند که این مورد انجام و به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد.

    رتبه‌بندی دولتی اشتباه است
    رتبه بندی صورت گرفته توسط سازمان هواپیمایی کشوری مخالفانی نیز دارد و به عبارت بهتر، ایرلاین ها و بخش خصوصی صنعت حمل و نقل هوایی با رتبه بندی دولتی، از اساس، مخالفند.

    محمدرضا خوشنویسان، معاون بازرگانی هما، در این باره می گوید: درجه‌بندی و رتبه‌بندی ایرلاین‌های داخلی چالش بسیاری را با سازمان هواپیمایی کشوری به وجود آورده است. واقعیت آن است که رتبه‌بندی توسط دولت بی‌سابقه است و این کار جزو وظایف مسافر است نه دولت.

    به اعتقاد خوشنویسان، این مسافر است که باید بگوید از کیفیت پروازها راضی است یا خیر و هیچ سازمان دولتی از طرف مسافر این وکالت را ندارد که در رابطه با رتبه‌بندی ایرلاین‌ها اقدامی انجام دهد. چنانکه معاون بازرگانی هما می گوید، در تمام دنیا، NGOها مسئول رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی هستند.

    نکته دیگری که از نظر خوشنویسان در این باره مطرح است، رتبه بندی ایرلاین ها بر اساس ایمنی پرواز است. وی در این باره می گوید: متاسفانه شرکت‌های هواپیمایی را از منظر ایمنی رتبه‌بندی می‌کنند. حال این سوال مطرح می‌شود که مگر قرار است دولت به پرنده غیرایمن مجوز پرواز بدهد؟! هواپیما یا ایمنی دارد یا ندارد. اگر ایمنی داشته باشد مجوز پرواز می‌گیرد و اگر یک درصد ایمنی نداشته باشد حق پریدن ندارد. به عبارت دیگر ایمنی صنعت هواپیمایی یا باید صددرصد باشد یا صفر و نباید دولت در این مقوله دخالت کند که شرکت‌ها را به لحاظ ایمنی رتبه‌بندی کند.

    حمید غوابش، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی نیز رتبه بندی صورت گرفته توسط سازمان هواپیمایی و معیارهای این رتبه بندی را کارشناسی نشده دانسته و می گوید: در حوزه ایمنی رتبه‌بندی معنا ندارد، در بحث کیفیت خدمات ابهامی وجود دارد و برخی‌ها آنرا با حقوق مسافران یکی می‌دانند در حالی که حقوق مسافران ارتباطی به کیفیت پروازها ندارد.

    سیدعبدالرضا موسوی، رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی، نیز سال گذشته و زمانی که برای اولین بار، بحث رتبه بندی ایرلاین ها از سوی سازمان هواپیمایی مطرح شد، مخالفت خود را با این امر ابراز کرد و گفت: در بحث رتبه‌بندی‌ بهتر است اغلب فاکتورهای رضایتمندی مشتری مدنظر قرار گیرد و اجازه دهیم خود مشتری به شرکت‌ها رتبه‌ دهد که این امر در دنیا مصداق دارد.

    وی فاکتورهای مورد نظر سازمان هواپیمایی برای رتبه بندی ایرلاین ها را از نظر متخصصان مردود دانست و گفت که این معیارها، با هیچ یک از روش‌های دنیا مطابقت ندارد. به اعتقاد موسوی، ایرلاین‌های ایرانی نسبت به دیگر شرکت‌های هواپیمایی دنیا، با مشکل بزرگ تری یعنی تحریم صنعت حمل و نقل هوایی مواجه هستند. این مورد ایجاب می‌کند شاخص‌های تخصصی‌تری برای رتبه‌بندی در نظر گرفته شود.

    علاوه بر بخش خصوصی دخیل در صنعت حمل و نقل هوایی، کارشناسان این حوزه نیز نحوه رتبه بندی ایرلاین های ایرانی را نامناسب می دانند.

    علیرضا منظری یکی از این کارشناسان است که معتقد است رتبه‌بندی از ریشه و حتی از لحظه‌ای که به طور رسمی اعلام شد کار اشتباهی بود. از نظر وی هیچ کجای دنیا، دولت‌ها تعیین کننده رتبه ایرلاین‌ها نبوده و نیستند و کار صورت گرفته در ایران هم اشتباه است.

    به اعتقاد وی باید رتبه‌بندی ایرلاین‌ها را به عهده خود ایرلاین‌ها بگذارند. ایرلاین‌ها دارای معیار و ضوابطی هستند که بهتر می‌توانند به مسافران ارائه خدمات دهند، در نتیجه خود مردم بهتر می‌توانند تشخیص دهند از کدام ایرلاین، با چه شرایطی استفاده کنند.

    نتیجه رتبه‌بندی ایرلاین‌ها در هاله‌ای از ابهام
    رئیس سازمان هواپیمایی سال گذشته اعلام کرد که رتبه بندی نهایی اعلام و به ایرلاین ها اعلام شده است، با این حال، این رتبه ها، هنوز رسما به اطلاع عموم نرسیده است.

    پهلوانی در این باره گفت: با توجه به مولفه‌هایی که سازمان هواپیمایی کشور برای رتبه‌بندی ایرلاین‌ ها مشخص کرده بود، شرکت‌ های هواپیمایی بین رتبه‌های یک تا پنج، طبقه‌ بندی شدند و پس از بررسی‌های انجام شده، در حال حاضر بیش از 50 درصد از ایرلاین‌ها، رتبه‌ای بین سه تا یک دارند.

    پهلوانی از نام بردن شرکت‌های هواپیمایی دارای رتبه بالاتر و یا پایین‌تر خودداری کرد و گفت: به شرکت‌های هواپیمایی رتبه‌ها اعلام شده است و طبق آن برنامه‌ریزی‌ها انجام می شود.

    هما و ماهان دو ستاره در دنیا دارند

    مخفی ماندن رتبه ایرلاین ها در ایران، آن هم در شرایطی که آن را مقدمه و از الزامات آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اعلام می کنند، در حالی است که در دنیا، برخی رتبه بندی های معتبر درباره ایرلاین ها وجود دارد و نتیجه آن نیز قابل دسترسی برای همگان است.

    موسسه تحقيقات اسكای‌تركس (SKYTRAX) یکی از معتبرترين موسسه های رتبه‌ بندی شركت های هواپيمایی دنياست که به اين شركت ها، از يک تا پنج ستاره، به دليل كيفيت خدمات و استانداردها اختصاص می دهد.

    بر اين اساس، این موسسه از میان 681 شركت هواپيمايی دنيا، به 192 شركت، از يك تا پنج ستاره داده است. برخی شرکت های دیگر نیز يا هنوز برای دريافت ستاره ثبت نشده اند، يا قبلا ستاره ای داشته و از دست داده‌اند، يا هنوز شايستگي دريافت ستاره را كسب نكرده اند.

    این موسسه، ایرلاین های ایرانی هما و ماهان را در زمره شرکت های دو ستاره‌ای قرار داده است.
    #1 ارسال شده در تاريخ November 3rd, 2013 در ساعت 19:24:24

  2. The Following User Says Thank You to سید عماد رضوی For This Useful Post:

    B727 (November 5th, 2013)

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0