پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۴۶

تین نیوز | در حالی مسئولان وزارت راه وشهرسازی علاقه زیادی به ادغام ایرلاین‌های کوچک دارند که این موضوع موافق و مخالفان زیادی را برانگیخته است. گفته می‌شود ادغام ایرلاین‌های کوچک در صورتی که حمایت دولت را نداشته باشد مشکل ساز هم می‌شوند.

این روزها زمزمه‌های ادغام ایرلاین‌های کوچک و تبدیل آنها به شرکتهای هواپیمایی بزرگ در صنعت حمل و نقل هوایی ایران شنیده می‌شود.شاید بتوان به جرات گفت که این اتفاق خوشایند بسیاری از مسئولان و مدیران این ایرلاین‌ها نیست چرا که هیچ کس حاضر نیست شرایط ایده‌ال خود را از دست بدهد ولو به بهای سود ایرلاین‌های ادغام شده مگر شرایط بهتری به آنها پیشنهاد شود.



شاید باید مسئولان، به مسئله رقابت در میان ایرلاین ها بیشتر توجه کنند و تصمیمات اتخاذ شده در نهایت منجر به افزایش مشکلات به جای رفع آنها نشود.به تازگی این موضوع که باید ایرلاین‌های کوچک ادغام شوند از سوی مسئولان بالادستی مطرح شده که البته باید خاطرنشان کنیم که ادغام ایرلاین ها قصه بلندی دارد که مدتهاست صنعت وارداتی هوایی ایران با آن دست و پنجه نرم می کند.



طبق این گزارش، حداقل مزیتی که می توان برای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در نظر گرفت افزایش رقابت شرکتهای هواپیمایی مطابق با نحوه ارائه خدماتشان است این در حالی است که مسئولان ارشد صنعت حمل و نقل هوایی ایران تاکید دارند که ادغام ایرلاین‌های کوچک باید انجام شود تا از این طریق ایمنی مردم تا حدودی تامین شده و ارائه خدمات ارتقاء یابد.



امروز با کوچ ایرلاین‌های خارجی در صورتی که نرخ بلیت هواپیما آزادسازی شود شاید تا حدودی ایرلاین‌ها توان رقابت داشته باشند اما هنوز معلوم نیست که با ادغام ایرلاین‌ها بازار رقابت به کجا می‌انجامد .



تحلیلگران صنعت هوانوردی کشور می‌گویند این موضوع می‌تواند منجر به بهره‌وری در نهایت سود بیشتر شود اما از سوی دیگر بهانه های زیادی از سوی مدیران عامل ایرلاین‌ها برای ادغام نشدن وجود دارد.که به نظر در شرایطی هم موجه است. اما این‌که واقعاً ادغام ایرلاین‌ها در شرایط فعلی چقدر مفید است سوالی است که به مرور زمان معلوم می شود.



دکتر امیر جعفر‌پور کارشناس ارشد صنعت حمل و نقل با بیان این‌که چند شرکت توانمند بهتر از تعداد کثیری شرکت با عملکرد ضعیف است ابراز کرد: « این‌که چرا مسئولان تصمیم گرفتند ایرلاین‌های کوچک را ادغام کنند از لحاظ قانونی چندان جایگاهی ندارد.»



وی ادامه داد: «پس از حادثه 11 سپتامبر 2011(20 شهریور)، در آمریکا، شرکتهای هواپیمایی کوچکتر با یکدیگر ادغام شده تا ا این طریق قیمت‌ها کاهش یافته و بهره‌وری افزایش یابد والبته برخی ایرلاین‌های کوچک هم برای ارائه خدمات حلی ابقاء شدند.»



جعفر‌پور در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: «در واقع برخی ایرلاین‌ها که کوچکتر بودند برای فعالیت در زمینه ارائه خدمات ایرتاکسی ابقاء شدند و ایرلاین‌های به نسبت بزرگتر برای توسعه یافتن در زمینه اقتصادی و مالی ادغام شدند.در نتیجه امروزه از 12 شرکت هواپیمایی پس از 12 سال در حدود 4 ایرلاین بزرگ و گسترده وجود دارد که به مسافرانشان ارائه خدمات می دهند.»



این تحلیلگر صنعت هوانوردی با اشاره به این‌که اگر ادغام ایرلاین‌ها سود نداشت هرگز به این فکر نمی‌افتادند یادآور شد: « ما در حدود 18 ایرلاین داریم که اگر دولت از آنها حمایت کند شاید شرایط بتری برای ادغام یا توسعه وجود داشته باشد .»



به اعتقاد او، حمایت دولت از صنعت حمل و نقل در مقایسه با کشورهای هم طرازمان بسیار ناچیز است و اگر دولت اقدام به تشویق ایرلاین‌ها کند در نتیجه بستر مناسبی برای افزایش خدمات و امکانات شده و در این ورت ادغام آنها منطقی‌تر خواهد بود.



وی با تاکید بر این‌که باید بپذیریم بدون حمایت دولت ادغام ایرلاین‌ها صحیح نیست و به طور حتم تبعات خواهد داشت افزود: «بهترین راهکار این است که ایرلاین‌های کوچکتر با حمایت دولت به ایرلاین‌های بزر گ تبدیل شوند در غیر این صورت این اقدام بی‌فایده خواهد بود.»



شاید که ادغام ایرلاین‌ها در ظاهر امری پسندیده باشد اما در عمل نیازمند حمایت است چراکه هیچ‌گونه تضمینی برای توسعه و یا افزاش بهره‌وری وجود ندارد.این در حالی است که به طور حتم هیچ ایرلاینی این ریسک را نمی‌پذیرد که ادغام شود بدون این که تعربف درستی از این اقدام داشته باشد.