تین نیوز | عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این که باید آئین‌نامه‌ها، دستورالعمل و معیارهای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما تدوین شود،گفت:با توجه به این‌که بازار حمل‌ونقل هوایی رقابتی نیست، اجرای این برنامه منجر به افزایش قیمت‌ها خواهد شد.
علی نعمت چهار دولی افزود: بر اساس قانون برنامه پنجم باید در سال اول این برنامه متنوع‌سازی قیمت بلیت هواپیما انجام شود، یعنی نرخ بلیت ایرلاین‌ها بر اساس شرایط، مسافت و هواپیما متنوع شود تا به این ترتیب مسافر بتواند متناسب با توان مالی نوع بلیت را انتخاب کند.
وی تصریح کرد: در سال سوم برنامه پنجم توسعه نیز باید قیمت بلیت هواپیما آزادسازی و سقف قیمتی برداشته شود. اما کمیسیون عمران مجلس در این رابطه که با برداشتن سقف قیمت‌ها، قیمت گذاری در اختیار شرکت‌های هواپیمایی باشد و بلیت را به هر قیمتی که می‌خواهند بفروشند، حرف دارد.
وی ادامه داد: برای این کار باید اصول و معیار تعیین کنیم، به‌عنوان مثال قیمت بلیت ایرلاینی که یک هواپیمای ایرباس 50 هزار دلاری می‌خرد با ایرلاینی دیگری که هواپیمای ام دی 5 هزار دلاری وارد می‌کند باید متفاوت باشد چون سطح خدمات پروازی در این دو هواپیما بسیار متفاوت است.
چهار دولی با بیان این‌که کمیسیون عمران مجلس موافق آزادسازی قیمت بلیت هواپیماست، اظهار کرد: نظر ما این است که در هر سال مشخص شود بر اساس یک سری شاخص‌ها قیمت‌ها آزاد شود. از سوی دیگر آزادسازی قیمت‌ها به معنای افزایش قیمت‌ها نیست.کشورهای اروپایی و آمریکا چند سال پیش مانند ایران سقف قیمت داشتند و این مسئله باعث شده بود که فعالیت برای خیلی ایرلاین‌ها مقرون‌بصرفه نبود.
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که سقف قیمت باعث شد بسیاری از ایرلاین‌ها از هواپیمای دست چندمی استفاده می‌کردند، تصریح کرد: روزی که سقف قیمتی برداشته شد، نرخ پروازها کاهش یافت چراکه ایرلاین‌ها متفاوت وارد عرصه شده و رقابت ایجاد شد و ایرلاین‌ها برای این‌که مسافر بیشتری جذب کنند در حوزه‌های کیفیت، قیمت و ارائه خدمات با یکدیگر رقابت کردند.
چهاردولی ادامه داد: این در حالی است که در ایران آزادسازی به این معناست که قیمت‌ها افزایش یابد. متاسفانه این ادبیات وجود دارد که با آزادسازی هر چه دلتان می‌خواهد قیمت‌ها را گران کنید.
وی با اشاره به این‌که ایرلاین‌ها و خطوط هوایی کشور محدود است، یادآور شد: برای آزادسازی قیمت‌ها لازم است که آئین‌نامه‌ها، ساختار و دستورالعمل‌های این کار تدوین شود که این جزو وظایف وزارت راه و شهرسازی است. زمانی که دستورالعمل توسط سازمان هواپیمایی تدوین و به تایید وزیر راه و شهرسازی رسید به ایرلاین‌ها ابلاغ می‌شود.
به‌ گفته وی، با توجه به این‌که در کشور حالت رقابت و تنوع هواپیما وجود ندارد آزادسازی منجر به افزایش قیمت‌ها خواهد شد