تین نیوز | مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، با بیان این که برخی از مشکلات هما با واگذاری حل خواهد شد گفت: از چند ماه پیش بخشی از دارایی‌های ایران ایر در حال ارزیابی است که طبق مقررات سازمان خصوصی‌سازی ایران ایر در بودجه 92 جزو شرکت‌های مشمول واگذاری است. قیمت ایران ایر برای عرضه 50 درصدی در بورس هزار و 460 میلیارد تومان برآورد شده است. به گزارش تین نیوز، فرهاد پرورش، در نشست خبری که در حاشیه نمایشگاه وزارت راه و شهرسازی و با حضور مسئولان صنعت هوانوردی کشورمان برگزار شد، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. پرورش در پاسخ به سوال خبرنگار تین نیوز مبنی بر این که «چرا ایران‌ایر که تا پیش از این، جایگاه نخست را در حمل و نقل مسافر داخلی داشت، این جایگاه را به ایرلاین دیگری واگذار کرده و برنامه مشخص شما برای بازگشت به جایگاه قبلی چیست؟» گفت: در سال های پیش، تعداد ایرلاین های زیادی در کشور وجود نداشت اما اکنون، این شرکت ها افزایش یافته اند. وی با بیان این که «البته ایران ایر هنوز هم در پروازهای خارجی، رتبه اول را در کشور دارد» افزود: با افزایش شرکت های هواپیمایی در کشورمان، نیاز داخلی کشور به حمل و نقل هوایی، تقسیم شد و بخشی از بار ایران ایر، به دیگران واگذار شده است. از سوی دیگر، ما طبق وعده ای که داده بودیم برخی ناوگان خود از جمله 4 فروند MD را از رده خارج کردیم و هم اکنون تعدادی فوکر زمین گیر هم داریم. پرورش ادامه داد: هما به دلیل دولتی بودن، نتوانسته است از تسهیلاتی که دولت به شرکت های هواپیمایی خصوصی می دهد استفاده کند و همچنین چون مشمول واگذاری بودیم، از برخی امکانات دولتی هم محروم ماندیم. صندوق توسعه ملی و بانک ها نیز به ما هیچ گونه وامی نمی دهند و به خاطر همین کمبود منابع، مشکلاتی داشته ایم که امیدواریم شرایط واگذاری هما فراهم شود و بعد از واگذاری، بتوانیم از برخی از امکانات و تسهیلات، استفاده کنیم. وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری، با بیان این که هدف‌گذاری هما در شرایط تحریم، عدم کاهش پروازهای بین‌المللی بود، گفت: برای پروازهای عتبات از ابتدا، پیش‌بینی‌هایی انجام شد و سیاست‌های خاصی داشتیم؛ فعلا هفته‌ای 32 پرواز از 8 استان کشور در کنار تهران به عتبات داریم.همچنین برای پروازهای عمره که از 26 آذر ماه آغاز می‌شود یک هزار و 300 پرواز خواهیم داشت. نماینده وزارت راه و شهرسازی در نشست ژنو اظهار کرد: در توافقات هسته‌ای ایران درباره صنعت هواپیمایی و قطعات هواپیما تفاهماتی انجام شده است و حوزه آن در حال تعریف است. پس از توافقات ژنو، ایرلاین‌های داخلی، تقاضاهایی برای شرکت‌های سازنده هواپیما فرستاده است که منتظر پاسخ هستیم. پرورش ادامه داد: درباره امکان خرید هواپیما در توافقات اخیر، موردی مطرح نشد اما امیدواریم در این زمینه، فعالیت‌هایی انجام شود. ایرلاین‌ها بیشترین تقاضای خرید هواپیما را در صورت رفع تحریم‌ها در برند ایرباس خواهد داشت زیرا آموزش، تجهیزات و تقویت نیروی انسانی را در این زمینه انجام داده‌ایم. وی درباره آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نیز گفت: در قانون برنامه الزام و اجبار است که آزادسازی عملیاتی شود. قطعا آزادسازی به معنای افزایش نرخ نیست و نتایج آزاد سازی در بسیاری از کشورها نسبتا مطلوب بوده است. مدیرعامل ایران ایر ادامه داد: آزادسازی به ایجاد رقابت می‌انجامد که در این راستا رگولاتوری و نظارت بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است تا کیفیت خدمات و ایمنی کاهش نیابد. پرورش درباره واگذاری هما به سازمان تامین اجتماعی گفت: به دلیل پاره‌ای اختلاف‌ها بین سازمان خصوصی‌سازی و سازمان تامین اجتماعی این توافقنامه به امضا نرسید و واگذاری انجام نشد. آن زمان قیمت‌گذاری بر اساس نرخ ارز بود بنابراین هر دو سازمان معتقد بودند باید تجدید ارزیابی انجام شود. وی یادآور شد: از چند ماه پیش بخشی از دارایی‌های ایران ایر در حال ارزیابی است که طبق مقررات سازمان خصوصی‌سازی ایران ایر در بودجه 92 جزو شرکت‌های مشمول واگذاری است. قیمت ایران ایر برای عرضه 50 درصدی در بورس هزار و 460 میلیارد تومان برآورد شده است. مدیرعامل ایران ایر همچنین گفت: به دلیل احتمال بروز تحریم از سوی کشور آمریکا، نمی توانیم بر خرید هواپیمای بوئینگ خیلی تاکید داشته باشیم، بنابراین انتخاب ایرباس برای ما مناسب تر است. وی با اشاره به این که در موضوع آزادسازی قیمت‌ها باید زیرساخت‌ها آماده شود، گفت: ایران‌ایر بخشی از بدهی خود را به شرکت پالایش و پخش فرآوده‌های نفتی پرداخت کرده است.