ایرلاین‌های ایرانی، بدون رتبه در رتبه‌بندی سالانه

همه ما می‌دانیم که ایرلاین‌های ایرانی شاید در داخل کشور دارای رتبه‌هایی هستند اما این فقط منوط به ایران است نه در جهان. شاید برای رتبه‌بندی ایرلاین‌ها به فاکتورهای مهمی چون کاهش تاخیر پرواز، رضایت همه جانبه مسافران، استفاده از ناوگان مناسب، نحوه ارائه خدمات و برخورد مهمانداران نیاز است؛ اما سهم ایرلاینهای ایرانی در رتبهبندی ایرلاینهای جهانی چیست؟





خبرگزاری میراث فرهنگی ـ حمل و نقل ـ به طور حتم همه می‌دانند ایران در رتبه‌بندی ایرلاین‌های دنیا جایی ندارد این در حالی است که کشورهایی چون ترکیه، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و بحرین که در همسایگی ایران و در حاشیه خلیج‌فارس هستند در این صنعت با همه کمبودها و تاریخچه نه چندان طولانی‌شان از ایران پیشی گرفتند. به گزارشCHN، براساس رتبه‌بندی سالانه ایرلاین‌های جهان «اسکای تراکس»، امارت بهترین ایرلاین جهان در سال 2013 نام گرفت. برندگان «جوایز ایرلاین جهان اسکای تراکس» بر مبنای نظرسنجی از 2/18 میلیون مسافر در 160 کشور جهان و براساس ملاک‌های مختلف از تمیزی کابین تا کیفیت غذای سرو شده و سرگرمی هنگام پرواز انتخاب می‌شوند. در فهرست «اسکای تراکس» از بهترین ایرلاین‌های جهان در سال 2013، پس از امارات به ترتیب ایرلاین‌های «قطر ایرویز»، «سنگاپور ایرلاینز»، «ال نیپون ایرویز (ANA)»، «اسیانا ایرلاینز»، «کاتی پسیفیک»، «اتحاد»، «گارودا ایندونزیا»، «ترکیش ایرلاینز »و «کانتاس» قرار گرفتند. شرکت امارات که مقر مرکزی آن در دبی است، این جایزه را به مدت دو سال متوالی در سال‌های 2001 و 2002 به دست آورد و اکنون پس از گذشت یک دهه دوباره به صدر این فهرست بازگشته است. امارات همچنین بهترین ایرلاین خاورمیانه شناخته شد و جایزه سومی را نیز برای سیستم سرگرمی هنگام پرواز دریافت کرد. ایر آسیا نیز جایزه بهترین ایرلاین کم هزینه را دریافت کرد. ال نیپون ایرویز علاوه بر دریافت جایزه برای پاکیزگی کابین، رتبه ایرلاین پنج ستاره نیز دریافت کرد. گفته میشود، موسسه مشاوره سفر انگلیسی «اسکای تراکس» رتبه بندی سالانه ایرلاین‌ها را بر مبنای نظرسنجی از میزان رضایت مسافران در پاسخنامه‌هایی که به زبان انگلیسی، اسپانیایی، چینی و روسی تهیه شدهاند، انجام می‌دهد. به گزارش CHN، بسیاری از کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی ایران بنا بر تجربه میتوانند با یک حساب سرانگشتی اعلام کنند که ایرلاین‌های ایرانی دریک رتبه‌بندی جهانی چه رتبه‌هایی می‌توانند داشته باشند اما برخی دیگر از این تحلیلگران صنعت حمل و نقل هوایی ایران نظری دیگری دارند. آنها می‌گویند باید الویت‌بندی‌ها را در یک طبقه قرار داد و با این دسته‌بندی به قضاوت نشست. در ذیل دیدگاه برخی تحلیلگران صنعت حمل و نقل هوایی در خصوص اینکه وضعیت رتبه ایرلاین‌های ایرانی درمقابل سایر ایرلاین‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنند جویا شدیم که می‌خوانید: اسماعیل تکیه سادات: مدیرحمل و نقل و ارتباطات اکو
ایرلاین‌های ایرانی به واسطه تحریم از جایگاه مناسبی در دنیا برخوردار نیستند این در حالی است که ایرلاین‌های ایران و حتی سازمان هواپیمایی کشورمان پیش از رخداد انقلاب اسلامی دارای رتبه 1 در میان تمامی کشورهای خاورمیانه بوده است. اما بعد از اتقلاب بنا بردلایلی که گفته شد برای خرید هواپیما و نوسازی ناوگان دچار مشکل اساسی شدیم لذا همه این موارد دلایل موج‌های افت کردن صنعت هوایی و به تبع ایرلاینهای ایرانی در دنیا بوده است. حتی در مورد حمل و نقل بار هم ترکیه در بین کشورهای خاورمیانه سرآمد است اما بارهای ایران به امارات منتقل شده سپس به مقصد می‌رود و همه اینها ضعف‌ها و خلاهایی است که منجر به کمرنگ بودن ایرلاین‌ها در دنیا کمک کرده است. به عبارتی صنعت حمل و نقل ریلی ایران با سایر کشورهای دنیا قابل قیاس نیست. حفظ‌الله آطاهریان:مدیرعامل قشم ایر
همه ایرلاین‌های دنیا که بهترین نیستند تا بخواهند این موضوع را اعلام کنند این در حالی است که حتی برای آنها نمی‌شود فاکتورهای تعیین الویت را مشخص کرد که بخواهیم ایرلاین‌های ایران را با آنها قیاس کنیم. برخی ایرلاین‌ها در ایران و حتی در دنیا با توجه به اینکه هیچگونه سانحه‌ای نداشتند و یا میزان تاخیر آنها در حداقل قرار دارد مورد سنجش قرار می‌گیرد. این موضوع باید بررسی شود تا بتوان نتیجه‌ای را اعلام کرد. کاظمپور: کارشناس ارشد صنعت حمل و نقل هوایی
سال گذشته اخباری مطرح شد مبنی بر اینکه سازمان هواپیمایی ایران طبق رتبه‌بندی ایکائو رتبه دهم را از لحاظ امنیت پرواز داراست اما در خصوص ایرلاین‌ها تا امروز هیچگونه رتبه‌بندی خارجی در سطح کلان انجام نشده‌است. در خصوص رتبه‌بندی ایرلاین‌ها، شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در درجات بسیار پائین و حتی آخر لیست قرار می‌گیرند چراکه رتبه‌بندی که یاتا برای ایرلانی‌های ایرانی در نظر گرفته گویای این حقیقت تلخ است. برای ایرلاین‌ها جایگاه خاصی در دنیا نمی‌بینم و هیچ امتیازی نمی‌شود برای آنان متصور شد. منصور راوندی:مدیر آموزش آموزشگاه یاس
با توجه به تحریم‌هایی که ما داریم من بعید می‌دونم که رتبه ایرلاین‌های ایرانی از حدود ۳۰۰ ایرلاینی که در دنیا داریم بیشتر از 100 باشد. مهندس علی اسد: کارشناس حمل و نقل هوایی
من واقعا نمی‌دونم و خیلی اهل سفرهای خارجی نیستم که بخواهم ایران را قیاس کنم اما در کشورهای دنیا، شرکت‌هایی هستند که به طور اختصاصی اقدامات مهمی برای توسعه صنعت حمل و نقل هوایی کشورشان انجام می‌دهند. نورالله امیرآبادی: خلبان
به طور حتم با نگاهی به همه جوانب ایرلاین‌های ایرانی متوجه می‌شویم که شرکت‌های هواپیمایی ایرانی با همه دنیا خیلی متفاوت است. حتی این شرکت‌ها با ایرلاین‌های خاورمیانه هم قابل رقابت نیست. همچنین در خاورمیانه شرکت‌های هواپیمایی امارات دارای سرویس‌دهی مناسب و حتی فاکتورهای بسیار موفقی برای جذب مسافر داراست. با توجه به اینکه رتبه‌بندی برای ایرلاین‌های ایرانی در سطح جهانی ممکن نیست اگر بخواهیم رتبه‌بندی داخلی داشته باشیم شاید بتوان گفت شرکت‌های هواپیمایی خصوصی دارای مزیت‌های نسبی نسبت به سایر ایرلاین‌هاست. همچنین می‌توان گفت که برخی شرکت‌های هواپیمایی نسبت به سال‌های گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار بودند. به طور مثال برخی شرکت‌های هواپیمایی مسافران خود را از درب منزل به فرودگاه هدایت می‌کنند و این بیانگر رشد در صنعت هوانوردی است. من بعید می دانم با توجه به بحران درآمدی ایرلاین‌ها در دنیا که هیچ، حتی در منطقه حرفی برای گفتن داشته باشیم. ضمن این که برخی شرکت‌های هواپیمایی بیش از هر چیزی به مساپل درآمدی اهمیت می‌دهند که این به نوبه خود منجر به کاهش کیفیت و خدمات می‌شود. حتی تنوع ایرلاین‌ها در ایران نیز مشکل‌ساز شده به طوری که یک شرکت هواپیمایی با دو هواپیما به مشتریان ارائه سرویس می‌دهد. نرخ بلیت هواپیما و مشکلات ارز هم به مطرح نبودن ایرلاین‌های ایرانی در دنیا کمک می‌کند.