تین نیوز | دولت بر اجرای قانون برنامه پنجم به‌ ویژه ماده 161 و آزادسازی نرخ بلیت مصمم است و به نظر می‌رسد تا پایان سال با آزادسازی تعرفه فرودگاهی، نرخ بلیت هواپیما هم در راستای ایجاد فضای رقابتی برای ارائه خدمات و توجیه مالی مطلوب، آزاد شود.

بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌های کشور موضوعی است که مدت‌ها از سوی مسئولان شرکت فرودگا‌ه‌ها مطرح می‌شود و دلیل آن هم افزایش رو‌افزون این بدهی است.


ایرلاین‌ها بابت دریافت خدمات فرودگاهی و نشست و برخاست در باند فرودگاه‌ها، باید مبالغی را به شرکت فرودگاه‌های کشور پرداخت کنند،اما شرکت‌های هواپیمایی مدعی هستند با این نرخ‌های فعلی بلیت، نه تنها سودی عایدشان نمی‌شود بلکه هزینه‌های جاری خود را هم تأمین نمی‌کنند تا بدهی خود را به شرکت فرودگاه‌ها و حتی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی (بابت سوخت) پرداخت کنند و مدعی هستند با آزادسازی نرخ‌های بلیت هواپیما، شاید درآمد‌های آنها هم به قول معروف تکانی بخورد.


از سوی دیگر شرکت فرودگاه‌های کشور هم به عنوان یک بنگاه درآمد‌هزینه‌ای بودجه‌ای از دولت دریافت نمی‌کند و باید هزینه‌های خود را خود تأمین کند، منابع اصلی درآمد شرکت فرودگاه‌‌های کشور ‌دریافت هزینه نشست و برخاست هواپیما، اجاره اماکن و درآمد پروازهای عبوری، است و این سه منبع، تنها محل درآمد آنهاست.


نکته جالب‌تر این کلاف سر در گم این است که شرکت فرودگاه‌‌های کشور قصد دارد تا پایان سال همه تخفیف‌های تعرفه‌های فرودگاهی را حذف کند، دولت در راستای حمایت از ایرلاین‌ها تاکنون تعرفه‌‌های فرودگاهی را با درصدی تخفیف برای ایرلاین‌‌ها محاسبه و در چوب خط آنها اضافه می‌کرد اما با اجرای قانون آزادسازی، دولت هم می‌خواهد نرخ تعرفه‌‌های فرودگاهی را آزادسازی کامل کند و قطعاً این امر ‌افزایش هزینه ایرلاین‌ها و بزرگ‌تر ‌شدن رقم‌ بدهی آنها را به همراه خواهد داشت.


مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور چندی پیش در این‌باره گفته بود: یکی از تکالیفی که برنامه پنجم مکلف کرده است، حذف تدریجی تخفیف‌ها و واقعی کردن نرخ‌ها است.


رسولی‌نژاد توضیح داد: دولت و شرکت فرودگاه‌‌های کشور در راستای حمایت از ایرلاین‌ها از گذشته، تعرفه‌‌های فرودگاهی را با تخفیف‌هایی به ایرلاین‌ها ارائه می‌دادند، در واقع رقمی پایین‌تر از نرخ تعرفه‌‌های مصوب شده از شرکت‌ها دریافت می‌شد، اما پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، به تدریج و با شیبی بسیار ملایم، این تخفیف‌ها در حال کاهش یافتن است.


وی افزود: در گام اول 50 درصد تخفیف‌های تعرفه‌ فرودگاهی در سال گذشته برداشته شد و گام دوم را هم اسفندماه امسال برمی‌داریم.


مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور تأکید کرد: در جدول زمانبندی خود در زمینه حذف تخفیف‌های خدمات تکلیفی و معافیت‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم و با هماهنگی وزیر راه این کار را اجرا می‌کنیم.


رسولی‌نژاد با تأکید بر اینکه باید همزمان با آزادسازی نرخ‌ها، تعرفه‌های فرودگاهی هم برداشته شود، اضافه کرد: این امر در راستای قانون برنامه توسعه کشور است.


مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: چندی پیش شرکت فرودگاه‌‌های کشور 40 درصد تخفیف‌ها در فرودگاه‌های مناطق کمتر توسعه‌یافته را برداشت، اما هنوز هم شرکت‌های هواپیمایی نمی‌توانند بدهی خود را از این محل پرداخت کنند و در این‌باره مشکلات زیادی داریم.


به نظر می‌رسد ‌این آزادسازی تعرفه‌های فرودگاهی، همسو با آزادسازی نرخ‌های بلیت هواپیما خواهد بود تا شرکت‌های هواپیمایی نیز از عهده پرداخت آن برآیند.


تأکید دولت بر اجرای قانون برنامه پنجم توسعه به‌ ویژه ماده 161 و آزادسازی نرخ بلیت کاملاً مشهود است؛ در استناد به این سخت نیز می‌توان به صحبت‌های قائم‌مقام وزیر راه در امور هوانوردی اشاره کرد که از آزادسازی نرخ‌های بلیت هواپیما تا نوروز 92 خبر داده بود.


علی‌محمد نوریان چندی پیش بر آزادسازی نرخ‌‌های بلیت هواپیما تا پایان سال تأکید کرد‌.


قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی با بیان اینکه کف و سقف نرخ‌ها کماکان در حال بررسی است، اظهار داشت: باید جوانب مختلف در این باره مورد توجه باشد.


نوریان اضافه کرد: در حال حاضر اغلب شرکت‌های هواپیمایی در حال ورشکستگی هستند و مشکلاتی دارند، برنامه داریم تا نوروز 93 آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را اجرایی کنیم.


بنا به گفته نوریان‌ این مورد دستور مجلس و در راستای اجرای قانون و مصوبات قانونی درباره آزادسازی است.


بر اساس این گزارش به نظر می‌رسد دولت قصد دارد در راستای توجیه مالی مطلوب‌تر ایرلاین‌ها، افزایش کیفیت خدمات به مسافران و افزایش توان شرکت‌های هواپیمایی برای پرداخت بدهی‌ها به شرکت نفت (بابت سوخت) و شرکت فرودگاه‌های کشور، نرخ بلیت هواپیما را آزاد کند و در کنار آن تخفیفات تعرفه‌های فرودگاهی را بردارد.


شرکت های بزرگ ماهان، ایران ایر و آسمان، در صدر ایرلاین های بدهکار قرار دارند؛ ظاهراً تشکیل کمیته برای حل این مشکل و راهکارهایی مانند قسط بندی بدهی ایرلاین ها، تاکنون بی‌نتیجه بوده و برخی از ایرلاین‌ها، برای پرداخت بدهی خود پیش قدم نمی‌شوند.


اما به هر حال دولت قصد دارد تا نوروز 93 نرخ بلیت هواپیما و در کنار آن تعرفه‌‌های فرودگاهی را آزاد کند تا در کنار افزایش کیفیت خدمات و رقابتی شدن محیط برای ارائه خدمات ایرلاین‌ها، درآمد شرکت‌های هواپیمایی هم به نحوی باشد که قادر به پرداخت بدهی‌های خود بابت سوخت و تعرفه‌های فرودگاهی به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت فرودگاه‌های کشور باشند.