تین نیوز | مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها درباره طلب ۲۰ میلیارد تومانی این شرکت گفت: طبق وعده شرکت نفت، ایرلاین‌‌ها هر رقمی بابت بدهی سوخت به حساب شرکت نفت واریز کنند، آنها ۲ درصد این مبلغ را برای شرکت فرودگاه‌ها واریز می‌کنند.

محمود رسولی‌نژاد با بیان اینکه ایمنی و افزایش مستمر آن در دستور کار صنعت حمل و نقل هوایی است، اظهار داشت: ایمنی و افزایش مستمر آن در صنعت حمل و نقل هوایی، ارتقای ظرفیت و کارایی ناوبری هوایی، امنیت و تسهیلات، توسعه اقتصادی صنعت، حفاظت از محیط زیست و کاهش اثرات مخرب صنعت بر محیط‌زیست، از اهداف این صنعت در دو سال آینده است.

وی بیان کرد: طبق هدف‌گذاری انجام شده، ‌تجاری‌سازی فرودگاه‌های کشور، ‌افزایش مستمر ایمنی و امنیت در خدمات فرودگاهی و ناوبری هوایی، تبدیل شرکت فرودگاه‌ها به برند معتبر ‌ناوبری هوایی منطقه و برخورداری مستمر از مزیت رقابتی نسبت به رقبای منطقه‌‌ای، از اهداف پیش روی این شرکت است.

شرکت فرودگاه‌ها باید ماهانه 600 میلیارد تومان درآمد داشته باشد
رسولی‌نژاد اضافه کرد: 54 فرودگاه در کشور توسط شرکت فرودگاه‌ها راهبری می‌شود و پنج فرودگاه خلیج فارس (عسلویه)، کیش، ماهشهر، قشم و نفت (لاوان) زیرمجموعه شرکت نیست.

مدیر‌عامل شرکت فرودگاه‌های کشور تأکید کرد: منابع اصلی درآمد شرکت فرودگاه‌‌های کشور، عملکرد است؛ دریافت هزینه نشست و برخاست هواپیما، اجاره اماکن و درآمد پروازهای عبوری، سه منبع تامین درآمد شرکت است.

وی تأکید کرد: شرکت فرودگاه‌های کشور باید ماهانه 600 میلیارد تومان وصول درآمد داشته باشد.

بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌ها 360 میلیارد تومان
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با گلایه‌‌ از عدم تسویه حساب بدهی‌ ایرلاین‌ها، بیان کرد: بدهی‌ ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌ها از سه محل اجاره اماکن، دریافت خدمات فرودگاهی و تعرفه مسافری‌ است که پرداخت نمی‌کنند.

وی گفت: در حال حاضر 360 میلیارد تومان بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌های کشور است که شرکت‌های هواپیمایی اراده‌ای برای پرداخت به موقع آن ندارند و هر از گاهی مجبور می‌شویم، از طریق حقوقی و حکم جلب اقدام کنیم.

ایران‌ایر، ماهان و آسمان همچنان بدهکارترین ایرلاین‌‌ها
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور بیان کرد: بدهکارهای بزرگ ما شرکت هواپیمایی ماهان، ایران‌ایر و آسمان است و پس از آن بقیه ایرلاین‌ها در رتبه‌های بعدی هستند.

ایرلاین‌ها برای پرداخت بدهی خود پیش قدم نمی‌شوند
رسولی‌نژاد با اشاره به اینکه این بدهی بابت خدمات فرودگاهی بوده است، گفت: بر اساس قانون، شرکت‌ها باید بابت خدماتی که برای نشست و برخاست و توقف هواپیماها از فرودگاه دریافت می کنند، مبلغی را بپردازند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه راهکارهایی مانند قسط‌بندی هم برای تسویه بدهی ایرلاین‌ها در نظر گرفته شد، اما چندان اجرا نشد، بیان کرد: ‌متأسفانه برخی از ایرلاین‌ها برای پرداخت بدهی خود پیش قدم نمی‌شوند.

بدهی 20 میلیارد تومانی شرکت پالایش و پخش به شرکت فرودگاه‌ها
وی افزود: بدهی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز حدود 20 میلیارد تومان به شرکت فرودگاه‌ها بدهکار است که در حال مذاکره هستیم.

رسولی‌نژاد ادامه داد: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به میزانی که از شرکت‌های هواپیمایی بابت سوخت، پول ‌وصول می‌کند، پول ما را هم می‌دهد و آن هم منوط کرده است به این که مثلاً اگر امروز شرکت‌های هواپیمایی بابت بدهی‌های سوخت خود یک‌هزار میلیارد تومان پول به حساب شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی واریز کنند، آنها هم ‌2 درصد این مبلغ را که 20 میلیارد تومان می‌شود، به حساب شرکت فرودگاه‌ها واریز می‌کنند.

وی اظهار داشت: البته این عمل مناسب نیست، زیرا بودجه ما درآمد هزینه‌ای است و دنبال راهکاری برای وصول آن هستیم.

وصول مطالبات و پرداختی‌های سه ماه پایان سال مطلوب نیست
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور چندی پیش از مدیران فرودگاهی خواسته بود، با دقت و ارائه راهکارهای مناسب، به دنبال وصول مطالبات شرکت باشند.

‌‌رسولی‌نژاد ‌با اشاره به روند نامطلوب وصول مطالبات و پرداختی‌های سه‌ماهه پایانی سال، به مدیران فرودگاه‌ها تأکید کرده بود، ضمن جدیت در جذب مطالبات، دقت و پیگیری لازم را لحاظ کنند.

برای متنوع‌سازی نرخ بلیت هواپیما به نتایجی دست یافته‌ایم
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به تأکید دولت بر اجرای قانون برنامه پنجم توسعه به‌ ویژه ماده 161 و آزادسازی نرخ بلیت، گفته بود: ‌در این خصوص جلسات متعددی با رئیس سازمان هواپیمایی برگزار شده و درباره متنوع‌سازی نرخ بلیت نتایجی حاصل شده است.