تین نیوز | علیرغم افزایش تعداد سفرهای هوایی، صنعت حمل و نقل هوایی در سال 2013 با 29 سانحه و 269 کشته از سال 1945 به بعد ایمن ترین سال در بین ناوگان حمل و نقل مسافری جهان بود.

در سال 2013 تعداد مسافران حمل و نقل هوایی به حدود سه میلیارد نفر افزایش یافت و پیش بینی می شود با تداوم روند روبه رشد، تعداد مسافران هوایی در جهان در پایان سال 2014 به بیش از سه میلیارد و 300 نفر برسد.


براساس گزارش های منابع معتبر، صنعت حمل و نقل هوایی در سال 2010 میلادی، شاهد 29 سانحه هوایی بود که در مجموع 831 مسافر در این سوانح جان باختند.


صنعت حمل ونقل هوایی در سال 2011 شاهد 28 سانحه بود که در مجموع 507 کشته برجا گذاشت، ضمن آنکه تعداد سوانح هوایی در سال 2012 به 22 مورد رسید که در این سوانح نیز 470 مسافر کشته شدند.


آمارها نشان می دهد در سال 2012 در مجموع دو میلیارد و 900 میلیون نفر در جهان با ناوگان حمل و نقل هوایی سفر کردند که این رقم نسبت به سال 2011، 5/5 درصد رشد نشان می دهد.


صنعت هوایی جهان به خصوص شرکت های هوایی از سال 2001 پس از حوادث 11 سپتامبر به علت کاهش سفرهای هوایی بسیار متضرر شدند، اما به تدریج از سال 2005 شاهد افزایش سوددهی این شرکت ها بودیم.


هم اکنون رشد سالانه صنعت حمل و نقل هوایی در جهان به حدود شش درصد رسیده و کارشناسان این صنعت پیش بینی می کنند طی چند سال آینده این صنعت ایمن جهان، رشد هشت درصدی را تجربه کند.


براساس گزارش سازمان ایمنی هوانوردی اروپا، از آنجا که یک پنجم سوانح هوایی جهان در سال 2013 در قاره افریقا اتفاق افتاده، از نظر این سازمان قاره افریقا دارای حداقل ایمنی در پروازهای هوایی بوده است.


سازمان ایمنی هوانوردی اروپا در ادامه تصریح کرده است: در میان پرخطرترین ایرلاین ها، شرکت هواپیمایی قزاقستانی SCAtبه عنوان پرخطر ترین ایر لاین شناخته شد و شرکت افغانی کام.ایر و شرکت سورینامی بلووینگ ایرلاینز در رتبه های بعدی قرار گرفتند.


طبق این گزارش، بدترین سانحه هوایی در سال 2013 در روسیه روی داد که طی آن پرواز مسکو به قزاقستان، ˈتاتارستان ایرلاینزˈ به هنگام فرود دچار سانحه شد و آتش گرفت و تمام 50 سرنشین آن کشته شدند.


با این حال با توجه به سیر صعودی ترافیک هوایی، پیش بینی می شود پس از پایان نسبی بحران مالی و رکود اقتصادی در برخی از کشورهای جهان از جمله قاره سبز اروپا، سال 2014 میلادی آغاز سومین سال سوددهی مطلوب صنعت حمل و نقل هوایی باشد.


صنعت حمل ونقل هوایی جهان در سال 2012 میلادی، به سود خالص هفت میلیارد و 400 میلیون دلاری دست یافت که این میزان سود، با توجه به پشت سر گذاشتن بحران های اقتصادی، سود مطلوبی برای این صنعت بشمار می رود.


آمارها نشان می دهند برغم افزایش سود خالص صنعت حمل و نقل هوایی در جهان، حاشیه سود صنعت هواپیمایی در سال های اخیر همچنان ضعیف بوده است.


هرچند روند روبه رشد خطوط حمل و نقل هوایی مناطق مختلف دنیا با یکدیگر تفاوت دارد، اما پیش بینی می شود در سال جاری میلادی سود این صنعت به 19 میلیارد و 700 میلیون دلار برسد.


کارشناسان هوایی پیش بینی می کنند مجموع درآمدهای صنعت حمل و نقل هوایی در سال 2014 میلادی به بیش از 743میلیارد دلار افزایش یابد و با در نظر گرفتن سود خالص 19 میلیارد و 700 میلیون دلاری، سوددهی مطلوبی را در این صنعت شاهد خواهیم بود.


با توسعه صنعت هوایی سازمان جهانی هواپیمایی کشوری (ایکائو) چندی پیش اعلام کرد با افزایش سفرهای هوایی در جهان، سود خالص صنعت حمل ونقل هوایی جهان در سال 2012 به بیش از 19 میلیارد و 200 میلیون دلار رسید و این نشان داد در مقایسه با اوج گرانی سوخت در سال 2012، نرخ سفرهای هوایی مناسب و در مجموع صنعت هوایی جهان شرایط خوبی را دارد.


از طرفی انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی(یاتا) در گزارش اخیر خود اعلام کرده همواره به آینده رشد صنعت هواپیمایی جهان خوش بین و شرکت های هوایی بازای جابه جایی هر مسافر، حدود شش دلار سود می برند.


با این حال کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین و کارائیب سهم زیادی در مجموع سوانح و تلفات هوایی دارند و در مجموع این مناطق حدود هفت درصد از کل ترافیک سفرهای هوایی جهانی را تشکیل می دهند و 50 درصد سوانح هوایی ثبت شده در سال 2012 به آنها تعلق داشته است.


ایمنی ایرلاین ها طی سالهای گذشته به طور مستمر بهبود یافته؛ این در حالی است که نرخ سوانح در آمریکا و کشورهای دیگر با سازماندهی مناسب خلبانان و مهندسین مکانیک هواپیماها بدون نگرانی از مجازات، اطلاعات مربوط به اشتباهات خود را داوطلبانه گزارش کنند که این امر عامل موثری در تداوم روند کاهشی این بخش خواهد بود.


استفاده از تجهیزات بهتر و مطمئن تر، بهبود آموزش خلبانان، بهره گیری از ابزارآلات نوین در روند کنترل ترافیک هوایی و تشدید نظارت ها توسط نهادهای مسوول در کشورهای توسعه یافته، می تواند نقش موثری در کاهش سوانح هوایی در جهان ایفا کند.


در سال های اخیر افزایش ایمنی در صنعت حمل و نقل هوایی سبب شد، سازمان ایمنی هوانوردی اروپا وابسته به اتحادیه اروپا اواخر هفته گذشته در گزارشی اعلام کند، سفر هوایی هیچگاه به اندازه سال گذشته میلادی، ایمن نبوده است.


در فهرست ارایه شده این سازمان ایمن ترین ایرلاین های جهان در سال 2013، ایرلاین استرالیایی کانتاس به دلیل پرواز بدون تلفات و کسب هفت ستاره کامل در صدر قرار گرفت.


ایرلاین های ایرنیوزیلند، اُل نیپون ایرویز،کتی پاسیفیک ایرویز، امارات عربی متحده، اتحاد ایرویز، اوا ایر، شرکت هواپیمایی اردن، سنگاپور ایرلاینز و ویرجین آتلانتیک از بین 448 ایرلاین جهان در رتبه های بعدی ایمن ترین شرکت های هوایی قرار گرفته اند.


طبق این گزارش در سال 2013 در مجموع 29 سانحه هوایی در جهان اتفاق افتاد و این سوانح سبب شده 269 نفر مسافر جان خود را از دست بدهند.