تین نیوز | رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشوری، فرسودگی ناوگان را یکی از مهم ترین علت های تاخیر در پروازها در کشورمان دانست و بر نوسازی ناوگان هوایی به عنوان یکی از راه حل های این مسئله، تاکید کرد.

نورالله رضایی نیارکی در گفتگو با تین نیوز، در پاسخ به سوالی درباره حقوق مسافران در هنگام تاخیر پرواز، اظهار کرد: رفتار شرکت های هواپیمایی همواره بر اساس دستورالعمل هایی است که توسط ایکائو تنظیم شده و به ایرلاین و ارگان های ناظر هم ابلاغ می شود.

وی با بیان این که تاخیر پرواز، برای کشور ما مسئله است نه کشورهای دیگر، افزود: به دلیل مسایلی مانند مشکلات اقتصادی، تحریم و... ناوگان ما، فرسوده است و هواپیماهای ما به راحتی و حتی به خاطر کمترین مسایل، زمین گیر می شوند و تاخیر پیش می آید.

رئیس سابق سازمان هواپیمایی ادامه داد: راه حل این مسئله نیز این است که هواپیماها را نو کنیم، یعنی هواپیماهایی با عمر حداکثر پنج سال بخریم و خیال مان راحت باشد که مشکلی پیش نمی آید.

رضایی نیارکی، مسئله تاخیر پرواز به خاطر شرایط جوی را نیز از جمله شرایط خاص کشور ما عنوان کرد و افزود: ما در بیشتر فرودگاه های کشورمان، دستگاه های دقیق ناوبری داریم و از این لحاظ از دنیا عقب نیستیم. در حال حاضر، ما دستگاه های VDOR/DME و ILS در فرودگاه های کشور داریم که سیستم هایی هستند که به هواپیما اجازه فرود در فرودگاه های کشور، حتی در شرایط بد جوی را می دهند.

وی ادامه داد: با این حال، گاهی حتی وضعیت دید، از حد مینیمم هم، کمتر می شود و هیچ خلبانی در این شرایط پرواز نمی کند.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی شاهین، اضافه کرد: اکثر فرودگاه های کشور، به ویژه فرودگاه های جنوبی از جمله فرودگاه های اهواز، آبادان و اصفهان، به ویژه در صبح، با مشکل دید مواجه هستند و تاخیر در این مواقع، به دلیل بدی آب و هوا نیست بلکه مسئله، کمی دید خلبان است.

رضایی نیارکی درباره حقوق مسافران در هنگام تاخیر پروازها اظهار کرد: در تاخیرهای بیش از دو ساعت، بسته به زمان پرواز، باید با صبحانه، ناهار یا شام، از مسافران پذیرایی شود که این پذیرایی، معمولا با یک غذای سبک است؛ نه غذای مفصل.

وی ادامه داد: در صورتی که تاخیر طولانی تر باشد، ایرلاین باید به مسافران اعلام کند که به چه دلیل، تاخیر پیش آمده است و اگر پرواز لغو شود، باید خسارت مسافران پرداخت و پول بلیت، پس داده شود، البته در این مواقع، ایرلاین ها دچار زیان می شوند و اگر این روند متوالی باشد، به ورشکستگی نیز می انجامد!

رضایی نیارکی تاکید کرد: کنوانسیون های معروفی از جمله شیکاگو، پاریس، بروکسل و... همگی حقوق مسافران را اولویت اول خود قرار داده اند.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا حقوق مسافران، پیش از پرواز به آنها اعلام می شود یا خیر؟» گفت: خیر، اگر کسی می خواهد این مسایل را بداند، باید از قبل مطالعه کند. البته مسافران، معمولا به این که ممکن است چنین وضعیتی پیش آید، فکر نمی کنند. مسافران ما، چندان با مقررات هواپیمایی آشنایی ندارند اما اگر کسی اطلاعات اولیه ای درباره حقوقش داشته باشد، معمولا می پرسد و مسئولان ایرلاین نیز معمولا توضیح می دهند.