برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 1 ?? 1
dqw
  1. Mehdi.M ?????? ??
    Mehdi.M
    هوانورد نیمه فعال-سروان
    July 2013
    Isf
    428
    تعداد تشکر : 1,067
    Thanked 376 Times in 187 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? ناوگان هوایی كشور نیازمند خون تازه




    فرسوده بودن ناوگان حمل ونقل ایران موضوع تازه یی نیست. سال هاست كه صنعت هوانوردی كشور با این معضل دست به گریبان است. ناوگانی كه قرار بود در آینده یی نه چندان دور با كشورهای بزرگ شرق و غرب رقابت كرده و مقام اول منطقه را در چنگ خود نگه دارد، چند سالی است به علت تشدید تحریم های بین المللی و غافل شدن دولت از رشد و توسعه حمل ونقل، حال و روز خوشی ندارد.

    طی چند سال اخیر بارها و بارها از زبان مسوولان و كارشناسان شنیده ایم كه نزدیك به 50 درصد ناوگان هوایی كشور زمینگیر است و چنانچه مسوولان امر راه چاره یی برای این درد كهنه پیدا نكنند، به همین زودی ها شاهد زمینگیر شدن مابقی ناوگان خواهیم بود. شاید گوشه یی از مشكلات این بخش به بی توجهی و سوءمدیریت دولتمردان در توجه كافی به این حوزه بازگردد، اما نمی توان مشكلاتی كه از بابت تحریم ها به پیكره صنعت وارد می شده را دست كم گرفت.

    پس از توافق ایران با گروه 1+5 در ژنو در اوایل آذرماه، مدیران و فعالان این صنعت چشم به توافقات و اجرا شدن مفاد توافقنامه مذكور هستند تا با برداشته شدن سایه تحریم ها از سر آن، نشاطی دوباره را به پیكره ناوگان پیر هوایی كشور تزریق كنند. بنا بر آمار و ارقام اعلام شده، نزدیك به 243 هواپیما در ناوگان ایران موجود است كه حدود 100 هواپیما به دلایل مختلف از جمله مشكلات تحریم ها و نبود قطعات مورد نیاز زمینگیر شده اند.

    هواپیمای ناوگان بیشتر شامل بویینگ 727 و 747، ایرباس 320، 340 و 310، فوكر 100 و 50، MD و ART است. عمر ناوگان هوایی ایران حدود 22 سال است كه اغلب عمر این هواپیماها بالای 20 سال است. برخی از این هواپیماها نیز تولیدشان متوقف شده و دیگر تولید نمی شوند. از جمله این موارد می توان به هواپیماهای فوكر و MD اشاره كرد. برخی از این هواپیماها تنها در آسمان ایران پرواز می كنند و در هیچ كجای جهان نشانی از آنها نیست.

    طی سالیان اخیر به گفته مدیران این حوزه، مشكلات ناوگان هوایی كشور پس از تشدید تحریم ها، موانع در سوخت گیری و تعمیر و نگهداری، كمبود قطعه و افزایش نرخ ارز چند برابر شده است به طوری كه افزایش هزینه ایرلاین ها به یكباره باعث شد تا برخی ایرلاین ها توان اداره امور خود را نداشته باشند زیرا ورود دلالان و واسطه ها باعث شد تا هزینه های نگهداری به شكل بی سابقه یی افزایش یابد.

    از طرفی، نبود حمایت های دولت، ادامه فعالیت را برای ایرلاین های داخلی به ویژه ایرلاین های كوچك سخت تر كرد. با این حال، مساله فرسودگی ناوگان و كهنه بودن هواپیماهای كشور، یكی از مشكلات جدی ایرلاین های داخلی است كه این امید می رفت پس از خروج توپولوف ها كه از قدیمی ترین و كهنه ترین هواپیماهای جهان بود، زمینه برای ورود هواپیماهای جدید فراهم شود. اما فشار تحریم ها باعث شد نه تنها از سلطه هواپیماهای كهنه در ناوگان كاسته نشود، بلكه مسوولان سازمان هواپیمایی از چاله به چاه بیفتند.

    مردم ایران سال ها رنج سفر با هواپیمای كهنه را به جان خریده اند. مسوولان باید بدانند كه ایمنی هواپیما تحریم شدنی نیست. اقتصاد را می توان تحریم كرد، اما به هیچ عنوان ایمنی را نمی شود تحریم كرد. متاسفانه دولت قبل دست روی دست گذاشت و تنها نظاره كرد تا هواپیماهای كهنه یكی پس از دیگری وارد ناوگان كشور شود. اكنون دیگر باید مسیر جدیدی را بگشاییم.

    توافق ژنو فرصتی را فراهم كرده با بهره گیری از مدیران با تجربه و خلاق در بخش هوایی می توان موانع غیرقانونی در مسیر خرید هواپیمای نو را برداشت. به اعتقاد كارشناسان، تنها خرید هواپیماهای نو می تواند به مشكلات قدیمی این حوزه خاتمه دهد. خرید هواپیمای كهنه خیانت به مردم و كشور است.

    از سوی دیگر، تعداد هواپیماهای فعال كشور به نسبت جمعیت در ایران بسیار پایین است و چاره یی جز هواپیماهای جدید نیست. برای مثال، مقایسه نسبت جمعیت به صندلی های پرواز در ناوگان های مختلف نشان می دهد كه امارات برای هر 64 نفر یك صندلی هواپیما دارد. قطر برای هر 80 نفر و تركیه برای هر 1260 نفر یك صندلی هواپیما دارد. اما در ایران برای هر 2400 نفر یك صندلی هواپیما وجود دارد. این نشان می دهد تا چه میزان در زمینه ناوگان با كمبود مواجه هستیم. اكنون كه در سیاست خارجی كشور گشایش ایجاد شده و تحریم در بخش هوایی رو به كاهش است، بهتر است زمینه برای رقابتی كردن ایرلاین ها ایجاد شود. باید از این بخش به شكلی حمایت شود كه سرمایه گذار حاضر به آوردن سرمایه خود به صنعت هوانوردی باشد. این مساله هم در گرو سوددهی سرمایه گذاری در صنعت هوانوردی است.

    در حال حاضر این بخش سودده نیست. آزادسازی بلیت كه سال هاست قرار است انجام شود، هنوز در همان حرف و شعار باقی مانده است. فرض بگیریم سرمایه گذاری هواپیمای نو با قیمت 50 میلیون دلار وارد كشور كرد، اما در سیستم هوایی كشور قیمت بلیت یكسان است. مسافر برای هواپیمای كهنه با سن 20 سال با قیمت 5 میلیون دلار همان اندازه قیمت بلیت می پردازد كه برای هواپیمای نو و با قیمت 50 میلیون دلار.

    تا زمانی كه این سیستم در بخش هوایی حاكم باشد، نمی توان از سرمایه گذار انتظار داشت وارد این بخش شود. سرمایه گذاری در بخش هوایی اگر زمینه های حمایتی داشته باشد، با اقبال بالایی روبه رو می شود. چراكه نیاز سالانه ما در این بخش بسیار بالاست. اگر فشا باز شود و از بار تحریم ها كاسته شود، حتی كشورهای خارجی وارد ایران می شود چراكه به خوبی می دانند نیاز در این بخش در ایران زیاد است و اگر هواپیماهای مناسب وجود داشته باشد، مردم اقبال شان به سفرهای هوایی افزایش می یابد.

    متاسفانه در سال های گذشته تشدید تحریم فرصت خرید هواپیمای نو را از ایرلاین های داخلی گرفت. امروزه دیگر خرید هواپیمای نو از نظر اقتصادی به صرفه تر است تا اینكه هواپیمای كهنه بخریم و میلیون ها دلار صرف هزینه تعمیر و نگهداری آن كنیم.

    به نظر می رسد در شرایط پیش رو ایرلاین ها به جای آنكه به دنبال اجازه از دولت برای افزایش قیمت ها باشند، باید از دولت بخواهند تا از آنها برای خرید هواپیمای نو حمایت كند.

    پس از توافق ژنو مسوولان جدید سازمان هواپیمایی اعلام كرده اند كه اقدامات جدید برای خرید هواپیمای نو در حال انجام است. در آینده نزدیك با توجه به حمایت های سازمان هواپیمایی از ایرلاین ها، احتمال تغییرات اساسی در این صنعت بسیار زیاد خواهد بود و با وضع قانون ممنوعیت ورود هواپیمای با عمر بالای 10 سال شاهد بهسازی ناوگان و كوتاه شدن پای دلالان خواهیم بود: دلالانی كه طی چند سال اخیر به روش های مختلف ضربات جبران ناپذیری به پیكره صنعت هوایی كشور تحمیل كردند.
    #1 ارسال شده در تاريخ January 18th, 2014 در ساعت 20:43:12

  2. The Following 2 Users Say Thank You to Mehdi.M For This Useful Post:

    B727 (January 19th, 2014), parsboy (January 20th, 2014)

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0