برف بدون اطلاع؛ مسافران سرگردان!

شرايط نامساعد جوي و بارش برف در اغلب نقاط كشور طي روزهاي اخير سبب سرگرداني تعداد زيادي از مسافران در فرودگاه‌هاي كشور به ويژه فرودگاه مهرآباد و امام خميني (ره) شد.

به گزارش ايسنا، برخي از پروازها لغو شدند و برخي ديگر با تاخير طولاني انجام ‌گرفتند و حتي در بعضي ساعات امكان پذيرفتن پروازهاي ورودي به برخي از فرودگاه‌ها نبود. اين امر روي پروازهاي حج نيز تاثير گذاشته بود چراكه هواپيماي ايران‌اير و سعودي براي انجام پروازهاي حج بايد از كشور به سمت فرودگاه‌هاي جده و مدينه حركت مي‌كردند اما وضعيت نامساعد جوي و پايين بودن ميزان ديد امكان انجام اين پروازها را فراهم نمي‌كرد.

علي‌رغم اينكه لغو پروازها يا تاخير آنها براي حفظ ايمني پرواز و جان مسافران در شرايط جوي نامساعد انجام ‌گرفت اما اين سوال وجود دارد كه چرا از قبل براي اين شرايط پيش‌بيني‌هاي لازم صورت نگرفته بود تا با اطلاع‌رساني به موقع به مسافران از ازدحام و سرگرداني آنها در فرودگاه‌ها جلوگيري شود؟ تعهد شركت‌هاي هواپيمايي در اين شرايط چيست و آيا آنها متعهد نيستند به مسافران خود اطلاع دهند كه پرواز آنها لغو يا با تاخير انجام مي‌شود؟

در روزهاي اخير سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري و شركت هواپيمايي ايران‌اير درباره لغو پروازها يا تاخير آنها اطلاع‌رساني مي‌كردند اما متاسفانه اين اطلاع رساني نيز به صورت پراكنده انجام ‌گرفت و هر ساعت اخبار متفاوت از وضعيت پروازها اعلام مي‌شد. البته مسوولان سازمان هواپيمايي كشوري و فرودگاه‌ها اعلام مي‌كردند كه مسافران قبل از عزيمت به فرودگاه با شركت‌هاي هواپيمايي مربوطه يا با شماره‌ اطلاعات پرواز فرودگاه مهرآباد 199 در پروازهاي داخلي و اطلاعات پرواز فرودگاه امام خميني(ره) 51001 در پروازهاي خارجي تماس بگيرند اما اين شمارها نيز از در اين شرايط دائما مشغول بوده و اغلب مسافران موفق به برقراري تماس نمي‌شدند تا اطلاعاتي از پرواز خود بگيرند.

به گزارش ايسنا، اين مسائل در چند روز اخير سبب شده بود بيشتر مسافران در فرودگاه‌ها بلاتكليف باشند و ظاهرا مسوولان امر در فرودگاه‌ها نيز از شرايط غافلگير شده بودند و پاسخ دقيقي براي مسافران نداشتند.

اصغر كتابچي، مديرعامل شركت فرودگاه‌هاي كشور به ايسنا گفته بود: با توجه به اينكه شرايط نامساعد جوي تا چند روز آينده ادامه دارد از مسافران تقاضا كرديم همكاري لازم را با مسوولان فرودگاه انجام دهند چراكه هر نوع تغيير در برنامه پرواز‌ها يا انجام نشدن آن پرواز سريعا از طريق اطلاعات پرواز، مانيتور‌هاي رايانه‌اي و اعلام صوتي در سطح ترمينال‌ها به اطلاع آن‌ها مي‌رسد. همچنين مديران هر يك از ترمينال‌ها وظيفه دارند اطلاعات لازم را در اختيار مسافران قرار دهند.

با توجه به اينكه نامساعد شدن شرايط جوي در كشور اجتناب‌ناپذير است اين سوال مطرح مي‌شود كه آيا شركت‌هاي هواپيمايي وظيفه ندارند از قبل به مسافران خود اطلاع دهند كه به دليل شرايط جوي نامساعد پروازهاي آنها لغو يا با تاخير انجام خواهد شد؟ از سوي ديگر با توجه به اينكه پروزاها با تاخير انجام مي‌گيرد وظيفه رسيدگي به نيازهاي مسافران و پذيرايي از آنها برعهده چه مرجعي است؟

در اين رابطه علي شيراني ـ رييس بازرسي سازمان هواپيمايي كشوري ـ به خبرنگار ايسنا گفت: اطلاع‌رساني از وظايف شركت‌هاي هواپيمايي است كه در صورت بروز اتفاقي، لغو يا تاخير پرواز مربوطه را به مسافران اطلاع دهند. اگر شركتي در اين زمينه كم‌كاري كند و موجب نارضايتي مسافران شود با آن برخورد خواهد شد.

شيراني با اشاره به اينكه شماره‌هاي 61092066 و 61092067 آماه دريافت شكايت و مشكلات مسافران در خصوص پروازهاي هوايي است، گفت: تاكنون هر موردي از اين طريق به ما گزارش شده است پيگيري كرده‌ايم و در چند روز اخير نيز چند مورد تماس داشته‌ايم كه سريعا ماموران خود را به فرودگاه فرستاده‌ايم تا به مشكلات مسافران رسيدگي كنند.

وي همچنين خاطرنشان كرد: براساس آيين‌نامه‌ي مربوطه اگر پرواز يك شركت هواپيمايي تا بيش از دو ساعت تاخير داشته باشد آن شركت وظيفه پذيرايي از مسافران را برعهده دارد و البته اگر پرواز مربوطه به دليل نقص فني يا آماده نبودن هواپيما انجام نگرفته باشد اين وظيفه برعهده‌ آنهاست اما در شرايط نامساعد جوي كه پروازها امكان برقراري ندارند، پذيرايي از مسافران جزو وظايف شركت‌هاي هواپيمايي به شمار نمي‌آيد و اغلب آنها براي مشتري‌مداري و تبليغات اين كار را انجام مي‌دهند.

وي گفت:‌ در اين شرايط اگر پروازها لغو شود شركت‌هاي هواپيمايي بايد هزينه بليت مسافران را به آنها پرداخت كنند.

همچنين كاپيتان خانلري، رييس سازمان هواپيمايي كشور، دراين باره به ايسنا گفته بود: تمامي ‌شركت‌هاي هواپيمايي موظفند خسارت بليت مسافراني كه پرواز آن‌ها لغو شده است را پرداخت كنند.

تاكنون مسافران در اين زمينه مشكلي نداشته‌اند و هزينه بليت آنها برگردانده شده است.

به گزارش ايسنا، با توجه به اعلام سازمان هواشناسي مبني بر اينكه موج جديد سرما و بارندگي برف از فردا اغلب نقاط كشور را در بر خواهد گرفت و تجربه چند روز اخير، اين سوال مطرح مي‌شود كه آيا بازهم شاهد سرگرداني مسافران در فرودگاه‌ها خواهيم بود؟