برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 1 ?? 1
dqw
  1. Mehdi.M ?????? ??
    Mehdi.M
    هوانورد نیمه فعال-سروان
    July 2013
    Isf
    428
    تعداد تشکر : 1,067
    Thanked 376 Times in 187 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    Cool مدیریت نامناسب، هاب هوایی کشور را زمین‌گیر کرده است



    می‌گویند مشکلات مدیریتی منجر به مشکلاتی برای فرودگاه بین المللی امام خمینی شده به شکلی که پیش از این پیش‌بینی شده بود این فرودگاه باید به هاب منطقه تبدیل شود اما امروز می‌بینیم نه تنها هاب نشد بلکه قابل رقابت با فرودگاه‌ای تراز اول منطقه چون امارات و یا قطر هم نیست. این فرودگاه مشکلاتی را در خود جای داده که به علت ضعف مدیریتی تا امروز نتوانسته زمینه‌های پیشرفتش را فراهم کند.


    مشکلات مدیریتی که متاسفانه در صنعت حمل و نقلی ایران زبانزد هر محفلی شده برای کارشناسان این حوزه نگران کننده است. چندی پیش نمایندگان کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعلام کردند که ضعف‌های صنعت حمل و نقل کشور ریشه در بی‌مدیریتی‌ها و نبود برنامه‌ریزی‌‌ مدون دارد که البته چنین ضعف‌هایی قابل جبران هستند.

    ابن در حالی است که افراد مرتبط با صنعت حمل و نقل کشور تنها به فکر منافع خود هستند که این موضوع در عقب ماندگی این صنعت تاثیرگذار بوده که اگر تدبیر خاصی در این مورد اندیشیده نشود این صنعت با مشکلات پیچیده‌تری مواجه خواهد شد. یکی از این مشکلات مدیریتی در فرودگاه بین‌المللی فرودگاه امام خمینی مشهود است. متاسفانه با توجه به این‌که این فرودگاه استعداد و پتانسیل تبدیل شدن به هاب منطقه را داشت اما تا امروز فقط و فقط به عنوان یک فرودگاه معمولی که هر از چندگاهی پروازهای خارجی هم در آن انجام می‌شود تبدیل شده و نه تنها پتانسیل‌های آن نادیده انگاشته شده بلکه از اهداف خود در راستای هاب منطقه بسیار فاصله گرفته است.

    فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی در اردیبهشت سال 1383 به منظور افزایش توان ترانزیتی کشور ایران با انجام پروازهای خارجی شرکت های ایرانی و خارجی مورد بهره برداری قرار گرفت.بهره برداری از فرودگاه امام از حدود 10 سال پیش در حالی آغاز شد که تسهیلات و تجهیزات آن برای جابجایی حدود 5/4 تا 5 میلیون مسافر آماده شده بود.

    در این مدت نیز با بودجه اندکی دولتی که برای آن تخصیص یافته بود برخی از امکانات جدید نیز به آن اضافه شد به طوری که اکنون مبالغی را برای پرداخت بدهیها نیاز دارد و برخی از شرکتهای هواپیمایی نیز از محل اعتبارات سرمایه گذاری خود تاسیسات مورد نیاز را احداث و مورد بهره برداری قرار دادند.

    این فرودگاه دارای 14000 هکتار زمین است که شامل 4000 هکتار منطقه فرودگاهی 10000 هکتار اراضی شهر فرودگاهی است. از این میزان 1500 هکتار برای منطقه آزاد تجاری و 2500 هکتار برای منطقه ویژه اقتصادی در نظر گرفته شده است. مقرر شده بود تا ضمن توسعه امکانات و تسهیلات فرودگاه تا میزان پذیرش حدود 90 میلیون مسافر نسبت به ایجاد شهر فرودگاهی نیز در اراضی مربوطه اقدام شود.

    اداره این فرودگاه همانند سایر فرودگاه ها بطور سنتی به صورت یک اداره کل در کنار سایر حدود 54 فرودگاه شهرهای دیگر در زیر مجموعه شرکت فرودگاه‌های کشور قرار گرفته و تقریبا با همان روش اداره می شود. البته پیش از انقلاب اسلامی در نظر گرفته بودند که مدیریت این فرودگاه بطور مستقل انجام پذیرد ولی آن روش را پس از آماده سازی فرودگاه در سال 1383 به اجرا در نیاوردند.

    اگر چه بسیاری از کارشناسان معتقدند که با اعتبارات دولتی به هیچ وجه امکان تکمیل فرودگاه وجود ندارد و این طرح نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است ولی در این حدود 10 سال امکان ورود سرمایه گذاران عمده برای تکمیل پروژه توسعه فرودگاه و ایجاد شهر فرودگاهی به جهت وجود قوانین و مقررات پیچیده و نحوه اداره این مجموعه عظیم بوجود نیامده است اگر چه در زمینه برخی ازپروژه کوچک سرمایه گذاری انجام شده است که به نسبت کل طرح ناچیز بشمار می آید.

    علیرضا منظری نحلیلگر بازار سرمایه در خصوص شهر فرودگاهی گفت: «برای اجرای این طرح در زمینه توسعه فرودگاه از جمله ترمینال جدید حدود 5/1 تا 2 میلیارد دلار سرمایه نیازست در حالی که برای ایجاد شهر فرودگاهی پیش بینی بیش از 4 میلیارد دلار وجود دارد. با این حجم سرمایه گذاری چنانچه این طرح نتواند در یک فاصله زمانی معقول مورد استفاده قرار گیرد ضرر زیادی را متحمل خواهد شد و مهمتر از آن پیشی گرفتن سایر فرودگاه های منطقه است.»

    وی با بیان این‌که امروزه تعیین نحوه اداره یک فرودگاه بویژه بزرگترین فرودگاه یک کشور به منظور بهره وری بالا و مدیریت مطلوب از اهمیت خاص برخوردار است اذعان داشت: « بنابراین تجاری سازی ارایه خدمات فرودگاهی به جای استفاده از یارانه های دولتی در سامانه حمل و نقل هوایی در طی دو دهه اخیر در صدر برنامه بسیاری از دولت ها قرار گرفته است.به همین جهت امروزه اغلب فرودگاه های بزرگ در مناطق مختلف جهان و حتی بسیاری از سایر فرودگاه ها به صورت یک نهاد مستقل فرودگاهی اداره می شوند که هدف از آن ارتقای کارآمدی و اعتبارات مالی است و از این طریق مدیریت و استفاده از درآمدهای حاصله برای پرداخت هزینه ها قابل دسترس می‌شود.

    وی با تاکید بر این‌که مدیریت و راهبری فرودگاه و بهره برداری از آن باید دارای نظام مدیریتی ویژه باشد ابراز کرد: « زیرا امروزه فرودگاه همانند یک شهر کوچک بشمار آمده و در آن محل خدمات گوناگونی از طریق نهادهای بخش دولتی یا خصوصی ارایه می شود که به طور مستقیم یا غیر مستقیم مرتبط با جابجایی مسافر و بار بوده و نیازمند تدوین طرح نظام مدیریت فرودگاهی جهت اداره بهینه و ارایه خدمات مناسب است.»

    این تحلیلگر صنعت حمل و نقل هوایی به دلایل کند بودن پیشرفت در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی اشاره کرده و گفت: «یکی از عوامل موثر در مورد کند بودن پیشرفت فعالیت‌های آن فرودگاه می تواند تصمیم گیری ناصحیح در مورد نظام مدیریتی این فرودگاه باشد که خوشبختانه با توجه به همین ملاحظات، قانونگذار در قانون برنامه پنجم پیش بینی می‌کند تا شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی تاسیس شود تا بتواند از این طریق فرودگاه را به صورت مستقل اداره کرده و امکان بیشتر ورود سرمایه گذاران عمده را فراهم آورد. اگر چه چند سال از اجرای قانون برنامه پنجم گذشته ولی به دلیل بوروکراسی اداری و برخی دیدگاه های سنتی روند تشکیل شرکت شهر فرودگاهی بسیار کند طی شده است به طوری که اخیرا اساسنامه آن در هیات دولت به تصویب رسیده و مراحل نهایی را طی می کند.»

    وی در پاسخ به این سوال که باید چگونه باید ساخت شهر فرودگاهی فرودگاه امام خمینی را تسریع بخشید اذعان داشت: « باید با سرعت بخشیدن به اجرای طرح هر چه سریع تر این اساسنامه ابلاغ و زمینه های تدوین نظام مدیریت فرودگاهی مستقل برای آن آماده شود تا بتواند طرح توسعه فرودگاه را از طریق روش ساخت و بهره برداری و انتقال و سایر تاسیسات مربوط به شهر فرودگاهی را در قالب مقررات مناطق آزاد و منطقه ویژه اقتصادی آغاز کند.

    هر چند بسیاری از کارشناسان ارشد صنعت حمل و نقل هوایی ایران با ساخت شهر فرودگاهی امام مخالفند اما ظاهراْ این شهر فرودگاهی می‌تواند زمینه‌های توسعه فرودگاه امام را که سالهاست دولت نتوانسته وضعیتش را بهبود بخشد فراهم سازد.اما بازم به ذکر است که همه چیز بستگی به عملکرد این شهر فرودگاهی دارد تا ببینیم به مرور زمان چگونه می‌تواند شرایط خوبی برای توسعه این فرودگاه فراهم سازد.
    #1 ارسال شده در تاريخ February 14th, 2014 در ساعت 02:01:40

  2. The Following User Says Thank You to Mehdi.M For This Useful Post:

    Dream Bird (February 14th, 2014)

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0