برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 2 ?? 2
dqw
  1. sirius ?????? ??
    sirius
    هوانورد نیمه فعال-استوار یکم
    October 2007
    zahedan
    171
    تعداد تشکر : 35
    Thanked 161 Times in 61 Posts

    ??? ??? عوامل موثر در مصرف سوخت هوا پیما

    گستردگی سرزمین ، بعد مسافت ، پراکندگی مراکز جمعیتی و
    ناهمواریهای طبیعی و مشکلات دسترسی خطوط حمل و نقل زمینی و دریایی از جمله عواملی هستند که موجب شده اند جابجایی هوایی مسافر و کالا در ایران به عنوان یکی از سریع ترین ، ایمن ترین و مناسب ترین اشکال حمل و نقل شناخته شود و مورد توجه قرار گیرد.
    در گرایش تدریجی به مسافرت های هوایی نسبت به دیگر شیوه های حمل و نقل ، تاثیر عوامل مختلفی نظیر افزایش جمعیت ، رشد درآمد سرانه و مزایای ترجیحی هزینه سفرهای هوایی را نباید نادیده گرفت .
    بنابراین از آنجا که حمل و نقل هوایی ، سهمی عمده در توسعه اقتصادی کشورها دارد، راهکارهای اجرایی برای کاهش مصرف سوخت بخش هوایی کشور مورد مطالعه و بررسی قرار خواهد گرفت.
    فرودگاه ها به عنوان محل ورود و خروج مسافر در پروازهای داخلی و مرزهای خروجی و ورودی در پروازهای بین المللی همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده اند. در حال حاضر تعداد 72 فرودگاه در حال بهره برداری وجود دارد و تعداد 13 فرودگاه نیز در مرحله مطالعه و ساخت هستند یا هنوز به بهره برداری نرسیده اند.
    طبق تحقیقات مکتوب در اولین همایش بهینه سازی مصرف انرژی در بخش حمل و نقل ، عوامل موثر بر کاهش مصرف سوخت بخش هوایی به شرح زیر است:

    1-ترافیک هوایی
    2-وزن هواپیما
    3-مسافت و برد پروازی
    4-تعمیر و نگهداری
    5-مشخصات عملکرد و دینامیک پرواز
    6-مشخصات آیرودینامیکی
    7-به روز رسانی سیستم های پیشرانه هواپیما
    8-نوسازی ناوگان



    نقش فناوری طراحی هواپیما در کاهش مصرف سوخت :

    افزایش روز افزون جمعیت و بالا رفتن تقاضای سفر در کشور، موجب رشد مصرف سوخت در بخشهای مختلف حمل و نقل از جمله حمل و نقل هوایی شده است .

    همچنین با توجه به تاثیر مستقیم پارامترهای اصلی طراحی هواپیما بر میزان مصرف سوخت ، به بررسی نقش فناوری طراحی هواپیما در کاهش مصرف سوخت هواپیماها پرداخته شده است.


    بررسی اثر طراحی هواپیما بر میزان مصرف سوخت:

    از جمله پارامترهای اصلی در طراحی هواپیما، برد پروازی ، وزن کل برخاست ، وزن بار حمل شده ، نیروی رانش ، بارگذاری بال ، ارتفاع پروازی ، مصرف سوخت ویژه موتور و سرعت مسیر قابل ذکر است.

    به طوری که بروز تغییرات در هر یک از این پارامترها می تواند موجب اختلاف بسیاری در عملکرد هواپیماها شود.

    آنچه در طراحی هواپیما باید مورد توجه قرار گیرد، آن است که انتخاب هواپیماهایی با سرعت پروازی بالا، مدت زمان سفر را تقلیل می دهد، اما ممکن است در زمان خاصی ، هواپیمایی با قدرت کمتر مطلوب تر باشد.

    از پارامترهای اساسی در طراحی هواپیما، انتخاب صحیح نوع موتور براساس ملزومات طراحی و تامین مشخصات مطلوب و خواسته های مشتری است.

    برای مقایسه موتورها باید روی برخی مشخصات مطالعه و بحث صورت گیرد.

    این مشخصات عبارتند از:
    1- قدرت تولید شده موتور هنگام برخاستن و حالت اضطراری نسبت به دمای محیط
    2- قدرت تولید شده به وسیله موتور در حالت حداکثر سرعت افقی
    3- مصرف سوخت ویژه موتور
    4- وزن موتور
    5- مشخصات توربین و کمپرسور

    هواپیماهای تجاری امروزه به طور کلی با سه نوع موتور ساخته می شوند:

    موتورهای توربوپراپ ، توربوفن ، و توربوجت.

    اصولا موتورهای توربوپراپ ، مصرف سوخت کمتری نسبت به دو نوع موتور دیگر دارند.

    حتی موتورهای توربوفن نیز مصرف سوخت کمتری نسبت به موتورهای توربوجت دارند، البته در مقابل ، موتورهای توربوفن و توربوجت قابلیت تولید تراست های بالاتر و پرواز در ارتفاع و سرعتهای بیشتر را نیز دارند که در این ارتباط نباید از صدای تولید شده به وسیله موتورهای توربوپراپ در مقایسه با موتورهای توربوجت و توربوفن صرف نظر کرد.

    امروزه به دلیل اهمیت کاهش مدت زمان پرواز و راحتی مسافران ، مسافرت با هواپیماهای جت ترجیح داده می شود.

    در ناوگان هوایی کشور ما، تنها کمتر از 20درصد هواپیماهای ناوگان هوایی که شامل کمتر از 10درصد صندلی های موجود می شود، از نوع توربوپراپ هستند.

    علاوه بر نوع موتور، عوامل دیگری ازجمله مشخصات ماموریت مثل ارتفاع پرواز، تعداد صندلی ، طول باند و غیره روی کارآیی کلی هواپیما از نظر مصرف سوخت تاثیر می گذارند.


    انتخاب هواپیمای مناسب با طول مسیر:

    حدود هشتاد درصد کل پروازهای مسافری به پروازهای داخلی اختصاص دارد.
    از نظر سوخت مصرفی در پروازهای داخلی نیز می توان گفت تقریبا 65درصد کل سوخت هوایی در پروازهای داخلی مصرف می شود.
    بنابراین بررسی شیوه مصرف سوخت و ارائه روشهای کاهش میزان آن در پروازهای داخلی از اولویت خاص برخوردار است.

    یکی از ویژگی های پروازهای داخلی از نظر مصرف سوخت ، تطابق نوع و مدل هواپیما با طول مسیر (برد) است. مجموعه عوامل مختلف موثر در طراحی هواپیما باعث میشود به ازای افزایش برد (تا سقف برد هواپیما) میزان مصرف سوخت کاهش یابد.

    روشهای اجرایی برای کاهش مصرف سوخت در حمل و نقل هوایی بدین شرح است :

    1-استفاده از هواپیماهای توربو پراپ برای مسیرهای کوتاه
    2-مدرنیزه و به روز کردن مدیریت ترافیک هوایی
    3-تشویق خلبانان در صورت داشتن پروازی کم مصرف
    4-کاهش مناطق ممنوعه در مسیر پرواز هواپیما


    در نتیجه ، استفاده از هواپیماهای متوسط و دوربرد در مسافتهای کوتاه می تواند منجر به افزایش سوخت مصرفی به ازای هر صندلی تا حدود 5/1برابر شود.

    بنابراین استفاده از هواپیمای مناسب می تواند مصرف سوخت را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش دهد.

    ازجمله راهکارهای اساسی در کاهش مصرف سوخت بخش هوایی ، هدایت شرکتهای هواپیمایی به استفاده از هواپیماهای توربوپراپ در مسیرهای کوتاه و کمک به تولید داخلی و ارتقای کیفیت طراحی آنهاست که می تواند موجب صرفه جویی قابل ملاحظه ای در مصرف سوخت شود.

    همچنین در صورت نداشتن امکان طراحی قویتر و مدرنتر، توجه به فناوری موتور به عنوان یکی از عوامل مهم در مصرف سوخت هواپیما حائز اهمیت است.
    http://www.mrsds.blogfa.com/
    #1 ارسال شده در تاريخ January 16th, 2008 در ساعت 12:13:15

  2. The Following 3 Users Say Thank You to sirius For This Useful Post:

    omidair (August 27th, 2010), orasess (August 28th, 2010), saeid2p3p (May 15th, 2013)

  3. omidair ?????? ??
    omidair

    هوانورد عادی - گروهبان یکم
    June 2010
    GSM - OIKQ **KUL - WMKK
    67
    تعداد تشکر : 1,778
    Thanked 211 Times in 58 Posts

    ??? ??? پاسخ : عوامل موثر در مصرف سوخت هوا پیما

    هواپیمای توربوپراپ از نظر سوخت و غیره هواپیمای خوبیه اما باید برای نوع مسافری اون یه کم داخل کابین خلاقیت به خرج داد . چون هواپیماهای موجود از نظر طراحی داخلی خیلی عقب موندن .
    #2 ارسال شده در تاريخ August 27th, 2010 در ساعت 23:05:33

????? ????? ??? ?????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0