برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ????? ??? ??????? ??: انجام و يا مشاهده حركات نمايشي كدام يك لذت بخش تر است؟

??? ???????
24. ??? ??? ?????? ?? ??? ??????? ??? ????.
  • هواپيماهاي جنگنده

    16 66.67%
  • هواپيماهاي مسافربري

    9 37.50%
  • بالگردها

    3 12.50%
  • موشك ها

    0 0%
  • هواپيماهاي سبك و فوق سبك ملخي

    4 16.67%
  • ساير وسايل پرنده مانند پاراگلايدر و . . .

    0 0%
??????? ?? ?????? ???????
???? 1 ?? 2 12 ??????????
????? ?????: ?? 1 ?? 10 ?? 12
dqw
  1. IRIAF F-14A ?????? ??
    IRIAF F-14A
    هوانورد فعال-سرهنگ
    January 2012
    Tehran
    1,352
    تعداد تشکر : 6,626
    Thanked 7,147 Times in 1,373 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    hot مانورهاي پروازي


    مانورهاي پروازي





    با سلام
    قصد دارم در طول اين تاپيك ، به معرفي مانورهاي پروازي مختلف و مسايل مربوطه بپردازم .
    پيشاپيش از صبر و حوصله تمامي عزيزان سپاسگزارم و اميدوارم موارد مطرح شده مورد توجه شما قرار بگيرد .

    لازم به يادآوري است كه تاپيك مشابهي در انجمن نيروي هوايي به
    معرفي مانورهاي هوايي نظامي مي پردازد كه ضمن تشكر از دوستان فعال ، تاپيك پيش رو را با هماهنگي تاپيك مورد اشاره و با رويكرد عام تر و مسايل پايه و مانور هاي ساده تر معرفي مي كنم .

    موارد معرفي شده اختصاصي مركز هوافضا و هوانوردي ايروسنتر مي باشد .
    با آرزوي موفقيت و پيروزي
    ?????? ???? IRIAF F-14A : July 16th, 2014 ?? ???? 18:33:47




    اِلـهي و رَبـّـي مَن لي غَيـرُك




    Aeronautics was neither an industry nor a science
    It was a miracle

    Igor Sikorsky




    #1 ارسال شده در تاريخ July 15th, 2014 در ساعت 00:14:36

  2. The Following 13 Users Say Thank You to IRIAF F-14A For This Useful Post:

    AIR BUS (July 15th, 2014), antonov225 (July 16th, 2014), امیررضا (July 17th, 2014), baran92 (July 15th, 2014), Dream Bird (July 15th, 2014), Esmaiel_F4 (July 15th, 2014), Hamidreza rt (July 15th, 2014), IRI.AMIR (July 15th, 2014), maryam 69 (July 15th, 2014), mohamadbaha (July 15th, 2014), Mohammadme (July 16th, 2014), yasin135 (July 15th, 2014), ژنرال (July 15th, 2014)

  3. IRIAF F-14A ?????? ??
    IRIAF F-14A
    هوانورد فعال-سرهنگ
    January 2012
    Tehran
    1,352
    تعداد تشکر : 6,626
    Thanked 7,147 Times in 1,373 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: مانورهاي پروازي


    مانور در واقع دربرگيرنده ي هرگونه حركت غير ساده مي باشد . در حوزه ي مانورهاي پروازي نيز اين عمل انجام حركات غير ساده ي پروازي را شامل ميشود . انجام مانور با انجام دوران هايي حول محورهاي اصلي هواگرد انجام ميشود .

    و اما محورهاي اصلي هواپيما (اورتاگونال) :
    سه محور شامل محور X در امتداد محور طولي بدنه ، محور Y در راستاي بال و با جهت مثبت راستاي بال راست و محور Z عمود و رو به پايين .






    تصاوير ارايه شده محورهاي هواپيما را نمايش مي دهد .
    يادآوري ميكنم كه اين محورها بر هم عمود بوده و از مركز ثقل هواپيما عبود مي كنند .
    دوران حول محور X را چرخش (Roll) ، حول محور Y را پيچش (Pitch) و حول محور Z را گردش (Yaw) مي نامند .

    ارزيابي قدرت مانوري يك هواگرد بر اساس سرعت دوران حول محورها ، كنترل آسانتر و نيروي پيشران قوي تر مي باشد .

    در فرآيند طراحي هواپيماهاي جنگنده ، با نزديك تر كردن و در مواردي با انطباق مركز ثقل و مركز آيروديناميكي هواپيما ، هواپيما را به اصطلاح ناپايدار و مانور پذيرتر طراحي مي كنند .
    ?????? ???? IRIAF F-14A : July 15th, 2014 ?? ???? 00:54:21




    اِلـهي و رَبـّـي مَن لي غَيـرُك




    Aeronautics was neither an industry nor a science
    It was a miracle

    Igor Sikorsky




    #2 ارسال شده در تاريخ July 15th, 2014 در ساعت 00:42:11

  4. The Following 12 Users Say Thank You to IRIAF F-14A For This Useful Post:

    AIR BUS (July 15th, 2014), امیررضا (July 17th, 2014), Dream Bird (July 15th, 2014), Esmaiel_F4 (July 15th, 2014), Hamidreza rt (July 15th, 2014), IRI.AMIR (July 15th, 2014), maryam 69 (July 15th, 2014), mohamadbaha (July 15th, 2014), Mohammadme (July 16th, 2014), WARWOLF (July 15th, 2014), yasin135 (July 15th, 2014), ژنرال (July 15th, 2014)

  5. IRIAF F-14A ?????? ??
    IRIAF F-14A
    هوانورد فعال-سرهنگ
    January 2012
    Tehran
    1,352
    تعداد تشکر : 6,626
    Thanked 7,147 Times in 1,373 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: مانورهاي پروازي


    دسته بندي هواپيماها از نظر توانايي هاي مانوري :

    1- هواپيماهاي معمولي يا غير مانوري (Normal)
    2- هواپيماهاي نيمه مانوري (Utility)
    3- هواپيماهاي مانوري (Aerobatic يا Acrobatic)
    4- هواپيماهاي بسيار مانوري (High manoeuvrable)


    قدرت مانور برابر است با انجام حركات با زاويه ي بيشتر و در مدت زمان كمتر

    اما بديهي ترين مانور كه پايه ي انجام بسياري از مانورهاست ، دور زدن مي باشد كه در آن هواپيما تمام يا بخشي دايره را در آسمان طي مي كند (به صورت افقي ، عمودي و يا زاويه دار) .




    انواع حركات مانوري :

    فرچرخ يا Spin
    شيرجه يا Dive
    خروج از شيرجه يا Pull out of dive
    دور زدن افقي يا Level Turn
    پرواز معكوس يا Inverted
    چرخش 90 درجه يا 90Roll
    چرخش 180 درجه يا 180Roll
    چرخش تكراري يا Multi-Roll
    واماندگي عمودي يا Wheep stall
    دور زدن در صفحه ي عمودي يا Loop يا Vertical Turn
    نيم دور عمودي يا Half Loop
    نيم دور عمودي همراه با چرخش 180 درجه يا Immelmann
    حركت اس يا S
    حركت اس شكسته Split S
    حركت هشت تنبل يا Lazy eight
    دور زدن 180 درجه همراه با اوجگيري يا چندل Chandelle




    اِلـهي و رَبـّـي مَن لي غَيـرُك




    Aeronautics was neither an industry nor a science
    It was a miracle

    Igor Sikorsky




    #3 ارسال شده در تاريخ July 15th, 2014 در ساعت 12:23:10

  6. The Following 13 Users Say Thank You to IRIAF F-14A For This Useful Post:

    AIR BUS (July 15th, 2014), antonov225 (July 16th, 2014), امیررضا (July 17th, 2014), Dream Bird (July 15th, 2014), Esmaiel_F4 (July 15th, 2014), Hamidreza rt (July 15th, 2014), IRI.AMIR (July 15th, 2014), maryam 69 (July 15th, 2014), mohamadbaha (July 15th, 2014), Mohammadme (July 16th, 2014), WARWOLF (July 15th, 2014), yasin135 (July 15th, 2014), ژنرال (July 15th, 2014)

  7. IRIAF F-14A ?????? ??
    IRIAF F-14A
    هوانورد فعال-سرهنگ
    January 2012
    Tehran
    1,352
    تعداد تشکر : 6,626
    Thanked 7,147 Times in 1,373 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: مانورهاي پروازي

    Roll
    چرخش : دوران حول محور X كه با حركت دسته به چپ يا راست و در نهايت حركت ايلرون انجام مي پذيرد .




    حركت رول در اثر عدم تساوي نيروي برآ در دوبال روي ميدهد و از نظر ميزان چرخش انجام شده ، شامل چرخش 90 درجه ، 180 درجه كه حين آن هواپيما كاملا معكوس خواهد شد ، چرخش 360 درجه و چرخش مداوم خواهد بود .



    S
    مانور اس : با تركيب دو دور نيم دايره (متصل شده به يكديگر با يك چرخش 90 درجه) Pحين اوج گيري انجام مي گيرد .



    Loop
    دور زدن عمودي : طي يك دايره در صفحه ي عمود بر افق




    اگر هواپيما با چرخشي 180 درجه و انجام يك نيم دور ، انجام پرواز عادي خود را از سر گيرد ، به مانور انجام شده ايملمان يا Immelmann گويند .










    اِلـهي و رَبـّـي مَن لي غَيـرُك




    Aeronautics was neither an industry nor a science
    It was a miracle

    Igor Sikorsky




    #4 ارسال شده در تاريخ July 15th, 2014 در ساعت 22:51:39

  8. The Following 8 Users Say Thank You to IRIAF F-14A For This Useful Post:

    امیررضا (July 17th, 2014), baran92 (July 16th, 2014), Dream Bird (July 15th, 2014), Esmaiel_F4 (July 16th, 2014), maryam 69 (July 15th, 2014), mohamadbaha (July 16th, 2014), Mohammadme (July 16th, 2014), ژنرال (July 18th, 2014)

  9. IRIAF F-14A ?????? ??
    IRIAF F-14A
    هوانورد فعال-سرهنگ
    January 2012
    Tehran
    1,352
    تعداد تشکر : 6,626
    Thanked 7,147 Times in 1,373 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: مانورهاي پروازي

    Inverted Flight
    پرواز معكوس : پرواز افقي هواپيما در حالت پشت و رو







    Steep Spiral
    مارپيچ عميق : طي دايره هاي كامل در صفحه ي افقي در حالت دور زدن كه با كاهش ارتفاع همراه است .









    Chandelle
    چندل : دور زدن 180 درجه ، همزمان با اوج گيري





    Lazy eight
    8 تنبل : طي اين حركت هواپيما با مسير خود يك عدد 8 درست مي كند (همزمان با اوج گيري و كاهش ارتفاع) .




    ?????? ???? IRIAF F-14A : July 16th, 2014 ?? ???? 15:03:32




    اِلـهي و رَبـّـي مَن لي غَيـرُك




    Aeronautics was neither an industry nor a science
    It was a miracle

    Igor Sikorsky




    #5 ارسال شده در تاريخ July 16th, 2014 در ساعت 15:02:01

  10. The Following 6 Users Say Thank You to IRIAF F-14A For This Useful Post:

    antonov225 (July 16th, 2014), امیررضا (July 17th, 2014), Esmaiel_F4 (July 16th, 2014), maryam 69 (July 16th, 2014), mohamadbaha (July 16th, 2014), Mohammadme (July 16th, 2014)

  11. maryam 69 ?????? ??
    maryam 69
    هوانورد عادی-استوار دوم
    April 2013
    تهران
    107
    تعداد تشکر : 292
    Thanked 275 Times in 92 Posts

    ??? ??? پاسخ: مانورهاي پروازي

    یه سوال! مانورهای هواپیمای سبک مانوری مطمینن شبیه هواپیماهای جنگنده نیس! یعنی فک میکنم اینجوری نباشه

    چه مانورهایی خاص برای جنگنده ها هستن؟؟
    "و همانا روزی شما و آنچه بدان وعده داده شده اید ، در آسمان است"
    #6 ارسال شده در تاريخ July 16th, 2014 در ساعت 15:52:12

  12. The Following 2 Users Say Thank You to maryam 69 For This Useful Post:

    امیررضا (July 17th, 2014), IRIAF F-14A (July 16th, 2014)

  13. IRIAF F-14A ?????? ??
    IRIAF F-14A
    هوانورد فعال-سرهنگ
    January 2012
    Tehran
    1,352
    تعداد تشکر : 6,626
    Thanked 7,147 Times in 1,373 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: مانورهاي پروازي

    ??? ??? ????? ???? ???? maryam 69 ????? ??? ??
    یه سوال! مانورهای هواپیمای سبک مانوری مطمینن شبیه هواپیماهای جنگنده نیس! یعنی فک میکنم اینجوری نباشه

    چه مانورهایی خاص برای جنگنده ها هستن؟؟

    صد البته !
    با اين وجود توجه داشته باشيد كه موارد معرفي شده اغلب مانورهاي پايه مي باشند .
    هواپيماهاي جنگنده نيز به عنوان هواپيماهايي كه اساسا براي شرايط ناپايدار طراحي ميشوند ، قابليت اجراي تمامي حركات مورد اشاره را دارند .
    با اين وجود اجراي اين مانورها در بسياري از موارد با محدوديت هايي براي هواپيماها يا بالگردها روبه روست .
    هرچند شايد تجربه ي اينورت فلايت با يك هواپيماي مسافربري بسيار دلچسب باشد !



    اما در مورد جت هاي شكاري و مانورهاي نظامي دوستان زحمت كشيده اند و به معرفي برخي از اين حركات پرداخته اند كه البته در پست شماره 1 به آن اشاره كرده ام :
    معرفي مانورهاي هوايي نظامي




    اِلـهي و رَبـّـي مَن لي غَيـرُك




    Aeronautics was neither an industry nor a science
    It was a miracle

    Igor Sikorsky




    #7 ارسال شده در تاريخ July 16th, 2014 در ساعت 18:47:32

  14. The Following 5 Users Say Thank You to IRIAF F-14A For This Useful Post:

    امیررضا (July 17th, 2014), Esmaiel_F4 (October 8th, 2015), IEGB (July 17th, 2014), maryam 69 (July 16th, 2014), سجیل (October 9th, 2015)

  15. IRIAF F-14A ?????? ??
    IRIAF F-14A
    هوانورد فعال-سرهنگ
    January 2012
    Tehran
    1,352
    تعداد تشکر : 6,626
    Thanked 7,147 Times in 1,373 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: مانورهاي پروازي

    فرچرخ
    حركت نمايشي فوق العاده جذاب و البته خطرناكي كه امروزه بوسيله ي هواپيماهاي با قدرت مانور بالا مهار شده است .
    انجام مانور نيز با بوجود آوردن شرايط واماندگي براي يكي از بال ها ، زودتر از ديگري و در نتيجه عدم تقارن در نيروي برآ و پسا كه به ترتيب موجب چرخش و گردش مي گردد .
    نقش اساسي در خروج از اين حركت بر عهده ي سكان افقي مي باشد كه خلبان بايستي با حركت آن در جهت مخالف و جلوگيري از چرخش ، سپس فلپ دادن ، اقدام به تصحيح مسير و پرواز افقي نمايد .






    واماندگي عمودي
    انجام اين مانور با اوج گيري 90 درجه به صورت عمودي تا صفر شدن سرعت هواپيما و سپس شيرجه به سمت زمين همراه است .




    شيرجه و خروج از شيرجه
    حركتي مخصوص هواپيماهاي آكروباتيك و نيز جنگنده ها (به هنگام تهاجم عليه اهداف زميني) است كه با شيرجه ي عمودي هواپيما به سمت زمين آغاز مي شود . خروج از شيرجه نيز حركتي است كه طي آن خلبان بايد مسير حركت عمودي هواپيما را با كشيدن استيك كنترل به سمت خود و بالا آوردن دماغه به صورت افقي درآورد . البته براي خروج از حالت شيرجه ، رعايت سرعت و شعاع انهناي خروج بسيار مهم و تأثير گذار است . چرا كه خروج از شيرجه با سرعت زياد و شعاع كم باعث آسيب جدي به سازه و متلاشي شدن آن و نيز وارد آمدن فشار ثقل بسيار بر بدن خلبان مي شود .






    اِلـهي و رَبـّـي مَن لي غَيـرُك




    Aeronautics was neither an industry nor a science
    It was a miracle

    Igor Sikorsky




    #8 ارسال شده در تاريخ July 17th, 2014 در ساعت 16:23:17

  16. The Following 5 Users Say Thank You to IRIAF F-14A For This Useful Post:

    امیررضا (July 17th, 2014), Dream Bird (July 18th, 2014), Esmaiel_F4 (July 17th, 2014), mohamadbaha (July 17th, 2014), سجیل (October 9th, 2015)

  17. kamy_f ?????? ??
    kamy_f
    هوانورد نیمه فعال-ستوان سوم
    April 2010
    YVR
    208
    تعداد تشکر : 9
    Thanked 737 Times in 199 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 4

    ??? ??? پاسخ: مانورهاي پروازي

    در فرچرخ (Spin ) برای ریکاوری از rudder به همراه Pitch استفاده می شود ، فلپ کمکی به ربکاوری نمی کند ، برای ریکاوری به ترتیب :
    - Opposite Rudder
    - pitch FWD
    - Neutral Rudder
    -Ease out of dive
    هنگام ورود نیز اولین کار کاهش قدرت موتور به Idle و جمع کردن فلپ ها ( در صورت پایین بودن ) هست. برای انجام آن نیز به قدرت مانور بالا نیازی ندارید و تنها لازم است در مانورهای مجاز آن هواپیما ، اجازه آن داده شده باشد. ( به عنوان مثال مدل های cessna 152,172,150 و مدل های پایپر Pa28-140, PA-150)
    #9 ارسال شده در تاريخ July 17th, 2014 در ساعت 23:00:54

  18. The Following 6 Users Say Thank You to kamy_f For This Useful Post:

    ارش کمان گیر (July 17th, 2014), Esmaiel_F4 (July 17th, 2014), Hamidreza rt (December 31st, 2014), IRIAF F-14A (July 19th, 2014), mohamadbaha (July 19th, 2014), سجیل (October 9th, 2015)

  19. ارش کمان گیر ?????? ??
    ارش کمان گیر
    هوانورد عادی-استوار دوم
    August 2012
    کرج
    130
    تعداد تشکر : 49
    Thanked 292 Times in 97 Posts

    ??? ??? پاسخ: مانورهاي پروازي

    کامل گفتی.
    درود بر شرفت
    خیلی قشنگ گفتی.
    کار اصلی رو رادار انجام میده...حال اگر هواپیما در نزدیکی سرعت استال باشه...اگر کمی گاز بدهیم... yaw ایجاد شده(در yaw ... سرعت یک بال بیشتر از دیگری هست.....یک باره...کاهش لیفت داشته..هواپیما یک رول شدید می زنه.)
    قول می دم...خلبان هستی؟؟
    #10 ارسال شده در تاريخ July 17th, 2014 در ساعت 23:13:48

  20. The Following 3 Users Say Thank You to ارش کمان گیر For This Useful Post:

    IRIAF F-14A (July 19th, 2014), mohamadbaha (July 19th, 2014), سجیل (October 9th, 2015)

???? 1 ?? 2 12 ??????????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0