برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 2 ?? 2
dqw
  1. Mahan ?????? ??
    Mahan

    رئیس سایت
    August 2007
    دبی
    2,716
    تعداد تشکر : 10,099
    Thanked 8,421 Times in 1,306 Posts

    ??? ??? ناوگان هوایی فرسوده: آیا لیزینگ می تواند راهگشا باشد؟

    لیزینگ و کارایی آن در ناوگان هوایی ایران

    چندی پیش، شركت ليزينگ صنعت و معدن، استانداري لرستان و هواپيمايي ماهان با انعقاد تفاهم نامه‌اي جهت خريد هواپيما از طريق شرکت ليزينگ صنعت و معدن ، موافقت كردند و به این ترتیب واژگان لیزینگ در ادبیات حمل و نقل هوایی کشور پررنگتر شد.

    [align=center][/align]

    خرید یک هواپیما یک پروژه چند میلیون دلاری است که انجام آن مستلزم استفاده از روشهای مختلف تامین مالی است. استفاده از وامهای Recourse و non Recourse ، فاینانس خودگردان و ... از روشهای مختلف تامین مالی چنین پروژه ای به شمار می روند که به علت پیچیدگی و گستردگی مباحث مالی مربوطه، از حوصله این مقال خارج است.
    استفاده از لیزینگ هواپیما روشی است که به خطوط هوایی کمک می کند تا بتوانند در کوتاه مدت نیاز خود را به هواپیما مرتفع ساخته و به تقاضای موجود به سرعت پاسخ دهند. شرکت های متعدد لیزینگ هواپیما نیز در دنیا تشکیل شده اند که آماده پاسخ گویی به نیاز مشتریان می باشند.
    در سالهای اخیر رشد سریع حمل و نقل هوایی در آسیا باعث شده تا خطوط هوایی نتوانند با استفاده از مکانیزم خرید مستقیم هواپیما به نیازهای فوری و رو به تزاید این منطقه پاسخ گویند. به همین دلیل در سالهای اخیر شاهد رشد سریع شرکتهای لیزینگ در منطقه آسیا نیز بوده ایم
    به هر روی استفاده از روشهای مختلف و متنوع تامین مالی نوید بخش تخصصی تر شدن نگاهها به بحث حمل و نقل هوایی است که اتفاقی میمون و مبارک است و امید است این جریان همچنان ادامه یابد.


    در کشور عزیزمان به علت گران بودن منابع مالی، عمده هزینه های یک ساعت پروازی را ، هزینه های منابع مالی نظیر استهلاک سرمایه تشکیل می دهند. این موضوع باعث شده تا حمل و نقل هوایی به عنوان یک کسب و کار رقابت پذیری کمتری در مقایسه با سایر زمینه های کسب و کار در ایران بیابد.
    همین امر بحث خصوصی سازی خطوط هوایی را که چندی است از سوی مراجع کارشناسی مختلف دنبال می شود با مشکلات اساسی مواجه کرده است.
    شاید یکی از راه های گریز از این مشکل استفاده از مکانیزم های لیزینگ باشد. البته در این صورت نیز شرکت های لیزینگ عهده دار این امر لازم است از طریق تزریق منابع مالی ارزان قیمت توسط دولت مورد حمایت قرار گیرند. ولی به هر صورت وارد شدن بنگاه های مالی نوید بخش تخصصی تر شدن فعالیت خطوط هوایی بوده و اتفاقی نیکوست.
    به نظر می رسد این موضوع از سوی مدیریت عالی کشور نیز با استقبال مواجه شده است.


    چند روز پیش وزير راه اعلام کرد: شركت‌هاي هواپيمايي از طریق ليزينگ هواپيما خريد كنند

    [align=center][/align]

    وزير راه و ترابري درباره استقبال شركت‌هاي هواپيمايي از خريد هواپيما به صورت ليزينگ توضيح داد: در حال حاضر شركت هواپيمايي آسمان به خريد هواپيما از طريق ليزينگ اقدام كرده كه اين كار بسيار مطلوب است.مهندس محمد رحمتي ، اظهار كرد: خريد هواپيما به اين طريق به وسيله سرمايه‌گذاري شركت‌هاي ليزينگ با بهره مورد انتظار مطلوب است. اگر كسي بتواند هواپيما را ليزينگ كند ، 5 تا 6 درصد بيش از نرخ سودي كه بانك‌ها براي پول مي‌دهند ، انتظار برگشت پول خواهد داشت.
    به گفته وزير راه و ترابري خريد از طريق ليزينگ بيمه را نيز شامل مي‌شود و در اين اقدام خطر و ريسك وجود ندارد ، يعني اصل سرمايه از بين نمي‌رود.
    رحمتي خريد هواپيما از طريق ليزينگ را از لحاظ درآمدزايي مطلوب دانست و خاطرنشان كرد: حدود 20 درصد در اين حالت سود حاصل مي‌شود كه به دليل نوع سرمايه‌گذاري است كه انجام مي‌گردد.
    رحمتي در پاسخ به اين سوال كه آيا خريد ليزينگ براي هواپيما‌هاي با صندلي بالا نيز جوابگو است؟ تصريح كرد: مشكلي وجود ندارد ، چراكه در حال حاضر سازمان هواپيمايي كشوري براي خريد هواپيما و نياز به نوع آن‌ها راهنمايي‌هايي را ارائه مي‌كند، ايرباس‌هاي بزرگ، بدنه متوسط و باز ، بويينگ بدنه متوسط و بدنه باريك از جمله اين دسته از هواپيما هستند.

    وي به شركت‌هاي هواپيمايي توصيه كرد كه از شيوه ليزينگ براي خريد هواپيما بهره گيرند، در اين حالت نياز مردم رفع و اصل و سود پول آن‌ها نيز حفظ خواهد شد.
    شركت هواپیمایی آسمان براساس قراردادی كه در روزهای پایانی آذرماه با لیزینگ صنعت و معدن امضا كرد، 4 فروند هواپیمای فوكر 100 را به ارزش 25 میلیون دلار خرید. نخستین فروند از این هواپیماها وارد ناوگان این شركت هوایی شد و به این ترتیب برای نخستین بار خرید هواپیما از طریق لیزینگ در کشور محقق گشت.

    [align=center][/align]

    شركت ليزينگ صنعت و معدن، استانداري لرستان و هواپيمايي ماهان نیز چندی پیشتر با انعقاد تفاهم نامه‌اي جهت خريد هواپيما از طريق وجوه اداره شده اين شركت هواپيمايي و استان لرستان با مشاركت بانك‌هاي عامل و ليزينگ صنعت و معدن ، موافقت كردند.
    محمدرضا هزارخاني مدیر عامل لیزینگ صنعت و معدن پس از امضای این توافق نامه اظهار داشت: وضعيت ناوگان موجود هوايي امروز دغدغه مسئولان اين بخش و مقامات كشور است. سن ناوگان هوايي در كشور افزايش يافته و از طرفي تحريم اقتصادي نيز مانع خريد هواپيماهاي نو (دست اول) شده است. وی براي رفع اين مشكل تزريق منابع مالي، خريد هواپيماهاي دست دوم كه از عمر مفيد آنها هنوز باقي مانده را به عنوان راه حلی راه گشا پیشنهاد نمود.

    مديرعامل شركت ليزينگ صنعت و معدن، در خصوص طرح ليزينگ هواپيما، امكان استفاده بهينه از منابع داخلي و خارجي ، كاهش ريسك سرمايه‌گذاري ، مديريت مطمئن سرمايه، درآمد مستمر و معتبر و مطمئن را از ويژگي‌هاي اين طرح بر شمرد كه از طريق ليزينگ سنديكايي قابل پيگيري و اجرا است .
    هزارخاني ويژگي‌هاي سرمايه‌گذاري در اين طرح را استفاده بهينه از سرمايه و استفاده از منابع مجازي مانند منابع استانداري‌ها، شركت‌هاي هواپيمايي و ... ، برشمرد.

    اگر نرخ سود حاصل از عمليات تقسيم بر نرخ تسهيلات بيشتر از يك باشد و اگر آورده سرمايه‌گذار تقسيم بر تسهيلات كمتر از يك باشد ، اين وضعيت نيز براي سرمايه‌گذاري مطلوب تلقي مي‌شود.
    در حال حاضر تعداد شركت‌هاي هواپيمايي داخل كشور ۱۴شركت است که عملیات ۱۱۰فروند هواپيما را مدیریت می کنند.
    در سال ۸۴حدود ۱۳ميليون مسافر (‪ ۲ميليون و ۵۰۰هزار نفر بين‌المللي ) جا به جا شدند كه سه تريليون و ۲۵۰ميليارد ريال درآمد براي شركت‌ها از پروازهاي داخلي و هفت تريليون ريال براي پروازهاي بين‌المللي حاصل شد.
    برخی اظهارات سرمايه لازم براي تامين هواپيماهاي مورد نياز كشور را تا بیش از ۱۱ميليارد دلار نیز پیش بینی می کنند این درحالی است که ارزش ناوگان فعلي كشور كمتر از يك ميليارد دلار است. که این به معنی فرسودگی ناوگاه فعلی است و نوسازی این ناوگان را گوشزد می کند.

    سرمايه‌گذاري زياد براي خريد ناوگان جديد ، كمبود سرمايه براي خريد نقدي و پايين بودن سود عمليات براي تامين منابع جديد مالي و پايين بودن نرخ بليت از جمله عوامل عقب ماندگی ناوگان برشمرده می شود.
    استفاده از منابع خارجي ، پرداخت حداقل پيش پرداخت ، حداقل سود تسهيلات و خريد هواپيماي دست دوم از جمله راهكارهايي است كه ليزينگ مي‌تواند در اختيار ناوگان هوايي قرار دهد

    [size=x-small]منبع: www.avia.ir
    لینک اصلی[/size]
    #1 ارسال شده در تاريخ January 22nd, 2008 در ساعت 06:12:22

  2. pooyan ?????? ??
    pooyan
    هوانورد فعال-سرهنگ
    December 2007
    where you cant find
    906
    تعداد تشکر : 19
    Thanked 557 Times in 233 Posts

    ??? ??? RE: ناوگان هوایی فرسوده: آیا لیزینگ می تواند راهگشا باشد؟

    من فكر كنم تا زماني كه با امريكا مشل داريم(يعني تحريم هستيم)مشكلي حل نميشه.اما در شرايط فعلي حتما موثر است.
    #2 ارسال شده در تاريخ January 22nd, 2008 در ساعت 17:16:15

????? ????? ??? ?????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0