برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 1 ?? 1
dqw
  1. tu-154 ?????? ??
    tu-154
    هوانورد نیمه فعال-ستوان دوم
    December 2012
    تهران
    243
    تعداد تشکر : 199
    Thanked 1,119 Times in 244 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? ملخ

    ملخ مکانیزمی است که مستقیما یا توسط سیستم کاهنده دور (reduction gear )به میل لنگ متصل بوده و بوسله آن میچرخد در نتیجه به جرم نسبتا زیادی از هوا شتاب داده و آنرا به عقب می راند و طبق قانون سوم نیوتن عکس العمل حاصله از افزایش سرعت هوا نیروی تولید میکند که ملخ را به جلو رانده و به آن نیروی رانش ملخ (Thrust)می گوییم به عبارتی دیگر ملخ قدرت واقعی موتور b.h.p را به نیروی Thrust تبدیل کرده و هواپیما را به جلو میراند .عمل پیشروی ملخ در هوا همانند حرکت یک پیچ در یک جسم است لذا به آن airscreew نیز میگویند .
    مکانیزم ملخ ممکن است از دو ،سه،چهار یا پنج تیغه تشکیل شده باشد ،تعداد تیغه ها ،طول،عرض و زاویه آنها به قدرت موتور بستگی دارد یعنی هرچه قدرت موتور بیشتر باشد تعداد تیغه ها بیشتر و طول و عرض و زاویه آنها زیادتر خواهد بود تا بتوان قدرت موتور را جذب و به نیروی رانش تبدیل کند .تیغه ها توسط HUB به میلنگ یا شفت ملخ متصل اند .
    جنس ملخ ها متناسب با قدرت موتور میباشند در موتورهای کم قدرت ملخ ها دو تیغه از جنس چوب یا آلیاژ الومینیوم توپر و یک تکه یا دو تکه بوده و ملخ موتورهای میان قدرت از آلیاژ های آلومینیوم توپر و چند تیغه و در موتور های پر قدرت ملخ ازآلیاژ های فولاد تو خالی و چند تیغه می باشند .
    سطح مقطع تیغه ها همانند بال هواپیما بشکل AIRFOIL بوده و لذا کلیه تعاریف و قوانین آیرودینامیکی مربوط به بال در مورد تیغه ها نیز صادق است .بنابر این هر تیغه لبه حمله،لبه فرار ،و وتر دارد .قسمت پشت ملخ انحناء دار بوده camber side و قسمت روی آن (face)صاف است هنگامی که ملخ میچرخد دیسک حاصل از چرخش ملخ را صفحه دوران ملخ (palne of rotation ) می نامیم.
    ملخ و کارایی آن
    در وسایل پرنده که موتور پیستونی و یا توربوملخی دارند و یا هلی کوپترها، ملخ با به کارگیری قدرت موتور، نیروی جلوبرنده تولید می کند. ملخ در واقع بال چرخان است. بال در هواپیمای در حال حرکت، نیروهای برا و پسا تولید، و ملخ در حال چرخش نیز همین دو نیرو را تولید می کند. نیروی برای بال به سمت بالا ( عمود بر مسیر حرکت) است ولی نیروی برای ملخ به سمت جلو ( عمود بر جهش چرخش) است و بر این اساس به آن نیروی جلوبرنده یا نیروی محرکه گویند. ملخ این کار را از طریق جابه جایی هوا همراه با افزایش سرعت و کاهش فشار آن انجام می دهد. ملخ نیز مانند بال دارای سطح مقطع ایرفویل ، زاویه نصب، زاویه پیچش، قطر، وتر ... است. از آنجا که ملخ می چرخد، سرعت برخورد هوا با لبه حمله ملخ در مقاطع مختلف یکسان نیست، به عبارت بهتر، سرعت برخورد هوا با لبه حمله ریشه پره های ملخ بسیار کم و سرعت برخورد هوا با لبه حمله نوک ملخ، قدری کمتر ار سرعت صوت است. به دلایل سازه ای و آئرودینامیکی معمولا زاویه حمله پره ها در نوک از زاویه حمله شان در ریشه کمتر، و نیز وتر پره ها در ریشه کمتراست. مقطع پره ها نیز به شکل دوکی شکل است تا با تولید اختلاف فشار، نیروی جلوبرندگی تولید کنند.
    به طور کلی هوای جابه جا شده توسط هر پره ملخ را Q می نامیم، این دبی برابر است با حاصلضرب سرعت هوا و سطح مقطع دیسک ملخ، یعنی:
    Q=VA=V(ПD^2)/4

    که در اینجا D قطر ملخ است. توجه کنید که دبی هوای کل عبور کرده از ملخ برابر است با حاصل جمع دبی های هوای گذرنده از هر پره. مقدار دبی هوا به عوامل زیادی از جمله سرعت چرخش ملخ و ویژگیهای آئرودینامیکی و مقطع پره های ملخ بستگی دارد. برای تشریه عملکرد هر ملخ سه نمودار مهم وجود دارد که عبارتند از:
    منحنی تغییرات نیروی جلوبرندگی CT در مقابل نسبت پیشروی
    منحنی تغییرات ضریب قدرت CP در مقابل نسبت پیشروی
    منحنی تغییرات ضریب گشتاور CLدر مقابل نسبت پیشروی


    زاویه تیغه Angel of blade
    زاویه ای است که وتر تیغه با جهت چرخش یا صفحه دوران می سازد .این زاویه در بعضی از ملخ ها ثابت بوده و در بعضی دیگر متغییر ..
    زاویه حمله Angle of attack
    زاویه ای ایست که وتر تیغه با جهت هوای برخوردی به تیغه relative wind می سازد .


    A: زاویه تیغه angle of blade
    β:زاویه حمله angle of attack
    AB:بردار هوای برخوردی ناشی از سرعت دورانی ملخ
    CA:بردار هوای برخوردی ناشی از سرعت هواپیما
    CB:بردار هوای برخوردی
    با توجه به شکل 1 نتایج زیر حاصل میشود :
    1-چنانچه در یک هواپیمای در حال پرواز بهر دلیلی سرعت هواپیما افزایش یابد اما دور ملخ و زاویه تیغه ثابت بماند (طول بردار CA زیاد شده اما AB ثابت بماند )مثلا هواپیما به حالت Dive در آید یا باد مقابل شدید داشته باشیم زاویه حمله β کاهش میابد تا جایکه ممکن است به صفر برسد و حتی منفی گردد که در این حالت ملخ هوایی را که جابجا میکند افزایش سرعت نداده بلکه کاهش سرعت میدهد در نتیجه بجای Thrust ، drag تولید می نماید .
    2-چنانچه دور ملخ زیاد شده و سرعت هواپیما و زاویه تیغه ثابت بماند (طول بردار AB زیاد شده اما CA ثابت بماند )زاویه حمله زیاد میشود مثلا هنگام برخاست و اوج گیری که دور ماکزیمم است زاویه حمله β زیاد میشود .لذا برا انکه ملخ و موتور بهترین راندمان را داشته باشند در موقع برخواست که R.P.M ماکزیمم است ملخ را در وضعیت low pitch قرار داده و در پرواز cruise که r.p.m کم و سرعت زیاد است ملخ در وضعیت High pitch قرار میدهند تا در هر دو حالت ملخ بهترین زاویه حمله و بیشترین Thrust و راندمان را داشته باشد .
    نکته:زاویه تیغه ملخ از root به tip کاهش میابد بعبارت دیگر ملخ از Root به tip پیچش دارد تا Thrust در طول تیغه یکسان بماند همچنین تیغه ها از root به tip تقسیم بندی شده اند .
    قسمت های مختلف propeller
    1-blade shank :نزدیکترین قسمت تیغه به Hub را گویند .
    2-blade tip : دورترین قسمت به Hub را گویند .
    3-HUB bore : قسمتی که اجازه میدهد ملخ به engine crank shaft وصل شود .
    4-Blade back:قسمت انحنا دار ملخ
    5-Blade face :قسمت صاف ملخ .




    گام ملخ propeller pitch
    گام ملخ عبارتست از فاصله ایست که ملخ به ازای یک دور بجلو رانده میشود .چون گام ملخ با زاویه ملخ نسبت مستقیم دارد یعنی هرچه زاویه ملخ بیشتر باشد گام ملخ نیز بیشتر است لذا غالبا گام ملخ (prop . pitch ) و زاویه ملخ (blade angle ) به جای هم استفاده میشوند .
    گام هندسی geometric pitch
    گام هندسی ملخ عبارت از فاصله ایست که ملخ به ازاء یک دور رو به جلو رانده میشود مشروط بر انکه در یک ماده جامد بچرخد (به فرض محال )
    گام موثر effective pitch
    گام موثر یا واقعی ملخ عبارت از فاصله ایست که ملخ به ازاء یک دور بجلو رانده میشود مشروط بر انکه در هوا بچرخد .
    هرچه چگالی و فشار هوا بیشتر باشد گام موثر ملخ بیشتر است مثلا در سطح دریا گام موثر ملخ ماکزیمم بوده و در ارتفاعات بالا بتدریج کاهش میابد بگونه ای که در خلاء گام موثر ملخ صفر است یعنی ملخ نیروی رانشی تولید نمیکند از این نظر ملخ ها در ارتفاعات بالا راندمان خوبی نداشته و لذا مناسب برای پرواز در ارتفاعات بالا نمیباشند .
    سرش slip
    اختلاف بین گام موثر و گام هندسی ملخ را سرش slip گویند این مقدار در سطح دریا می نیمم و در ارتفاعات بیشتر است و در خلاء ماکزیمم بوده و با گام هندسی ملخ برابر است زیرا در خلاء گام موثر صفر است .

    نیرو های وارده بر یک ملخ forces acting on a blade
    وقتی موتور روشن است ملخ در حال چرخش میباشد و تحت تاثیر نیروهای زیر قرار میگیرد :
    1-نیروی گریز از مرکز centrifugal force
    این نیرو میخواهد ملخ را از Hub جدا کرده و به خارج از دایره دوران پرتاب نماید .
    2-نیروی خمش رانش Thrust bending force
    نیروی حاصله از thrust تولید شده توسط ملخ به تیغه ملخ وارد شده و میخواهد انرا به جلو خم کند و نوک ملخ تحت تاثیر این نیرو کمی به جلو خم میشود .
    3-نیروی خمش ترک Torque bending force
    این نیرو نتیجه مقاومت هوا در مقابل چرخش ملخ است و ملخ را خلاف جهت چرخش کمی خم میکند .
    4-نیرو پیچش آیرو دینامیکی Aerodynamic twisting force
    این نیرو حاصل از نیروی ایرودینامیکی یا thrust تولید شده توسط ملخ میباشد چون نقطه اثر آن (مرکز lift یا مرکز فشار )نزدیک لبه حمله تیغه است میخواهد انرا به زاویه زیاد High pitch ببرد .
    5-نیروی پیچش گریز از مرکز centrifugal twisting force
    این نیرو حاصل از این خاصیت است که یک تیغه دوار تمایل دارد تمام جرم آن در صفحه دورانش متمرکز گردد و لذا این نیرو میخواهد که تیغه را به طرف زاویه کم low pitch حرکت دهد .این نیرو عکس نیروی پیچش ایرودینامیکی عمل میکند و چون مقدارش بیشتر از انست لذا چنانچه یک تیغه ملخ از Hub جدا گردد به طرف زاویه کم low pitch تغییر وضعیت داده و به حالت شمشیری به خارج پرتاب میشود .
    بنابر این یک ملخ چرخان تحت تاثیر پنج نیروی قوی که در یک موتور پر قدرت مقدار هر یک بالغ بر چندین تن است قرار میگیرد لذا ملخ بایستی به اندزه کافی محکم و مقاوم ساخته شده تا تاب تحمل این نیروها را داشته باشد علاوه بر این از نظر طراحی و شکل آیرودینامیکی بایستی به گونه ای باشد که ایجاد لرزش ننماید چنانچه تیغه ملخ از طراحی مطلوبی برخوردار نباشد این نیرو ها موجب لرزش های شدید و نامنظمی می شوند (Flutter ) که اسیب های مکانیکی شدید به ملخ و موتور وارد کرده و thrust و راندمان آنرا کم میکند .
    ?????? ???? tu-154 : September 19th, 2014 ?? ???? 12:18:34
    #1 ارسال شده در تاريخ September 19th, 2014 در ساعت 12:16:48

  2. The Following 8 Users Say Thank You to tu-154 For This Useful Post:

    امیررضا (September 19th, 2014), Esmaiel_F4 (September 23rd, 2014), IRIAF F-14A (September 19th, 2014), mahdi.Flanker (October 22nd, 2015), maryam 69 (September 20th, 2014), mobina sb (May 1st, 2016), pakradm (November 7th, 2014), عبدالاحد (September 21st, 2014)

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0