برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

???? 1 ?? 2 12 ??????????
????? ?????: ?? 1 ?? 10 ?? 12
dqw
  1. mohamadbaha ?????? ??
    mohamadbaha
    هوانورد فعال-سرگرد
    May 2012
    تهران & ایلام
    697
    تعداد تشکر : 5,970
    Thanked 2,791 Times in 674 Posts

    ??? ??? سوال در مورد رادارگریزی

    با نام و یاد خدا

    با سلام خدمت تمامی دوستان و قبولی عزاداری همگی شما عزیزان ….


    اول اینکه آیا واقعا چنگنده ای مثل رپتور رادار گریز هست ؟

    آیا rq170 رادارگیز بود……اگه بود چرا کشف شد …؟

    به نظرتون آیا با وجود آواکس و رادارهای زمینی قدرتمند آیا بازم رادار گریزی معنایی داره ؟

    آیا براستی f-22 و f-35 رادار گیز هستند و کشف نمیشوند…..؟


    خیلی ممنون ….


    #1 ارسال شده در تاريخ November 6th, 2014 در ساعت 21:03:23

  2. The Following 6 Users Say Thank You to mohamadbaha For This Useful Post:

    AWG-9 (May 4th, 2015), davar_73 (November 8th, 2014), Esmaiel_F4 (November 8th, 2014), IRIAF F-14A (November 8th, 2014), Nima Amini (November 6th, 2014), reza_fvr (June 15th, 2015)

  3. mohamadbaha ?????? ??
    mohamadbaha
    هوانورد فعال-سرگرد
    May 2012
    تهران & ایلام
    697
    تعداد تشکر : 5,970
    Thanked 2,791 Times in 674 Posts

    ??? ??? پاسخ: سوال در مورد رادارگریزی

    یعنی کسی نیست به سوال من جواب بده…


    #2 ارسال شده در تاريخ November 7th, 2014 در ساعت 17:12:49

  4. The Following User Says Thank You to mohamadbaha For This Useful Post:

    Esmaiel_F4 (November 8th, 2014)

  5. Esmaiel_F4 ?????? ??
    Esmaiel_F4

    هوانورد فعال-سرهنگ دوم
    July 2012
    اهواز
    959
    تعداد تشکر : 8,446
    Thanked 5,425 Times in 934 Posts

    ??? ??? پاسخ: سوال در مورد رادارگریزی

    سلام به همه مخصوصا محمدرضای عزیز

    اول اینکه رادار گریزی یک حالت نسبی هست و اینکه میگن فلان هواپیما رادار گریزه یا مثلا rcs اش اینقدره همه تقریبی هستن. اکثر هواپیماهای رادار گریز امروزی بخاطر شکل دماغه و intake موتور از روبرو رادارگریزی خوبی دارن ولی همین رپتور از پهلو یا بالا یا زوایایی در همین حد بخاطر سکانش ممکنه شناسایی بشه. احتمال زیادی هم هست که مثلا با تغییر مسیر هواپیما بصورت لحظه ای در رادار ظاهر شود. لبه های تیز، سکان ها ، شکاف های سطح بدنه و . . . همه با ایجاد پدیده تشدید امواج میتونن هواپیما رو در اسکوپ رادار ظاهر کنن.

    یکی از تعریف های رادار گریزی اینه که برد شناسایی رادار رو علیه هواپیما کم میکنه بطور خیلی تقریبی برد شناسایی با ریشه چهارم سطح مقطع راداری (rcs) نسبت مستقیم داره یعنی اگه rcs هواپیمایی یک ده هزارم کمتر بشه برد شناسایی رادار دشمن علیه هواپیما به یک دهم می رسه!! مثلا اگه یک رادار بسیار دور برد زمینی 1000km برد داشته باشه بطور بسیار تقریبی برد کشف برای جنگنده ای استیلت 100کیلومتر هست. البته این برد به پارامتر های بسیار زیادی بستگی داره مثلا زاویه هواپیما نسبت به رادار، طول موج رادار، تکنولوژی رادار و ...

    این بحث طول موج هم بسیار مهم هست تقریبا غیر ممکنه هواپیمایی برای تمامی طول موج ها استیلت کامل داشته باشه... اغلب این هواپیماها طوری ساخته میشن که در برابر امواج کوتاه (مورد استفاده سیکر های موشک ها) و امواج متوسط (مورد استفاده رادارهای جنگنده ها) استیلت باشند . یکی از راه های کشف اهداف پنهانکار هم استفاده از طول موج بلند هست. البته طول موج بلند معایب زیادی داره مثلا وضوح شناسایی بسیار ضعیف و اینکه اصلا امواج بلند فقط میتوانند هدف رو شناسایی کنن و قفل کردن در این رادارها وجود نداره!

    برای شناسایی اهداف استیلت راه های زیادی روی کاغذ پیشنهاد شده مثلا یک آنتن رادار ماهواره ای که در فضا از بالا tracking رو انجام بده، امواج مادون قرمز، رادارهای بی استتاتیک (bistatic) ، رادارهای لیزری (ladar) ، حتی شناسایی از روی دنباله های گردابی نوک بال و یا اغتشاشات گاز های خروجی اگزوز!! که فعلا به مرحله استفاده عملی نرسیدن.

    برای مقابله با این تهدیدات هم روش های زیادی پیشنهاد شده مهمترین و عملی ترین اونها استفاده از پاد های اخلال الکترونیک هست. یک نمونه رو فقط عرض کنم: هندی یک غلاف ECM روی میگ21 های خودش نصب کرده. از قدرت اخلاگر این پاد همین بس که هواپیمای حامل آن برای رادارهای قدیکی کاوش مکانیکی (مثلا APQ-120) تقریبا نامرئی هست!!

    درباره RQ هم . . . فکر کنم تو میلیتاری به اندازه کافی بحث شده!
    IRIAF F-4 Phantom


    Phantom Phor EVER
    #3 ارسال شده در تاريخ November 8th, 2014 در ساعت 16:22:00

  6. The Following 7 Users Say Thank You to Esmaiel_F4 For This Useful Post:

    AWG-9 (May 4th, 2015), davar_73 (November 8th, 2014), IEGB (November 8th, 2014), IRIAF F-14A (November 8th, 2014), mohamadbaha (November 8th, 2014), Nima Amini (November 8th, 2014), reza_fvr (June 15th, 2015)

  7. mohamadbaha ?????? ??
    mohamadbaha
    هوانورد فعال-سرگرد
    May 2012
    تهران & ایلام
    697
    تعداد تشکر : 5,970
    Thanked 2,791 Times in 674 Posts

    ??? ??? پاسخ: سوال در مورد رادارگریزی

    با سلام دوباره خدمت همگی شما عزیزان

    خوب اسماعیل بحث اصلی من در مورد جنگنده های نسل پنج هست ….برای مثال در جنگنده f-35 برای راداگریزی از بدنه یکپارچه استفاده از موشک و …در داخل بدنه و پوسته با مواد جازب راداری و … استفاده شده .

    و با اضافه کردن قابلیت LPI و LPD به رادار از شناسایی شدن اون هنگام انتشار سیگنال جلوگیری میشه و بنابه گفته خودشون در باندهای X و S به طور مشکل شناسایی میشه

    اما خوب در برابر باند فرکانسی F چی …؟

    من میگم خوب مثلا سوخو ۳۵ از رادار پالس داپلر به احتمال زیاد به خاطر برد زیادش استفاده میکنه و راحت تر شناسایی میشه…اما قدرت مانور خوبی داره ...

    حالا اگه یه رادار زمینی یا آواکس بخواد رپتور رو شناسایی کنه و موقعیتش رو به سوخو ۳۵ بده رادارگریزی چه معنایی میده …؟

    و در آخر اینکه اگه اف ۳۵ کشف بشه و کار به داگفایت کشیده بشه آیا رادارگریزی کارایی داره ….!

    و اینکه به نظرتون قدرت مانور بالا و چابکی را فدای رادارگریزی و جنگ الکترونیک بکنیم کار درستی هست یا نه ؟


    #4 ارسال شده در تاريخ November 8th, 2014 در ساعت 19:04:22

  8. The Following 7 Users Say Thank You to mohamadbaha For This Useful Post:

    AWG-9 (May 4th, 2015), davar_73 (November 8th, 2014), Esmaiel_F4 (November 8th, 2014), IEGB (November 8th, 2014), IRIAF F-14A (November 8th, 2014), Nima Amini (November 8th, 2014), reza_fvr (June 15th, 2015)

  9. Esmaiel_F4 ?????? ??
    Esmaiel_F4

    هوانورد فعال-سرهنگ دوم
    July 2012
    اهواز
    959
    تعداد تشکر : 8,446
    Thanked 5,425 Times in 934 Posts

    ??? ??? پاسخ: سوال در مورد رادارگریزی

    خوب این دیگه بر میگرده به سازنده های هواپیما که تهدیدات دشمن رو در چه سطحی پیش بینی کردن

    ولی همین رادار گریزی برد کشف رو کم می کنه و در این برد کم زمان خیلی کمی وجود داره تا دشمن واکنش نشون بده . . . این رو هم در نظر بگیر که شاید هدف استیلت راحت شناسایی بشه ولی قفل کردن روی اون (چه از روی زمین چه توسط جنگنده) کار واقعا سختیه! scanning و locking دو عملیات جدا هستن و سیستم های پدافندی یک رادار برای شناسایی - رهگیری و یک رادار برای کنترل آتش دارن. این جاست که حسگر های مادون قرمز در جایی که دیگه رادار نمیتونه برای انهدام هدف بکار گرفته بشه اهمیت پیدا می کنن. در ضمن شناسایی بصورت لحظه ای هست ممکنه برای لحظاتی هدف روی scope باشه و لحظه ای بعد دوباره ناپدید بشه.


    و اینکه به نظرتون قدرت مانور بالا و چابکی را فدای رادارگریزی و جنگ الکترونیک بکنیم کار درستی هست یا نه ؟
    خب سوخو برای ساخت T-50 از چنین فلسفه ای استفاده کرده مثلا می بینیم که خروجی موتور این هواپیما هیچ وسیله ای برای کاهش دما نداره! یا شکل کلی بدنه از نظر رادار گریزی ضعیف تر از قیب امریکایی هست در عوض از تغییر رانش بردار سه بعدی استفاده شده و شکل آیرودینامیک تری داره

    تا بحال این دو فلسفه عملیاتی با هم رویارویی نداشتن که بخواد مقایسه عملی انجام بشه. این چیزی که روی کاغذ پیش بینی میشه اینه که اف35 برای عملیات نفوذی و تهاجمی بهتر عمل میکنه در عوض سوخو هم مانور پذیر تره و موشک های بهتر و موثرتری داره. در نبرد هوا به هوا اف22 رقیب سوخو هست. من واقعا توقع ندارم یک اف35 برنده مطلق نبرد هوا به هوا باشه چون وظیفه اصلی اون strike هست اگه قرار به انجام مقایسه ای باشه باید بین سوخو35 و اف22 باشه. بگذریم که کلاس دو هواپیما کاملا متفاوت هست و سوخو خیلی سنگین تر و بزرگتر از اف35 هست.

    و با اضافه کردن قابلیت LPI و LPD به رادار از شناسایی شدن اون هنگام انتشار سیگنال جلوگیری میشه و بنابه گفته خودشون در باندهای X و S به طور مشکل شناسایی میشه
    این مد ها فقط برای شناسایی (detect) مناسب هستن و شانس رهگیری رو کاهش میدن وگرنه بصورت لحظه ای قابل شناسایی هستن
    ?????? ???? Esmaiel_F4 : November 8th, 2014 ?? ???? 20:07:24
    IRIAF F-4 Phantom


    Phantom Phor EVER
    #5 ارسال شده در تاريخ November 8th, 2014 در ساعت 20:01:10

  10. The Following 6 Users Say Thank You to Esmaiel_F4 For This Useful Post:

    AWG-9 (May 4th, 2015), davar_73 (November 8th, 2014), IEGB (November 8th, 2014), IRIAF F-14A (November 8th, 2014), mohamadbaha (November 8th, 2014), reza_fvr (June 15th, 2015)

  11. IEGB ?????? ??
    IEGB
    هوانورد نیمه فعال-ستوان دوم
    December 2012
    اصفهان
    279
    تعداد تشکر : 638
    Thanked 798 Times in 244 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: سوال در مورد رادارگریزی

    خوشحالم که این بحث شروع شد.
    بالاخره بعد از چند وقت یه بحث مفید شروع شد.یه چیزی هم من بگم :
    مثلا در تامکت های مدل D از سیستم IR Seeker و TCS استفاده شده.خوب این خیلی میتونه کمک کنه چون حتی اگر سیستم حرارتی نتونه هدف رو پیدا کنه (برای مثال در مقابل رپتور که سعی شده حرارت خروجیش خیلی کم باشه) TCS میتونه به کمک رادار بیاد و هدف را پیدا کنه که خوب یکی از اشکال های بزرگش برد محدودشه.البته این سیستم رو وقتی در مقابل رپتور میشه آزمود که روی یک هواپیمای نسل 5 و با سطح مقطع راداری رپتور نصب شده باشه.فقط خواستم بحث سیستم های بصری رو هم پیش بکشم.
    #6 ارسال شده در تاريخ November 8th, 2014 در ساعت 22:11:22

  12. The Following 5 Users Say Thank You to IEGB For This Useful Post:

    AWG-9 (May 4th, 2015), Esmaiel_F4 (November 8th, 2014), IRIAF F-14A (November 8th, 2014), mohamadbaha (November 9th, 2014), reza_fvr (June 15th, 2015)

  13. Esmaiel_F4 ?????? ??
    Esmaiel_F4

    هوانورد فعال-سرهنگ دوم
    July 2012
    اهواز
    959
    تعداد تشکر : 8,446
    Thanked 5,425 Times in 934 Posts

    ??? ??? پاسخ: سوال در مورد رادارگریزی

    علاوه بر برد محدود، زاویه دید محدود هم هست (حدودا یک درجه!) و در ضمن مدل های قدیمی این حسگر ها فقط چند دقیقه امکان استفاده داشتند (مثلا حسگر های میگ29 نیروی هوایی خودمون در کل مدت عملیات فقط 8 دقیقه امکان استفاده اونها هست) درباره مدل های جدید اطلاعی ندارم ولی در کل این حسگر ها برای تعقیب هدف تا حد زیادی به رادار وابسته هستند مثلا در همین تامکت D می شد سمت حسگر رو با رادار یکی کرد یا مستقلا از حسگر استفاده کرد. البته بدون رادار کارایی حسگر واقعا کم میشه با توجه به زاویه دید بسیار کم

    ابته برد IR seaker های نسل جدید بیشتر شده مثلا حسگر IR جنگنده تایفون 75 کیلومتر برد داره!
    IRIAF F-4 Phantom


    Phantom Phor EVER
    #7 ارسال شده در تاريخ November 8th, 2014 در ساعت 23:15:08

  14. The Following 5 Users Say Thank You to Esmaiel_F4 For This Useful Post:

    AWG-9 (May 4th, 2015), IEGB (November 9th, 2014), IRIAF F-14A (November 8th, 2014), mohamadbaha (November 9th, 2014), reza_fvr (June 15th, 2015)

  15. IRIAF F-14A ?????? ??
    IRIAF F-14A
    هوانورد فعال-سرهنگ
    January 2012
    Tehran
    1,352
    تعداد تشکر : 6,626
    Thanked 7,147 Times in 1,373 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: سوال در مورد رادارگریزی

    ??? ??? ????? ???? ???? AMIR-MOHAMAD ????? ??? ??
    برای شناسایی اهداف استیلت راه های زیادی روی کاغذ پیشنهاد شده مثلا یک آنتن رادار ماهواره ای که در فضا از بالا tracking رو انجام بده، امواج مادون قرمز، رادارهای بی استتاتیک (bistatic) ، رادارهای لیزری (ladar) ، حتی شناسایی از روی دنباله های گردابی نوک بال و یا اغتشاشات گاز های خروجی اگزوز!!که فعلا به مرحله استفاده عملی نرسیدن.

    ميشه يه مقدار بيشتر توضيح بديد؟!
    چطور ميشه از روي اين ورتكس هاي مثلا نوك بال به يه الگو از موقعيت و در نهايت شناسايي پرنده رسيد؟
    بقيه ي مواردي كه معرفي كرديد هم همينطور .
    و اينكه آيا تحقيقاتي در اين زمينه ها در جريان است؟ توسط چه شركت ها و گروه هايي؟! اطلاع داريد ؟




    اِلـهي و رَبـّـي مَن لي غَيـرُك




    Aeronautics was neither an industry nor a science
    It was a miracle

    Igor Sikorsky




    #8 ارسال شده در تاريخ November 8th, 2014 در ساعت 23:16:33

  16. The Following 5 Users Say Thank You to IRIAF F-14A For This Useful Post:

    AWG-9 (May 4th, 2015), Esmaiel_F4 (November 9th, 2014), IEGB (November 9th, 2014), mohamadbaha (November 9th, 2014), reza_fvr (June 15th, 2015)

  17. mohamadbaha ?????? ??
    mohamadbaha
    هوانورد فعال-سرگرد
    May 2012
    تهران & ایلام
    697
    تعداد تشکر : 5,970
    Thanked 2,791 Times in 674 Posts

    ??? ??? پاسخ: سوال در مورد رادارگریزی

    ??? ??? ????? ???? ???? IEGB ????? ??? ??
    مثلا در تامکت های مدل D از سیستم IR Seeker و TCS استفاده شده.خوب این خیلی میتونه کمک کنه چون حتی اگر سیستم حرارتی نتونه هدف رو پیدا کنه (برای مثال در مقابل رپتور که سعی شده حرارت خروجیش خیلی کم باشه) TCS میتونه به کمک رادار بیاد و هدف را پیدا کنه که خوب یکی از اشکال های بزرگش برد محدودشه.البته این سیستم رو وقتی در مقابل رپتور میشه آزمود که روی یک هواپیمای نسل 5 و با سطح مقطع راداری رپتور نصب شده باشه.
    خوب درسته اما در چه فاصله ای میتونه کشف کنه....

    قبل از اینکه تامکت بخواد رپتور رو شناسایی کنه خودش زودتر توسط رپتور شناسایی شده و توسط موشک AIM180 مورد هدف قرار گرفته شده ....!

    بعد اینکه اسماعیل بدنه رپتور یکپارچه هست و فکر نکنم سطح مقطع راداریش از کنار کم بشه....البته بحث شناسایی از عقب فرق داره و میشه شناسایی بشه...!


    و اینکه به نظرتون هنگام شلیک موشک با اون سطح مقطع راداریشون و همچنین باز شدن دریچه های محفظه موشک آیا از ردار گریزیش کم نمیشه...؟


    #9 ارسال شده در تاريخ November 9th, 2014 در ساعت 11:04:53

  18. The Following 5 Users Say Thank You to mohamadbaha For This Useful Post:

    AWG-9 (May 4th, 2015), Esmaiel_F4 (November 9th, 2014), IEGB (November 9th, 2014), IRIAF F-14A (November 10th, 2014), reza_fvr (June 15th, 2015)

  19. IEGB ?????? ??
    IEGB
    هوانورد نیمه فعال-ستوان دوم
    December 2012
    اصفهان
    279
    تعداد تشکر : 638
    Thanked 798 Times in 244 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: سوال در مورد رادارگریزی

    ??? ??? ????? ???? ???? mohamadbaha ????? ??? ??
    خوب درسته اما در چه فاصله ای میتونه کشف کنه....

    قبل از اینکه تامکت بخواد رپتور رو شناسایی کنه خودش زودتر توسط رپتور شناسایی شده و توسط موشک AIM180 مورد هدف قرار گرفته شده ....!

    بعد اینکه اسماعیل بدنه رپتور یکپارچه هست و فکر نکنم سطح مقطع راداریش از کنار کم بشه....البته بحث شناسایی از عقب فرق داره و میشه شناسایی بشه...!


    و اینکه به نظرتون هنگام شلیک موشک با اون سطح مقطع راداریشون و همچنین باز شدن دریچه های محفظه موشک آیا از ردار گریزیش کم نمیشه...؟
    اتفاقا یکی از مشکلات B-2 همینه.وقتی که محفظه ی بمب هاش باز میشه سطح مقطع راداریش به دلیل بزرگ بودن دریچه زیاد میشه.
    در مورد IR seeker ها هم که تا حد زیادی پیشرفت کردن:
    اگر یک فلنکر رو در مقابل یه رپتور قرار بدیم بهترین کار اینه که فلنکر با استفاده از EOS هدف رو کشف و با R-27ET رپتور رو نابود کنه که خوب با این اوصاف رپتور اسپایک رادار فلنکر رو در RWR خودش نمیگیره.
    البته این سناریو خوشبینانه وقتی هست که فلنکر از پشت به رپتور نزدیک بشه در غیر این صورت دید اول با رپتور خواهد بود و درنتیجه نابودی فلنکر.
    #10 ارسال شده در تاريخ November 9th, 2014 در ساعت 19:31:01

  20. The Following 5 Users Say Thank You to IEGB For This Useful Post:

    AWG-9 (May 4th, 2015), Esmaiel_F4 (November 9th, 2014), IRIAF F-14A (November 10th, 2014), mohamadbaha (November 9th, 2014), reza_fvr (June 15th, 2015)

???? 1 ?? 2 12 ??????????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0