برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 6 ?? 6
dqw
  1. Mohammadme ?????? ??
    Mohammadme

    مدیر انجمن E&E
    October 2009
    تهران
    943
    تعداد تشکر : 12,603
    Thanked 5,559 Times in 934 Posts

    ??? ??? هر آنچه که باید راجع به جعبه سیاه هواپیما (FDR و CVR) بدانید . . .

    مقدمه :
    با توجه به اینکه تاریخ هوانوردی جهان حدود یک قرن می باشد، در نیم قرن ابتدایی صنعت هوانوردی به ندرت برای سقوط و سانحه ی هواپیماها جواب و علت قانع کننده پیدا می شد. حتی با وجود اینکه در تعدادی از سوانح، شاهدان عینی وجود داشت، اما با این حال در بسیاری از مواقع هیچ کس نمی دانست که در لحظه ی سقوط چه اتفاقی افتاده و یا در کابین خلبان چه مکالماتی بین خلبان و کمک خلبان رد و بدل می شده. در اوایل سال 1950 میلادی، اولین هواپیمای جت به نام "De Havilland Comet" دچار چندین سانحه مرگبار شد.






    با توجه به اینکه علت این سوانح نامعلوم بود، لذا کلیه ی هواپیماهای De Havilland Comet تا زمان مشخص شدن علت سقوط زمینگیر شدند. در همین حین، یک محقق هوانوردی استرالیایی به نام دیوید وارن بر این باور بود که اگر صدای خلبان و تعدادی از پارامترهای هواپیما ضبط شود کمک بسیار زیادی به پیدا کردن علت سقوط هواپیماها می کند و سبب می شود در آینده از بروز اشتباهات مشابه که سبب سقوط هواپیما می شود جلوگیری شود.
    در سال 1953 میلادی دیوید وارن وسیله ای اختراع کرد که صدای کابین خلبان(کاکپیت) را ضبط نماید. در سال 1957 نمونه اولیه این وسیله تولید شد. نسخه های اولیه این وسیله قادر بود تا حدود 4 ساعت از صدای کاکپیت را بر روی یک فویل فولادی ذخیره نماید. در ابتدا این وسیله را انجمن هوانوردی استرالیا رد کرد و استفاده از آن را غیر مجاز اعلام کرد، چرا که استفاده از این وسیله سبب می شد حرف های خصوصی که در طول پرواز بین خلبان و کمک خلبان رد و بدل می شود، فاش شود. نهایتاً مقامات رسمی بریتانیا ایده و طرح دیوید وارن را پذیرفتند و وارن تولید این وسیله را که در محفظه ای ضد آتش قرار داشت شروع کرد.






    بعد از یک سانحه در سال 1960 که علت آن نامعلوم ماند، دولت استرالیا تمام هواپیماهای تجاری را ملزم به استفاده از این وسیله کرد. استرالیا اولین کشوری بود که استفاده از این وسیله را اجباری کرد. این وسیله بعدها در بین مردم به جعبه سیاه (black box) معروف شد. جعبه سیاه یک اصطلاح اولیه است و در حقیقت به دو قطعه ی CVR و FDR تقسیم میشود .


    #1 ارسال شده در تاريخ May 30th, 2015 در ساعت 17:46:59

  2. The Following 9 Users Say Thank You to Mohammadme For This Useful Post:

    Ali Pilot (May 30th, 2015), B727 (May 31st, 2015), davar_73 (May 31st, 2015), Dream Bird (May 30th, 2015), Esmaiel_F4 (May 31st, 2015), Hamidreza rt (May 31st, 2015), IRIAF F-14A (May 30th, 2015), sky 2014 (May 30th, 2015), سجیل (May 31st, 2015)

  3. Mohammadme ?????? ??
    Mohammadme

    مدیر انجمن E&E
    October 2009
    تهران
    943
    تعداد تشکر : 12,603
    Thanked 5,559 Times in 934 Posts

    ??? ??? پاسخ: هر آنچه که باید راجع به جعبه سیاه هواپیما (FDR و CVR) بدانید . . .

    Cockpt Voice Recorder) CVR) یا ضبط کننده صداهای درون کاکپیت :







    ضبط کننده ی صدای کاکپیت، تمامی صداهای درون کاکپیت اعم از مکالمات خلبان با کمک خلبان، مکالمات خلبان با کابین مسافران و همچنین صداهای محیط را ضبط می کند. علت ضبط صدای کاکپیت، کمک به یافتن علت سقوط هواپیما در بررسی سانحه هواپیما است تا معلوم شود خلبان در لحظات پیش از سقوط چه صحبت هایی بر زبان آورده است.
    ضبط صدای کاکپیت از طریق میکروفون های دهنی کمک خلبان (boomset)، هدست و ضبط صدای محیط از طریق میکروفونی که در سقف و در قسمت جلویی کاکپیت تعبیه شده انجام می پذیرد. CVR به صورت یک حلقه دنباله دار اطلاعات را در خود ضبط می کند، برای مثال وقتی CVR ، یکصد و بیست دقیقه از صدای درون کاکپیت را ضبط کرد، دقیقه ی 121 بر روی دقیقه ی یک جایگزین خواهد شد و دقیقه ی 122 بر روی دقیقه ی دو جایگزین خواهد شد و بدین ترتیب اطلاعات جدید بر روی اطلاعات قدیم خواهند نشست.
    از آنجا که در گذشته صدا بر روی نوار مغناطیسی ضبط و ذخیره میشد، لذا بازیابی صدا از نوار مغناطیسی عمدتاً کار بسیار دشواری بود و اگر ضبط کننده از آب بازیابی شده بود و محفظه محافظ ضبط کننده سوراخ شده بود، بازیابی صدا دشواری های خاص خود را داشت. ضبط کننده های مدرن تر از حافظه های حالت جامد (solid state memory) استفاده می کنند و از تکنیک ضبط دیجیتالی صدا بهره می بردند که سبب می شود CVR در برابر شوک، ضربه، لرزش و رطوبت بسیار مقاوم تر عمل کند. از آنجایی که حافظه های حالت جامد برای کارکردن به برق کمتری نیاز دارند، لذا حتی اگر کل سیستم برق هواپیما دچار اشکال شود، ضبط صدا با باتری موجود در CVR تا زمان خاتمه پرواز ادامه پیدا می کند.


    مدت زمان ضبط اطلاعات در CVR :
    در سال 2008 یکی از ملزومات FAA ضبط حداقل دو ساعت قبل از صداهای درون کاکپیت بود. یک CVR استاندارد باید توانایی ضبط چهار کانال صوتی برای مدت 2 ساعت را دارا باشد. در ابتدا، مدت زمان ضبط صدای کاکپیت توسط CVR سی دقیقه بود اما با وقوع سوانح هوانوردی، نتیجه گرفته شد که این میزان برای بررسی سانحه کافی نیست و بسیاری از وقایعی که سبب بروز سانحه شده، زمان بیشتری از سی دقیقه به طول انجامیده، لذا میزان ضبط صدا به حداقل دو ساعت افزایش یافت.


    ملزومات ICAO برای CVR :
    بر طبق موادی که در انکس 6 ایکائو، جلد یک وجود دارد :
    - هواپیماهای با بال ثابت و هلیکوپترها باید به ضبط کننده ی صدای کاکپیت با ظرفیت ضبط حداقل 30 دقیقه از عملیات هواپیما مجهز باشند.
    - هواپیماهای با بال ثابت که حداکثر وزن هواپیما هنگام برخاستن از زمین از 5700 کیلوگرم تجاوز نماید به منظور دریافت صلاحیت پروازی باید به ضبط کننده صدای کاکپیت با ظرفیت ضبط حداقل 2 ساعت از عملیات هواپیما مجهز باشند.


    #2 ارسال شده در تاريخ May 30th, 2015 در ساعت 17:47:25

  4. The Following 9 Users Say Thank You to Mohammadme For This Useful Post:

    Ali Pilot (May 30th, 2015), AWG-9 (May 31st, 2015), B727 (May 31st, 2015), davar_73 (May 31st, 2015), Dream Bird (May 30th, 2015), Esmaiel_F4 (May 31st, 2015), Hamidreza rt (May 31st, 2015), Iranair77 (May 30th, 2015), IRIAF F-14A (May 30th, 2015)

  5. Mohammadme ?????? ??
    Mohammadme

    مدیر انجمن E&E
    October 2009
    تهران
    943
    تعداد تشکر : 12,603
    Thanked 5,559 Times in 934 Posts

    ??? ??? پاسخ: هر آنچه که باید راجع به جعبه سیاه هواپیما (FDR و CVR) بدانید . . .

    Flight Data Recorder) FDR) یا ضبط کننده ی پارامترهای مهم و ضروری هواپیما :






    ضبط کننده ی پارامترهای هواپیما یا FDR یک وسیله ی الکترونیکی است که تمامی فرمان هایی که به سیستم های الکترونیکی هواپیما فرستاده می شود را ضبط می کند. این وسیله پارامترهایی معین از کارایی و نحوه ی عملکرد سیستم های مختلف را ثبت و ذخیره می نماید. برای مثال FDR فشار روغن، فشار کابین هواپیما، سرعت هواپیما، ارتفاع هواپیما، نرخ صعود و یا نزول هواپیما، میزان سوخت مصرفی هر موتور، دور موتور، جریان و فشار سوخت تزریقی به موتورها، دستورات ارسالی به سطوح فرامین، وضعیت سطوح فرامین، فشار هیدرولیک و بسیاری آیتم های دیگر را در درون خود ثبت و ضبط می نماید. FDR های اولیه اطلاعات را بر روی فویل فولادی ذخیره می کردند اما FDR های مدرن اطلاعات را بر روی مموری ذخیره می کنند که اطلاعات نیز به سرعت قابل دانلود است. هدف از ذخیره سازی این اطلاعات چندین چیز است :
    الف) تسهیل تحقیق و تفحص سوانح هوایی با در دست داشتن پارامترهای مهم پروازی که سبب فهم علل سوانح هوایی و در صورت نیاز اصلاح سیستم های هواپیما برای جلوگیری از سوانح مجدد و یا در صورت اشتباه خلبان در بروز سانحه، آموزش برای جلوگیری از به وجود آمدن سانحه مجدد بر اثر عوامل انسانی
    ب) در بسیاری از ایرلاین های موفق دنیا واحد AOC با خواندن بازه ای FDR نحوه ی عملکرد خلبان در طول پرواز را سنجیده و وی را ارزیابی می کنند.
    ج) خواندن بازه ای FDR توسط واحد تعمیر و نگهداری (maintenance) برای بررسی عملکرد سیستم های مختلف هواپیما و موتور هواپیما و در صورت نیاز ملزم کردن خلبان برای اجرای دستوراتی خاص و یا پرهیز از کارهایی خاص برای کارایی و عملکرد بهتر سیستم های مختلف هواپیما.
    FDR های مدرن امروزه اطلاعات را به صورت خاصی از یک کامپیوتر دیگر به نام Flight Data Acquisition Units) FDAU) دریافت می کنند. FDAU پارامترهای مهم را از قسمت های مهم دریافت می کند و آن را به سیگنال دیجیتال تبدیل می کند و سپس این سیگنال دیجیتالی را در قالب خاصی به FDR می رساند. می توان FDAU را واسطی بین پارامترهای مهم هواپیما و FDR نامید.







    طبق قوانین فدرال آمریکا، حداقل 88 پارامتر ضروری هواپیما باید بر روی FDR ثبت و ذخیره شود، اگرچه در حال حاضر بسیاری از FDR ها پارامترهای بسیار بیشتری را در خود ذخیره می کنند. به طور کلی این اطلاعات در هر ثانیه چندین بار دریافت و ذخیره می شوند و پارامترهایی که تغییر آنها بسیار سریع است، با فرکانس بالاتری ذخیره می شوند تا در هر ثانیه به تعداد دفعات بیشتری وضعیتشان ذخیره شود. علاوه بر این FDR باید حداقل اطلاعات 25 ساعت گذشته از عملکرد سیستم های هواپیما را ثبت و ذخیره نماید. بنابر قوانین FDR باید سالانه و به منظور تأیید اینکه تمامی پارامترهای ضروری به درستی ذخیره می شوند، چک و بررسی شود.


    مشخصات فیزیکی FDR و CVR :
    به دلیل اهمیت بسیار زیادی که FDR و CVR دارد، آن را بسیار محکم و مقاوم در برابر ضربه با سرعت بالا و همچنین مقاوم نسبت به گرمای ناشی از آتش سوزی می سازند. در حال حاضر EUROCAE تصریح می کند که یک ضبط کننده هواپیما (اعم از FDR و یا CVR) باید قادر به تحمل شتاب g3400) 33kg/s2) برای 6.5 میلی ثانیه باشد. این معادل تحمل فشار سرعتی معادل 270 نات می باشد. مازاد بر این جعبه ضبط کننده باید قادر به تحمل دمای 1100 درجه سانتی گراد برای 30 ثانیه باشد. همچنین ضبط کننده باید قادر به تحمل فشار آب در عمق 20000 پایی از سطح آب باشد.


    رنگ جعبه سیاه :
    بر خلاف واژه مشهور "جعبه سیاه" که در بین مردم رواج پیدا کرده است، بدنه ی بیرونی FDR با یک لایه ی رنگ نارنجی روشن مقاوم در برابر گرما پوشانده شده است. همچنین نوار شبرنگی که بر روی این لایه ی نارنجی رنگ قرار دارد، به دلیل درخشیدن در بین سایر اجسام احتمال پیدا شدن آن را بالا می برد.


    محل قرارگیری FDR و CVR :
    FDR و CVR معمولاً در انتهای هواپیما و معمولاً در قسمت دم هواپیما قرار دارند. طبق بررسی ها در سوانح هوایی به قسمت دم هواپیما کمترین خسارت وارد می شود و احتمال سالم ماندن جعبه سیاه و اطلاعات آن افزایش می یابد. با قرار دادن جعبه سیاه در دم هواپیما، اینگونه فرض می شود که تمامی قسمت جلویی هواپیما در سانحه دچار له شدگی شود و بدین ترتیب شوک و فشاری که به قسمت انتهایی وارد می شود کاهش می یابد و در نتیجه احتمال سالم ماندن و آسیب ندیدن جعبه افزایش می یابد.


    زمان ضبط اطلاعات در FDR و CVR :






    در بین هواپیماهای گوناگون زمانی که ضبط اطلاعات شروع می شود و یا پایان می یابد متفاوت می باشد. اما معمولاً در هواپیماهای تجاری از زمانی که اولین موتور هواپیما روشن می شود ضبط اطلاعات بر روی FDR و CVR شروع می شود و تا 5 دقیقه بعد از خاموش شدن موتور دوم ادامه می یابد. اما با این نحوه ی ضبط اطلاعات یک قسمت مهم از ضبط شدن مغفول می ماند و آن هم زمانی است که خلبان هواپیما را از مجموعه فنی تحویل می گیرد و مشغول انجام چک لیست های قبل از پرواز و چک کردن سیستم های مختلف هواپیما و همچنین صحبت با کمک خلبان می باشد. لذا برای ضبط این قسمت مهم از کار خلبان و کمک خلبان هم یک دکمه در کاکپیت و در بالای سر خلبان به نام GND CTL یا GROUND CONTROL تعبیه شده است که خلبان هنگام شروع چک کردن هواپیما این دکمه را فشار دهد تا مکالمات این بین تا زمان روشن شدن موتور نیز ضبط شود.


    Underwater Locator Beacon) ULB) یا مکان یاب زیرآب :
    مکان یاب زیر آب وسیله ای است که به ضبط کننده های هواپیما اعم از FDR و CVR متصل است. گاهی اوقات ULB ها مستقیماً به خود بدنه هواپیما متصل می شوند. ULB ها به گونه ای طراحی شده اند که با فرو رفتن در زیر آب فعال می شوند و سیگنال هایی فراصوتی با قدرت 37.5 کیلوهرتز در هر ثانیه منتشر می کنند. ULB ها برق مورد نیاز برای تولید و انتشار فرکانس را از باتری و منبع تغذیه ی موجود در CVR و FDR دریافت می کنند و قادرند برای مدت 30 روز فرکانس 37.5 کیلوهرتز را تولید و منتشر نمایند. لازم به ذکر است از آنجا که باتری ULB ها از نوع لیتیومی می باشند، لذا باتری ها باید در بازه های زمانی معین با باتری های جدید جایگزین شوند. سیگنال های 37.5 کیلوهرتزی که ULB ها منتشر می کنند به "پینگ" معروفند.





    سیگنال 37.5 کیلوهرتزی در شرایط عادی تا شعاع 2 کیلومتری قابل رهگیری توسط دستگاه های خاص می باشند و در شرایط خوب حتی تا 5 کیلوتری از محل انتشار سیگنال قابل رهیابی می باشند.


    ترجمه شده توسط اینجانب از منابع معتبر و AIRBUS 600-300 & AIRBUS A320 MAINTENANCE MANUAL
    هر گونه کپی برداری تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.


    #3 ارسال شده در تاريخ May 30th, 2015 در ساعت 17:48:01

  6. The Following 9 Users Say Thank You to Mohammadme For This Useful Post:

    Ali Pilot (May 30th, 2015), AWG-9 (May 31st, 2015), B727 (May 31st, 2015), Dream Bird (May 30th, 2015), Esmaiel_F4 (May 31st, 2015), Hamidreza rt (May 31st, 2015), Iranair77 (May 30th, 2015), IRIAF F-14A (May 30th, 2015), sky 2014 (May 30th, 2015)

  7. AWG-9 ?????? ??
    AWG-9
    هوانورد عادی - گروهبان سوم
    May 2015
    نصف جهان
    22
    تعداد تشکر : 708
    Thanked 79 Times in 24 Posts

    ??? ??? پاسخ: هر آنچه که باید راجع به جعبه سیاه هواپیما (FDR و CVR) بدانید . . .

    میشه درباره جعبه سیاه در جنگنده ها کمی توضیح بدید؟ آیا جعبه سیاه به همین شکل که در هواپیماهای مسافربری هست در فایتر ها هم هست؟
    #4 ارسال شده در تاريخ May 31st, 2015 در ساعت 00:17:11

  8. The Following 2 Users Say Thank You to AWG-9 For This Useful Post:

    Esmaiel_F4 (May 31st, 2015), Mohammadme (May 31st, 2015)

  9. Triple_Seven ?????? ??
    Triple_Seven
    هوانورد عادی - سرباز یکم
    May 2015
    SHZ
    14
    تعداد تشکر : 186
    Thanked 90 Times in 14 Posts

    ??? ??? پاسخ: هر آنچه که باید راجع به جعبه سیاه هواپیما (FDR و CVR) بدانید . . .

    بسیار مقاله زیبایی بود خدا قوت با اجازه چند سوال داشتم
    ضبط کننده ی پارامترهای هواپیما یا FDR یک وسیله ی الکترونیکی است که تمامی فرمان هایی که به سیستم های الکترونیکی هواپیما فرستاده می شود را ضبط می کند
    با این حساب اگر سیستمی تماما مکانیکی باشه چطور؟ البته این مساله بیشتر درباره هواپیماهای قدیمی تر صدق می کنه مثلا 727
    #5 ارسال شده در تاريخ May 31st, 2015 در ساعت 09:55:05

  10. The Following 3 Users Say Thank You to Triple_Seven For This Useful Post:

    AWG-9 (June 1st, 2015), Esmaiel_F4 (May 31st, 2015), Mohammadme (May 31st, 2015)

  11. Mohammadme ?????? ??
    Mohammadme

    مدیر انجمن E&E
    October 2009
    تهران
    943
    تعداد تشکر : 12,603
    Thanked 5,559 Times in 934 Posts

    ??? ??? پاسخ: هر آنچه که باید راجع به جعبه سیاه هواپیما (FDR و CVR) بدانید . . .

    از اونجایی که فیلد تخصصی اینجانب هوانوردی غیر نظامی هست، لذا در مورد هوانوردی نظامی اطلاعات زیادی ندارم، اما تا اونجا که می دونم در تعدادی از هواپیماهای نظامی و جنگنده جعبه سیاهی در کار نیست و مطمئناً اگر هم باشه آیتم های خیلی محدودی رو ضبط می کنه. . . وجود جعبه سیاه بیشتر در هواپیماهای مسافربری و آنهم به دلیل جان مسافرهای زیاد و اینکه یه سانحه عامدانه بوده یا بر اثر عوامل دیگر معنا پیدا می کنه . . . اما در هواپیماهای نظامی که عمدتا پس از بروز اشکال خلبان می تونه از صندلی خودش EJECT کنه، وجود FDR یا CVR از درجه اهمیت به مراتب پاین تری برخورداره . . .

    خدمت شما 777 عرض کنم که حداقل ضبط 88 پارامتر بر روی جعبه سیاه ضروری هست . . . و اگر هواپیمایی اون 88 پارامتر الزامی رو بر روی جعبه سیاه ضبط نکنه اجازه ی پرواز نخواهد داشت (حتی 727) . . . شاید در هواپیمایی مثل 727 وضعیت سطوح فرامین در جعبه سیاه ضبط نشود (که البته بعید می دانم) اما قطعا attitude هواپیما، nose up/down بودن هواپیما و خیلی پارامترهای ضروری دیگر که توی 88 آیتم بگنجه ضبط می شه . . . و اینکه با اینکه ضبط 88 آیتم طبق FAA ضروری هست اما جالبه بدونید همین الان بر روی FDR هواپیمایی مثل ایرباس 600-300 که یک هواپیمای منسوخ شده در سطح جهان هست که تقریباً فقط تو ایران داره می پره، حدود 400 آیتم ثبت و ضبط می شه.


    #6 ارسال شده در تاريخ May 31st, 2015 در ساعت 22:04:14

  12. The Following 4 Users Say Thank You to Mohammadme For This Useful Post:

    Ali Pilot (May 31st, 2015), AWG-9 (June 1st, 2015), Esmaiel_F4 (June 2nd, 2015), IRIAF F-14A (June 1st, 2015)

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0