برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 5 ?? 5
dqw
  1. PILOTSAEED ?????? ??
    PILOTSAEED

    هوانورد ارشد - سرهنگ
    January 2010
    OICC/KSH
    1,541
    تعداد تشکر : 4,739
    Thanked 5,375 Times in 1,476 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 3

    Post پیشگفتار حقوق هوایی

    سلام.
    خیلی خوشحالم بعد از مدت ها دوباره سعادتی شد بین دوستان عزیز آیروسنتری حضور پیدا کنم و از اطلاعاتشون استفاده کنم.
    با اجازه از دوستان, و با مشورت با شورای محترم انجمن,پیشگفتاری رو پست میکنم در حوضه ی حقوق هوایی.از اونجایی که بنده خودم فعلا دانشجوی دوره ی کارشناسی حقوق هستم و اطلاعاتی که خدمتتون قرار میدم ,اکثرا از منابع در دسترسم هست,اگر نقص یا اشکالی در مطالب بود به بزرگواری خودتون ببخشید و حتما بفرمایید که اصلاح کنم.
    هر سوالی هم در مورد حقوق هوایی داشتید بپرسید,در صورتی که بدونم با منبع پاسخ میدم,و اگر هم ندونم از اساتیدم میپرسم و حتما اطلاع میدم خدمتتون.
    امیدوارم در مباحث شرکت کنید که بنده از اطلاعات مفید شما دوستان استفاده کنم.


    پیشگفتار

    در سال ۱۹۰۰ فوشی حقوقدان فرانسوی, به انستیتو حقوق بین الملل پیشنهاد کرد مقررات حقوق هوانوردی را تدوین نماید.در آن زمان هنوز هواپیما اختراع نشده بود بنابر این حقوق هوایی رشته ی جوانی است که پیش از فناوری هوایی ایجاد شده و به سرعت و همگام با آن توسعه یافته است.تا سال ۱۹۰۸ که برادران رایت با ساختن اولین هواپیما در ارتفاع یکصد متری پرواز کردند,بجز موارد نادری در خصوص پرواز بالون ها, مقرراتی در ضمینه هوایی نمیتوان یافت.
    هواپیما در سالهای اول اختراع به سرعت پیشرفت کرد و در امور مختلف مورد استفاده قرار گرفت. اولین پرواز بین المللی در سال ۱۹۱۱ بین پاریس و مادرید انجام شد. هواپیما در طول مدت جنگ دوم جهانی, به علت نیازهایی که در زمان جنگ بدان احساس میشد, به سرعت پیشرفت کرد.کشورهای متخاصم که به هواپیماها و امکانات هوانوردی پیشرفته ای دست یافته بودند, بعد از جنگ نیز برای حمل و نقل کالا و مسافر از این وسیله ی سریع استفاده کردند.بهره برداری وسیع از هواپیمابرای حمل و نقل این سوال را پیش آورد که آیا وضع مقررات ویژه ای تحت عنوان حقوق هوایی ضرورت دارد یا نه؟
    طرح این سوال و تفکر درباره ی آن, به این بحث منجر گردید که آیا اصولا میتوان حقوق هوایی را به عنوان حوضه ی مستقلی از حقوق (sui generis) مطرح کرد یا کافی است مقررات مربوط به حمل و نقل در دریا و خشکی را در مواقع وموارد مشابه به حمل و نقل هوایی نیز تعمیم دهیم؟ متخصصین همه متفق القول بودند که هواپیما به دلیل داشتن ویژگی های متفاوت , مستلزم وضع مقررات خاصی باشد.
    مهمترین ممیزه ی هواپیما سرعت آن است. سرعت هواپیما باعث میشود که در مدت کوتاهی از فضای کشورهای مختلف عبور کند, کشورهایی که هر کدام قانون و عرف خاص خود را دارند.مهمترین موضوع برای کسانی که به نحوی با هوانوردی در ارتباط هستند از جمله کشورها, مالکین هواپیماها و متصدیان حمل و نقل این است که در خصوص حفظ و رعایت حقوق خود اطمینان حاصل کنند.نیل به این هدف از مهمترین اهداف حقوق هوایی میباشد.

    با توجه به اینکه کشورهای گوناگون به لحاظ تنوع و تکثر صلایق و دیدگاه ها, مذهب,اقتصاد و نیز تفاوت اصول حقوقی, دارای قوانین و مقررات داخلی متفاوتی هستند و حتی در نظام های مهم حقوقی جهان معاصر نیز این تفاوت ها نمایان است, در صورتی که این اختلاف , به حوضه و حریم آسمان و پرواز هواپیماها نیز تسری یابد مشکلاتی را در سطح جهان ایجاد خواهد کرد. از طرف دیگر در مسافرت های بین المللی غالبا صدها مسافر با یک هواپیما جابه جا می شوندکه حفظ ایمنی و امنیت هواپیماو نظم آن,اهمیت خاصی دارد. از این رو جامعه بین الملل تلاش کرده است کشورها را در جهت یکسان کردن مقررات حقوق هوایی تشویق نموده, مشکلات ناشی از این تنوع مقررات را کاهش دهد.
    #1 ارسال شده در تاريخ July 27th, 2015 در ساعت 02:42:19

  2. The Following 6 Users Say Thank You to PILOTSAEED For This Useful Post:

    Ali Pilot (July 28th, 2015), carol (August 15th, 2015), Esmaiel_F4 (July 27th, 2015), IRIAF F-14A (July 27th, 2015), mohamadbaha (July 27th, 2015), سجیل (August 4th, 2015)

  3. PILOTSAEED ?????? ??
    PILOTSAEED

    هوانورد ارشد - سرهنگ
    January 2010
    OICC/KSH
    1,541
    تعداد تشکر : 4,739
    Thanked 5,375 Times in 1,476 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 3

    Post تعریف حقوق هوایی

    تعریف حقوق هوایی

    حقوق هوایی آن رشته از علم حقوق است که قوانین و قواعد حقوقی مربوط به تنظیم عبور و مرور هواپیماها و بهره برداری از آنها و همچنین روابط ناشی از این فعالیت ها را بررسی میکند.
    یکی از محورهای مهم حقوق هوایی ,هوانوردی است.هوانوردی, به لحاظ تحولات و پیشرفت های هواپیما, موضوع پیچیده ای است و مسایل متنوعی را در بر می گیرد.عبارت عبور و مرور هواپیما در تعریف مذکور , موضوعاتی همچون شرایط لازم برای پرواز(از قبیل مدارک مربوط به قابلیت پرواز هواپیما و اسنادی که باید در هواپیما حمل شوند.از جمله اسنادی که باید در هواپیما حمل شوند : اسناد مربوط به ثبت هواپیما و پروانه صلاحیت خلبان و خدمه) مقررات مربوط به هدایت هواپیما, مقررات مربوط به حق پرواز هواپیما( از قبیل مقررات مربوط به حق پرواز بر فراز کشورهای خارجی یا فرود در فرودگاه های دیگر کشورها), قواعد مربوط به تسهیلات هوانوردی(مانند مقررات مربوط به ایجاد فرودگاه ها , ارتباطات رادیویی و سرویس هواشناسی) و مقررات مربوط به هدایت هواپیما (مانند کیفیت فرود آمدن هواپیما در فرودگاه ها و ارتفاع مجاز برای هواپیما در نقاط مسکونی), را شامل می شود.
    یکی از مهمترین طرق بهره برداری از هواپیما, استفاده از آن در حمل و نقل هوایی است. به همین دلیل مقررات هوایی بیشتر مربوط به بهره برداری هوایی به منظور حمل و نقل می باشد.کلمه (بهره برداری) مذکور در تعریف قبل می تواند ناظر به موضوعاتی از جمله مقررات مربوط به تقسیم بندی هواپیما(مانند تقسیم بندی هواپیما به هواپیماهای دولتی و هواپیماهای کشوری) , مقررات مربوط به چگونگی اداره هواپیماهای بازرگانی (از قبیل انحصار دولتی حمل و نقل یا واگذاری آن به شرکت ها و موسسات مختلف) و ضوابط مربوط به مسولیت ناشی از حمل و نقل هوایی(مانند مسولیت متصدی حمل و نقل در مقابل مسافر و کالا, بیمه اشخاص و اشیا و مسؤلیت مالک هواپیما در برابر اشخاص ثالث) باشد.
    بنابر این حقوق هوایی را می توان به این صورت تعریف کرد: حقوق هوایی مجموعه استانداردها, اصول و مقررات حاکم بر استفاده از فضای هوایی است که در جهت رفع نیازهای مردم جهان و رعایت حقوق کشورها و توسعه متصدیان حمل و نقل هوایی به کار برده میشوند.
    مسایل مختلف حقوق بین الملل عمومی, خصوصی و جزایی هر کدام به نوعی در حقوق هوایی مطرح می شوند. از طرفی, حقوق هوایی تنظیم کننده روابط میان دول است و مسایلی از قبیل اینکه کشورها نسبت به قلمرو هوایی خود چه حقوق و تکالیفی دارند؟ هواپیمای کشوری به هنگام پرواز در فضای کشوری دیگر چه مقرراتی را باید رعایت کند؟ آیا کشورها حق تعیین دالان های هوایی را در فضای کشور خود, برای تردد هواپیماهای بیگانه دارند؟ حقوق (عمومی) هوایی به این سوالات که در روابط بین دولت ها مطرح می شوند, پاسخ می دهد.
    حقوق هوایی روابط میان اشخاص (حقیقی و حقوقی) را هم تنظیم می کند. از آن جمله می توان به حقوق بین مسافر و متصدی حمل و نقل اشاره کرد. مسافری که قصد دارد از جشوری به کشور دیگر مسافرت کند با متصدی حمل و نقل هوایی قراردادی منعقد می کند. ممکن است سوالات بسیاری در این خصوص مطرح گردند:برای متصدی حمل نقلی که موارد مقرر در معاهدات را رعایت نکند چه مجازاتی در نظر گرفته شده است؟ در صورت وارد آمدن خسارت به وسایل شخصی مسافر , او تا چه زمانی میتواند علیه متصدی حمل و نقل شکایت نماید؟ این مسایلی است که در حقوق (خصوصی) هوایی مطرح میشوند.
    حقوق بین الملل جزایی نیز در حقوق هوایی جایگاهی دارد.ممکن است کسی خلبان, خدمه و مسافران هواپیما را به مرگ تهدید نموده, هواپیما را برباید, عده ای تروریست به تاسیسات فرودگاهی حمله و امنیت هواپیما را به خطر بیندازد. شخصی در داخل هواپیما مواد منفجره قرار داده, آن را منفجر نماید.بدیهی است که ضمانت اجرایی مقررات مربوط به این قبیل جرایم در حیطه حقوق بین الملل هوایی مورد بحث قرار میگیرد.
    #2 ارسال شده در تاريخ July 28th, 2015 در ساعت 13:49:07

  4. The Following 4 Users Say Thank You to PILOTSAEED For This Useful Post:

    Ali Pilot (July 28th, 2015), carol (August 15th, 2015), Esmaiel_F4 (July 28th, 2015), IRIAF F-14A (July 28th, 2015)

  5. kabiri ?????? ??
    kabiri
    هوانورد عادی - گروهبان سوم
    November 2011
    تهران
    33
    تعداد تشکر : 17
    Thanked 114 Times in 27 Posts

    ??? ??? پاسخ: پیشگفتار حقوق هوایی

    با سلام
    شما در دانشگاه حقوق هوانوردی هم می خونید ؟ کدام دانشگاه ها در این مورد فعال هستند ؟
    #3 ارسال شده در تاريخ August 4th, 2015 در ساعت 00:36:04

  6. The Following 2 Users Say Thank You to kabiri For This Useful Post:

    Esmaiel_F4 (August 5th, 2015), PILOTSAEED (August 4th, 2015)

  7. PILOTSAEED ?????? ??
    PILOTSAEED

    هوانورد ارشد - سرهنگ
    January 2010
    OICC/KSH
    1,541
    تعداد تشکر : 4,739
    Thanked 5,375 Times in 1,476 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 3

    ??? ??? پاسخ: پیشگفتار حقوق هوایی

    ??? ??? ????? ???? ???? kabiri ????? ??? ??
    با سلام
    شما در دانشگاه حقوق هوانوردی هم می خونید ؟ کدام دانشگاه ها در این مورد فعال هستند ؟
    خیر,متاسفانه به دلیل جدید بودن این رشته ,در دانشگاه های ایران این گرایش تدریش نمیشه.اما در دوره ی کارشناسی ارشد تعداد کمی واحد حقوق هوایی باید پاس کنید.
    همونطور که عرض کردم,منابع فارسی در این مورد بسیار محدوده.
    #4 ارسال شده در تاريخ August 4th, 2015 در ساعت 21:50:23

  8. The Following 3 Users Say Thank You to PILOTSAEED For This Useful Post:

    carol (August 15th, 2015), Esmaiel_F4 (August 5th, 2015), سجیل (August 5th, 2015)

  9. PILOTSAEED ?????? ??
    PILOTSAEED

    هوانورد ارشد - سرهنگ
    January 2010
    OICC/KSH
    1,541
    تعداد تشکر : 4,739
    Thanked 5,375 Times in 1,476 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 3

    Post منابع حقوق هوایی

    منابع حقوق هوایی:
    با توجه به ویژگی های حقوق هوایی که آنرا از دیگر شاخه های حقوق بین الملل متمایز می سازد, نظریات مختلفی راجع به منابع آن اظهار شده است. منابع حقوق هوایی را میتوان به ترتیب زیر احصا نمود.

    معاهدات بین المللی:
    معاهدات دو جانبه و چند جانبه, چون با رضایت دولت ها ایجاد می شوند و روشن ترین قواعد را وارد حقوق بین الملل می کنند, معتبر ترین و دقیق ترین منبع حقوق هوایی به شمار می روند و چون سرچشمه تعهدات جدید و باعث پیشرفت و توسعه حقوق هوایی می شوند, دارای ارزش و اعتبار خاص می باشند. در تمامی زمینه های عمومی, خصوصی و جزا معاهداتی تصویب شده است که پایه و اساس حقوق هوایی را تشکیل می دهند. از مهم ترین معاهدات در حقوق عمومی می توان به کنوانسیون شیکاگو, در حقوق خصوصی به کنوانسیون های ورشو و مونترال و در حقوق جزا به کنوانسیون های توکیو, مونترال و لاهه اشاره کرد.
    یکی از حقوقدانان, قرارداد های بین دولت ها و متصدیان حمل و نقل هوایی و نیز قراردادهای بین متصدیان حمل و نقل هوایی را از منابع حقوق هوایی شمرده است. به نظر می رسد که این نوع از قرار داد ها جزو منابع حقوق هوایی به شمار نیایند؛ زیرا این نوع قرارداد ها فقط بین متصدیان حمل و نقل که در انعقاد قرارداد دخالت داشته اند, معتبر بوده, اصولا برای دیگران منشا حقوق و تکالیفی نیستند و به همین دلیل عمومیت قانون را ندارند.

    عرف:
    دولت ها عملا در روابط خود از قواعد بسیاری که در قراردادها نیامده است پیروی می کنند و از نظر حقوقی خود را موظف به مراعات آن می دانند. مجموعه این قواعد که از رفتار دولت ها می توان استخراج کرد, عرف نامیده می شود. عرف به طور کلی, ابتدایی ترین و اصیل ترین منبع حقوق است. در حقوق هوایی عرف اهمیت ویژه ای دارد و قواعد عرفی بخش اعظم این رشته از حقوق را تشکیل می دهند.معاهدات حقوق هوایی از همان ابتدای شکل گیری این رشته, تدوین یافته اند. عرف در تشکیل و توسعه حقوق هوایی نقش به سزایی داشته است. به عنوان مثال در بین سال های ۱۹۱۴ و ۱۹۱۸ , حاکمیت به عنوان یک قاعده عرفی در حقوق هوایی مطرح و در قوانین بسیاری از کشورها وارد شد و در سال ۱۹۱۹ در معاهده پاریس نیز به تایید رسید یا اینکه دولت ها حق حمله به هواپیمای کشوری را ندارند عرفا پذیرفته شده و تا کنون اتفاقاتی که افتاده شدیدا مورد انتقاد دولت ها و شرکت های هواپیمایی قرار گرفته و حتی موجب شده است حمل و نقل هوایی به کشور حمله کننده برای مدتی متوقف گردد.


    دکترین:
    بحث در مورد منابع حقوق بین الملل را معمولا از عرف و یا معاهدات آغاز می کند که منابع اولیه حقوق بین الملل و در عین حال مهم ترین آن ها شمرده می شوند. اما یکی عز حقوقدانان معروف این رشته, با اشاره به خصوصیات حقوق هوایی, از جمله تحول سریع آن, معتقد است که دو منبع مزبور نقش عمده ای در توسعه آن نداشته اند. وی در ارایه ترتیب منابع حقوق هوایی, اولویت را به دکترین داده که نقش عمده ای در پیشرفت آن داشته است. نقش دجترین را در توسعه حقوق هوایی نمی توان انکار کرد ولی طرح آن به عنوان مهم ترین منبع, جای تامل دارد.
    نکته مهم و اساسی این است که آیا نیازی به یک سلسله مقررات اختصاصی به نام حقوق هوایی هست یا نه.این طرز تفکر, بحث های فراوانی را در میان دکترین حقوق هوایی پدید آورده است. یکی از بحث ها این است که آیا حقوق هوایی به عنوان یک حوزه مستقل از حقوق می تواند مطرح شود یا بر حسب نیاز, باید به موارد و مقررات مشابه حقوق همچون مقررات مربوط به حمل و نقل در دریا , خشکی و یا راه آهن استناد نمود. به نظر می رسد که هواپیما به دلیل ویژگی خاص آن نیاز به یک سلسله مقررات خاص داشته باشد. نقاط اشتراک فراوانی میان حقوق هوایی و حقوق دریایی وجود دارد, اما اصطلاحاتی مانند حاکمیت که در دیگر شاخه های حقوق بین الملل هم مطرح هستند, در حقوق هوایب مفهوم متفاوتی پیدا می کنند.وقتی بپذیریم که به یک سلسله مقررات اختصاصی به نام حقوق هوایی نیاز داریم, می توان نقش دکترین را در طرح, شناسایی و تدوین آن ها به صورت معاهدات پذیرفت.

    رویه قضایی:
    متاسفانه یه مرجع قضایی بین المللی هوایی که بتواند بطور اختصاصی اختلافات بین دول, متصدیان حمل و نقل هوایی و اشخاص را در زمینه های مختلف حل و فصل نماید, وجود ندارد. شورای سازمان بین الملل هواپیمایی کشوری (ایکاءو) به اختلافات بین دولت ها در مسایل خاص حقوق هوایب رسیدگی می کند. هرگاه اختلافی بین دو یا چند کشور عضو کنوانسیون شیکاگو پیش آید, کشور ذینفع می تواند موضوع اختلاف را برای اخذ تصمیم به شورای سازمان مزبور ارجاع نماید.هر کشوری می تواند از تصمیم شبه قضایی شورا تقاضای تجدید نظر کند. مرجع تجدید نظر ممکن است یک دیوان داوری یا دیوان بین المللی دادگستری باشد. تصمیمات قضایی و شبه قضایی در روشن شدن, تدقیق و تحدید قلمرو معاهدات حقوق هوایی کمک موثری انجام می دهند.
    در زمینه حقوق خصوصی هوایی نیز رویه قضایی, بخصوص در کشورهای با سیستم حقوق کامن لا, تاثیر به سزایی داشته است. با توجه به خصیصه بین المللی بودن هواپیما و به تبع آن حقوق هوایی, رویه قضایی ایجاد شده در کشورهای کامن لا, در کشورهای با سیستم های دیگر هم موثر بوده است. دادگاه ها در کشور های مختلف اگرچه اجباری در رعایت رویه قضایی ایجاد شده در کشورهای دیگر ندارند ولی معمولا سعی می کنند با توجه کردن به آرا صادره از دادگاه ها, در یکسان سازی مقررات حمل و نقل هوایی در سطح جهان سهیم باشند.

    اصول کلی حقوق:
    اصول کلی حقوقی که توسط ملل متمدن پذیرفته شده اند, منبعی مستقل و در عین حال جایگزین نسبت به معاهده و عرف محسوب می شوند. مقصود از جایگزین این است که در صورتی که در موضوع بخصوصی معاهده و عرف وجود نداشته باشد, می توان به این اصول توسل جست. در این مورد, اصول کلی حقوقی را می توان به مثابه یک منبع مستقل , مطرح کرد؛ بنابر این, درصورت ضرورت, بدین وسیله خلاء قانونی که در حقوق بین الملل وجود دارد, پر و اشکال صدور حکم به علت نبودن عرف و یا قرارداد مرتفع می شود و موضوع دادرسی لاینحل باقی نمی ماند. با عنایت به این که حقوق هوایی, حقوق جدیدی است, منابع یاد شده برای برطرف کردن نیاز های حقوقی کافی نخواهد بود و به اصول کلی حقوقی بیش از دیگر شاخه های حقوق بین الملل نیاز خواهد بود.



    -لازمه از دوستان عذرخواهی کنم,به دلیل مشکل در کیبورد دستگاهم, بعضی کلمات اشتباه نوشته شدند.اما سعی میکنم منظور رو برسونم.
    #5 ارسال شده در تاريخ August 14th, 2015 در ساعت 15:02:20

  10. The Following 4 Users Say Thank You to PILOTSAEED For This Useful Post:

    Ali Pilot (August 15th, 2015), carol (August 15th, 2015), Esmaiel_F4 (August 14th, 2015), IRIAF F-14A (August 14th, 2015)

????? ????? ??? ?????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0