برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 8 ?? 8
dqw
  1. arash_khanbashi ?????? ??
    arash_khanbashi
    هوانورد نیمه فعال-استوار یکم
    September 2007
    175
    تعداد تشکر : 0
    Thanked 141 Times in 65 Posts

    ??? ??? ساختمان هواپیما (قسمت اوّل)

    [size=medium][align=center]بسمه تعالی
    ساختمان هواپیما
    Aircraft Structure[/align]

    هواپیما عبارت است از یک وسیله پرنده سنگین تر از هوا که به انواع و اشکال و اندازه های مختلف طراحی و ساخته می شود و در موارد گوناگونی از قبیل حمل ونقل،باربری،تجسس،نیروهای نظامی،آموزشی،سمپاشی مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله پرنده دارای قسمتهای اصلی،فرعی و کمکی مختلفی است که تقریباً از کلیه نیروهای طبیعی و مصنوعی استفاده کرده و به کار می افتد. انواع نیروهای مکانیکی،نیوماتیکی،هیدرولی کی،الکتریکی، الکترونیکی وآئرودینامیکی،همراه با همه نیروهای انسانی با کلیه مواد موجود،الومینیوم،فولاد،تیت انیم و مواد کامپوزیتی،لاستیکی و پلاستیکی و چندین میلیون قطعه اعم از پیچ و مهره و واشر تشکیل می شود که این مجموعه به نام Structure assemblies نامیده می شود.
    طراحی هواپیما،مبحث ویژه ایی است در رشته هوافضا. طراحی هواپیما ترکیبی از علم،تکنیک،تکنولوژی وهنر است.طراح هواپیما باید علاوه بر داشتن دانش کافی در زمینه علوم وتکنولوژی مورد نیاز و علاوه بر داشتن مهارت در استفاده از تکنیکهای مختلف و قدرت خلاقیت،باید یک هنرمند شد.
    بطور خلاصه مراحل یت فرآیند طراحی هواپیما عبارتند از:
    1. تشخیص نیاز
    2. تعریف مسئله
    3. جمع آوری اطلاعات
    4. تجزیه و تحلیل اطلاعات
    5. ارزیابی و طراحی
    6. اعلام نتایج و احتمالاً بهینه سازی
    در طراحی هواپیما اهداف زیر در نظر گرفته می شود:
    1. ایمنی ( (Safety یا صلاحیت پروازی (Airworthiness)
    2. عمر هرچه بیشتر هواپیما (Long life)
    3. حداقل وزن (Minimum wieght)
    4. قابلیت ساخت (Productability)
    5. قابلیت تعمیر و نگهداری (Maintenability)
    معیارهای مهم در طراحی هواپیما عبارتند از:
    1. هزینه کمتر
    2. وزن کمتر،استحکام بالاتر
    3. کارآیی بالاتر
    4. خوشدستی بهتر
    5. مدت زمان طراحی کمتر
    6. زیباتر
    7. قابلیت ساخت
    8. قابلیت تعمیر بیشتر
    طراح هواپیما بایستی اطلاعات و دانش کافی در زمینه های ذیل داشته باشند:
    1. آئرودینامیک(Aerodynamics)
    2. سازه ویا ساختمان (Structure)
    3. کنترل - پایداری ( control& Stability)
    4. کارآیی (Performance)
    5. موتور ومتعلقات (Power plant)
    6. مواد و تکنولوژی ساخت (Materials & Manufacturing)
    طراحی هواپیما بر حسب ماموریت آن صورت می پذیرد و سر طراح با توجه به امکانات سخت افزاری (ماشین آلات و تجهیزات و ابزار) اقدام به تعریف طرح براساس نیاز مشتری می نماید.بطور خلاصه مراحل زیر تقسیم بندی و تعریف می گردد.
    1. تعریف طرح (Technical task)
    2. طراحی مفهومی یا ایده ای (مقدماتی) (Conceptual design )
    3. طراحی اولیه (Preliminary design)
    4. طراحی مشروح یا اجزاء (Detail design)
    و در نهایت :
    5. ساخت یک نمونه آزمایشی و آماده سازی برای پرواز(Prototype)
    6. تستهای پروازی و اخذ گواهینامه صلاحیت پروازی برای هواپیماهای غیر نظامی
    (Flight Test & Airworthiness Certificate)
    طراحی مقدماتی خود شامل موارد زیر است :
    1. هندسه (سطح مقطع ها،مساحت،سطوح کنترل)
    2. اوزان (وزن برخاستن،حداکثر وزن،وزن فرود،وزن خالی)
    3. عملکرد (سرعت واماندگی،سرعت برخاستن،سرعت اوج گیری،سرعت نزول،سرعت فرود و سقف پرواز)
    طراحی اولیه خود شامل موارد زیر است:
    1. طراحی و محاسبات آئرودینامیکی
    2. طراحی و محاسبات تعادل و پایداری
    3. طراحی و محاسبات وزن و محدوده مرکز ثقل
    4. طراحی و محاسبات سازه کل هواپیما
    5. طراحی و محاسبات سیستم ها
    6. طراحی و محاسبات اربه فرود
    7. ساخت نمونه آزمایشی (Mock up)
    طراحی اجزا خود شامل موارد زیر است :
    1. طراحی نمونه کامی
    2. طراحی و آنالیز زیر سیستم ها
    3. طراحی آزمایشات سازه ایی
    4. طراحی فرآیند ساخت
    5. طراحی فرآیند مونتاژ
    6. ترسیم نقشه های ساخت
    هر وسیله پرنده پس از طی مراحل طراحی می بایست تست های زیر را مطابق آئین نامه های مربوطه مثلاً jar یا far و ap ارضا نماید. برای مثال :
    1. تست مواد
    2. تست اتصالات
    3. تست سازه ای (استاتیک و دینامیک)
    4. تست ارابه فرود
    5. تست لرزشهای شدید فلاتر
    6. تست خستگی
    7. تست سیستم ها
    گروه طراحی سازه یکی از اساسی ترین گروههای دفتر طراحی هواپیما است زیرا وظایف زیر را عهده دار است:
    1. تعیین و بهینه سازی وزن سازه
    2. طراحی سازه
    3. تامین استحکام و مقاومت
    4. هزینه ها
    در محاسبات استحکام سازه هواپیما مراحل زیر انجام می شود:
    1. بار گذاری های خارجی
    2. استحکام استاتیکی
    3. عکس العمل های دینامیکی
    4. خستگی و تعیین عمر
    پایان قسمت اوّل
    کاری از:
    محسن باشنا
    آرش خانباشی
    ایمان متین نیا[/size]
    #1 ارسال شده در تاريخ October 24th, 2008 در ساعت 16:32:04

  2. The Following 3 Users Say Thank You to arash_khanbashi For This Useful Post:

    ariamehr90 (February 26th, 2012), Esmaiel_F4 (April 30th, 2013), Mohammad Tomcat (November 7th, 2009)

  3. pooyan ?????? ??
    pooyan
    هوانورد فعال-سرهنگ
    December 2007
    where you cant find
    906
    تعداد تشکر : 19
    Thanked 557 Times in 233 Posts

    ??? ??? RE: ساختمان هواپیما (قسمت اوّل)

    اقاي خانباشي عزيز خيلي خوشحال شدم كه برگشتيد و يك مقاله علمي رو شروع كرديد.
    از شما و دوستانتان بابت اين پست كمال تشكر رو دارم و ارزو دارم شاهد تاپيكهاي بيشتري مانند تاپيك شما در انجمن باشيم.باز هم تشكر ميكنم و ميخواستم بپرسم سوالاتم رو از الان شروع كنم يا وقتي قسمتهاي بعدي رو هم ارسال كرديد.
    با تشكر
    ارادتمند
    #2 ارسال شده در تاريخ October 24th, 2008 در ساعت 19:13:51

  4. The Following 3 Users Say Thank You to pooyan For This Useful Post:

    Esmaiel_F4 (August 8th, 2013), Mohammad Tomcat (November 7th, 2009), YASHAR A&P (August 30th, 2011)

  5. arash_khanbashi ?????? ??
    arash_khanbashi
    هوانورد نیمه فعال-استوار یکم
    September 2007
    175
    تعداد تشکر : 0
    Thanked 141 Times in 65 Posts

    ??? ??? RE: ساختمان هواپیما (قسمت اوّل)

    ممنون pooyan عزیز حقیقتا من جایی نرفته بودم و معمولا مشغول جمع آوری اطلاعات این چنینی هستم
    در حال حاضر مقاله ای رو که ملاحظه کردین در 50 صفحه تهیه و تنظیم شده که در صورتی که فرصت کنم قسمتهای بعدی رو هم ارایه میدم که با کامل شدن اون بسیاری از سوالهای دوستان در بخش سازه هواپیما پاسخ داده خواهد شد
    همچنین بعد از این موضوع مقاله ای رو در بخش آیرودینامیک آماده کردم که اون هم به زودی به معرض دید عزیزان عرضه خواهد شد. امیدوارم اگه حضور من در انجمن چندان محسوس نیست لا اقل با این مطالب بتونم ثابت کنم که همیشه در انجمن فعالم،حال چه باشم و یا چه نباشم. اینگونه مطالب علمی که اکثرا جمع آوری شده از مقالات 2000 به بعد و کتابهای خارجی میباشد، بسیار انرژی بیشتر نسبت به سایر مطالب می طلبد.
    از اینکه این مطلب هم مورد توجه و استقبال شما عزیزان قرار گرفت کمال سپاس را دارم
    آقا پویان عزیز شما هم هروقت دوست دارید سوالتونو در باره مطلب اخیر بپرسید.
    با تشکر
    #3 ارسال شده در تاريخ October 25th, 2008 در ساعت 20:08:10

  6. The Following 2 Users Say Thank You to arash_khanbashi For This Useful Post:

    Esmaiel_F4 (August 8th, 2013), Mohammad Tomcat (November 7th, 2009)

  7. SKY MAN ?????? ??
    SKY MAN

    رئیس سایت
    August 2007
    none
    7,234
    تعداد تشکر : 19,755
    Thanked 20,850 Times in 3,722 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 9

    ??? ??? RE: ساختمان هواپیما (قسمت اوّل)

    ارش جان از ارسال این مطلب سودمندتان ممنونم
    #4 ارسال شده در تاريخ October 25th, 2008 در ساعت 21:14:39

  8. The Following 3 Users Say Thank You to SKY MAN For This Useful Post:

    Esmaiel_F4 (August 8th, 2013), Mohammad Tomcat (November 7th, 2009), persian_astro (September 27th, 2010)

  9. pooyan ?????? ??
    pooyan
    هوانورد فعال-سرهنگ
    December 2007
    where you cant find
    906
    تعداد تشکر : 19
    Thanked 557 Times in 233 Posts

    ??? ??? RE: ساختمان هواپیما (قسمت اوّل)

    جناب اقاي حانباشي....اين افتخار منه كه با شما اشنا هستم
    بدون شك تك تك پستهاي شما بسيار اموزنده هست و مطمئنا براي اين سايت افتخاري هست كه شما قسمتي از وقت با ارزشتون تو در اين سايت صرف بالا بردن اطلاعات اعضا ميكنيد.
    باز هم تشكر ميكنم و يك سوال داشتم
    نيروي نيوماتيكي چي هست؟
    با تشكر
    #5 ارسال شده در تاريخ October 25th, 2008 در ساعت 23:53:53

  10. The Following 2 Users Say Thank You to pooyan For This Useful Post:

    Esmaiel_F4 (August 8th, 2013), Mohammad Tomcat (November 7th, 2009)

  11. arash_khanbashi ?????? ??
    arash_khanbashi
    هوانورد نیمه فعال-استوار یکم
    September 2007
    175
    تعداد تشکر : 0
    Thanked 141 Times in 65 Posts

    ??? ??? RE: ساختمان هواپیما (قسمت اوّل)

    دوستان بخشهای بعدی مقاله فوق هم خیلی وقته آماده کردم، اما چون مطلبم زیر چاپ هست فعلا نمیتونم بذارم رو سایت (از استقبالی که از این مطالب توسط میل و پیام خصوصی داشتید بسیار ممنونم)
    #6 ارسال شده در تاريخ May 13th, 2009 در ساعت 00:32:22

  12. The Following 2 Users Say Thank You to arash_khanbashi For This Useful Post:

    Esmaiel_F4 (August 8th, 2013), Mohammad Tomcat (November 7th, 2009)

  13. dezful ?????? ??
    dezful
    هوانورد عادی - سرباز صفر
    October 2009
    tehran
    1
    تعداد تشکر : 0
    تعداد تشکر : Thanked 1 Time in 1 Post

    ??? ??? پاسخ : ساختمان هواپیما (قسمت اوّل)

    با سلام خدمت دوست عزیزم راجع به فلاتر میشه بیشتر صحبت بشه
    #7 ارسال شده در تاريخ November 7th, 2009 در ساعت 00:02:03

  14. The Following User Says Thank You to dezful For This Useful Post:

    Mohammad Tomcat (November 7th, 2009)

  15. DORSAN ?????? ??
    DORSAN
    هوانورد عادی - سرباز یکم
    August 2010
    MASHHAD
    3
    تعداد تشکر : 1
    تعداد تشکر :Thanked 9 Times in 1 Post

    ??? ??? پاسخ : ساختمان هواپیما (قسمت اوّل)

    باتشكر
    #8 ارسال شده در تاريخ September 27th, 2010 در ساعت 13:19:44

????? ????? ??? ?????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0