برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 2 ?? 2
dqw
  1. بابک دبستانی ?????? ??
    بابک دبستانی
    هوانورد عادی - سرباز یکم
    September 2007
    11
    تعداد تشکر : 0
    Thanked 20 Times in 6 Posts

    ??? ??? مقدماتی بر مکانیک پرواز

    [size=x-large]مقدماتی بر مکانیک پرواز:[/size]



    از نظر کلّی هواپیماها به شش دسته تقسیم می شوند :



    1- هواپیما با بال ثابت (Plane , Aeroplane , Aircraft)



    Aircraft : هر وسیله سبک تر از هوا که یا به وسیله اصل شناوری و یا عمل دینامیکی در هوا نگه داشته می شود .



    Plane , Aeroplane , Airplane :شاخه ای از Aerodyne ها است (آن گروه از وسایل هوایی که سنگین تر از هوا بوده و نیروهای برآ در پرواز را عمدتاً توسط نیروهای آئرودینامیکی تأمین می نمایند و نقطه مقابل آن Aerostat ها می باشند که وسایل پرنده سبک تر از هوا هستند و به وسیله اصل شناوری از طریق نیروهای آیروستاتیکی قابلیت پرواز را دارند) که یک وسیله هوایی بال ثابت سنگین تر از هوا است .



    2- هواپیمای با بال چرخان یا چرخبال یا هلیکوپتر (Helicopter) و اتوژایرو (Autogyro)



    Helicopter (یا Rotary Wing Aircraft) :



    یک Aerodyne با بال چرخان است که نیروی برآ و پیشرانه به وسیله چرخش ملخ ایرفویلی حول یک محور عمودی برست می آید .



    Autogyro : یک نوع Aerodyne با بال متحرک است که روتور آن در کلّ زمان پرواز به وسیله نیروی حاصل از حرکت آن در هوا چرخش می نماید .



    3- موشک بدون خلبان خودکار (Rocket) و موشک با خلبان خودکار (Missile)



    4- هواپیمای بدون موتور مثل کایت (Hang Glider یا Kite) و هواسر (Glider یا Sail Plane)



    Kite : یک نوع سازه سبک از جنس چوب و پوشش کاغذ یا پارچه است که یک نخ به انتهای آن متّصل می باشد و در جریان باد پرواز داده می شود .



    Glider : یک هواپیمای بدون موتور است که به وسیله وزش جریان هوا روی سازه ی آن پرواز می نماید .



    5- بالن (Balloon) و کشتی هوایی (Airship)



    Balloon : شاخه ای از Aerostat ها می باشد که بدون سامانه پیشرانه است و از یک کیسه معمولی کروی است که از جنس ابریشم و یا مواد سخت و سبک ساخته شده است و از گازهای سبک تر از هوا پر می شود .



    Airship : شاخه ای از Aerostat ها هستند که به طور خاص دارای سامانه پیشرانه بوده و وسایلی برای کنترل جهت حرکت آن ها نیز وجود دارد .



    6- هوپیماهای بدون سرنشین مثل هواپیماهای مدل ( UAV & Model) و هواپیماهای کنترل از راه دور (RPV یا Remotely pilot Vehicle)



    هواپیماها از نظر تأمین قدرت به دو دسته تقسیم می شوند :



    1-هواپیماهای موتور دار (Powered Aircraft) مثل هواپیمای معمولی ، هلیکوپتر و موشک



    2-هواپیماهای بدون موتور (Unpowered Aircraft) مثل کایت و گلایدر



    هواپیماها از نظر وجود سرنشین دو گونه هستند :



    1-هواپیماهای سرنشین دار (Manned Aircraft)



    2-هواپیماهای بدون سرنشین (Unmanned Aircraft)



    هواپیماها از نظر پیکربندی به سه دسته تقسیم می شوند :



    1-هواپیماهای متداول یا معمولی (Conventional) که دمشان عقب است .



    2-هواپیماهای با دم جلو (Canard Aircraft) که دمشان جلوتر از بال است .



    3-هواپیماهای عجیب و غریب و غیر متداول (Unconventional) مثل اتومبیل یا دوچرخه پرنده .



    هواپیماها از نظر طول باند برخاستن به سه دسته تقسیم می شوند :



    1-هواپیماهای با باند صفر یا عمود پرواز یا VTOL (Vertical Take-Off and Landing)



    2-هواپیماهای با باند کوتاه (کمتر از 150 متر یا Short Take-Off and Landing , STOL)



    3-هواپیمای با باند معمولی (با باند بیش از 150 متر)



    هواپیماها از نظر تعداد بال به سه دسته تقسیم می شوند :



    1-تکبال (Monoplane)



    2-دو باله به طوری که یک بال در بالای دیگری باشد (Biplane)



    3-سه باله یا بیشتر



    هواپیماها از نظر محل فرود به سه دسته تقسیم می شوند :



    1-هواپیماهای معمولی یا خشکی نشین (Land plane)



    2-هواپیماهای آبنشین : که توانایی فرود روی آب را دارند (Sea plane) یا (Flying Boat)



    3-هواپیماهایی که هم توانایی فرود روی آب و هم توانایی فرود روی خشکی را دارند (دو زیست) (Amphibian)



    هواپیماها از نظر نوع موتور به دوگونه کلی تقسیم می شوند :



    1-هواپیماهای دارای موتور پیستونی یا ملخی یا توربو ملخی (Prop Aircraft)



    2-هواپیماهای دارای موتور توربو جت یا توربو فن (Jet Aircraft)



    هواپیماهای دارای موتور ملخی به دو دسته تقسیم می شوند :



    1- Pusher Airplane: که ملخ ها در عقب وسیله پرنده قرار دارند و به اصطلاح هواپیما را هل می دهند .



    2- Puller Airplane: که ملخ ها در جلوی وسیله پرنده قرار دارند و به اصطلاح هواپیما را می کشند.



    هواپیماها از نظر تعداد موتور به سه دسته تقسیم می شوند :



    1-تک موتوره (Single Engine)



    2-دو موتوره (Twin Engine)



    3-سه موتوره یا بیشتر (Multi Engine)



    تاليف: آرش خانباشي



    تايپ و ويرايش ادبي: آرش قشقايي
    #1 ارسال شده در تاريخ September 2nd, 2007 در ساعت 00:20:13

  2. The Following User Says Thank You to بابک دبستانی For This Useful Post:

    arnam (July 25th, 2013)

  3. arash_khanbashi ?????? ??
    arash_khanbashi
    هوانورد نیمه فعال-استوار یکم
    September 2007
    175
    تعداد تشکر : 0
    Thanked 141 Times in 65 Posts

    ??? ??? RE: مقدماتی بر مکانیک پرواز

    بابك جان از نقل به جاي اين مطلب در اين قسمت ازت سپاسگزارم.
    لازم به ذكر است كه اين اطلاعات بر گرفته از:
    1 - كتاب مكانيك پرواز دكتر هاشم صدرايي كه به كوشش چندين نفر از جمله دو تن از سروران و استادان بنده: جناب پروفسور پورتاكدوست و پروفسور سلطاني به رشته ي تحرير در آمده و توسط انتشارات امام حسين (ع) به چاپ رسيده است.
    2 - كتاب آيروديناميك به زبان ساده تيودر تالي انتشارات يا مهدي (عج)
    منتقل شده از:www.aerospaceusr.ir
    #2 ارسال شده در تاريخ September 21st, 2007 در ساعت 03:07:37

????? ????? ??? ?????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0