برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 2 ?? 2
dqw
  1. arash_khanbashi ?????? ??
    arash_khanbashi
    هوانورد نیمه فعال-استوار یکم
    September 2007
    175
    تعداد تشکر : 0
    Thanked 141 Times in 65 Posts

    ??? ??? مقدمه اي بر آيروديناميك

    --> براي آنكه جسمي به هوا بلند شود‏ بايد نيرويي برابر يا بزرگتر از وزن آن و در جهت مخالف بر آن وترد شود. اين نيرو را نيروي برآ (lift) مينامند.

    ---> وسيله اي كه هواپيما براي معلق ماندن در هوا از آن بهره ميگيرد ، بال هواپيماست.

    ---> براي آنكه هواپيما در حالت افقي (level flight) به پرواز ادامه دهد ، بايستي نيروي برآيي برابر با وزن كل هواپيما توسط بالهاي آن توليد شود.

    ---> نيروهايي كه توسط جريان هوا توليد ميشود ، نيروهاي آيروديناميكي ناميده ميشود.



    ماهيت فيزيكي نيروي برآ :

    قانوني كه توسط دانشمند سوئيسي ، دنيل برنولي ( Bernoulli) ارائه شد ، در توضيح بالا رفتن اجسام كاربرد وسيعي دارد ( البته عامل ديگري در ايجاد نيروي برآ دخيل است كه بعدا راجع به آن توضيح داده ميشود، اين عامل توسط اصل كواندا توجيه ميشود.) . جالب اين است كه برنولي در تمام عمرش حتي چيزي در مورد هواپيما نشنيده بود. وي فقط سعي داشت تا اختلاف فشاري را كه توسط توده ي سيال در حال حركت اعمال ميشود ، نشان دهد، مطالعات او بيشتر بر روي جريان آب صورت گرفت . شكل ساده ي معادله ي برنولي به صورت زير است:


    1/2*p*V^2 فشار ديناميكي ناميده ميشود و p فشار استاتيك است. كه v سرعت سيال و p چگالي سيال ميباشد. بنابراين :

    P(static) +1/2pV^2 = Constant


    فشار استاتيك فشاريست كه از سوي توده ي هواي ساكن اعمال ميشود ( يا هر سيال ديگري به غير از هوا ) ، حال اگر سيال ، داخل مخزن در جريان باشد ، باز مقداري فشار استاتيك بر ديوارها اعمال ميگردد اما در اين صورت سيال داراي يك فشار ديناميكي نيز خواهد بود . براي درك فشار ديناميكي دست خود را جلوي جريان آب ، سد كنيد ، نيرويي كه به دست شما وارد ميشود در اثر همين فشار ديناميكي است.


    نكته ي حائز اهميت در معادله ي برنولي، كه فشار استاتيك و ديناميك را به هم ربط ميدهد اين است كه ميزان فشار اعمال شده از هر سيال مقدار ثابتي است. بنابراين هر چه سرعت سيال افزايش يابد بر مقدار فشار ديناميكي افزوده شده و به همان ميزان از فشار استاتيكي كاسته ميشود ( اين پيامد را در فرمول بررسي كنيد)



    پيوستگي (continuity):

    براي توضيح علت تغيير سيالات ، به اصل ديگري كه " قانون يا معادله ي پيوستگي " ناميده ميشود. ميتوان استثنا كرد. اين قانون در واقع همان اصل بقاي ماده است كه در مورد سيالات نيز صدق ميكند. طبق اين اصل در جرياني از يك سيال ، مقدار حاصل ضرب چگالي و سرعت آن سيال در مساحت سطح مقطع همواره مقدار ثابتي است . يعني :
    [/align]

    p*A*V = constant
    اگر سرعت سيال خيلي كمتر از سرعت صوت باشد ، ميزان چگالي آن همواره ثابت است ، بنابر اين ميتوان آن را از معادله حذف كرد.



    لوله هاي ونتوري ( venturi tubes) :

    لوله ي ونتوري در ايجاد مكش يا كاهش فشار كاربرد دارد . به اينگونه كه با عبور جريان از داخل لوله ، طبق قانون پيوستگي به علت كاهش مساحت در قسمت گلوگاه ف سرعت جريان در اين قسمت ، منجر به كاهش فشار ميشود و اين كاهش فشار به نوبه ي خود موجب ايجاد مكش در محل اتصال لوله ي فلزي خواهد شد.



    آزمايش ها:

    1 - يك قرقره ي نخ معمولي كوچك انتخاب كنيد ، تكه ي كوچكي از يك مقوا را بريده و از وسط آن سنجاق ته گردي عبور دهيد و مقوا را طوري زير آن نگه داريد كه سنجاق ته گرد در سوراخ وسط قرقره قرار گيرد . حال از سوراخ بالاي قرقره در درون آن بدميد. نتيجه ي حاصل را گزارش كنيد و در مورد علت پديده به تفصيل شرح دهيد.



    2 - دو توپ پينگ پنگ را توسط نخي از يك سطح آويزان كنيد ، سپس توسط يك منبع هواي فشرده ، به وسط آنها بدميد. نتيجه ي حاصل را گزارش كنيد و در مورد علت پديده به تفصيل شرح دهيد.


    3 - جريان هوا در يك لوله ي ونتوري در مقطع پهن آن كه سطح مقطع 6 فوت مربع است‏ سرعتي معادل 100 فوت بر ثانيه دارد. در مقطع باريك اين لوله ‏سطح مقطع 4 فوت مربع مي گردد. اگر چگالي هوا 0.002378 slog/ft^2 باشد‏ سرعت هوا در اين مقطع باريك چه قدر است. فشار ديناميكي در اين نقطه چه قدر است؟


    راجع به نتايج آزمايشها و علل آن در اين تاپيك بحث كنيد.

    (گزيده اي از كتاب آيروديناميك به زبان ساده انتشارات امام حسين(ع))
    منتقل شده از:www.aerospaceusr.ir


    تاليف : آرش خانباشي


    تايپ و ويرايش ادبي: فاطمه ابراهيمي
    #1 ارسال شده در تاريخ September 21st, 2007 در ساعت 16:52:16

  2. The Following 2 Users Say Thank You to arash_khanbashi For This Useful Post:

    Esmaiel_F4 (July 4th, 2013), Nima Amini (December 22nd, 2009)

  3. nima novini ?????? ??
    nima novini
    هوانورد نیمه فعال-ستوان دوم
    September 2007
    tehran
    227
    تعداد تشکر : 0
    Thanked 39 Times in 25 Posts

    ??? ??? RE: مقدمه اي بر آيروديناميك

    آرش جان ذکر منبع الزامی است!!!
    #2 ارسال شده در تاريخ September 21st, 2007 در ساعت 17:40:11

  4. The Following User Says Thank You to nima novini For This Useful Post:

    Esmaiel_F4 (July 4th, 2013)

??????? ?????

  1. ????: 18
    ????? ?????: January 4th, 2012, 09:59:15

????? ????? ??? ?????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0